Bukefalos 28 år!

Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och här har vi regnskållor 🙃 Lätt förbannad på veterinären som var ute för några veckor sen och bedömde det som insektsbett" 😑. Hade hon fått rätt diagnos från början och jag börjat behandla istället för att dränka henne i Ultrashield och förpacka henne i eksemtäcke så hade eländet kanske gått över istället för att bara förvärras. Gaaah!
Oj, är det inte tidigt på året för regnskållor? Nelly har haft förut men det har varit mkt senare när vinterpälsen börjar komma.
 
Oj, är det inte tidigt på året för regnskållor? Nelly har haft förut men det har varit mkt senare när vinterpälsen börjar komma.
Det finns väl både en sommar och en vintervariant? Vi har haft riktiga regnoväder för några veckor sedan och det sammanföll med när jag upptäckte krustorna för första gången på ryggen och rumpan. Hon har stått otäckad på betet och så har hon både avmaskats och nu senast för nån vecka sen vaccinerats (och utslagen har nu förvärrats, oklart om det finns nå samband 🤷🏼‍♀️) Det ser då onekligen ut som regnskållor med en ca 3 mm stor serumkrusta och som en pensel av hår som följer med när man pillar på dem ☹️
 
Senast ändrad:
Aha, ja nu när du säger det så låter det bekant!

Sommarvarianten har tydligen som små, små krustor medan vintervarianten har den mer klassiska bilden man förknippar med regnskållor.

Nu är iaf Hibiscrub inköpt så det blir att bada min lilla Skabb-fia ikväll och sen sanera all utrustning med Virkon.
 
Grattis till vinsten @Mirtai och kul att ni kommit igång så bra med hoppningen!

Och även @MiniLi , så kul att ni äntligen börjar komma igång ordentligt med allt.

Hoppas era kryar på sig med ben och regnskållor @Catrool och @Oknytt :heart

Pärlan får vänta några veckor till med att bli hopphäst för nu är vi kvalade till Breeders 🥳 Kom precis över 70% (70,6) i finalprogrammet trots att det blev pannkaka i ena förvända och andra enkla bytet.
 
Vi red alltså två kvalklasser i helgen, Inledande programmet på lördagen där jag egentligen tyckte att hon kändes ganska bra. Även om det inte blev så mycket längning och vi hade lite motstånd i övergångar så hade vi inga direkta missar, fick 70% och det krävs 72% för kval. Dag två var det finalprogrammet och hon kändes bättre överlag men så fick vi omslag och avbrott i högerförvända och jag blev lite stressad och fick inte till någon ordentlig ny fattning förrän ganska sent. Och sedan var hon nog lite trött i slutet på vänsterförvända för där tappade vi galoppen och trillade ner i trav när jag skulle börja samla inför övergången till skritt. Men marginalerna var ändå på vår sida och vi fick 70,6%, kvalgräns 70% i det programmet.

Första dagen kom inte traven med, filmaren hade missat att starta inspelningen:

Andra dagen:
 
Vi red alltså två kvalklasser i helgen, Inledande programmet på lördagen där jag egentligen tyckte att hon kändes ganska bra. Även om det inte blev så mycket längning och vi hade lite motstånd i övergångar så hade vi inga direkta missar, fick 70% och det krävs 72% för kval. Dag två var det finalprogrammet och hon kändes bättre överlag men så fick vi omslag och avbrott i högerförvända och jag blev lite stressad och fick inte till någon ordentlig ny fattning förrän ganska sent. Och sedan var hon nog lite trött i slutet på vänsterförvända för där tappade vi galoppen och trillade ner i trav när jag skulle börja samla inför övergången till skritt. Men marginalerna var ändå på vår sida och vi fick 70,6%, kvalgräns 70% i det programmet.

Första dagen kom inte traven med, filmaren hade missat att starta inspelningen:

Andra dagen:
Grattis!👏👏👏
 
Vi red alltså två kvalklasser i helgen, Inledande programmet på lördagen där jag egentligen tyckte att hon kändes ganska bra. Även om det inte blev så mycket längning och vi hade lite motstånd i övergångar så hade vi inga direkta missar, fick 70% och det krävs 72% för kval. Dag två var det finalprogrammet och hon kändes bättre överlag men så fick vi omslag och avbrott i högerförvända och jag blev lite stressad och fick inte till någon ordentlig ny fattning förrän ganska sent. Och sedan var hon nog lite trött i slutet på vänsterförvända för där tappade vi galoppen och trillade ner i trav när jag skulle börja samla inför övergången till skritt. Men marginalerna var ändå på vår sida och vi fick 70,6%, kvalgräns 70% i det programmet.

Första dagen kom inte traven med, filmaren hade missat att starta inspelningen:

Andra dagen:
Grattis!! 🤩
 
Vi tränade igår, jättekul! Tränaren kör hårt med oss, eller framförallt med mig och det är precis vad jag behöver😁😅
Fortsatte lite med samma övningar som sist men ökade svårighetsgrad lite. Jobbade också på volt med att minska och öka volten och försöka få henne böjd i sidan. Kämpigt!

Jag känner mig ni vet som när man skulle börja köra bil för första gången. När allt hände på samma sak och man inte hängde med alls. Blinka, koppla, växla, svänga, titta, gasa och allt på en gång. Fast nu är det att hålla reda på avsaktningar innan hörn, svänga, ställa, igång i trav, rida noga vägar, snett igenom, skänkelvikning, hörn igen, dutta m pisk för att få m bakben i avsaktningen och allt händer jättefort😅😆
All unghästridning och långa perioder utan tränare har gjort mig totalt förslappad och ingenting är automatiserat längre😬

Det är väldigt roligt iaf, och jag tror vi kommer göra framsteg fort nu när vi ska träna varannan vecka 👍
 
Vi tränade igår, jättekul! Tränaren kör hårt med oss, eller framförallt med mig och det är precis vad jag behöver😁😅
Fortsatte lite med samma övningar som sist men ökade svårighetsgrad lite. Jobbade också på volt med att minska och öka volten och försöka få henne böjd i sidan. Kämpigt!

Jag känner mig ni vet som när man skulle börja köra bil för första gången. När allt hände på samma sak och man inte hängde med alls. Blinka, koppla, växla, svänga, titta, gasa och allt på en gång. Fast nu är det att hålla reda på avsaktningar innan hörn, svänga, ställa, igång i trav, rida noga vägar, snett igenom, skänkelvikning, hörn igen, dutta m pisk för att få m bakben i avsaktningen och allt händer jättefort😅😆
All unghästridning och långa perioder utan tränare har gjort mig totalt förslappad och ingenting är automatiserat längre😬

Det är väldigt roligt iaf, och jag tror vi kommer göra framsteg fort nu när vi ska träna varannan vecka 👍
Det där med att öka och minska volten för att få dem att mjukna i sidorna, det är en övning som jag använder mig mycket av, både på yngre hästar och äldre. Tycker den är väldigt bra.
 
Det där med att öka och minska volten för att få dem att mjukna i sidorna, det är en övning som jag använder mig mycket av, både på yngre hästar och äldre. Tycker den är väldigt bra.
Ja, och svårt på en häst som (citat tränare) ”är väldigt bra på att vara rak eller felställd” och ”springer utåtställd på kortsidorna som en gammal hopphäst”🤣🙈
 
Här är vi nästan igång som vanligt, förutom att vi inte har tränat för någon sedan i april. Vill inte åka iväg med Noella nu när hon är dräktig. Där vi brukar träna är det så mycket hästar som kommer och går så vågar inte chansa.
Men ska eventuellt prova att träna för en ny tränare som grannen rider för och som kommer hit till oss. Får se hur det blir. Tänker att det är bra att ha någon som tittat och säger till en hur man rider, vet hur lätt jag lägger mig till med dumheter!😉
 
@Catrool När Barb hade sina ligamentskador blev det specialskoning också. Hon var som sämst på inre sidoligamentet höger fram och fick då kil på insidan för att avlasta ligamentet. Hon fick även ringskor och tjocka sulor för att hålla ihop och dämpa islag. Veterinären som ordinerade detta var även hovslagare och jag tror inte Barb läkt så bra som hon gjorde utan hennes kompetens. Barb är i full gång hos sin nya familj och tog medalj på DM för några veckor sen💖.
 
@Catrool När Barb hade sina ligamentskador blev det specialskoning också. Hon var som sämst på inre sidoligamentet höger fram och fick då kil på insidan för att avlasta ligamentet. Hon fick även ringskor och tjocka sulor för att hålla ihop och dämpa islag. Veterinären som ordinerade detta var även hovslagare och jag tror inte Barb läkt så bra som hon gjorde utan hennes kompetens. Barb är i full gång hos sin nya familj och tog medalj på DM för några veckor sen💖.
Tack 🙏 Veterinären sa att vi skulle titta på hur hon ska skos på återbesöket precis så som du beskriver, men att vi inte skulle göra några ingrepp innan ÅB. Strumpans största skada är också höger fram sidoligament insida.
Såg barb på instagram hon ser fantastisk ut 😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 984
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 670
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 489
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 935
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp