Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såhär hittade jag våra hästar en morgon. (Inte särskilt tidigt)
FAA71334-7304-49E3-80DB-D666CC662B8D.jpeg

Tvååringen kastade sig upp precis när jag tog bilden, men alla fyra låg ner. Merida längst till vänster helt utslagen. Tydligen jobbigt att äta hela dagarna. 🙄
 
Han ser verkligen jättefin ut!

Satt du på läktaren när han fick omdömet och hur kändes det? :D

Jag såg att han var med i Ridsport men eftersom det är en plusartikel så kan jag inte läsa den. Var det en lång artikel och vad skrev dom om?
De skrev lite längre om honom eftersom han var bäst. Det var om att han var sveriges sämsta dressyrföl 2017 och att jag är en glad amatör typ. :D Och att han är min kompis som jag hoppas att jag kan tävla lite högre med så jag kan få börja döma högre klasser i framtiden (dömer dressyr upp till MsvC). Ev så blir det lite mer om oss vid ett senare tillfälle.

Det kändes konstigt, jag hade ju ridprovet kvar när poängen trillade in, så jag kände långt ifrån att jag var klar men det var som att hjärtat gjorde en frivolt. Och så blev benen lite svaga. Johanna som har stallet kom fram till mig innan poängen och sa: hon gillar honom, det ser jag. Så jag kände mig lugn att vi skulle nå Klass I, vilket var mitt mål. Samtidigt var jag faktiskt besviken på hoppningen för han hoppade rätt Crappy (7-7,5). Öppnade inte alls upp och slingrade sig för att han hoppade längre än höga språng och då blev det för tight för att gå rakt på hindren som han gjort hemma. Sen var ju ridprovet en Walk in the park för oss, det visste jag, och på det sättet var det lugnt. Men jag var nog mest tom. Liten skärmdump där jag ser ut att ha tappat axlarna och hållningen. Detta är två sekunder innan jag sätter händerna för ansiktet...

06B522FC-692C-427A-BBEE-77F4A2A7A720.jpeg
 
De skrev lite längre om honom eftersom han var bäst. Det var om att han var sveriges sämsta dressyrföl 2017 och att jag är en glad amatör typ. :D Och att han är min kompis som jag hoppas att jag kan tävla lite högre med så jag kan få börja döma högre klasser i framtiden (dömer dressyr upp till MsvC). Ev så blir det lite mer om oss vid ett senare tillfälle.

Det kändes konstigt, jag hade ju ridprovet kvar när poängen trillade in, så jag kände långt ifrån att jag var klar men det var som att hjärtat gjorde en frivolt. Och så blev benen lite svaga. Johanna som har stallet kom fram till mig innan poängen och sa: hon gillar honom, det ser jag. Så jag kände mig lugn att vi skulle nå Klass I, vilket var mitt mål. Samtidigt var jag faktiskt besviken på hoppningen för han hoppade rätt Crappy (7-7,5). Öppnade inte alls upp och slingrade sig för att han hoppade längre än höga språng och då blev det för tight för att gå rakt på hindren som han gjort hemma. Sen var ju ridprovet en Walk in the park för oss, det visste jag, och på det sättet var det lugnt. Men jag var nog mest tom. Liten skärmdump där jag ser ut att ha tappat axlarna och hållningen. Detta är två sekunder innan jag sätter händerna för ansiktet...

Visa bifogad fil 52711

Jag tycker att du ser rätt glad ut på bilden iaf😁

Vad instressant ändå att han blev sämsta föl och nu var så mycket bättre. Var han i en ful period just vid visningen?
 
Jag tycker att du ser rätt glad ut på bilden iaf😁

Vad instressant ändå att han blev sämsta föl och nu var så mycket bättre. Var han i en ful period just vid visningen?
Nä, det var domaren som hade ätit citron till frukost eller något. Alla föl utom ett låg superlågt, och det var föl med fin stam allihop. Jag tycker mest att vi aldrig riktigt kom igång och började visa. De andra visningarna jag varit på har domarna coachat lite (om det behövts) för att typ få se mer om denne inte varit nöjd. Kan ju lika bra lägga in filmen här:

 
Svea har blivit utsedd till stallets största rövhål.

Relaterar. :angel:
Första gångerna jag tog in Merida från betet hade jag hjälm, handskar, dressyrspö, repgrimma och långt grimskaft... Sen behövdes det inte direkt, men jag vill gärna vara beredd om hon skulle flippa.

Har ridit några gånger själv nu, blir ju helt utan sällskap av hästar eller människor. Korta rundor på markerna, runt på den gamla terrängbanan och kort runda i skogen och hem längs med vägen. Varje gång har hon vid nåt tillfälle stannat, backat och hotat att resa sig, men sen fortsatt gå efter en liten stund och hon går bättre framåt nu.
Igår red jag lite på gamla terrängbanan (tyvärr helt nedlagd och alla hinder bortplockade). Red på bett för första gången och tränade svängar. Rödluvan hälsar att det är svårt att svänga i trav med ryttare. Speciellt när ryttaren har egna åsikter om var, när Och åt vilket håll svängen ska göras. 🙄
När vi var nästan tillbaka i stallet så mötte vi gårdens tonårsson på fyrhjuling i hög fart i en kurva. Tur han hade bra bromsar på den! Merida tittade bara på honom och fortsatte gå, på det viset är hon ju inte så svår.

Sadeln är vidgad nu, så ska ta med den till sadelmakaren på lördag så hon får stoppa om den, tror det blir lite lättare för oss när balansen är bättre. (Men sadelmakaren ville ha före- och efterbilder på hur sadeln låg så var tvungen att rida ändå).
 
Relaterar. :angel:
Första gångerna jag tog in Merida från betet hade jag hjälm, handskar, dressyrspö, repgrimma och långt grimskaft... Sen behövdes det inte direkt, men jag vill gärna vara beredd om hon skulle flippa.

Har ridit några gånger själv nu, blir ju helt utan sällskap av hästar eller människor. Korta rundor på markerna, runt på den gamla terrängbanan och kort runda i skogen och hem längs med vägen. Varje gång har hon vid nåt tillfälle stannat, backat och hotat att resa sig, men sen fortsatt gå efter en liten stund och hon går bättre framåt nu.
Igår red jag lite på gamla terrängbanan (tyvärr helt nedlagd och alla hinder bortplockade). Red på bett för första gången och tränade svängar. Rödluvan hälsar att det är svårt att svänga i trav med ryttare. Speciellt när ryttaren har egna åsikter om var, när Och åt vilket håll svängen ska göras. 🙄
När vi var nästan tillbaka i stallet så mötte vi gårdens tonårsson på fyrhjuling i hög fart i en kurva. Tur han hade bra bromsar på den! Merida tittade bara på honom och fortsatte gå, på det viset är hon ju inte så svår.

Sadeln är vidgad nu, så ska ta med den till sadelmakaren på lördag så hon får stoppa om den, tror det blir lite lättare för oss när balansen är bättre. (Men sadelmakaren ville ha före- och efterbilder på hur sadeln låg så var tvungen att rida ändå).

Min är ju som tur är van vid bett sedan länge. Nu är det grodbett/postkandar som gäller för fröken. Grejen är ju att hon är rätt känslig i vanliga fall. När vi är i paddocken, till exempel. Men när hon vill vända och dra för att hon är sugen på det är hon distinkt okänslig. Och så jävla stark! Men nu har jag bestämt mig för att jag minsann inte tänker ge upp. Hur många år det än ska ta att göra en rimlig körhäst av henne...
 
Nu är hon visad på treårstest!Uppförde sig suveränt bra trots att hon 2 min innan löshoppning plötsligt började skaka på huvudet. Vi trodde först det var nrlapparna som störde så vi tog av dem inne på banan. Hon blev bättre efter hand men inte helt bra och det påverkade koncentrationen så hon stannade för första gången. Men hon är så positiv så hon tog nya tag och hoppade allt sedan. Till ridprovet slutade skakandet och hon fick jättefint omdöme där!Så glad för mitt fina sto bara synd att vi hade lite otur
 

Bifogade filer

  • 1F1381C8-29BE-485B-B983-7050681A23B0.jpeg
    1F1381C8-29BE-485B-B983-7050681A23B0.jpeg
    128,4 KB · Visningar: 44
Inatt fick Fille sova inne för att inte ge sig ut på fler utflykter. Han var rätt bitter på kvällen och tyckte att han minsann vilat klart och kunde gå ut igen men accepterade läget sen.

Idag longerade jag honom en stund och nu var han mycket piggare igen. Han har varit matt och seeeg ett tag (därför han fick fortsätta vilan) men idag, i 30 graders värme, var han på hugget! :banana:Mycket rappare i steget och drog av ett antal rivstarter och bocksprång i galoppen :angel: puh, jag hann nästan bli lite orolig även om det varit tydligt att han vuxit -men nu känner jag mig lugnare igen.

18E0C785-EE9E-44C3-A83E-AA571ADCE6F2.png
 
Sommarlov här också. Korre och hans kompisar hade ägnat sig åt att bita sönder bromsfällan som precis satts upp härom dagen. Det är de äldre grabbarna (8 år gamla) som är värst och drar med sig Korre och 2-åringen.

Riktigt såhär överbyggd är han inte dock 😅. Nedförsbacke 🙄. Skulle ta kort för jag tyckte att han såg så fin ut i kroppen. Det syntes inte på bild 😅
IMG_20200617_180153.jpg
 
Muhahaha, jag kom på hur jag ska motionera den lilla tjockisen. Gick ett varv med henne i hagen unghingstarna gått i, sen släppte jag henne där själv. :angel:

Hon fick springa några varv, sen skrittade jag av henne och spolade med slangen till hennes förfäran. Sen fick hon ”vila” i boxen i 2 timmar medan jag gjorde i ordning och red den andra hästen. Avslutade med att spraya henne med flugspray. Stackars Rödluvan har det jobbigt. :p
Hittade en kapson att låna i sadelkammaren, så nu blir det mer longering/tömkörning.
 
Det känns som att ridningen helt har lossnat för Elsa nu. Igår var hon superfin :love: 9 dagar till treårstestet för oss nu.

Min ponny har varit iväg på betäckning så Elsa fick åka iväg till min kompis en vecka och träffa lite nya kompisar.
20200619_092321.jpg

Igår hämtade jag hem båda hästarna, planen är att rida två gånger och löshoppa en gång innan treårstestet. Borde bli lagom :)

 
Här semestras det för fullt och det enda som hänt är att det äntligen blivit en riktig flock 😊. Sonens tjejs hästar har flyttat hit och ihopsläppet gick superbra. Mina ville leka, det ville inte hennes (de är 11 o 20). Den gamle "sluta tjata" och bara gick iväg varje gång mina propsade på lek 😅. 11-åringen har varit lite mer intresserad av socialt umgänge, men varit noga med vem det är som håller i taktpinnen 😅. Såå nyttigt för mina gossar. Efter en vecka så går de i olika par o konstellationer varje gång jag är där.
IMG_20200614_084940.jpg
 
@carmarnic
Jättefin! Skönt att höra att det finns hopp även om lite tjuriga rödtottar. :angel: :D

Alltså jag vet inte, igår skulle jag rida ut men Elsa släppte inte upp mig på ryggen pga. bromsar men förmodligen mest för att jag hade satt på henne bakbensskydd som hon inte tyckte om :cool:
Så vi gick en promenad istället, sen gick jag in i stallet och tog av benskydd innan vi övade lite basic att stå still vid pallen utan att kosparka mot matte. Fuxmärr :laugh::banghead:
 
Alltså jag vet inte, igår skulle jag rida ut men Elsa släppte inte upp mig på ryggen pga. bromsar men förmodligen mest för att jag hade satt på henne bakbensskydd som hon inte tyckte om :cool:
Så vi gick en promenad istället, sen gick jag in i stallet och tog av benskydd innan vi övade lite basic att stå still vid pallen utan att kosparka mot matte. Fuxmärr :laugh::banghead:

Men åhhh!!! 🙈🙈
Orkar inte! 🤣
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 965
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
404
· Visningar
50 905
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
869
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 960
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp