Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och Nelly körde en kort repetition efter träningen igår. Blir ju inte lika bra som när man har tränaren i örat men tycker vi kämpade bra. Mkt fokus nu på att få lite mer bärighet bak och få upp henne i fronten, hon blir gärna framtung och bakbenen har lättare för att skjuta på än att bära. Väldigt nöjd med att jag kunde få till det skapligt både i trav och galopp 👌

Är så kul när man skärper till sin ridning och hästen går från att bara springa på fart ala treåring till att närma sig lite vuxenkänsla😍
 
Nu har min lilla Pestråtta (så kärleksfullt myntat av min sambo som varit bäst och hjälpt mig med all tvagning och allt kring henne hela veckan och inte klagat på alla timmar vi lagt ner) blivit helklippt.

YTTERST misstänksam mot klippmaskinen från början och jag hann tänka att "detta kommer ju aldrig gå" men lite bomull i öronen och massor av klappar, beröm och pjosk så var hon så gott som helklippt (ansikte och nedre delar av benen kvar) sådär 1.5 timmar senare. Vi passade på att ta manen också och hon ser så himla SNYGG ut 😳 Vart tog min håriga övervuxna ponny vägen?!

Var dock verkligen rätt beslut att klippa henne. Hittade massvis med skållor trots att vi tvättat otroligt noga föregående kvällar, och det gick så mycket bättre för att inte tala om snabbare att bada henne igår kväll och imorse när jag kom för att ta ut henne såg hon så mkt bättre ut i pälsen redan ☺️ Kommer eventuellt även ta benen i helgen då det gömmer sig skållor där å...
 

Bifogade filer

  • IMG_20210909_202204.jpg
    IMG_20210909_202204.jpg
    229,7 KB · Visningar: 62
Nu har min lilla Pestråtta (så kärleksfullt myntat av min sambo som varit bäst och hjälpt mig med all tvagning och allt kring henne hela veckan och inte klagat på alla timmar vi lagt ner) blivit helklippt.

YTTERST misstänksam mot klippmaskinen från början och jag hann tänka att "detta kommer ju aldrig gå" men lite bomull i öronen och massor av klappar, beröm och pjosk så var hon så gott som helklippt (ansikte och nedre delar av benen kvar) sådär 1.5 timmar senare. Vi passade på att ta manen också och hon ser så himla SNYGG ut 😳 Vart tog min håriga övervuxna ponny vägen?!

Var dock verkligen rätt beslut att klippa henne. Hittade massvis med skållor trots att vi tvättat otroligt noga föregående kvällar, och det gick så mycket bättre för att inte tala om snabbare att bada henne igår kväll och imorse när jag kom för att ta ut henne såg hon så mkt bättre ut i pälsen redan ☺️ Kommer eventuellt även ta benen i helgen då det gömmer sig skållor där å...
Duktig häst och skönt att bli av med pälsen! Är ju omöjligt att hålla torrt och rent annars. Hoppas hon läker snabbt nu!
 
Har anmält oss till MSV C om 3 veckor 🙈

har börjar introducera skolorna och det går riktigt bra! Behövs mer styrka såklart men han gör det helt okej för MSV C-klasserna. Så kul att det blir allt mindre bebis och allt mer ”riktig” ridning
 
Har anmält oss till MSV C om 3 veckor 🙈

har börjar introducera skolorna och det går riktigt bra! Behövs mer styrka såklart men han gör det helt okej för MSV C-klasserna. Så kul att det blir allt mindre bebis och allt mer ”riktig” ridning
Wow, häftigt! Heja er!
 
Nelly fortsätter kännas fin och på bra humör. Ingen istadighet alls de senaste passen, men jag fortsätter att vara lite försiktig och strategisk när jag lägger upp passen. Startar tex fortfarande upp traven på långa tyglar om vi skrittat på långa tyglar och första galoppen för passet får hon ”trava in i” för att vara säker på att hon kommer igång. Vet inte om det behövs, men gör så för säkerhets skull.

Hon har skiftat sin svåra sida igen, nu är tex galoppfattningarna mycket bättre till vänster än till höger. Till vänster kan hon göra fina fattningar ”bakifrån” på lite rakare linje men till höger är det lite svårare så det blir lite mer spring in i galoppen. Igår när vi var ute och galopperade på slingan fattade hon rätt galopp varje gång! Förut har hon gärna fattat högergalopp när vi rider ut (och inte har hjälp av hörnen) och jag har fått göra om några gånger innan hon fattat vänster, men inte nu! Guldstjärna!🤩
 
Jag är i något slags lyckorus över hur bra det går med Nelly just nu. Utvecklingskurvan går stadigt uppåt👍
Har en liten gnagande oro i bakhuvudet om att bakslaget säkert kommer när som helst, vi brukar ha ganska guppiga vägar framåt men just nu är jag bara glad över att det går så bra!
Måste kanske tvinga ut sambon till stallet snart så han kan filma oss innan vi hamnar i nästa svåra period🤪🤣
 
Alltså wow! Nelly hittade plötsligt värsta härliga gunget i traven när vi red förut. På slutet av passet när hon är mjuk och fin efter galopparbetet så håller vi på och övar på bärigheten, jag bad om lite mer aktivitet utan att hon skulle rusa framåt och plötsligt så bara satte hon sig och travade som på fluffiga moln😍❤️

Det känns verkligen som att hon håller på att lära sig att använda kroppen på ett nytt sätt. Mycket aha-upplevelser för bruna fröken och energin tycks aldrig ta slut🔥
 
Idag blev det körning med Noella och första gången mina barnbarn fick åka med.😃
Har velat känna mig säker med Noella i körningen innan de fått följa med. 😉
Hon skötte sig exemplariskt, trots en del trafik, skällande hundar och springande kor bredvid vägen.
Är så kul när man kan altinera träningen med sin häst.
IMG_20210918_122325_469.jpg
 
Testade ett nytt bett häromdagen, ville mest se om
Hon accepterade det och tänkte ha det vid tex uteritter eller liknande för variation, men hon var tvärnöjd så det blir nog vårt nya dressyrbett!
Red på raka bett när hon var tre men sen när hon var fyra så var hon väldigt missnöjd så då gick vi över helt till tredelade bett. Nu verkar det funka igen. 👍

500560-07_1.jpg


Jag tycker att det är lite ”glappt” i skarvarna/länkarna, är rädd att hon ska bli nypt av det men hon verkade ju väldigt nöjd. Vet inte om jag kanske skulle lägga pengar på ett myler eller billy allen om de är bättre på det sättet än detta från hööks?
Får väl se hur det går kanske.

Det är ju rätt skarpt, mycket skarpare än de bett jag brukar rida på men just nu gör inte det så mycket för hon kan bli lite av en bulldozer när hon är jättepigg i galoppen. Hon lägger sig inte alls i handen på det heller vilket ju är bra, men jag vill ju inte att hon ska komma bakom för att bettet är skarpt heller. Inte märkt det än men får ha det i bakhuvudet.

Ska nog ha det på träning ikväll och se vad tränaren säger.
 
Senast ändrad:
Testade ett nytt bett häromdagen, ville mest se om
Hon accepterade det och tänkte ha det vid tex uteritter eller liknande, men hon var tvärnöjd så det blir nog vårt nya dressyrbett!
Red på raka bett när hon var tre men sen när hon var fyra så var hon väldigt missnöjd så då gick vi över helt till tredelade bett. Nu verkar det funka igen. 👍

500560-07_1.jpg


Jag tycker att det är lite ”glappt” i skarvarna/länkarna, är rädd att hon ska bli nypt av det men hon verkade ju väldigt nöjd. Vet inte om jag kanske skulle lägga pengar på ett myler eller billy allen om de är bättre på det sättet än detta från hööks?
Får väl se hur det går kanske.

Det är ju rätt skarpt, mycket skarpare än de bett jag brukar rida på men just nu gör inte det så mycket för hon kan bli lite av en bulldozer när hon är jättepigg i galoppen. Hon lägger sig inte alls i handen på det heller vilket ju är bra, men jag vill ju inte att hon ska komma bakom för att bettet är skarpt heller. Inte märkt det än men får ha det i bakhuvudet.

Ska nog ha det på träning ikväll och se vad tränaren säger.
Jag har detta både på min och på lånehästen, båda verkar gilla det och känns fina när man rider. Och då är de olika; Min är lite fladdrig och drar sig lätt undan bettet, lånehästen kan bli stark och hänga sig på i perioder. Jag upplever det inte som skarpt, tvärtom. På vilket sätt menar du att du upplever det som skarpt?
Min har hittills funkat bäst på raka bett, men detta funkar bra - det rör sig lite men "skramlar" inte. Har inte upplevt att de nypts av bettet men som du säger är det lite stort utrymme vid lederna så det KAN säkert nypas.
 
Jag har detta både på min och på lånehästen, båda verkar gilla det och känns fina när man rider. Och då är de olika; Min är lite fladdrig och drar sig lätt undan bettet, lånehästen kan bli stark och hänga sig på i perioder. Jag upplever det inte som skarpt, tvärtom. På vilket sätt menar du att du upplever det som skarpt?
Min har hittills funkat bäst på raka bett, men detta funkar bra - det rör sig lite men "skramlar" inte. Har inte upplevt att de nypts av bettet men som du säger är det lite stort utrymme vid lederna så det KAN säkert nypas.
Jag tänker att rullen gör att hästen inte kan tex lyfta bettet med tungan och på så sätt försöka komma undan. Stora bettringar kan ju också ge en skarpare känsla. Märker framförallt på Nelly att det är skarpare, jag får vara väldigt försiktig med handen i situationer där jag brukar behöva ta lite mer i henne för att få en reaktion. Hon tvärstannade tex när jag skulle sakta av till skritt första gången eftersom jag red "som jag brukar" :laugh:

Bra att inte dina har blivit nypta! Det känns ju som att det skulle kunna hända jättelätt eftersom det kan röra sig så mycket i länkarna vid bettringen. Nelly har tjocka läppar och blir lätt nypt tex av lösa bettringar, är väl därför jag nojar extra mycket..
 
Jag tänker att rullen gör att hästen inte kan tex lyfta bettet med tungan och på så sätt försöka komma undan. Stora bettringar kan ju också ge en skarpare känsla. Märker framförallt på Nelly att det är skarpare, jag får vara väldigt försiktig med handen i situationer där jag brukar behöva ta lite mer i henne för att få en reaktion. Hon tvärstannade tex när jag skulle sakta av till skritt första gången eftersom jag red "som jag brukar" :laugh:

Bra att inte dina har blivit nypta! Det känns ju som att det skulle kunna hända jättelätt eftersom det kan röra sig så mycket i länkarna vid bettringen. Nelly har tjocka läppar och blir lätt nypt tex av lösa bettringar, är väl därför jag nojar extra mycket..
Samtidigt är det ju närmare ett rakt bett. Jag tänker det som ett mellanting, delat bett men mer som ett rakt i funktion. Jag var bara nyfiken, då jag upplever det tvärtom på framförallt Fille. Ett delat bett gör att han krullar ihop sig, alternativt gapar och slänger med huvudet. På detta får jag istället en kontakt så man kan "prata".

Ah, är det i sido"gångjärnen" det glappar? Var det likadant på andra bett? Känns ju nästan som att det blivit fel på det?
Jag har försökt testa bettet för att se om det nyper - lägg det mot insidan underarmen där huden är tunn och greja runt lite, rör det fram och tillbaka och vicka på det, se om det nyper dig.
 
Samtidigt är det ju närmare ett rakt bett. Jag tänker det som ett mellanting, delat bett men mer som ett rakt i funktion. Jag var bara nyfiken, då jag upplever det tvärtom på framförallt Fille. Ett delat bett gör att han krullar ihop sig, alternativt gapar och slänger med huvudet. På detta får jag istället en kontakt så man kan "prata".

Ah, är det i sido"gångjärnen" det glappar? Var det likadant på andra bett? Känns ju nästan som att det blivit fel på det?
Jag har försökt testa bettet för att se om det nyper - lägg det mot insidan underarmen där huden är tunn och greja runt lite, rör det fram och tillbaka och vicka på det, se om det nyper dig.
Det är säkert olika på olika hästar beroende på vad de gillar och hur deras mun ser ut. Men jag vet andra som också anser bettet som ganska skarpt just eftersom det är svårt för hästarna att tex lyfta det med tungan :)

Ja precis. Jag tror det var likadant på de andra betten också, men kanske skulle åka in till hööks och kolla för säkerhets skull. Det är bara någon mm men tillräckligt för att det kan röra sig lite upp och ner och inte bara "runt" eller hur man ska säga. Smart, ska testa med underarmen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 853
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 510
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 326
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 889
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp