Bukefalos 28 år!

Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vågar knappt säga det, men jag tror att vi är på väg ur den spända och jobbiga perioden på riktigt nu. Hoppas jag inte jinxar så det drar igång igen typ imorgon🙈

Känns som att det går framåt generellt. Inte lika mkt spändhet i galoppfattningarna, ibland såklart men mycket bättre än innan.

I tisdags red vi över bommar. Hade premiär med galoppbommar! Nelly var duktig och tyckte det var himla roligt👍
Lite oförsiktig dock, ibland blev det lite plockepinn med bommar åt alla håll😆

I onsdags vila och igår red vi ut. Så glad att vi kan rida ut på ett jättebra sätt trots att det var blåsigt och hon hade vilat dagen innan! Red först lite på vår lilla naturslinga, lite mental uppvärmning. Sen iväg till naturbruksgymnasiets galoppslinga och jobbade fint i alla gångarter. Så nöjd med henne!🤩

Har fått en plats för dressyrtränaren varannan vecka också, känns bra!

ADC61E71-C7CB-4444-9B20-839DC768A225.png
 
Vågar knappt säga det, men jag tror att vi är på väg ur den spända och jobbiga perioden på riktigt nu. Hoppas jag inte jinxar så det drar igång igen typ imorgon🙈

Känns som att det går framåt generellt. Inte lika mkt spändhet i galoppfattningarna, ibland såklart men mycket bättre än innan.

I tisdags red vi över bommar. Hade premiär med galoppbommar! Nelly var duktig och tyckte det var himla roligt👍
Lite oförsiktig dock, ibland blev det lite plockepinn med bommar åt alla håll😆

I onsdags vila och igår red vi ut. Så glad att vi kan rida ut på ett jättebra sätt trots att det var blåsigt och hon hade vilat dagen innan! Red först lite på vår lilla naturslinga, lite mental uppvärmning. Sen iväg till naturbruksgymnasiets galoppslinga och jobbade fint i alla gångarter. Så nöjd med henne!🤩

Har fått en plats för dressyrtränaren varannan vecka också, känns bra!

Visa bifogad fil 75619
Åh så underbart för er! Glad för din skull :love:
 
Jag fortsätter spamma tråden😆
Hade ett superbra pass igår! Hon var avspänd och fin från start, är så mycket lättare att skärpa till sin egen ridning då när hon är påverkbar och framme från början jämfört när man startar med att få igång henne. Tyckte jag hade henne framför mig på ett helt annat sätt under passet, fin känsla!🤩

Red samma övningar som på träningen, tycker alltid det är bra att försöka ”kopiera” träningen. Rida samma linjer och ha tränarens ord i bakhuvudet. Kommer köra så fram tills nästa träning om lite mer än 2 veckor 👍

Fick bara ett stopp under passet, var vid första galoppfattningen. Även om hon stannade så tyckte jag ändå det var bättre, för jag kunde fatta galopp sen bara några travsteg efter. Istadigheten satt inte i på samma sätt som det brukar. Annars kan det bli så att hon blir istadig och stannar, vi kommer igång igen men då går hon och står emot efteråt så jag får trava runt ibland flera varv innan det går att göra nytt försök till galoppfattning. Nu var det stopp - djupt andetag - igång direkt i trav - ny galoppfattning efter några steg som funkade bra. 👍
 
En sak jag övar jättemycket på är förresten att ha stigbygeln längre in på foten som tränaren ville. Jag får fasen halvt panik när den sitter där, känns som att jag ska råka glida och fastna 😱
Försöker vänja mig lite i taget. Att en så ”liten” sak kan vara så svårt! Men jag har nog haft stigbygeln ute på tån typ alltid så det är många år man ska vänja om från..
 
Härligt att ni verkar ha tagit er igenom lite jobbigare perioder @Mirtai och @MiniLi :D

kl

Vi var på dressyrtävling igen i lördags, i torsdags satt jag och skulle anmäla och velade mellan att ta LB:2 och bara fokusera på att hitta bättre bjudning i galoppen och hålla det enkelt eller att ta LA:3 och prova om jag kan fortsätta rida igenom galoppen även i lite jobbigare väg förvända. Blev LAn, mest för att det var det enda programmet som jag typ provat att rida igenom en gång (men utan bokstäver så blev kanske inte riktigt så exakta vägar). Och stod fredag kväll och velade vilket bett jag skulle rida på, har börjat prova runt med lite nya men slutade med att jag tog det gamla jag ridit på i ett år nu typ. Framförhållning och sådär ja :rofl:.

Tycker känslan överlag var bättre än förra LA:1an där vi fick 68%, men LA:3 är ju ett mer avslöjande program, speciellt för oss eftersom jag inte riktigt får till rakriktningen på henne när hon tappar bjudningen lite inne på banan, det är ju ganska många raka linjer precis från/mot domaren :angel: . Men vi höll galoppen i båda förvända i alla fall och det var största målet! Totalt 64,4%, vi kom 3a med exakt samma procent som 2an men lägre på allmänt intryck. Det var bara två placerade så lite surt att vara så nära, men hade ju räknat med på förhand att det nog skulle bli svårt att bli topp-2 😅.
 
Varje gång jag tror att vi har kommit över skitperioden så blir det värre igen. Ska sluta säga sånt där🙈
Hon är vilat några dagar, första ridpasset idag och det gick katastrofdåligt. Jag tröttnade på henne dessutom så vi blev osams. Avslutade bra men inte roligt att ägna så stor del av passet åt konflikter..

Söt var hon dock i ny nosgrimma😉😬
593C84C8-C867-4968-8EFD-7E642A95EA3E.jpeg
 
Vi är igång men B är en riktig madam just nu. Det är kråkhopp (skjuter rygg och hoppar uppåt jämfota) och småstegringar varje gång vi rider ut 🙃 Misstänker att det är det här med att lämna de andra hästarna och stallet som spökar och matte är dum som tvingar henne att lämna tryggheten och bege sig ut i okänd mark med hästätande talgoxar och gud vet vad mer som gömmer sig där i skogen 😅

Detta har dock lett till att jag, efter att ha ägt henne nu i över ett år, och efter mkt hästrelaterad skit som hänt mig tidigare där jag blivit rejält skrämd INTE LÄNGRE ÄR RÄDD! 🥳🥳🥳 Nu fnissar jag mest när hon gör sina akrobatiska konster och manar på framåt.

Firade med att köpa en splitterny sadel till oss som passar både henne och mig för att fortsätta våra äventyr 😁
 
Varje gång jag tror att vi har kommit över skitperioden så blir det värre igen. Ska sluta säga sånt där🙈
Hon är vilat några dagar, första ridpasset idag och det gick katastrofdåligt. Jag tröttnade på henne dessutom så vi blev osams. Avslutade bra men inte roligt att ägna så stor del av passet åt konflikter..

Söt var hon dock i ny nosgrimma😉😬
Visa bifogad fil 75934

Åh typiskt! Snart är ni på banan igen :)
 
Vi är igång men B är en riktig madam just nu. Det är kråkhopp (skjuter rygg och hoppar uppåt jämfota) och småstegringar varje gång vi rider ut 🙃 Misstänker att det är det här med att lämna de andra hästarna och stallet som spökar och matte är dum som tvingar henne att lämna tryggheten och bege sig ut i okänd mark med hästätande talgoxar och gud vet vad mer som gömmer sig där i skogen 😅

Detta har dock lett till att jag, efter att ha ägt henne nu i över ett år, och efter mkt hästrelaterad skit som hänt mig tidigare där jag blivit rejält skrämd INTE LÄNGRE ÄR RÄDD! 🥳🥳🥳 Nu fnissar jag mest när hon gör sina akrobatiska konster och manar på framåt.

Firade med att köpa en splitterny sadel till oss som passar både henne och mig för att fortsätta våra äventyr 😁
Åh vilken underbar känsla att verkligen känna jag är inte rädd längre :) Jag har också blivit rejält skrämd av tidigare hästar men Strumpan har verkligen hjälpt mig en bra bit på väg, vilket var precis de jag hoppades på när jag köpte henne :)
 
På måndag har ju återbesök på kliniken. Hon har gått i sjukhage 2,5 v och går nu i liten gräshage bredvid sina kompisar. Hon sköter sig väldigt bra men de börjar såklart bli en hel del uppdämd energi där inne i kroppen 😅 I måndags promenerade vi på asfaltsvägen ute i området och en hög smäll skrämde henne så hon hoppade till och halkade och gick typ omkull på asfalten 🙈 Som tur va hade jag benskydd på men såklart fick hon ordentliga brännsår där skydden inte täckte och benet är nu varmt igen :banghead:

så här ser överbenet ut nu senast jag fotade;



FD8D411D-5900-4F45-B0D3-9B36561FCE54.jpeg
 
Härligt att ni verkar ha tagit er igenom lite jobbigare perioder @Mirtai och @MiniLi :D

kl

Vi var på dressyrtävling igen i lördags, i torsdags satt jag och skulle anmäla och velade mellan att ta LB:2 och bara fokusera på att hitta bättre bjudning i galoppen och hålla det enkelt eller att ta LA:3 och prova om jag kan fortsätta rida igenom galoppen även i lite jobbigare väg förvända. Blev LAn, mest för att det var det enda programmet som jag typ provat att rida igenom en gång (men utan bokstäver så blev kanske inte riktigt så exakta vägar). Och stod fredag kväll och velade vilket bett jag skulle rida på, har börjat prova runt med lite nya men slutade med att jag tog det gamla jag ridit på i ett år nu typ. Framförhållning och sådär ja :rofl:.

Tycker känslan överlag var bättre än förra LA:1an där vi fick 68%, men LA:3 är ju ett mer avslöjande program, speciellt för oss eftersom jag inte riktigt får till rakriktningen på henne när hon tappar bjudningen lite inne på banan, det är ju ganska många raka linjer precis från/mot domaren :angel: . Men vi höll galoppen i båda förvända i alla fall och det var största målet! Totalt 64,4%, vi kom 3a med exakt samma procent som 2an men lägre på allmänt intryck. Det var bara två placerade så lite surt att vara så nära, men hade ju räknat med på förhand att det nog skulle bli svårt att bli topp-2 😅.
Grattis till fina procent! 🤩🤩
 
På måndag har ju återbesök på kliniken. Hon har gått i sjukhage 2,5 v och går nu i liten gräshage bredvid sina kompisar. Hon sköter sig väldigt bra men de börjar såklart bli en hel del uppdämd energi där inne i kroppen 😅 I måndags promenerade vi på asfaltsvägen ute i området och en hög smäll skrämde henne så hon hoppade till och halkade och gick typ omkull på asfalten 🙈 Som tur va hade jag benskydd på men såklart fick hon ordentliga brännsår där skydden inte täckte och benet är nu varmt igen :banghead:

så här ser överbenet ut nu senast jag fotade;



Visa bifogad fil 75949
Be om att få lugnande utskrivet till promenaderna för säkerhets skull. Just för att hon inte ska göra saker som förvärrar skadan. Kan ju räcka med en jätteliten dos som bara tar udden av de där överdrivna reaktionerna 😊
 
Åh typiskt! Snart är ni på banan igen :)
Ja, det brukar ju gå upp och ner så😊
Jag får nog leva med att det kommer vara såhär, iaf tills hon är lite äldre. Finns mycket temperament i henne och hon är rätt skarp, bara att gilla läget och kämpa på. Kanske kommer utreda henne framöver, tex om det är ngt hormonellt som påverkar eller liknande.
 
Be om att få lugnande utskrivet till promenaderna för säkerhets skull. Just för att hon inte ska göra saker som förvärrar skadan. Kan ju räcka med en jätteliten dos som bara tar udden av de där överdrivna reaktionerna 😊
Ja ska vi fortsätta promenera och stå litet länge till även efter måndag så kanske det får bli någon sådan lösning just när vi är utomhus och promenerar där det händer mkt saker hela tiden :)
 
Ja ska vi fortsätta promenera och stå litet länge till även efter måndag så kanske det får bli någon sådan lösning just när vi är utomhus och promenerar där det händer mkt saker hela tiden :)
Gör det! För bådas skull. Inte värt att riskera varken din säkerhet eller hennes tillfrisknande när man kan göra något så enkelt som att ge en klick lugnande i munnen innan😊

Jag upplevde tex att Nellys överben reagerade negativt om hon stegrade sig, tror det var att det blev hårt islag typ. Och även dagar då hon bara småtravade trots att det var skritt som gällde..
 
Ja ska vi fortsätta promenera och stå litet länge till även efter måndag så kanske det får bli någon sådan lösning just när vi är utomhus och promenerar där det händer mkt saker hela tiden :)
Men att den blev rädd för det lät högt är väl inget konstigt? Det gör ju en häst. Precis som en själv.
Är den lugn på liten yta? och när du annars promenerar så tycker jag personligen inte man behöver ge en häst lugnande för den hoppade till sv rädsla för ett ljud.🙂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 984
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 652
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 487
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 931
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp