Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi håller än så länge igång i lite låg takt. Jag är gravid och ska ha barn i april, så jag misstänker att jag inte kommer kunna/vilja rida så mycket efter vintervilan. Därför känns det lika bra att göra en lite längre period nu istället, så blir det antagligen mest markjobb i vår fram till bebis kommer i april.

Igår lev det ett litet pass på banan. Just nu är det lite extra miljöträning när man rider där då de håller på att bygga ridhus precis bredvid. Just igår sprängde de för plintarna precis innan jag gick upp på banan. Den delen brydde han sig inte om alls. När vi börjat skritta fram flyttade de på sprängmattorna med grävmaskinen, och det var lite läskigt. Så fort de var klara med det och bara höll på med grävmaskinen var det dock inga som helst problem, utan han höll sig koncentrerad på mig.

Vi jobbar vidare med att han ska vara rak när det är rakt och ställd inåt i hörnet och på volter. Det går väldigt bra i skritt och trav, men galoppen är fortfarande svår och då tränger han gärna inåt. Målet är att det ska funka hyfsat i galoppen också innan han får sin vila :).
 
Vi håller än så länge igång i lite låg takt. Jag är gravid och ska ha barn i april, så jag misstänker att jag inte kommer kunna/vilja rida så mycket efter vintervilan. Därför känns det lika bra att göra en lite längre period nu istället, så blir det antagligen mest markjobb i vår fram till bebis kommer i april.

Igår lev det ett litet pass på banan. Just nu är det lite extra miljöträning när man rider där då de håller på att bygga ridhus precis bredvid. Just igår sprängde de för plintarna precis innan jag gick upp på banan. Den delen brydde han sig inte om alls. När vi börjat skritta fram flyttade de på sprängmattorna med grävmaskinen, och det var lite läskigt. Så fort de var klara med det och bara höll på med grävmaskinen var det dock inga som helst problem, utan han höll sig koncentrerad på mig.

Vi jobbar vidare med att han ska vara rak när det är rakt och ställd inåt i hörnet och på volter. Det går väldigt bra i skritt och trav, men galoppen är fortfarande svår och då tränger han gärna inåt. Målet är att det ska funka hyfsat i galoppen också innan han får sin vila :).
Jag tycker att ställning och böjning är mycket lättare när de lärt sig gå undan för skänkeln. Det kommer mer av sig själv då de formar sig runt innerskänkeln. Det är det som kommer bli vårt stora jobb nästa säsong, tror jag...
 
Jag tycker att ställning och böjning är mycket lättare när de lärt sig gå undan för skänkeln. Det kommer mer av sig själv då de formar sig runt innerskänkeln. Det är det som kommer bli vårt stora jobb nästa säsong, tror jag...
Så är det ju såklart. Vi jobbar just nu med att han ska förstå innerskänkeln litegrann, så det är ju ett steg i att kunna börja flytta för skänkeln. Det känns som lite lagom "bebisflyttande" såhär innan vintern.
 
Denna veckan har vi galopperat på ridbanan för första gången, och ridit i mörker med pannlampa, hem från paddocken med sällskap, men det var inga problem.

Idag följde vi med ut på uteritt, blev en timme med mycket skritt, klättring både upp och ner, en del trav och lite galopp, väldigt lagom. Hon bockade ordentligt i samband med att vi passerade en stor hund, men det gick att sitta kvar, så det var ju skönt.:angel:

Sadeln glider fram typ 2-3 cm, blir inte mycket häst framför mig när hon kör ner huvudet.
Hoppas det kan bli bättre om hon går ner lite i vikt, är väldigt tjock nu.

A2CEF2F2-9FA8-47A5-88D2-816DBC5D8B25.jpeg
 
Ibland ska man ha lite änglavakt ändå. Blev uppringd av stallägaren på FM då hon hittat Korre med eltråd runt ena karleden på bakbenet. De lyckades inte få bort det och visste inte hur hårt det satt. De lyckades i alla fall klippa loss honom från de långa trådarna.

När jag kom hade han fått lite lugnande gel för det hade varit hopplöst att kolla närmre på det när han var vaken. När han blivit trött så lyckades vi till slut klippa loss tråden som var en snara på två varv runt karleden. Sköljde benet och vi alla stod som lyckliga frågetecken när jag inte kunde hitta en skråma på benet. Lite svullen var han såklart efter att benet varit stasat, men annars verkar han till synes oskadd.

Jag ska kolla honom lite på lina imorgon tänkte jag och se om han verkar ha sträckt benet något, men annars känns det som vi haft rejäl tur. Tror det har att göra med att han är en sån cool kille. Han har inte fått panik av tråden, utan när stallägaren hittade honom stod han lugnt och åt i höhäcken med en massa tråd omkring sig. Hagkompisen tyckte dock det var kris och katastrof och vägrade gå i närheten 😅.
 
Ibland ska man ha lite änglavakt ändå. Blev uppringd av stallägaren på FM då hon hittat Korre med eltråd runt ena karleden på bakbenet. De lyckades inte få bort det och visste inte hur hårt det satt. De lyckades i alla fall klippa loss honom från de långa trådarna.

När jag kom hade han fått lite lugnande gel för det hade varit hopplöst att kolla närmre på det när han var vaken. När han blivit trött så lyckades vi till slut klippa loss tråden som var en snara på två varv runt karleden. Sköljde benet och vi alla stod som lyckliga frågetecken när jag inte kunde hitta en skråma på benet. Lite svullen var han såklart efter att benet varit stasat, men annars verkar han till synes oskadd.

Jag ska kolla honom lite på lina imorgon tänkte jag och se om han verkar ha sträckt benet något, men annars känns det som vi haft rejäl tur. Tror det har att göra med att han är en sån cool kille. Han har inte fått panik av tråden, utan när stallägaren hittade honom stod han lugnt och åt i höhäcken med en massa tråd omkring sig. Hagkompisen tyckte dock det var kris och katastrof och vägrade gå i närheten 😅.

Åh fy :( Tur att det gick bra ändå! Hoppas han inte blir halt.
 
Denna veckan har vi galopperat på ridbanan för första gången, och ridit i mörker med pannlampa, hem från paddocken med sällskap, men det var inga problem.

Idag följde vi med ut på uteritt, blev en timme med mycket skritt, klättring både upp och ner, en del trav och lite galopp, väldigt lagom. Hon bockade ordentligt i samband med att vi passerade en stor hund, men det gick att sitta kvar, så det var ju skönt.:angel:

Sadeln glider fram typ 2-3 cm, blir inte mycket häst framför mig när hon kör ner huvudet.
Hoppas det kan bli bättre om hon går ner lite i vikt, är väldigt tjock nu.

Visa bifogad fil 61138

Är det något med rödhåriga damer och bocksprång :angel:

Jobbigt med sadeln. Hoppas det blir bättre snart!
 
Passade på att sätta igång Elsa den här helgen när det var bra underlag och jag kunde rasta henne på lina innan. Har varit lite orolig att hon ska få lite tvång av sadelgjorden som hon hade innan vilan men det verkar vara glömt nu. Skönt!
Grannen håller på och gräver på sin tomt så ena långsidan är jättetittig just nu. Så igår visste jag inte riktigt vad hon skulle hitta på men idag gick det bra förutom att hon ville bocka lite i galoppen när hon inte ville galoppera längre :angel:
20201206_101734.jpg
 
Ibland ska man ha lite änglavakt ändå. Blev uppringd av stallägaren på FM då hon hittat Korre med eltråd runt ena karleden på bakbenet. De lyckades inte få bort det och visste inte hur hårt det satt. De lyckades i alla fall klippa loss honom från de långa trådarna.

När jag kom hade han fått lite lugnande gel för det hade varit hopplöst att kolla närmre på det när han var vaken. När han blivit trött så lyckades vi till slut klippa loss tråden som var en snara på två varv runt karleden. Sköljde benet och vi alla stod som lyckliga frågetecken när jag inte kunde hitta en skråma på benet. Lite svullen var han såklart efter att benet varit stasat, men annars verkar han till synes oskadd.

Jag ska kolla honom lite på lina imorgon tänkte jag och se om han verkar ha sträckt benet något, men annars känns det som vi haft rejäl tur. Tror det har att göra med att han är en sån cool kille. Han har inte fått panik av tråden, utan när stallägaren hittade honom stod han lugnt och åt i höhäcken med en massa tråd omkring sig. Hagkompisen tyckte dock det var kris och katastrof och vägrade gå i närheten 😅.
Skönt att det gick bra! Lite samma hände min vintern när hon var 1,5. Kom ner till stallet och hon gick med höga benlyft på vänster bak, och då såg jag att det satt en rätt många meter lång ståltråd runt benet. Hon är inte den upprörda typen, så hon gick mest runt och släpade på den och verkade tycka att det var lite onödigt :D Hade ju varit väldigt dåligt om den hade kommit åt elstängslet :nailbiting: Inte en enda skråma efteråt, vilket var väldigt skönt!
 
Skönt att det gick bra! Lite samma hände min vintern när hon var 1,5. Kom ner till stallet och hon gick med höga benlyft på vänster bak, och då såg jag att det satt en rätt många meter lång ståltråd runt benet. Hon är inte den upprörda typen, så hon gick mest runt och släpade på den och verkade tycka att det var lite onödigt :D Hade ju varit väldigt dåligt om den hade kommit åt elstängslet :nailbiting: Inte en enda skråma efteråt, vilket var väldigt skönt!
Ibland ska man ha en rejäl skopa tur också :)
 
Idag fick lillebror Korre ställa upp istället för storasyster när hon stod med svullna ben och jag och kompisen hyrt ridhuset. Han har inte varit ute och åkt sedan treårstestet i maj, men han knallade på utan problem både på dit och hemväg.

Han skötte sig superbra i ridhuset. Det var väldigt skönt med lite fast underlag under hovarna, då vår ridbana varit mer eller mindre ett träsk sista tiden. Han gjorde allt jag bad om i skritt och trav så himla fint och han är så positiv. Han blev lite het och obalanserad i galoppen men när han galopperar av sig det värsta kunde jag även känna att det finns något bra där med. Det blir nog nästa års utmaning att få ordning på den där galoppen. Snart blir det vintervila för den lilla plutten!
 
Här kommer en hälsning från två killar på semester, skogstroll nr 1 och nr 2 😅. De fick komma in för lite avborstning och mys 😍 Har anmält Nicke (och mig) till en inkörningskurs, som kommer starta igång nån gång i mellandagarna. Ska bli såå spännande, hoppas bara att det kommer gå bra :). Hebbe får vila ngn månad till, växer nog en del nu, är hyfsat överbyggd....

Skogstroll nr 1 aka Nicke
B0404899-7D61-480B-B56B-7443CE98D41C.jpeg
 
Idag är jag så stolt över min lilla bebishäst! :heart

Hon fick stå inne i stallet några timmar idag för bantning medan jag red två andra hästar. Blev klar att rida henne strax innan det började bli mörkt vilket var perfekt för jag vill träna in henne på att ridas med pannlampa.

Satt upp utanför stallet (hon står still och väntar på mig nu), försökte trampa över den nedrans sadeln till höger igen efter att den gled vid uppsittningen ( häromdagen när jag skulle spänna tömkörningsgjorden på henne så gled den ett halvt varv runt. 🙄).

Red iväg själva förbi hundgårdar med hundar som kastar sig på staketet och skäller, cyklande barn som passade på att träna trick när vi precis var förbi, upp förbi vattenkraftverket där de dessutom ska bygga om och hade flyttat om och gjutit stolpar. Igenom den smala grinden.

Travade längs med ån, kom ut på ängen och travade ett varv runt den och sen tillbaka igen längs ån. När vi kom hem var det nästan helt mörkt, ridturen tog 45 minuter. Hon bara går! 😍 Blir hon osäker så stannar hon och funderar en liten stund, sen går hon igen. Försökte vända 2 gånger, men när jag sa nej till det så gick hon utan knot. Och plötsligt går det att påverka henne när jag rider, ha kontakt i tygeln, hålla om med benen och hon svarar på det, och hon är pigg och glad hela tiden! ❤️🦄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 979
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
407
· Visningar
51 364
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
875
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 992
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp