Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller tummarna för att ni får en snabb läkning! Om hon klarar att hålla sig lugn i hagen kan det säkert gå relativt snabbt. För oss tog det ju 8 månader men det berodde troligen på att det var typ omöjligt att få Nelly så still som hon egentligen hade behövt vara..

(Kunde ju dock starta igångsättningen långsamt den sista tiden även om det fortfarande fanns viss aktivitet)
Tack 🙏 Vet ju att de tog väldigt lång tid för er de jag är lite rädd för att vi också hamnar i 🙈
 
Strumpan fick ju ett överben efter ett rejält rejs i hagen för 2 månader sedan. Veterinären tyckte hon kunde vila på sitt planerade bete i 8v och trodde nog de skulle vara bra sedan. Tyvärr är inte överbenet läkt ännu, hon har fått laser kontinuerligt hela perioden etc. men de verkar inte hjälpt så mkt man hade önskat. Hon har troligen rört sig för mkt. Efter betet var hon dessutom halt på volt i ena varvet av överbenet så vi åkte in till klinik för röntgen. En massa bilder togs ur olika vinklar. Inget annat är skadat vilket va väldigt skönt men överbenet är ännu aktivt och behöver vila. Så nu står hon i liten hage, benskydd på och får skrittpromenader 5 dagar / veckan och återbesök 30/8.
3 veckor - 3 månader ytterligare sa veterinären om läkningen, det va väldigt individuellt :grin:
Är det ett stort överben?
 
Alltså detta knotthelvete! 😔

Har de senaste dagarna noterat att B haft små sårskorpor under pälsen kring skuldran. Red i förrigår kväll och tyckte mig att manen såg tunn ut på vissa ställen (B har tjock ponnyman och svans) men tänkte inte så mkt mer på det. Igår på morgonen när jag kom för att slänga åt dem lite hö stod jag och kliade henne över ryggen medan hon åt och märkte då fler skorpor och nästan hela hon var liksom plötsligt mjällig, torr och helt täckt av sårskorpor över ryggen och magen och att hon från förrigår kväll till igår morse kliat av sig halva manen! :eek:

Har slarvat med flugsprayen på sistone och totalt förträngt att knotten har vaknat till liv här uppe i norr (verkar vara värst augusti till halva september hos oss) 😔

Panikköpte mer flugspray, antikli-spray och eksemtäcke samt en dunk linfröolja (ska tydligen lindra besvären enligt studier) och Krafft groov sensitive som krubbskrammel att blanda ut oljan (och mineraler i). B badades, sprayades och packeterades in i eksemtäcket och ser nu ut som en Alien. Kollade till dem imorse och hon verkade så nöjd så. Stackars liten 😭
Nu hör jag inte hemma i tråden egentligen, men håller verkligen med om insektstrycket! Har känt mig lite överdriven i några dagar att mina fick gå med sina heltäckande hoodytäcken. Så släppte ut i de tunnare flugtäckena utan hals en dag. Båda stod sen och kliade sig så fort de kom in. Så det får bli heltäckande kläder ett tag till trots att vädret faktiskt är svalare. Det verkar inte knotten bry sig om tyvärr..
20210809_125834.jpg
 
Ok trodde du hade skickat bilder till veterinären 😄 Tyckte jag läste det.
Jo men de va så länge sedan just när de hände så de ser inte likadant ut nu ☺️ Så här såg de ut då för två månader sedan ☺️
 

Bifogade filer

  • 47075EDE-71EB-421B-977D-EDF3C7C5895A.jpeg
    47075EDE-71EB-421B-977D-EDF3C7C5895A.jpeg
    200 KB · Visningar: 33
Jo men de va så länge sedan just när de hände så de ser inte likadant ut nu ☺️ Så här såg de ut då för två månader sedan ☺️
Har det ändrats i form storlek tycker du?

Nellys var som en liten kula när jag upptäckte det. Hon blev halt 1/10 och sedan dök överbenet upp efter ett tag. Har inte kvar några bilder sen dess men det blev bara större och större..
3D7EF87E-B9A8-4534-877E-5153A22557D5.jpeg
 
Har det ändrats i form storlek tycker du?

Nellys var som en liten kula när jag upptäckte det. Hon blev halt 1/10 och sedan dök överbenet upp efter ett tag. Har inte kvar några bilder sen dess men det blev bara större och större..
Visa bifogad fil 75356
Ja de har ändrat sig en del. Hon slog sig dessutom igen ordentligt på samma ställe och de va i samband med de som hon blev halt och vi åkte in till kliniken. Tycker de blev rätt mycket större då och mer "utflutet" typ, nu har de nog lagt sig lite igen men lixom blivit bredare. Ska fota i morgon så får ni se hur de ser ut nu ☺️
Nellys har ju verkligen ändrat form med tiden! Var detta under perioden som de var aktivt då? För sen borde de väl sluta ändra sig, eller? ☺️
 
Jo men de va så länge sedan just när de hände så de ser inte likadant ut nu ☺️ Så här såg de ut då för två månader sedan ☺️
Liknar det min har fast bak 😄 Tycker det ser ut som ett "vanligt" tänker det är extra svullet på bilden eftersom det är färskt
 
Senast ändrad:
Strumpan fick ju ett överben efter ett rejält rejs i hagen för 2 månader sedan. Veterinären tyckte hon kunde vila på sitt planerade bete i 8v och trodde nog de skulle vara bra sedan. Tyvärr är inte överbenet läkt ännu, hon har fått laser kontinuerligt hela perioden etc. men de verkar inte hjälpt så mkt man hade önskat. Hon har troligen rört sig för mkt. Efter betet var hon dessutom halt på volt i ena varvet av överbenet så vi åkte in till klinik för röntgen. En massa bilder togs ur olika vinklar. Inget annat är skadat vilket va väldigt skönt men överbenet är ännu aktivt och behöver vila. Så nu står hon i liten hage, benskydd på och får skrittpromenader 5 dagar / veckan och återbesök 30/8.
3 veckor - 3 månader ytterligare sa veterinären om läkningen, det va väldigt individuellt :grin:
Skulle du gå promenader med henne även fast hon var ute dygnet runt på bete? Kanske blivit för mycket rörelse då om hon gått på bete och sen även promenader?
Trist lasern inte gett resultat då.
 
Ja de har ändrat sig en del. Hon slog sig dessutom igen ordentligt på samma ställe och de va i samband med de som hon blev halt och vi åkte in till kliniken. Tycker de blev rätt mycket större då och mer "utflutet" typ, nu har de nog lagt sig lite igen men lixom blivit bredare. Ska fota i morgon så får ni se hur de ser ut nu ☺️
Nellys har ju verkligen ändrat form med tiden! Var detta under perioden som de var aktivt då? För sen borde de väl sluta ändra sig, eller? ☺️
Ja där i början på året var det fortfarande aktivt. Tror hon var ohalt typ i mars kanske?
Sen fortsatte det att vara varmt av och till länge, men på röntgen i maj syntes det ingen aktivitet längre.

Ja det växer ju bara när det är aktivt. Sen kan det minska lite, framförallt när svullnaden lägger sig.
 
Trauma i hagen och sen då vild konvalescent som inte behagade vara så stilla som hon borde så det fortsatte växa länge.
Men skönt ni är på banan igen 👍Jobbigt med lång konvalescent också med en pigg häst! Min hade ett litet sår så tänkte inte mer på det än att det var svullet utav såret, höll rent sen vart det en bula några veckor efter. Men min vart ohalt.

Använder du skydd nu i hagen?
 
Senast ändrad:
Men skönt ni är på banan igen 👍Jobbigt med lång konvalescent också med en pigg häst! Min hade ett litet sår så tänkte inte mer på det än att det var svullet utav såret, höll rent sen vart det en bula några veckor efter. Men min vart ohalt.

Använder du skydd nu i hagen?
Ja min har en massa sådana ”vanliga” överben också efter sår osv. Hon gör sig jämt illa 😆

Nej hon går utan skydd i hagen. Jag gillar inte att ha skydd så länge plus att hon ändå bara sliter av dem från frambenen.. Jag har dock bytt stall och ändrat en del med hagvistelsen för att undvika skador, sålänge hon håller sig lugn så brukar det vara lugnt.
 
Ja min har en massa sådana ”vanliga” överben också efter sår osv. Hon gör sig jämt illa 😆

Nej hon går utan skydd i hagen. Jag gillar inte att ha skydd så länge plus att hon ändå bara sliter av dem från frambenen.. Jag har dock bytt stall och ändrat en del med hagvistelsen för att undvika skador, sålänge hon håller sig lugn så brukar det vara lugnt.
Ja "vanliga" överben har ju nästan majoritet av alla hästar. 😅
Gillar inte heller skydd på i hagen utav olika anledningar! Bra du hittat en rutin som funkar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 853
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 510
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 889
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp