Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mysgubben är igång igen och tuffar på bättre och bättre för vår hemmaryttarinna. Han orkar verkligen bara korta stunder men försöker alltid göra rätt. Jobbar nu 2 ggr i veckan med ryttare, och en gång för mig på töm/lina med Equiband. Försöker få in minst en dags vila mellan passen då det direkt märks att han blir lite seg i kroppen vid 2 dagars jobb på raken.
Såhär med facit i hand blev han precis som jag hoppades på när vi valde hans far till mitt gamla tävlingssto. Blir mer och mer imponerad, och det känns lite typiskt att pappan inte är tillgänglig längre då den här killens syster behöver en hingst med lite vett innanför pannbenet.

Har tagit tag i att lasta honom själv nu då det är smidigt, och för att han haft lite för bråttom av transporten. Han är jätteduktig och går när jag skickar in honom, men har inte riktigt förstått hjälpen för att gå av ännu. Fördelen är att han är så upptagen med att vara frågande att han glömmer att skynda av bakåt. Tog till klippmaskinen härom kvällen också då han har riktig björnpäls :p Tycker inte det är så snyggt med täckesklippning, men det kändes som det sjysstare alternativet? Vet inte, jag kanske är fjantig.

Tyvärr blev bilderna gryniga då det var skit bakom ratten (köpte ny systemkamera i våras och har inte riktigt koll på allt ännu).
I98A1880 blurred face.jpg
 
Mirre är inte lika spänstig nu. Först är han spänd och jag börjar alla pass på lina igen för han är lite tryckig och jag känner att jag hellre är safe than sorry. Han har än så länge inte gjort något men han blir inte så behaglig att rida när han är tassig trots att han joggat runt utan mig på först. Galoppen är svår också, det känns mkt värre än vad det ser ut, men om jag ska se på det ur ett bra perspektiv så är det ganska nice att han stundtals är lite tung i handen. Det är mycket lättare att rida än när han är helt tom.

Han är gullig också för han tar betet själv. Håller fram tränset så stoppar han glatt in huvudet och han känns verkligen nöjd när vi rider. De säger att han också är lättare att hantera vid in och utsläpp nu när han jobbar. Han är verkligen "a hand full" den lilla grabben.
 
Absolut. Så mycket skönare. Santa cruz har greppigt läder i vissa av sina. Och bra stöd. Tyvärr hittar jag bara för breda som säljs i andrahand.
Bra tips! Jag kan lägga in en bevakning kanske? Han har mediumvid på dressyrsadeln redan för att han är rätt muskulös över manken och har så Mkt bogrörelse. Vet du om de har kort anläggningsyta.
 
Idag var det träningspremiär! Så himla roligt :D
Fille har inte ridits i ridhus innan så det var lite spännande att gå in där, och sen fick han syn på sig själv i spegeln - ojoj... Vi har ändå spegel vid ridbanan hemma men där vi var idag var det spegel längs hela kortsidan och det var mycket märkligt, den där "andra hästen" var en oartig typ, och spände upp sig gjorde den med 😅😉
Vi tränade mest på att jag ska hålla honom rak på raka spår (:angel:) och formen - att han inte ska dippa ner utan hålla sig uppe och framme i fronten. Traven har det bättrat sig mycket i och nu är galoppen lite svagare, rullar i väg lite och pendlar mellan att bli lite lång eller krulla ihop sig. Jag fick ha lite mer rumpkontakt i sadeln i galoppen för att bromsa upp det lite och sista galoppen fick jag till en fin känsla där nacken kom upp och jag fick nååågot mer i handen (mer likt travkänslan där han börjar hitta lagom "prat-kontakt" och inte försvinner).
Svettigt var det, han har en rätt lurvig päls och är ju van att ridas utomhus, men jag vet inte om jag vill klippa honom liksom (isåfall bara på halsen)... Han ska ju inte ridas hela vintern heller utan kommer vila och då kan det ju vara gott med pälsen.
Lastningen gick super med så jag är så himla nöjd.
 
Min lilla kille Korre är så duktig. Han är så positiv och arbetsam så det nästan är löjligt. Han fick drygt 2 veckors vila efter "tävlingen" för det kändes som pälssättningen gjorde honom lite trött. Tävlingen skötte han jättebra för övrigt. Vi råkade springa förbi två hinder en gång vardera, men det var nog mest för att han inte riktigt hann se "hindren" för han blir lite djup i formen och inramningen inte är 100% än. Men i övrigt lyfte han inte ett öra åt publik och bli lämnad ensam på banan.

Nu har vi varit igång igen ca 1,5 vecka och hunnit med två ridpass och lite arbete för hand och på töm. Vi har börjat öva lite mer på styrningen. Vi kan nästan göra 3 jämna serpentinbågar på vår 60-bana. Springa på 20-metersvolt funkar också i både trav och galopp, även om volterna inte blir helt runda. Vi jobbar lite med ställningen där. Det går bra i skritt men blir lite svårare när det går snabbare. Det går ändå framåt.

Vårt största problem just nu är att Korre härom veckan blev skrämd av ett barn precis när jag bundit upp honom i gången. Det resulterade i att han slängde sig bakåt och blev ännu mer rädd när han insåg att han satt fast. Efter denna händelse har han tyvärr slängt sig flera gånger, och jag märker att han blir spänd så fort det låter eller rycker lite i kedjorna. Så nu blir det lite övning med kedjorna som gäller framöver. Jag hoppas att det blir bättre snart. Hittills har han aldrig kommit loss utan jag har kunnat snabbt mana fram honom igen.
 
Bra tips! Jag kan lägga in en bevakning kanske? Han har mediumvid på dressyrsadeln redan för att han är rätt muskulös över manken och har så Mkt bogrörelse. Vet du om de har kort anläggningsyta.

De funkade på min korta iaf! Ang bredd så brukar de vara som bredast runt 4-5 och sen smalna av när manken kommer upp.
 
De funkade på min korta iaf! Ang bredd så brukar de vara som bredast runt 4-5 och sen smalna av när manken kommer upp.
Han har ju en rejäl manke redan nu, men ev är han på väg att växa i den lite för han skrittade i en lång och låg form idag. Och det var första gången han valde det själv. Det var helt fantastiska första tio minuter av vårt pass innan han kom på att det knäppte i elen i hagarna utanför ridhuset (pga dimma och hög luftfuktighet). Då blev det rulle på de små benen. Han är ju pratbar men det är inte alltid lätt att rida vackert när han hest inte vill gå åt ena hållet (men gör det för att jag ber honom) och sen helst vill springa med långa steg därifrån. Ytterhanden blir lite mer statisk än vad jag vill att den ska vara. Men mot slutet av passet blev det bra.
 
Jamen så kul att ha en dräktig häst som antagligen slagit världsrekord i största möjliga balltramp?
Nu står hon på Ultuna i väntan på operation imorgon. Hoppas av hela mitt hjärta att dom inte måste söva henne
Aj, vilken otur. Håller tummarna för att allt går bra.
 
Tyvärr så måste dom söva henne. RIsken för fölet är lika stor under tung sedering som hade krävts. Risken för henne är vid uppvak. Alltså snälla gode gud låt detta gå bra, jag orkar inte mer motgångar nu
Hoppas på en god utgång för din/dina hästar 🙏🏼
 
Fy @cirkus , håller tummarna för fölis och snabb läkning 🙏🙏🙏

idag har jag och Doris varit ute i skogen,hade sällskap av en äldre häst som trygghet, Doris skötte sig super bra, vågade gå först när den äldre fega ur och vi både trava och galoppera 🙌🐴😍
 

Bifogade filer

  • 6200D1F2-AD03-497C-B3DB-882677515AE7.jpeg
    6200D1F2-AD03-497C-B3DB-882677515AE7.jpeg
    319 KB · Visningar: 17
Håller tummarna för fölis nu @cirkus

Idag har Korre samlat vuxenpoäng. Först klippte jag honom lite på halsen. Han har riktig björnpäls och tycker det blir jobbigt vid ridningen, så jag klippte en liten trekant på bogen och halsen. Inga konstigheter för denna stabila killen!

Därefter blev det hans livs första träning för tränare. Fokus på hörnpasseringar där han gärna genar lite. Fick väldigt bra tips på hur jag ska jobba vidare med ställningen och att han ska förstå innerskänkeln så han kommer ut ordentligt på spåret och i hörnen. Vi hade jättekul och Korre var lika arbetsvillig och positiv som vanligt. Nu blir det några dagars ledighet innan vi jobbat vidare med de tipsen vi fick :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 960
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 732
Senast: Ketrawzc
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 933
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp