Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade träning i helgen och blir lite brydd. Första dagen gick han suveränt bra, hittade en ridning och känsla som verkligen var flera steg framåt mot tidigare.
Men dag två är det som att han inte vill. När jag ber honom sätta under sig höger bak stannar han och vill inte gå. Efter ett tag lossnar det och han går riktigt bra, även om det inte är lika bra som dagen innan... Det kan vara träningsvärk eller något annat. Så nu har jag bokat tid på kliniken nästa vecka, vill utesluta smärta innan jag pressar honom vidare.Visa bifogad fil 70268
Lurigt! Hoppas det inte är ngt!
 
Det hoppas jag med! Han är ju världens pipigaste häst, så mycket möjligt att han hade träningsvärk och det tog emot. Men jag vill verkligen veta hur det är innan jag börjar bråka...
Ja det förstår jag! Framförallt om det är ett beteende man inte riktigt känner igen.
 
Här går det framåt, nu sitter tölten i upp till medeltempo. Håller oss mest till långsam dock och putsar på den. Jag lyckas inte få honom att gå på tygeln i tölt men ska fråga hovslagaren som kommer idag, han brukar ha bra tips.

Vi har flyttat till betet nu och där finns en paddock, det gick bättre än jag trodde att rida där. Svänga var lite svårt men det gick bättre andra gången. Gjorde fina övergångar skritt-galopp och galopp-skritt :)

Igår red vi och badade, första gången för honom. Jätteskoj tyckte han, doppade ner hela nosen. Stocken som var i vattnet var lite skum först men sen kunde han kliva över den också. Han ville ut och simma också men det får vi ta någon annan dag :laugh:
 

Bifogade filer

  • IMG_20210525_231041_297.jpg
    IMG_20210525_231041_297.jpg
    80,8 KB · Visningar: 39
Här går det framåt, nu sitter tölten i upp till medeltempo. Håller oss mest till långsam dock och putsar på den. Jag lyckas inte få honom att gå på tygeln i tölt men ska fråga hovslagaren som kommer idag, han brukar ha bra tips.

Vi har flyttat till betet nu och där finns en paddock, det gick bättre än jag trodde att rida där. Svänga var lite svårt men det gick bättre andra gången. Gjorde fina övergångar skritt-galopp och galopp-skritt :)

Igår red vi och badade, första gången för honom. Jätteskoj tyckte han, doppade ner hela nosen. Stocken som var i vattnet var lite skum först men sen kunde han kliva över den också. Han ville ut och simma också men det får vi ta någon annan dag :laugh:
Spännande med bad!
Vi har tydligen ett kalkbrott eller dylikt på ridavstånd där hästarna kan plaska. Hoppas att jag och Nelly kan våga oss dit någon gång. Hon vågar dock inte ens gå i vattenpölar så kan bli kämpigt att få i henne😆
 
Spännande med bad!
Vi har tydligen ett kalkbrott eller dylikt på ridavstånd där hästarna kan plaska. Hoppas att jag och Nelly kan våga oss dit någon gång. Hon vågar dock inte ens gå i vattenpölar så kan bli kämpigt att få i henne😆
Geisli tycker att vattenpölar är lite läskiga men sjön gick bra. Hoppas du får i henne! :)
 
Vi kommer inte heller satsa på Falsterbo, kom några oförutsedda utgifter och så roligt är det inte att slänga pengar i sjön :angel:

Var på P&R och red LA:1 idag, gick helt okej men inte så att det känns som att vi kommer komma över några 70% i LA på 3 veckor. Åker kanske på någon dressyrtävling och rider LB eller LA:1 om det passar, eller så övar vi vidare hemma och försöker komma ut på lite mer hoppning och terräng igen istället och satsar på Breederskval lite senare.

Märks att man är lite ringrostig på det här med att åka iväg för jag slängde med systemkameran men hade helt glömt kolla status på batteriet... Så när man för en gång skull är lite fixade och kommer ut i fint väder med fina omgivningar så får man bara gryniga mobilbilder 😅 Men bättre än inget! Har film från hela ritten också men är så himla segt internet här hemma så jag väntar tills jag har lite snabbare uppkoppling på jobbet med att ladda upp den.

192733300_10158187109004290_1413592930438029137_n.jpg

191600235_10158187108319290_4268266537182308450_n.jpg

191830797_10158187107604290_7658515656693450891_n.jpg
 
Jag blev så himla orolig för Nelly häromdagen. När jag kom till stallet så såg jag att hon hade lite svettrester i pälsen och var svullen i alla fyra ben. Alltså tecken på att hon sprungit i hagen. Koll på lina, rörde sig lite matt och kort. Min vana trogen så ser jag direkt alla tänkbara katastrofscenarier så jag stod och kylde ben i en evighet, planerade in vila osv. Igår kollade jag henne igen på lina och då var hon som vanligt igen. Puh! 😅
Jag vet inte när jag kommer börja bli lite mer chill när saker händer? Kanske aldrig kommer hända sålänge jag har Nelly :angel:
 
Jag har just nu ett totalt depp över att bo i Norrland. Finns 1 tävling här uppe i juni. Sedan är nästa tävling i augusti. Planen att kvala till breeders verkar gå åt skogen för det finns inga kvaltävlingar på rimligt avstånd. Kan inte köra 7 timmar enkel väg för att försöka...
 
Jag har just nu ett totalt depp över att bo i Norrland. Finns 1 tävling här uppe i juni. Sedan är nästa tävling i augusti. Planen att kvala till breeders verkar gå åt skogen för det finns inga kvaltävlingar på rimligt avstånd. Kan inte köra 7 timmar enkel väg för att försöka...
Så trist! Ni har verkligen inte samma förutsättningar som resten av landet på det sättet!
 
Vi kommer inte heller satsa på Falsterbo, kom några oförutsedda utgifter och så roligt är det inte att slänga pengar i sjön :angel:

Var på P&R och red LA:1 idag, gick helt okej men inte så att det känns som att vi kommer komma över några 70% i LA på 3 veckor. Åker kanske på någon dressyrtävling och rider LB eller LA:1 om det passar, eller så övar vi vidare hemma och försöker komma ut på lite mer hoppning och terräng igen istället och satsar på Breederskval lite senare.

Märks att man är lite ringrostig på det här med att åka iväg för jag slängde med systemkameran men hade helt glömt kolla status på batteriet... Så när man för en gång skull är lite fixade och kommer ut i fint väder med fina omgivningar så får man bara gryniga mobilbilder 😅 Men bättre än inget! Har film från hela ritten också men är så himla segt internet här hemma så jag väntar tills jag har lite snabbare uppkoppling på jobbet med att ladda upp den.

192733300_10158187109004290_1413592930438029137_n.jpg

191600235_10158187108319290_4268266537182308450_n.jpg

191830797_10158187107604290_7658515656693450891_n.jpg
Gud vilken vacker häst du har 🥰
Sagohäst!
 
Jag har just nu ett totalt depp över att bo i Norrland. Finns 1 tävling här uppe i juni. Sedan är nästa tävling i augusti. Planen att kvala till breeders verkar gå åt skogen för det finns inga kvaltävlingar på rimligt avstånd. Kan inte köra 7 timmar enkel väg för att försöka...

Men vad trist... Ingen chans att det dyker upp fler tillfällen längre fram nu när det öppnat upp för mer tävlande? Eller brukar det vara lika illa alla år?
 
Men vad trist... Ingen chans att det dyker upp fler tillfällen längre fram nu när det öppnat upp för mer tävlande? Eller brukar det vara lika illa alla år?

Det brukar inte vara så många tillfällen. Min fd klubb brukar ordna i juni, men det är inställt i år. Får hoppas att fler tillfällen dyker upp! En del i problemet är att det bara finns 1 godkänd unghästdomare här uppe så det blir dyrt att ordna
 
Det brukar inte vara så många tillfällen. Min fd klubb brukar ordna i juni, men det är inställt i år. Får hoppas att fler tillfällen dyker upp! En del i problemet är att det bara finns 1 godkänd unghästdomare här uppe så det blir dyrt att ordna

Jag kollade och det var faktiskt inte så många här heller, en nu om två veckor som jag tror är för tidigt för oss och sedan en i augusti och en början på september. Men tror kanske någon tillkommer, nu har det ju i stort sett varit varje helg. senaste månaden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 941
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 600
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 404
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 903
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp