Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
AB1181B1-40F2-4E57-A384-81E85E9D0CFD.jpeg

Motionerar varje dag då fröken blivit för tjock.
Letar även annat bete såklart!
Även köpt betesreducerare även om jag är tveksam.
Trodde dumt nog inte hon skulle bli så tjock så snabbt även om jag försöker förutse allt 🤪
Tycker iaf hon är väldigt vacker!
 
F4FF6949-F9D6-46E6-8265-F648E9B4252A.png

vi ställde in visning idag eftersom hon inte känts helt 100 senaste veckan. Är inte halt, men hon är inte helt nöjd & unghästtestet känns inte livsviktigt så det var ett lätt val, hälsan framför allt (även om det såklart är tråkigt att inte få visa henne). Innan jag bestämde mig testade vi att knoppa henne, det passade hon riktigt bra i, så ser fram emot att få göra det på riktigt även i framtiden 😊

nu kör vi en vet.check & sen ut på bete för en lång vila. Hon har gjort allt hon ska denna vår och jag är sjukt stolt över hennes utveckling och pirrig inför framtiden, har fått väldigt fina lovord från proffs som verkligen tror på henne som en framtidshäst. Känns kul & spännande!
 
Igår hade Mirre sin första tappsko. Förstod nästan att den skulle komma för min hovslagare och jag pratade om hur det var bäst att göra då han flöt ut och växte massor mellan första och andra skoningen. Så han hade lagt ut skorna en del. Tack och lov finns det en tjej med tappsko-kompetens som bor nära stallet. Han var tyvärr inte så trevlig som han borde så jag hann bli lite irriterad. Sen fortsatte han vara lite brötig och ofokuserad till vi kom ut på fältet. Först då kunde jag rida som planerat.

Han får ha boots på den här veckan så ska vi hålla tummarna för att skorna sitter kvar.

Det är löshoppning i morgon eller torsdag, och ett kort joggpass kvar innan visningen på sön. Sen tid blev det, men det känns ok...
 
Jag tömkörde en stund igår och det gick rätt bra, Fille har blivit lite rund om magen så han får allt röra sig lite även om jag inte rider nu. Han var lite semesterseg först men kom igång bra sen, han tyckte jag var rätt jobbig som ville att han skulle både stanna och gå fram på kommando (hallå, NÖJ DIG männsika!) men efter lite upprepningar så köptes läget och jag tror allt han var rätt nöjd efter lite jobb.

Förresten, har ni några tips och tankar kring häst som INTE är rund utan som inte lägger på sig alls utan bara tappar mer. Vi har en tvååring i stallet som är alldeles för tunn nu och det spelar ingen roll att han är avmaskad, går på gräs + fri tillgång på hösilage och får ordentligt med kraft. Han såg bättre ut ett litet tag men nu har det rasat iväg igen. Vi funderade på magsår igår?
 
Jag tömkörde en stund igår och det gick rätt bra, Fille har blivit lite rund om magen så han får allt röra sig lite även om jag inte rider nu. Han var lite semesterseg först men kom igång bra sen, han tyckte jag var rätt jobbig som ville att han skulle både stanna och gå fram på kommando (hallå, NÖJ DIG männsika!) men efter lite upprepningar så köptes läget och jag tror allt han var rätt nöjd efter lite jobb.

Förresten, har ni några tips och tankar kring häst som INTE är rund utan som inte lägger på sig alls utan bara tappar mer. Vi har en tvååring i stallet som är alldeles för tunn nu och det spelar ingen roll att han är avmaskad, går på gräs + fri tillgång på hösilage och får ordentligt med kraft. Han såg bättre ut ett litet tag men nu har det rasat iväg igen. Vi funderade på magsår igår?
Vi ger ju Mirre RBO-olja från Hygain, han svarade bra på det. De har också ett magpreparat som jag vet att @flowequestrian s stallägare (tror jag det är..) också rekommenderar. Skickar dig länken i pm.
 
Jag tömkörde en stund igår och det gick rätt bra, Fille har blivit lite rund om magen så han får allt röra sig lite även om jag inte rider nu. Han var lite semesterseg först men kom igång bra sen, han tyckte jag var rätt jobbig som ville att han skulle både stanna och gå fram på kommando (hallå, NÖJ DIG männsika!) men efter lite upprepningar så köptes läget och jag tror allt han var rätt nöjd efter lite jobb.

Förresten, har ni några tips och tankar kring häst som INTE är rund utan som inte lägger på sig alls utan bara tappar mer. Vi har en tvååring i stallet som är alldeles för tunn nu och det spelar ingen roll att han är avmaskad, går på gräs + fri tillgång på hösilage och får ordentligt med kraft. Han såg bättre ut ett litet tag men nu har det rasat iväg igen. Vi funderade på magsår igår?

Olja är ju bra om man får dem att äta det. Elsa vägrade dock men efter lite kämpande fick jag i henne linfrö, vetekli och betfor.
Hon var jättetunn i vintras, fick ont i magen av allt färdigt kraftfoder. Nu mår hon bra och är superfin i hullet :) Hon fick en kur gastogard också.
 
Olja är ju bra om man får dem att äta det. Elsa vägrade dock men efter lite kämpande fick jag i henne linfrö, vetekli och betfor.
Hon var jättetunn i vintras, fick ont i magen av allt färdigt kraftfoder. Nu mår hon bra och är superfin i hullet :) Hon fick en kur gastogard också.

den får olja. Äter det som serveras och med god aptit. Men är ändå jättetunn så därav funderingar på magsår eller nåt sånt.
 
den får olja. Äter det som serveras och med god aptit. Men är ändå jättetunn så därav funderingar på magsår eller nåt sånt.
Ser ni att han får komma till i hagen och äta? Kanske behöver lucern men jag hade nog bett min vet kolla på den om den fallit ur mkt. Magsårs medicinen är väldigt dyr, ca tusen kr per vecka men har den magsår märker man direkt om medicinen hjälper.
 
Ser ni att han får komma till i hagen och äta? Kanske behöver lucern men jag hade nog bett min vet kolla på den om den fallit ur mkt. Magsårs medicinen är väldigt dyr, ca tusen kr per vecka men har den magsår märker man direkt om medicinen hjälper.

ja, den äter i gruppen (lösdrift) men tas även in för stödfodring och har fått sova på box en del för att få äta helt ostört (och så att man ser vad/hur mycket han får i sig), har täcke när det blir skitväder för att spara på krutet där osv. Men det är nog veterinär som är nästa för nu har hon testat ett gäng med "för-steg" och det händer inget så nu är det dags för veterinär.
 
Visa bifogad fil 52161
Motionerar varje dag då fröken blivit för tjock.
Letar även annat bete såklart!
Även köpt betesreducerare även om jag är tveksam.
Trodde dumt nog inte hon skulle bli så tjock så snabbt även om jag försöker förutse allt 🤪
Tycker iaf hon är väldigt vacker!

Har det på min ponny. Hon är inte så glad över det men hellre munkorg än fång.
Elsa fick en vacker rosa flughuva istället :rofl:
Passar perfekt på en fux.
20200610_080321.jpg
 
Jag har bestämt mig för att visa Elsa den 29/6 nu. Har varit tveksam på om vi ska klara ridprovet då hon frysit fast och inte gått att fortsätta rida. Men i måndags löshoppade vi, övade på att springa och sen avslutade jag med ridning utan att någon stod i mitten och det funkade. Visst frös hon fast några gånger men det gick att övertala henne att fortsätta rätt snabbt.
Löshoppningen går bra oftast men vi kommer inte upp på 130. Men hon är ju inte hoppstammad så hon hoppar ändå mycket bättre än vad jag trott.

Idag red vi ut med resten av familjen som åkte fyrhjuling. Det var lite spännande i början. Hon är lite bockig min häst :p Inte så att hon skickar av en utan hon ställer sig typ på stället och studsar när hon är taggad. Men på slutet kunde vi galoppera runt hela vallen utan bus.
 
Håller tummarna för ni som ska visa snart. 😊.

Korre har riktigt sommarlov och jag tar knappt in honom från hagen. Däremot står han och kollar nyfiket varje gång någon rider på banan 💕. Jag längtar redan till i höst när jag får fortsätta rida och följa hans utveckling. Det kliar i fingrarna! Han behöver dock vilan väldigt mycket, och den är han väl värd!
 
Idag fick Fille byta hage och nya kompisar. Han fick flytta upp i lösdriften/skogshagen som är; inte så mycket mat/bete i (de har dock fri tillgång på hö), men det är skog, kuperat och de har en lösdriftshall att gå in i för skugga och skitväder. Fick två nya kompisar med för hans hagkompis har skadat sig och får inte gå på stort på ett tag och det är så trist för honom att gå själv.
Nu blev det en tvåårshingst och min rid-favorit S. Så sköna killar, de gick ut, luktade på varandra, tvååringen föltuggade och sa ”jag är bara liten” och sen var det så lugnt att de åt på samma tuss hö och kliade varandra. Hoppas de fortsätter vara bra kompisar!

En växande liten häst...
17EEDBA0-5CD1-4340-A476-AFDE03FCC787.jpeg


Och jag red ett kort pass på treårshingsten i värmen. Puh vad varmt det var! Han var svettig redan innan vi började liksom... Men, gick jättefint den korta stunden vi höll på. Fick till lite bra bjudning och han kunde hålla koncentrationen trots att det var två andra på banan, varav en liiten vit b-ponny som dessutom tappade (:grin: 🙈 ) sin ryttare mitt i. Heja Julle!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 976
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
406
· Visningar
51 280
Senast: Asko
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 976
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp