Bukefalos 28 år!

Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag jobbar vidare mot att bli en bättre ur och skur ryttare 😁
Red ut i regnet igår. Nelly var livrädd men skötte sig jättebra! Kom igång fint efter ett tag och travade på med jättebra bjudning. Hoppades att hon självmant skulle falla in i galopp, hon var på gång men det verkar som att galoppen sitter långt inne just nu 😉
Hoppas att hon kommer rulla över i galopp vid något tillfälle snart, hon brukar göra det när hon slappnar av ordentligt 😊
Väldigt undvikande strategi från min sida men har på känn att hon kommer slå på en tvärnit om jag ber om galopp nu när hon fortfarande har ngt slags motstånd till fattningarna..

På tisdag ska hon träffa en equiterapeut, blir spännande att se om hon kanske har några spänningar eller liknande som påverkar 😊
 
Idag hittade vi galoppen igen! Hon fattade högergalopp på eget initiativ och lite senare kunde jag fatta vänster på hjälpen. Så glad!
Var ute på galoppslingan och susade runt i full fart 😁
3D4D2000-E8DE-4686-8BA0-0BAAA5E2C16C.jpeg
 
”Hoppsan!” eller ”Så kan de gå när man hittar sina drömmars tanthäst”.
Jag får behålla vår B2, 10-årigt halvblod i Stockholm när mamma flyttat till Öland för jobb.
Men vad gör man då?
Jo, man hittar en häst till salu som står 10 min ifrån mamman, skickar annonsen på skämt, och så köper hon hästen knappt en vecka senare. :D

Så mamma hittade sina drömmars tanthäst några år tidigare än tänkt, men det fick ju bli så då! Welsh Cob 5 år, 153 cm, Tortebos Lord Holden. En härlig, känslig och mycket positiv kille som inte är så mycket utbildad men det tydligen väldigt härlig att rida ändå. Mamma ska ha honom till att ha kul med, träna dressyr och kanske tävla lite låga klasser om hon får lust. Jag åker ner och hälsar på om 1,5 vecka och får träffa och testa underverket då. :love:


29DCC72A-5785-4584-8D0C-AED9FDE4FBFA.jpeg
 
Det gick inte så bra för oss på återbesöket tyvärr. Överbenet hade läkt jättefint så de släppte vi nu men hon var nu ännu mer halt än innan redan rakt fram utan böjprov :cry:

Så det blev en heldag på kliniken och diagnos vrickning båda fram med skada på sidoligament hovled båda sidor vänster fram samt större troligen äldre skada på inre sidoligamentet hovled höger fram. Man kunde se att ligamentet på höger hoven va förtjockat. Hon fick metacam och stötvåg och vi ska tillbaka om 3 v igen, hon får gå kvar i sin mindre gräshage tills dess :(
 
”Hoppsan!” eller ”Så kan de gå när man hittar sina drömmars tanthäst”.
Jag får behålla vår B2, 10-årigt halvblod i Stockholm när mamma flyttat till Öland för jobb.
Men vad gör man då?
Jo, man hittar en häst till salu som står 10 min ifrån mamman, skickar annonsen på skämt, och så köper hon hästen knappt en vecka senare. :D

Så mamma hittade sina drömmars tanthäst några år tidigare än tänkt, men det fick ju bli så då! Welsh Cob 5 år, 153 cm, Tortebos Lord Holden. En härlig, känslig och mycket positiv kille som inte är så mycket utbildad men det tydligen väldigt härlig att rida ändå. Mamma ska ha honom till att ha kul med, träna dressyr och kanske tävla lite låga klasser om hon får lust. Jag åker ner och hälsar på om 1,5 vecka och får träffa och testa underverket då. :love:


Visa bifogad fil 76174
Fin 🤗
 
Det gick inte så bra för oss på återbesöket tyvärr. Överbenet hade läkt jättefint så de släppte vi nu men hon var nu ännu mer halt än innan redan rakt fram utan böjprov :cry:

Så det blev en heldag på kliniken och diagnos vrickning båda fram med skada på sidoligament hovled båda sidor vänster fram samt större troligen äldre skada på inre sidoligamentet hovled höger fram. Man kunde se att ligamentet på höger hoven va förtjockat. Hon fick metacam och stötvåg och vi ska tillbaka om 3 v igen, hon får gå kvar i sin mindre gräshage tills dess :(
Trist. Hur ser prognosen ut för er?
 
Rätt osäkert just nu tyvärr. Det beror bland annat på hur bra hon svarar på behandlingen så klart och man vet ju inte hur det ser ut nere i hoven utan vi har bara gjort vanligt ultraljud ingen MR. Så känns väldigt ovisst.
Tror ni det är efter att hon gick omkull när ni var ute? Riktigt trist.
 
Det gick inte så bra för oss på återbesöket tyvärr. Överbenet hade läkt jättefint så de släppte vi nu men hon var nu ännu mer halt än innan redan rakt fram utan böjprov :cry:

Så det blev en heldag på kliniken och diagnos vrickning båda fram med skada på sidoligament hovled båda sidor vänster fram samt större troligen äldre skada på inre sidoligamentet hovled höger fram. Man kunde se att ligamentet på höger hoven va förtjockat. Hon fick metacam och stötvåg och vi ska tillbaka om 3 v igen, hon får gå kvar i sin mindre gräshage tills dess :(
Nej vad tråkigt!
men som pepp: Jag har haft ligamentskada hovled på två stycken genom åren - ena en rätt svår skada som gick ända upp i kotleden. På båda läkte det väldigt smidigt faktiskt, tog tid men båda blev bra igen.
 
Det gick inte så bra för oss på återbesöket tyvärr. Överbenet hade läkt jättefint så de släppte vi nu men hon var nu ännu mer halt än innan redan rakt fram utan böjprov :cry:

Så det blev en heldag på kliniken och diagnos vrickning båda fram med skada på sidoligament hovled båda sidor vänster fram samt större troligen äldre skada på inre sidoligamentet hovled höger fram. Man kunde se att ligamentet på höger hoven va förtjockat. Hon fick metacam och stötvåg och vi ska tillbaka om 3 v igen, hon får gå kvar i sin mindre gräshage tills dess :(
Så tråkigt :(

Min andra har haft ligamentskador i kotleden, det läkte utan problem när hon blev behandlad med stötvåg några gånger. Hoppas att det läker lika bra för er!
 
Tror ni det är efter att hon gick omkull när ni var ute? Riktigt trist.
Det ligger ju nära till hands att tro de, kulle kunna vara så till viss del. Men de fanns också en äldre större skada på ligamentet på höger fram som inte var så pass färsk så den kom inte från detta tillfället. Men vänster fram som var mkt lindrigare skadat skulle kunna komma därifrån.
 
Nej vad tråkigt!
men som pepp: Jag har haft ligamentskada hovled på två stycken genom åren - ena en rätt svår skada som gick ända upp i kotleden. På båda läkte det väldigt smidigt faktiskt, tog tid men båda blev bra igen.
Tack de känns ju ändå lite lovande 🙏 Hur lång tid tog det ungefär för er?
 
Tack de känns ju ändå lite lovande 🙏 Hur lång tid tog det ungefär för er?
Första tog ca ett halvår, ingen jättestor skada men sprattlig häst som inte var så lugn i hagen...
Andra (som hade den stora skadan) läkte snabbare än förväntat och redan vid första återbesöket hade det hänt mycket, men vi landade nog på närmare ett halvår i slutändan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 105
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 770
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 573
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 947
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp