Bukefalos 28 år!

Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första tog ca ett halvår, ingen jättestor skada men sprattlig häst som inte var så lugn i hagen...
Andra (som hade den stora skadan) läkte snabbare än förväntat och redan vid första återbesöket hade det hänt mycket, men vi landade nog på närmare ett halvår i slutändan.
Okej ja de är väl ungefär de jag hade förväntat mig också. Men känns lite så där med en gammal skada som gått upp, de känns ju genast mer ohållbart, de är ju dessutom de benet hon är mest halt på :wtf:
 
Rätt osäkert just nu tyvärr. Det beror bland annat på hur bra hon svarar på behandlingen så klart och man vet ju inte hur det ser ut nere i hoven utan vi har bara gjort vanligt ultraljud ingen MR. Så känns väldigt ovisst.
Även Nelly har haft ligamentskada hovled och hon läkte snabbt när vi väl fick rätt diagnos och kunde sätta in rätt behandling. Hon fick kortisonbehandling och sprutades även i hovlederna några gånger. Metacam och vila gjorde dock ingen skillnad alls utan det var först när hon fick behandling i hovarna plus allmänbehandling med kortisoninjektioner som något hände.
 
Även Nelly har haft ligamentskada hovled och hon läkte snabbt när vi väl fick rätt diagnos och kunde sätta in rätt behandling. Hon fick kortisonbehandling och sprutades även i hovlederna några gånger. Metacam och vila gjorde dock ingen skillnad alls utan det var först när hon fick behandling i hovarna plus allmänbehandling med kortisoninjektioner som något hände.
Okej intressant :) Hon fick stötvåg nu på alla tre ligamenten och sedan sa veterinären att om hon ej är bättre om 3 v skulle man även spruta hovled med kortison.
 
Okej intressant :) Hon fick stötvåg nu på alla tre ligamenten och sedan sa veterinären att om hon ej är bättre om 3 v skulle man även spruta hovled med kortison.
Låter ju som att ni har en bra plan 😊
Nelly svarade jättebra på första korisonbehandlingen. Då sprutades hon i hovlederna plus att jag gav injektioner i 10 dagar. Sen sprutades hon i hovlederna ytterligare två omgångar, men det var mest för att hon gick med sin hälta jättelänge innan och hann få överbelastade leder.
 
Det ligger ju nära till hands att tro de, kulle kunna vara så till viss del. Men de fanns också en äldre större skada på ligamentet på höger fram som inte var så pass färsk så den kom inte från detta tillfället. Men vänster fram som var mkt lindrigare skadat skulle kunna komma därifrån.
Så hältan som kom på benet med överbenet kan varit från den gamla skadan på ligament då bara man trott det varit det aktiva överbenet?
 
Så hältan som kom på benet med överbenet kan varit från den gamla skadan på ligament då bara man trott det varit det aktiva överbenet?
Ja precis skulle kunna vara så och att det blev ännu sämre då hon gick omkull. Eller så är det en ännu äldre skada som gick upp när hon gick omkull och den lilla hältan som fanns förut faktiskt var pga överbenet.
 
Tror min häst vill bli hopphäst på heltid! Höjde till 110 idag och han bara tar i och hoppar och tycker det är skitkul!

71E77B61-AC9A-4541-B13C-33EE4F4BAC3D.png
 
Nelly träffade equiterapeut i tisdags, hon såg lätt skeptisk ut hela tiden men verkade också njuta en del 😁
Igår red vi ut. Hon var galet pigg och fullständigt livrädd för precis allt😅

På måndag är det dressyrträning igen, ser jag fram emot!
 
Red ute på slingan igår, övade på galoppfattningar. Fick tvärstopp två gånger men ingen ”ihållande istadighet” utan det släppte direkt så kunde vi fortsätta. Duktig!

Jag gillar verkligen att rida där på slingan. Inser att många inte anser det vara riktiga uteritter men för oss är det perfekt. Nelly är alltid skräckslagen första varvet (varje gång😉) men från varv två slappnar hon av och då får vi fin hjälp med bjudningen.

Skulle jag rida ut ”som vanligt” utan draghjälp framför skulle det vara väldigt svårt att göra annat än skritt, stå still och glo på saker och kanske trava i smygfart. Nu när vi mest är på slingan så får hon chansen att ha roligt (och vi kan öva på dressyrarbetet) och inte bara gå runt och vara rädd hela tiden😅🤣

Igår var det två andra som red samtidigt på slingan. Tycker hon mognar så fint i de situationerna. Hon blir rätt spänd när hon ser de andra hästarna men det blir ingen grej. Jag brukar försöka se till att rida i motsatt håll så att vi möts istället för att jag eller den andra kommer bakifrån och ska om. Igår bytte dock de andra varv flera gånger så vi fick träna på lite fler situationer. Blev jätteglad när hon klarade att gå om en häst. Jag var rädd att hon skulle slå på tvärnit och vilja stanna hos den hästen, men det gick jättebra!
Generellt för Nellys del verkar hon göra stor skillnad på om man liksom bara möts/passerar eller om man rider ihop. Rider man ihop blir hon väldigt klistrig på den andra hästen, går hon bakom så är det jättesvårt att få henne att gå om och gå först sen.

8FBE9F21-5977-4EEE-8F03-5A87414AE5A8.png
 
Red ute på slingan igår, övade på galoppfattningar. Fick tvärstopp två gånger men ingen ”ihållande istadighet” utan det släppte direkt så kunde vi fortsätta. Duktig!

Jag gillar verkligen att rida där på slingan. Inser att många inte anser det vara riktiga uteritter men för oss är det perfekt. Nelly är alltid skräckslagen första varvet (varje gång😉) men från varv två slappnar hon av och då får vi fin hjälp med bjudningen.

Skulle jag rida ut ”som vanligt” utan draghjälp framför skulle det vara väldigt svårt att göra annat än skritt, stå still och glo på saker och kanske trava i smygfart. Nu när vi mest är på slingan så får hon chansen att ha roligt (och vi kan öva på dressyrarbetet) och inte bara gå runt och vara rädd hela tiden😅🤣

Igår var det två andra som red samtidigt på slingan. Tycker hon mognar så fint i de situationerna. Hon blir rätt spänd när hon ser de andra hästarna men det blir ingen grej. Jag brukar försöka se till att rida i motsatt håll så att vi möts istället för att jag eller den andra kommer bakifrån och ska om. Igår bytte dock de andra varv flera gånger så vi fick träna på lite fler situationer. Blev jätteglad när hon klarade att gå om en häst. Jag var rädd att hon skulle slå på tvärnit och vilja stanna hos den hästen, men det gick jättebra!
Generellt för Nellys del verkar hon göra stor skillnad på om man liksom bara möts/passerar eller om man rider ihop. Rider man ihop blir hon väldigt klistrig på den andra hästen, går hon bakom så är det jättesvårt att få henne att gå om och gå först sen.

Visa bifogad fil 76429
Verkar ju helt perfekt med en sådan ridslinga. Går det att rida där på vintern också ? När det är fruset?
 
Verkar ju helt perfekt med en sådan ridslinga. Går det att rida där på vintern också ? När det är fruset?
Ja det är toppen! Ja den används året om. Jag flyttade hit i januari och promenerade där mycket i vintras när Nelly fortfarande var skadad, ett tag var det väldigt isigt på vissa ställen under snön men har för mig att underlaget annars var fullt ridbart 😊

Den är ca 1 km lång och stängslad👍
Det är naturbruksgymnasiets och de sköter den jättebra. Vi får rida där genom en överenskommelse, jag står på grannanläggningen😊
 
Vi kämpar vidare här.

Red på svåraste volten igår med medhjälpare, hon gick med ett långt spö så att han inte sprang iväg mot grinden. Han försökte dock och insåg när han var väldigt nära att det stod en människa med spö där. Så rusade iväg en liten bit. :laugh:
Sen hade han väldigt bra koll på henne men försökte inte smita :up:

Annars är han en väldigt enkel liten häst, väldigt lugn jämfört med min andra. Behöver inte hålla in honom konstant, han går i lagom tempo ändå. Lite svårt för att trava i svängarna men försöker :)

Brukar rida ut en liten vända efter att ha ridit i paddocken och galoppera uppför en backe. Vill att han får lite fart framåt och det börjar funka.
Red ut den vändan igår också. Precis när vi börjat trava blev han rädd för något och stack ut på ett fält. Dock inte alls långt och fick stopp väldigt snabbt så är väldigt nöjd med det :)
received_175461834694394.jpeg
 
Då har Fager gjort debut på hoppbanan. Resultaten var inte lysande, 22 fel (varav 6 för tiden) i 90 cm, och 1 m blev han utesluten då man bara får ha 16 hinderfel. Det blev lite plockepinn då han hade fokus på allt annat än hindrena 🙈

men han har skött sig jättebra och vi är så nöjda med honom! Första klassen var han ganska opåverkansbar, men i andra klassen kunde ryttaren påverka honom och faktiskt rida.

jag är så förtjust i min häst ❤️

0CDEA76B-6DAB-4AC3-8745-DAC6A10C0A13.jpeg
 
Då har Fager gjort debut på hoppbanan. Resultaten var inte lysande, 22 fel (varav 6 för tiden) i 90 cm, och 1 m blev han utesluten då man bara får ha 16 hinderfel. Det blev lite plockepinn då han hade fokus på allt annat än hindrena 🙈

men han har skött sig jättebra och vi är så nöjda med honom! Första klassen var han ganska opåverkansbar, men i andra klassen kunde ryttaren påverka honom och faktiskt rida.

jag är så förtjust i min häst ❤️

Visa bifogad fil 76533
Heja Fager! Kul!🤩
 
Då har Fager gjort debut på hoppbanan. Resultaten var inte lysande, 22 fel (varav 6 för tiden) i 90 cm, och 1 m blev han utesluten då man bara får ha 16 hinderfel. Det blev lite plockepinn då han hade fokus på allt annat än hindrena 🙈

men han har skött sig jättebra och vi är så nöjda med honom! Första klassen var han ganska opåverkansbar, men i andra klassen kunde ryttaren påverka honom och faktiskt rida.

jag är så förtjust i min häst ❤️

Visa bifogad fil 76533

Kul! Ser ju väldigt fin ut 🤩
 
Fick ett samtal från stallägaren för en stund sedan att Strumpan inte hade vart kvar i hagen när dem lunchade idag 😱 Dem hade hittat henne bakom en grävmaskin på en äng 🙈 De är inte jättelångt dit så hoppas hoppas hon gått direkt dit för att äta gräs å inte sprungit runt en massa!!
 
Fick ett samtal från stallägaren för en stund sedan att Strumpan inte hade vart kvar i hagen när dem lunchade idag 😱 Dem hade hittat henne bakom en grävmaskin på en äng 🙈 De är inte jättelångt dit så hoppas hoppas hon gått direkt dit för att äta gräs å inte sprungit runt en massa!!
Men Strumpan! 😳😅
Har hon hoppat ut?

Ibland vill man ju typ binda fast dem i marken..
 
Och här har vi regnskållor 🙃 Lätt förbannad på veterinären som var ute för några veckor sen och bedömde det som insektsbett" 😑. Hade hon fått rätt diagnos från början och jag börjat behandla istället för att dränka henne i Ultrashield och förpacka henne i eksemtäcke så hade eländet kanske gått över istället för att bara förvärras. Gaaah!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 984
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 670
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 489
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 935
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp