Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh tack alla för grattis! Han älskar att visa upp sig den där stjärnan! Vilken dag det har varit. Mina visarkompisar undrade vad det skulle krävas för att få 10 på traven. Då fattar ni! Poängen blev 9-8-8 7-9,5-9 så 50,5 p och 84,2 %. Än så länge är vi trea i Sverige om jag räknat rätt. 166 cm Formidabel var just det.
25461DFD-4D05-4253-AA0B-19CB3A07CEAD.png
 
@Amanda_F var det ingen som filmade traven?

Oavsett så är det makalöst kul att din fina häst verkligen fick poängen som han förtjänar.
Jo, det är trav på båda filmerna på instagram. Både lös och vid hand :) jag har alla 17 min vi var inne på film om det är ngt speciellt du vill se, så kan jag klippa och skicka...
 
Jo, det är trav på båda filmerna på instagram. Både lös och vid hand :) jag har alla 17 min vi var inne på film om det är ngt speciellt du vill se, så kan jag klippa och skicka...

Fan vad skumt, jag kan inte se den vid hand - löstrav räknas nog tyvärr inte (min räpa kan trava ganska bra när hon är lös, men inte så bra för hand)
 
Jag tömkörde en stund igår och det gick rätt bra, Fille har blivit lite rund om magen så han får allt röra sig lite även om jag inte rider nu. Han var lite semesterseg först men kom igång bra sen, han tyckte jag var rätt jobbig som ville att han skulle både stanna och gå fram på kommando (hallå, NÖJ DIG männsika!) men efter lite upprepningar så köptes läget och jag tror allt han var rätt nöjd efter lite jobb.

Förresten, har ni några tips och tankar kring häst som INTE är rund utan som inte lägger på sig alls utan bara tappar mer. Vi har en tvååring i stallet som är alldeles för tunn nu och det spelar ingen roll att han är avmaskad, går på gräs + fri tillgång på hösilage och får ordentligt med kraft. Han såg bättre ut ett litet tag men nu har det rasat iväg igen. Vi funderade på magsår igår?

Tänder kollade? Det och magsår är väl prio ett.

Oavsett så får man kanske fundera över vad för sorts foder den får. Jag stöter på en hel del hästar som man överfodrat med fel sorts foder och istället fått besvär med mage/tarm och hästar som då inte tar upp fodret lika väl. Med byte av foder och en kur magpreparat så har man kunnat ge ca 1/3 av tidigare giva och få hästar som lägger på sig fint etc.

Riskliolja, som Amanda ger, innehåller ju gamma-oryzanol som är naturligt anabolt och ökar muskeltillväxt bland annat. Den är ju energität som alla oljor. Men iom gamma-oryzanolen så får man en helt annan effekt än andra oljor.
Gamma-oryzanol är också registrerat som aptitstimulernade i många länder och används veterinärt i det syftet.
Det läker också vävnadsskador och motverkar magsår. Det är numer karensfritt för tävling.
Så det är en suverän produkt att ge de tunnare individerna, de som är svårfödda, de som haft magsårsproblematik etc.
 
Åh tack alla för grattis! Han älskar att visa upp sig den där stjärnan! Vilken dag det har varit. Mina visarkompisar undrade vad det skulle krävas för att få 10 på traven. Då fattar ni! Poängen blev 9-8-8 7-9,5-9 så 50,5 p och 84,2 %. Än så länge är vi trea i Sverige om jag räknat rätt. 166 cm Formidabel var just det.
Visa bifogad fil 52591
Wow, grattis till fina hästen 👏👏
 
Appropå diskussionen om vem som får poäng och varför. Stallet där Mirre står förstod rätt tidigt i våras att han travar mer än vi skulle hinna med. Vi har ju inget ståtligt stuterinamn och jag är inget proffs men ändå är han nu en av Sveriges högst bedömda hästar. Jocke och Johanna la upp en plan så han skulle få visa lagom mycket av sin trav innan galoppen tex. Jag tyckte själv inte att han visade sin bästa galopp men det räckte ju till en 9. Han kan skritta bättre än vad han gjorde, men inte sååå mkt bättre och då hade nog spänsten i traven rykt. Jocke var också bra på att ställa upp så hans bakben inte kröp in under kroppen, vilket inte minst är viktigt i o m att han faktiskt inte är så långlinjerad. Han drar 135-140 i täcken och är 166. Det kanske slutar på 145 om han biffar på sig men det vet man aldrig.
nu blir det bete i två månader typ, sen leta dressyrsadel, och börja öva att åka till ridhus med läktare ovanför huvudet på honom för det tyckte han var jätteläskigt. Han var faktiskt på väg att lämna banan innan vi hade startat för det kom en dam som inte brydde sig om att han var precis nedanför henne.

Summa sumarum: Mirre hade aldrig fått så bra poäng om jag visat själv. Text borttagen av moderator i samförstånd med inläggsskrivaren.

Så här såg det ut när vi joggade oss igenom ridprovet:
 
Senast ändrad av en moderator:
Då jävlar ska min fula lilla räpa få trava löst också.
Jag har alltid fått det till mig att det inte räknas - alla mina har givetvis travat bättre löst än vid hand.
Vi hade ju en plan att släppa honom och sen låta honom fatta ur andra hörnan in på långsidan så blir galoppen i bra balans. Då blir det lite fri trav där de har lite spänning att visa upp och energi kvar då det är före hoppningen. Ibland tar ju hoppningen musten ur dem, och då är det bra att ha visat så här.
 
Min ponnyhäst har börjat rymma. Två nätter i rad har han gått ut - och hittas i en annan hage (samma båda gångerna) :cautious:
AE927984-84FE-4753-BB41-D32DA4FCF189.jpeg

Har inte listat ut vart han går ut än så nu får jag byta hage helt eller åtminstone på natten (eller ha honom inne på natten). Dumma häst! Varför kan du inte tycka att den bra hagen med supergulliga kompisar var lika bra som jag tycker?
 
Appropå diskussionen om vem som får poäng och varför. Stallet där Mirre står förstod rätt tidigt i våras att han travar mer än vi skulle hinna med. Vi har ju inget ståtligt stuterinamn och jag är inget proffs men ändå är han nu en av Sveriges högst bedömda hästar. Jocke och Johanna la upp en plan så han skulle få visa lagom mycket av sin trav innan galoppen tex. Jag tyckte själv inte att han visade sin bästa galopp men det räckte ju till en 9. Han kan skritta bättre än vad han gjorde, men inte sååå mkt bättre och då hade nog spänsten i traven rykt. Jocke var också bra på att ställa upp så hans bakben inte kröp in under kroppen, vilket inte minst är viktigt i o m att han faktiskt inte är så långlinjerad. Han drar 135-140 i täcken och är 166. Det kanske slutar på 145 om han biffar på sig men det vet man aldrig.
nu blir det bete i två månader typ, sen leta dressyrsadel, och börja öva att åka till ridhus med läktare ovanför huvudet på honom för det tyckte han var jätteläskigt. Han var faktiskt på väg att lämna banan innan vi hade startat för det kom en dam som inte brydde sig om att han var precis nedanför henne.

Summa sumarum: Mirre hade aldrig fått så bra poäng om jag visat själv. Text borttagen av moderator i samförstånd med inläggsskrivaren.

Så här såg det ut när vi joggade oss igenom ridprovet:

Han ser verkligen jättefin ut!

Satt du på läktaren när han fick omdömet och hur kändes det? :D

Jag såg att han var med i Ridsport men eftersom det är en plusartikel så kan jag inte läsa den. Var det en lång artikel och vad skrev dom om?
 
Min ponnyhäst har börjat rymma. Två nätter i rad har han gått ut - och hittas i en annan hage (samma båda gångerna) :cautious:
Visa bifogad fil 52697
Har inte listat ut vart han går ut än så nu får jag byta hage helt eller åtminstone på natten (eller ha honom inne på natten). Dumma häst! Varför kan du inte tycka att den bra hagen med supergulliga kompisar var lika bra som jag tycker?

Han verkar ju väldigt avslappnad där!:D
Snarkar hans kompisar? :angel:
 
ja han ser ju inte direkt ut att vara uppe i varv av att vara ute på utflykt, och dessutom helt själv ute på ängen...
Kan nog vara så att det snarkas eftersom det duger dagtid men inte nattetid :p

Hästar alltså! 🙄
Nattvak? Hoppar han över staketet tror du?
 
Svea har blivit utsedd till stallets största rövhål. Helt befogat. Hon har lite problem med uppförandet, kan man säga. Hade uppfödaren och en annan "körgubbe" på besök i lördags för att få lite hjälp första gången efter att hon ju stått rätt länge, pga mina brutna fingrar. Hon fick lite veta vad som förväntades av henne och sen gick hon utmärkt med harven i paddocken.

Körde själv på söndagen i paddocken och även då gick det bra (där. Hon slet sig några gånger på väg från hagen, så nu är det huvudlag på som gäller vid hantering).

Igår körde jag själv igen, och hon har sällan varierat så mycket i pris som hon gjorde då. Först vägrade hon gå med. Men hon var i alla fall inte rädd för grisarna... Sen gick hon fantastiskt i paddocken med harven. Sen drog hon hem, för jag bestämde att vi skulle gå en runda i skogen. Sedan lyckades jag, med klickning, spreja hela henne med flugsprej, vilket aldrig lyckats förut. Så det var lite upp och lite ner, kan man säga. Jag längtar lite tills mina fingrar är helt ihopläkta så jag vågar hålla ordentligt :P
 
Hästar alltså! 🙄
Nattvak? Hoppar han över staketet tror du?

jag tror inte han hoppar utan har något ställe där strömmen inte riktigt går runt och så kryper han ut där. Det finns ett ställe där en annan gått ut men då syntes tydliga spår (de behöver ta sig igenom/över grönsakslandet) men nu var där inga spår.

Undra var han ska? hela dagarna står han och käkar i höbalen så han är ju knappast hungrig?
 
jag tror inte han hoppar utan har något ställe där strömmen inte riktigt går runt och så kryper han ut där. Det finns ett ställe där en annan gått ut men då syntes tydliga spår (de behöver ta sig igenom/över grönsakslandet) men nu var där inga spår.

Undra var han ska? hela dagarna står han och käkar i höbalen så han är ju knappast hungrig?

Han verkar ju vilja sova ifred. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 965
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
404
· Visningar
50 935
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
869
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 962
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp