Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
B har varit här i ganska precis 3 månader nu men såklart känns det mer som ett halvår... Just nu njuter hon av lata dagar på bete med stallägarens hästar i väntan på att hennes nya sadel ska komma. Hon har haft ett långdraget sår på baksidan av höger bakkota som vi har kämpat med i ett par veckor men nu börjar det verkligen läka ihop fint. Det är ett jobbigt ställe med tanke på hur mycket rörelse det är i kotan men hon har inte varit halt, inte svullen eller besvärad så jag har haft lite is i magen och bara tvättat, avvaktat och låtit henne ta det lugnt i hagen.

Hennes rygg är betydligt bättre nu. Musklerna över ländryggen och rumpan var som betong i början men behandling av ET, lagom hårt arbete, mycket vila och stretch har gjort stor skillnad. Vi är inte helt i mål ännu men det är avsevärt bättre än det var för bara någon månad sedan.

Just nu längtar jag mest efter att få komma igång med ridningen ordentligt.

20220524_164949.jpg
 
Två år sen jag skrev här! Det har hänt massor med körningen, numera kan vi köra pass upp till en mil i alla gångarter. Vi har uppgraderat till en lädersele vilket återigen gjorde att balansen i vagnen krånglade, men nu har skakelremmarna ”tänjts ut” lite så det fungerar bra igen.

Försöker hålla igång tre pass i veckan, men ibland tryter motivationen när vi inte har något egentligt mål att uppnå. Så kanske kan lite uppdateringar i den här tråden hjälpa mig med det.

210425 003.jpg
 
Nu är jag deppig. :( Efter lördagens körning hade Storm en pytteliten svullnad i sadelgjordsstaden. Trodde då att det var ett myggbett. Men efter gårdagens körpass har hon fått ett stort skavsår. :cry: Det är första sommaren vi kör med nya selen och tydligen är lädret för hårt så det ger skav. Detta trots att jag var noga med att gjorden var en bra bit ifrån "myggbettet".

Nu får hon vila från körningen och jag har letat fram både ludd och neopren. Enda krångliga är ju att hon är så förbaskat liten, så alla typer av skydd blir för långa. Inte blir det bättre av att hon i år går ute dygnet runt och äter gräs, hon ser redan ut som en flodhäst. :(
 
@Habina jag har köpt sadelgjordstunnel i fårskinn och använder när jag kör. Klipper till den längden jag behöver. Har gjort att mina slipper skav.😃
Bara ett tips!😉
 
@Habina jag har köpt sadelgjordstunnel i fårskinn och använder när jag kör. Klipper till den längden jag behöver. Har gjort att mina slipper skav.😃
Bara ett tips!😉

Var hittar du de? Jag letade i höstas till hästen och då fanns det inga tunnlar utan bara såna med tyg på ena sidan. Eller så var de inte fårskinn utan teddy. :(

Edit: never mind. Nu har tydligen tunneln återkommit i h**ks sortiment. I höstas var den ”omodern” enligt personalen.
 
Senast ändrad:
Fortsatt depp här. Såret läker så förbaskat långsamt. Tack och lov inga flugor i såret iaf. Storm är dödligt trött på longering och promenader. Jag önskar att hon gick att rida. :(

Men vacker är hon iaf!

F9636652-9C1A-44A6-87EF-58AF0CB77635.jpeg
 
Ikväll blev det körning igen. Storm fick galoppera lite i bägge galopperna och blev sen helt vansinnigt fin i traven. :love: Var så nöjd när vi var hemma (tog bara en kort tur på en halvtimme) och ännu bättre kändes det när såret inte gått upp. Hade gjordskydd i fårskinn, men ska nog köpa en tunnel som jag kan klippa sönder i två. Nu blir det några cm på varje sida som ligger under däckelunderlägget och det riskerar att bli knöligt.

Men så sjukt roligt att vara igång igen!
 
Har börjat sätta igång Noella lite lugnt efter dräktighet och fölning, lite longering och tömkörning. Inte så lätt alla gånger med en brallande fölunge som ska vara med.😂
Fördelen är att fölungen blir van vid att få tömmar/longerlina över hela kroppen. 😉
Ska jobba henne lite från marken ett tag och ska låta kiropraktorn kolla igenom henne innan jag börjar rida. Så hon inte har några problem i kroppen efter fölningen.
Men jag längtar verkligen tills vi är igång och kan träna igen!😃
 
Jag deppar mest. Hann köra ett till pass med Storm, sen kom skavsåret tillbaka. Dessutom med ett till sår bredvid. :( Storm har aldrig varit så här fet tidigare och jag kan inte ens ha henne som handhäst eftersom min ridhäst har föl vid sidan. Enorm fångest här…

Men nu har jag iaf köpt en teddytunnel som jag ska klippa i rätt storlek. Fårskinnet hon hade när vi körde sist korvade sig och snurrade runt (bara fårskinn på ena sidan). Hoppas en tunnel hjälper bättre.
 
Jag deppar mest. Hann köra ett till pass med Storm, sen kom skavsåret tillbaka. Dessutom med ett till sår bredvid. :( Storm har aldrig varit så här fet tidigare och jag kan inte ens ha henne som handhäst eftersom min ridhäst har föl vid sidan. Enorm fångest här…

Men nu har jag iaf köpt en teddytunnel som jag ska klippa i rätt storlek. Fårskinnet hon hade när vi körde sist korvade sig och snurrade runt (bara fårskinn på ena sidan). Hoppas en tunnel hjälper bättre.
Varför kan hon inte ridas?
 
Vi var på våran första hopptävling för ett par veckor sedan. Felfria i 90 och sedan ett litet nedslag i debuten i 1m. Håller på och jobbar oss uppåt mot att förhoppningsvis kunna starta någon H100 fälttävlan i slutet på säsongen (hoppningen är 105 där men det kan vara ganska maxat i FT så hade varit bra att ha startat nån 110 hoppning innan kanske). Det var ganska långa banor, 11 hinder och det tog över 90 sekunder per klass för mig, längre än 160-klasserna på Falsterbos stora gräsbana till och med (dock har de ju "lite" högre galopptempo, men ändå! :angel: ). Pärlan är inte helt lätt att hoppa om man vill vara felfri, rider jag iväg henne minsta lilla så hon hamnar i framvikt tappar hon höjden och petar. Men det är skönt att hon känns så himla säker att rida på hinder, inga tveksamheter! :love:

 
Vi var på våran första hopptävling för ett par veckor sedan. Felfria i 90 och sedan ett litet nedslag i debuten i 1m. Håller på och jobbar oss uppåt mot att förhoppningsvis kunna starta någon H100 fälttävlan i slutet på säsongen (hoppningen är 105 där men det kan vara ganska maxat i FT så hade varit bra att ha startat nån 110 hoppning innan kanske). Det var ganska långa banor, 11 hinder och det tog över 90 sekunder per klass för mig, längre än 160-klasserna på Falsterbos stora gräsbana till och med (dock har de ju "lite" högre galopptempo, men ändå! :angel: ). Pärlan är inte helt lätt att hoppa om man vill vara felfri, rider jag iväg henne minsta lilla så hon hamnar i framvikt tappar hon höjden och petar. Men det är skönt att hon känns så himla säker att rida på hinder, inga tveksamheter! :love:


Hon kan alltså snart hoppa över Storm. :angel:
 
Jag deppar mest. Hann köra ett till pass med Storm, sen kom skavsåret tillbaka. Dessutom med ett till sår bredvid. :( Storm har aldrig varit så här fet tidigare och jag kan inte ens ha henne som handhäst eftersom min ridhäst har föl vid sidan. Enorm fångest här…

Men nu har jag iaf köpt en teddytunnel som jag ska klippa i rätt storlek. Fårskinnet hon hade när vi körde sist korvade sig och snurrade runt (bara fårskinn på ena sidan). Hoppas en tunnel hjälper bättre.
Jobbigt!
Du får göra som Lina Dolk😁
https://instagram.com/stories/liinadolk/2885941206770759991?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 845
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 476
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 314
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp