Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack @MiniLi och @Lollitza :)

Idag var vi på tävling igen, mitt inne på Ribersborgsstranden i Malmö. Så lite speciell miljö med mycket folk som var ute och promenerade, sprang och cyklade runt framridning och banor och även en fotbollsträning i andra änden av fältet.

Vi red FEIs inledande 5-årsprogram men jag har inte löst något deltagarbevis än, ville känna lite på det först. Så som "tur" var så fick vi inte kvalprocent :angel:. Det blev 69.4% efter ett omslag och avbrott i högergaloppen. Tappar fortfarande bjudningen lite och blir då ganska kort och rakbent i galoppen. Men gjorde ryggningen mycket bättre än förra starten och fick till enkla bytet i princip lika bra som vi kan på träning. Har inte hunnit lägga över några filmer men blev lite foton från framridningen:

234324962_10158322479704290_3762388136049857586_n.jpg

233414765_10158322480109290_121610542455764722_n.jpg

233740411_10158322480004290_3550927769526447299_n.jpg

235187711_10158322480084290_5826479967376263413_n.jpg
Wow 🥰
 
Geisli är fortsatt halt så vi försöker få tag på kliniktid, "våran" klinik hade inte tid förens slutet av augusti. Så letar vidare efter annan.
 
Red igår igen efter Nellys minivila. Hon var superspänd men kändes ändå pigg och lyhörd! Skippade dock galoppen, dumt att utmana och dra igång krångel när hon redan tyckte att allt var jätteotäckt och jobbigt👀😬
 
Idag har vi kollat Noella på 40 dygn och hon är fortfarande dräktig. Har försäkrat fostret idag, känns skönt att kunna få tillbaka lite pengar om något händer. Blev ju dyrare än vad jag tänkte från början!😉

Annars är vi nog igång som vanligt igen. Rider mest i skogen men något pass i veckan i ridhus.
Noella jobbar på bra och känns pigg och framåt. Hoppas det fortsätter så!😃
 
Här går det framåt :)

Hovslagaren var ute idag till några andra hästar och kollade på Geisli. Tyckte inte att han var halt idag och trodde inte på hovböld. Trodde att han hade vrickat sig och att han skulle vila någon vecka till. Geisli var till skillnad från tidigare pigg och ville springa, var möjligtvis lite halt fortfarande men det går åt rätt håll :)
 
Alltså detta knotthelvete! 😔

Har de senaste dagarna noterat att B haft små sårskorpor under pälsen kring skuldran. Red i förrigår kväll och tyckte mig att manen såg tunn ut på vissa ställen (B har tjock ponnyman och svans) men tänkte inte så mkt mer på det. Igår på morgonen när jag kom för att slänga åt dem lite hö stod jag och kliade henne över ryggen medan hon åt och märkte då fler skorpor och nästan hela hon var liksom plötsligt mjällig, torr och helt täckt av sårskorpor över ryggen och magen och att hon från förrigår kväll till igår morse kliat av sig halva manen! :eek:

Har slarvat med flugsprayen på sistone och totalt förträngt att knotten har vaknat till liv här uppe i norr (verkar vara värst augusti till halva september hos oss) 😔

Panikköpte mer flugspray, antikli-spray och eksemtäcke samt en dunk linfröolja (ska tydligen lindra besvären enligt studier) och Krafft groov sensitive som krubbskrammel att blanda ut oljan (och mineraler i). B badades, sprayades och packeterades in i eksemtäcket och ser nu ut som en Alien. Kollade till dem imorse och hon verkade så nöjd så. Stackars liten 😭
 
Alltså detta knotthelvete! 😔

Har de senaste dagarna noterat att B haft små sårskorpor under pälsen kring skuldran. Red i förrigår kväll och tyckte mig att manen såg tunn ut på vissa ställen (B har tjock ponnyman och svans) men tänkte inte så mkt mer på det. Igår på morgonen när jag kom för att slänga åt dem lite hö stod jag och kliade henne över ryggen medan hon åt och märkte då fler skorpor och nästan hela hon var liksom plötsligt mjällig, torr och helt täckt av sårskorpor över ryggen och magen och att hon från förrigår kväll till igår morse kliat av sig halva manen! :eek:

Har slarvat med flugsprayen på sistone och totalt förträngt att knotten har vaknat till liv här uppe i norr (verkar vara värst augusti till halva september hos oss) 😔

Panikköpte mer flugspray, antikli-spray och eksemtäcke samt en dunk linfröolja (ska tydligen lindra besvären enligt studier) och Krafft groov sensitive som krubbskrammel att blanda ut oljan (och mineraler i). B badades, sprayades och packeterades in i eksemtäcket och ser nu ut som en Alien. Kollade till dem imorse och hon verkade så nöjd så. Stackars liten 😭
Ja usch, knotten kan verkligen vara hemska på senare delen av sommaren!
 
Min sambo var med i stallet igår så fick för ovanlighetens skull lite film. Vet inte om det är så roligt att se, vi kämpar fortfarande i den här lite spända svackan men men. Och ni vet den där käftsmällen man får när man tycker sig vara rätt still i sadeln men filmen visar armar och ben som flaxar åt alla håll🙈😆

https://www.instagram.com/p/CSgJX6OoC_l/?utm_medium=copy_link

Tur vi ska träna på söndag😬
Jag tycker att det ser mycket bättre ut än du beskriver, och jag gillar hästen! Är det Sjögestads ridhus som blivit så fint?
 
Jag tycker att det ser mycket bättre ut än du beskriver, och jag gillar hästen! Är det Sjögestads ridhus som blivit så fint?
Tack, snällt sagt! Jag har fastnat lite vid att jämföra mot hur det gick tidigare i somras, är väl inte så hjälpsamt kanske. Plus att jag klippte bort de sämsta delarna🤪
Hästen är alltid en pärla, även om hon tycker det är lite kämpigt🥰❤️

Ja sjögestad har två ridhus nuförtiden, detta är det nya! Väldigt lyxigt med två stora ridhus👍
 
Tack, snällt sagt! Jag har fastnat lite vid att jämföra mot hur det gick tidigare i somras, är väl inte så hjälpsamt kanske. Plus att jag klippte bort de sämsta delarna🤪
Hästen är alltid en pärla, även om hon tycker det är lite kämpigt🥰❤️

Ja sjögestad har två ridhus nuförtiden, detta är det nya! Väldigt lyxigt med två stora ridhus👍
Oj det var inte illa med två ridhus, det ser jättefint ut. Jag gillar ju din häst men är kanske lite partisk med två Canterburyavkommor hemma. Tror att din kommer bli riktigt fin när hon fått styrkan!
 
Oj det var inte illa med två ridhus, det ser jättefint ut. Jag gillar ju din häst men är kanske lite partisk med två Canterburyavkommor hemma. Tror att din kommer bli riktigt fin när hon fått styrkan!
Det behövs nästan, är nog ca 75 hästar på anläggningen nu så skulle vara trångt med bara ett ridhus😅

Tack! Det tror jag också! ❤️
 
Min sambo var med i stallet igår så fick för ovanlighetens skull lite film. Vet inte om det är så roligt att se, vi kämpar fortfarande i den här lite spända svackan men men. Och ni vet den där käftsmällen man får när man tycker sig vara rätt still i sadeln men filmen visar armar och ben som flaxar åt alla håll🙈😆

https://www.instagram.com/p/CSgJX6OoC_l/?utm_medium=copy_link

Tur vi ska träna på söndag😬

Tycker inte alls de ser så illa ut som du beskriver, var beredd på nåt helt annat när jag klickade upp filmen 😅 tycker de ser trevligt ut 😃
 
Strumpan fick ju ett överben efter ett rejält rejs i hagen för 2 månader sedan. Veterinären tyckte hon kunde vila på sitt planerade bete i 8v och trodde nog de skulle vara bra sedan. Tyvärr är inte överbenet läkt ännu, hon har fått laser kontinuerligt hela perioden etc. men de verkar inte hjälpt så mkt man hade önskat. Hon har troligen rört sig för mkt. Efter betet var hon dessutom halt på volt i ena varvet av överbenet så vi åkte in till klinik för röntgen. En massa bilder togs ur olika vinklar. Inget annat är skadat vilket va väldigt skönt men överbenet är ännu aktivt och behöver vila. Så nu står hon i liten hage, benskydd på och får skrittpromenader 5 dagar / veckan och återbesök 30/8.
3 veckor - 3 månader ytterligare sa veterinären om läkningen, det va väldigt individuellt :grin:
 
Strumpan fick ju ett överben efter ett rejält rejs i hagen för 2 månader sedan. Veterinären tyckte hon kunde vila på sitt planerade bete i 8v och trodde nog de skulle vara bra sedan. Tyvärr är inte överbenet läkt ännu, hon har fått laser kontinuerligt hela perioden etc. men de verkar inte hjälpt så mkt man hade önskat. Hon har troligen rört sig för mkt. Efter betet var hon dessutom halt på volt i ena varvet av överbenet så vi åkte in till klinik för röntgen. En massa bilder togs ur olika vinklar. Inget annat är skadat vilket va väldigt skönt men överbenet är ännu aktivt och behöver vila. Så nu står hon i liten hage, benskydd på och får skrittpromenader 5 dagar / veckan och återbesök 30/8.
3 veckor - 3 månader ytterligare sa veterinären om läkningen, det va väldigt individuellt :grin:
Håller tummarna för att ni får en snabb läkning! Om hon klarar att hålla sig lugn i hagen kan det säkert gå relativt snabbt. För oss tog det ju 8 månader men det berodde troligen på att det var typ omöjligt att få Nelly så still som hon egentligen hade behövt vara..

(Kunde ju dock starta igångsättningen långsamt den sista tiden även om det fortfarande fanns viss aktivitet)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 853
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 510
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 326
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 889
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp