Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nelly är ständigt helt kladdig på bakbenen och i svansen. Man ser hur det liksom har runnit längs hela låret och bakbenet :laugh:
Vet precis vad du menar, en av Strumpans hagkompisar är dessutom exakt likadan Så känns som de typ går runt runt 🙈 Är Nelly nåt påverkad i typ ridningen? Strumpans brunst eskalerade väldigt för några dagar sedan oCh helst plötsligt blev hon typ tittig på ett sätt jag aldrig märkt innan. Frågar andra och kan tydligen vara vanligt! Va 15 år sen sist jag hade ett sto 😅
 
@Gabby_Ossi är ju inte så kul att bara gå och vänta på brunsten, men skönt att höra att man inte är ensam.
Noella brunstade ju rejält i januari, februari och mars, sen åkte ju valacken hem som bodde här. Efter det visar hon ingenting.🙈
Hoppas verkligen värmen får igång dom.😃
 
Vet precis vad du menar, en av Strumpans hagkompisar är dessutom exakt likadan Så känns som de typ går runt runt 🙈 Är Nelly nåt påverkad i typ ridningen? Strumpans brunst eskalerade väldigt för några dagar sedan oCh helst plötsligt blev hon typ tittig på ett sätt jag aldrig märkt innan. Frågar andra och kan tydligen vara vanligt! Va 15 år sen sist jag hade ett sto 😅
Förra året tyckte jag att hon blev väldigt känslig för skänklarna när hon brunstade, i år vet jag inte om jag märkt något sånt hittills. Men känns ju också som att hon brunstar typ jämt så kanske mest blivit van🤣
 
@MiniLi tidigare har jag ridit varannan vecka hoppning och den andra dressyrträning.
I april hopptränade jag varje vecka och red dressyrträning på 1 helg.
Ville ha lite mer hoppning innan hon förhoppningsvis blir dräktig!😃
Tänker inte hoppträna något direkt under dräktigheten, möjligen lite bommar och kryss. 😉
Har ju fördelen att det finns en hel del olika tränare som kommer och har träningar i ridhusen runt omkring. Både på lägre och högre nivå!😉
 
Vågat mig ut utanför ridhusen😁
Ridit två dagar i rad i paddocken nu. Har ju tömkört där jättemånga gånger men Nelly tyckte ändå det var tokläskigt. Blev spänd och då kom hennes istadighet som ett brev på posten. Gick dock att komma ur det och avslutade bra👍
Igår tog jag ut svängarna rejält, skrittade till och med av (uppsuttet alltså) på vår lilla ”naturslinga”. Känner mig modig😆😜
 
Vågat mig ut utanför ridhusen😁
Ridit två dagar i rad i paddocken nu. Har ju tömkört där jättemånga gånger men Nelly tyckte ändå det var tokläskigt. Blev spänd och då kom hennes istadighet som ett brev på posten. Gick dock att komma ur det och avslutade bra👍
Igår tog jag ut svängarna rejält, skrittade till och med av (uppsuttet alltså) på vår lilla ”naturslinga”. Känner mig modig😆😜
Hejja Hejja er! :)
 
Igår var vi iväg på dressyrträning på bortaplan för första gången och Strumpan fick guldstjärna på alla plan både lastning, uppförande och i ridningen. :up:

Vi jobbade bland annat med att rida upp på medellinjen i trav och försöka flytta ut mot en bom på kvartlinjen rida rakt fram och sedan flytta ut mot spåret igen. Helt plötsligt så lixom bara trillade polletten ner för Strumpan och hon började flytta undan för skänkeln 👏 Gjorde även sedan samma jobb i galopp fast red då direkt upp på kvartslinjen istället och flyttade några mini mini steg mot spåret efter bommen, men såklart var mest fokus där på att kunna hålla linjen och lyckas komma upp på kvartslinjen i galopp korrekt vilket egentligen bara de va lite över vår kapacitet :D

För att svara på @MiniLi fråga så tränar vi dressyr varannan vecka ungefär och försöker vara med på markarbetsträning/ hoppning/ terräng 1 gång i månaden. Sedan är planen att åka lite längre i bland också till en annan tränare som kommer varannan månad ungefär, vi ska dit första gången 28e maj. Så snart jag kan lasta själv kommer jag åka kontinuerligt till träningen vi va på igår varannan tisdag :)

202105020511595757.jpg
 
Idag var vi iväg på programridning :) Fager var superfin på framridningen, har börjat hitta en lagom balans mellan tryck, lösgjordhet och bärighet!
Inne i ridhuset blev han superspänd, men lyckades lotsa honom igenom programmet på ett okej sätt. Måste ju ha det här trycket i honom, gäller bara att hitta en avspänning i det också.

vi fick 65%, trots taktmissar i båda travökningarna och en hel del andra missar. Men när han är med mig får vi ju fina poäng så det känns lovande!
FFF67AD7-A790-4DFB-B62C-F75AD796FD22.jpeg
 
Idag var vi iväg på programridning :) Fager var superfin på framridningen, har börjat hitta en lagom balans mellan tryck, lösgjordhet och bärighet!
Inne i ridhuset blev han superspänd, men lyckades lotsa honom igenom programmet på ett okej sätt. Måste ju ha det här trycket i honom, gäller bara att hitta en avspänning i det också.

vi fick 65%, trots taktmissar i båda travökningarna och en hel del andra missar. Men när han är med mig får vi ju fina poäng så det känns lovande!Visa bifogad fil 69468

Kul! Vad red ni för program? 🙂
 
Idag var vi iväg på programridning :) Fager var superfin på framridningen, har börjat hitta en lagom balans mellan tryck, lösgjordhet och bärighet!
Inne i ridhuset blev han superspänd, men lyckades lotsa honom igenom programmet på ett okej sätt. Måste ju ha det här trycket i honom, gäller bara att hitta en avspänning i det också.

vi fick 65%, trots taktmissar i båda travökningarna och en hel del andra missar. Men när han är med mig får vi ju fina poäng så det känns lovande!Visa bifogad fil 69468
Kul! Jag ser fram emot när vi också kan börja träna på tävling! Snart kan vi nog ta oss igenom en LC:1a😜
 

Jag har börjat titta på lite tävlingar nu om det ska öppna upp efter 1 juni, är lite sugen på att prova kvala Falsterbo men sista dag är 20/6 så blir ju inte så många försök...

Tror vi kan ta oss igenom FEIs Inledande 5-års ganska bra, men tror egentligen vi har större chans att få 72% i ett vanligt LA-program än att få 76% i unghästbedömning.
Pärlan har varit ganska bra i förvända innan men lite låg och platt, nu när har jag fått ihop och upp galoppen lite mer har hon kommit på att det är lättare att byta istället åt ena hållet... 😅 Så då känns LA:3-vägen lite svår.

Bästa för oss hade nog varit om det hade funnits någon LA:1 på 2* tävling :angel: men det verkar inte som det ligger någon sådan ute än så länge i alla fall.
 
Jag har börjat titta på lite tävlingar nu om det ska öppna upp efter 1 juni, är lite sugen på att prova kvala Falsterbo men sista dag är 20/6 så blir ju inte så många försök...

Tror vi kan ta oss igenom FEIs Inledande 5-års ganska bra, men tror egentligen vi har större chans att få 72% i ett vanligt LA-program än att få 76% i unghästbedömning.
Pärlan har varit ganska bra i förvända innan men lite låg och platt, nu när har jag fått ihop och upp galoppen lite mer har hon kommit på att det är lättare att byta istället åt ena hållet... 😅 Så då känns LA:3-vägen lite svår.

Bästa för oss hade nog varit om det hade funnits någon LA:1 på 2* tävling :angel: men det verkar inte som det ligger någon sådan ute än så länge i alla fall.

jag blev också sugen på att försöka kvala! Kommer bara hinna två försök så vet inte om det är värt pengarna att lösa deltagarbevis. Troligare med breeders i så fall, där har de julbockar sänkt kvalgränsen rejält.

förvända är vår styrka, där får vi oftast 8 vilket är tacksamt med kofficient! Skänkelvikningarna är svårare, men dem slipper man ju i 5-års programmen
 
jag blev också sugen på att försöka kvala! Kommer bara hinna två försök så vet inte om det är värt pengarna att lösa deltagarbevis. Troligare med breeders i så fall, där har de julbockar sänkt kvalgränsen rejält.

förvända är vår styrka, där får vi oftast 8 vilket är tacksamt med kofficient! Skänkelvikningarna är svårare, men dem slipper man ju i 5-års programmen

Jag har ju inte ridit program med Pärlan alls förutom en LB:1 i höstas, så har ingen aning egentligen hur vi ligger till... Hade kanske varit bra att prova en PnR innan man ev löser deltagarbevis, men nu ska hon vaccineras nästa vecka så hinner knappt det heller innan tävlingarna ev öppnar...

Pärlan gör skänkelvikningarna rätt bra men risken är att hon tappar lite bjudning på banan och då blir det inte mycket till travökningar, har känslan att man tappar mer poäng på det i ett unghästprogram än vanliga bedömningen...
 
Jag har ju inte ridit program med Pärlan alls förutom en LB:1 i höstas, så har ingen aning egentligen hur vi ligger till... Hade kanske varit bra att prova en PnR innan man ev löser deltagarbevis, men nu ska hon vaccineras nästa vecka så hinner knappt det heller innan tävlingarna ev öppnar...

Pärlan gör skänkelvikningarna rätt bra men risken är att hon tappar lite bjudning på banan och då blir det inte mycket till travökningar, har känslan att man tappar mer poäng på det i ett unghästprogram än vanliga bedömningen...
Jag är tveksam till om vi kvalar i unghästprogrammen, tror som du att det är högre krav på gång där. Vår styrka är ridbarheten snarare än flashiga framben
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 848
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 477
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 315
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp