Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi ridit vår första dressyrträning på nästan 3 månader! Märks att han tappat en del styrka så fokus var på rakriktning och få in innerbak under kroppen. Så jäkla kul att få rida!
 

Bifogade filer

  • 758C5C98-9FBB-4695-8AA8-E0868DCEEDB8.png
    758C5C98-9FBB-4695-8AA8-E0868DCEEDB8.png
    193,6 KB · Visningar: 49
Nu är lille hästen skodd och jag funderar på om det är något med hans tänder... eller om han bara håller på att tappa dem så att det kliar? Han ska smaka på allt, inklusive hovslagaren. Idag tog han tag i en borste och tuggade lite på.

Ridningen går dock bra, vi tar det lugnt och tränar på de enklaste grunderna. Han gör iaf fina halter och halvhalter. Det verkar finnas en hel del potensial i traven, men den är än så länge ganska medioker vid ridning. Det kommer nog med mer styrka och utbildning :)
 

Bifogade filer

  • 20210113_105851.jpg
    20210113_105851.jpg
    340 KB · Visningar: 42
Strumpan har 2 lugna veckor nu med bara promenader för hand ute i naturen första veckan och sedan lite jogg på töm nästa vecka. Passade på medans de var plusgrader ute då dem rör sig lite mer naturligt i hagen då ☺️


4E06DA5B-C3B6-4C55-A52C-E6B691087EBF.jpeg
 
Idag tog jag mod till mig att hoppa själv med Noella. Har bara hoppat henne på träning med tränare innan.
Eftersom jag inte känner mig så säker på hoppning vill jag gärna ha någon som säger hur jag ska göra om det blir fel.
Tyvärr är man ju inte gjord av pengar och har inte råd att träna mer än 1 pass i veckan, så blir varannan vecka hoppning och den andra dressyr.
Men för att jag ska bli bättre på hoppningen behöver jag ju hoppa mer.😉
Så ska försöka hoppa varje vecka i alla fall!😃
Noella skötte sig som vanligt väldigt bra, men hon var jättepigg. Laddade rejält mot hindrena och fick lägga någon extra volt ibland. Hoppade bana på 60 cm, ville inte hoppa högre om något skulle gå tokigt!
Noella hoppar egentligen bättre på högre höjd men jag är feg av mig!😁
 
Idag tog jag mod till mig att hoppa själv med Noella. Har bara hoppat henne på träning med tränare innan.
Eftersom jag inte känner mig så säker på hoppning vill jag gärna ha någon som säger hur jag ska göra om det blir fel.
Tyvärr är man ju inte gjord av pengar och har inte råd att träna mer än 1 pass i veckan, så blir varannan vecka hoppning och den andra dressyr.
Men för att jag ska bli bättre på hoppningen behöver jag ju hoppa mer.😉
Så ska försöka hoppa varje vecka i alla fall!😃
Noella skötte sig som vanligt väldigt bra, men hon var jättepigg. Laddade rejält mot hindrena och fick lägga någon extra volt ibland. Hoppade bana på 60 cm, ville inte hoppa högre om något skulle gå tokigt!
Noella hoppar egentligen bättre på högre höjd men jag är feg av mig!😁
Vad kul med hoppning! Jag är jättesugen på att börja hoppa igen, men törs inte riktigt belasta hans knä så mkt än
 
Jag börjar bli lite hoppfull kring Nellys skada. Överbenet har flera dagar nu varit helt kallt, positivt!
Jag är dock livrädd för att det ska bli sämre igen. Kanske kommer avvakta med mer aktivitet även om vi skulle få ett ok från veterinären, får se. Inte dags än dock. Ska köra hela kortisonkuren och sen vänta ytterligare några dagar/en vecka innan jag kollar på lina och skickar film till veterinären..
 
Jag är fortfarande väldigt nöjd med nya stallet. Älskar att personalen har stenkoll på hästarna! Igår fick jag sms om att Nelly verkat väldigt trött på morgonen men sen som vanligt vid utsläpp. Underbart att de reagerar på små saker som sticker ut från hästarnas vanliga beteenden, trots att det är ett jättestort stall med typ 75 hästar eller så. Gillart!
 
Ella fick komma ut i skogen igår, är duktig på att stå stilla vid uppsättning nu och att skritta lugnt. Annars har vi mest ridit på vallarna i veckan, är inte så motiverad att rida långt på vardagkvällar i mörkret efter jobbet. Men det går framåt. Jobbigast är att trava långsamt, hon vill gärna slå över i galopp.
 
Åh nu börjar jag bli nervös! Nelly har fått sista dosen kortison. Ska kolla henne på lina i helgen tänker jag. Vid de senaste veterinärbesöken har jag varit inställd på att det fortfarande inte är bra, men nu smyger sig förhoppningarna på. Kortison är ju ganska potent, Nelly har visserligen fått låg dos glest men jag tycker att det bör ha gett effekt. Överbenet är ju dessutom kallt och oömt så finns chans att hon inte längre ska vara halt!

C32BC3EB-5E61-45C0-95A6-D7F10009B06B.jpeg
 
Minns inte om jg lagt in den här bilden, men här ser man hur stort överbenet är..
Syns iofs på bilden ovan också om man tittar noga.
A6BB9E9C-0B7F-436B-A728-104FB8FBC11B.jpeg
 
... Och jag flyttade tillbaka min till ridskolan i helgen 😐 Upplevde från början en förbättring av hennes stressnivåer men sen blev hon sakta snarare mkt värre än i gamla stallet och när hon dessutom började falla ur rejält (mindre mat och fodrades två ggr per dag så gick nog hungrig en del i typ - 20 😩) och inte kunde motioneras pga all snö och brist på ridbana beslöt jag att vi flyttar tillbaka henne.

Nu har hon en hagkompis, nästintill fri tillgång till hösilage och upplevs genast mkt gladare och nöjdare och jag har börjat sätta igång henne så smått.
 
... Och jag flyttade tillbaka min till ridskolan i helgen 😐 Upplevde från början en förbättring av hennes stressnivåer men sen blev hon sakta snarare mkt värre än i gamla stallet och när hon dessutom började falla ur rejält (mindre mat och fodrades två ggr per dag så gick nog hungrig en del i typ - 20 😩) och inte kunde motioneras pga all snö och brist på ridbana beslöt jag att vi flyttar tillbaka henne.

Nu har hon en hagkompis, nästintill fri tillgång till hösilage och upplevs genast mkt gladare och nöjdare och jag har börjat sätta igång henne så smått.
Trist att det inte funkade men skönt att hon verkar nöjd med att komma tillbaka! Ibland får man bara prova 😊
 
Vi red ut idag, tillsammans med en kompis. Han skötte sig riktigt bra, pigg men höll sig i skinnet!

funderar dock på om jag ska betsla upp honom när jag rider ut. Idag har jag ett bombers happy tongue vilket funkar superbra för det mesta. Men ute är han jättestark och ligger på. Han sticker inte, men jag har typ noll kontroll 😂 har funderat på babypelham, någon som har erfarenhet eller kan tipsa om att annat bett?
 
Vi red ut idag, tillsammans med en kompis. Han skötte sig riktigt bra, pigg men höll sig i skinnet!

funderar dock på om jag ska betsla upp honom när jag rider ut. Idag har jag ett bombers happy tongue vilket funkar superbra för det mesta. Men ute är han jättestark och ligger på. Han sticker inte, men jag har typ noll kontroll 😂 har funderat på babypelham, någon som har erfarenhet eller kan tipsa om att annat bett?
Jag brukar ha graman när jag rider ut. Gillar det bättre än att betsla upp eftersom jag kan styra när jag behöver extra broms och inte. Annars skulle jag nog också tänka babypelham eller jaktkandar i första hand. Med pelham kan du ju ha dubbla tyglar om du vill kunna styra inverkan så det är ett plus!
 
Åh nu börjar jag bli nervös! Nelly har fått sista dosen kortison. Ska kolla henne på lina i helgen tänker jag. Vid de senaste veterinärbesöken har jag varit inställd på att det fortfarande inte är bra, men nu smyger sig förhoppningarna på. Kortison är ju ganska potent, Nelly har visserligen fått låg dos glest men jag tycker att det bör ha gett effekt. Överbenet är ju dessutom kallt och oömt så finns chans att hon inte längre ska vara halt!

Visa bifogad fil 64196
Hoppas hoppas att hon är halt fri!
 
Vi red ut idag, tillsammans med en kompis. Han skötte sig riktigt bra, pigg men höll sig i skinnet!

funderar dock på om jag ska betsla upp honom när jag rider ut. Idag har jag ett bombers happy tongue vilket funkar superbra för det mesta. Men ute är han jättestark och ligger på. Han sticker inte, men jag har typ noll kontroll 😂 har funderat på babypelham, någon som har erfarenhet eller kan tipsa om att annat bett?
Jag brukar använda ett odelat kimblewick som nödbroms på de hästar det behövs. Och öva mycket lydnad även ute såklart. Övergångar i massor och att passa så man inte blir fast i handen och det blir dragkamp. Skritt, halt, skritt, halt. Trav, skritt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 848
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 476
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 314
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp