Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det händer ju inte så mkt, men vi provar ett bett med rörliga ringar. Det är tjockt och tungt och jag upplever att han gillar det. Han tar stöd i alla fall. Sen är han ju inte så toppenmkt inne i kontakten för att han inte skjuter på. Dessutom var det här (som fångades på film) det sista som hände idag så han ser ju inte så spänstig ut. Han var som sig bör kvickare i början av passet. Här är han lite bakom skänkeln. Men vi jobbar på. Stadig och lättriden är han. Just nu.. :angel: (eller för dagen som dressyrdomarna säger).

 
Vi har en vecka kvar till vila. Ett hopp-pass, ett dressyrpass, en uteritt och ett tömkörningspass om allt går som det ska. 1/12 ryker framskor och de små täcken han sover i och hej svejs, vi ses om två månader! (typ, jag kommer ju vara där men han ska slippa jobba.. och det blir kanske mer, beroende på vad som händer med kompisar). Han har berättat att jag kan glömma svanskappa om jag ska tömköra i galopp, i trav och skritt är det ok. Men galopp och svanskappa går inte ihop. Han sparkade bakut två gånger så högt att jag trodde han skulle gå omkull framåt och bryta nacken, och det hade ju varit ett lite tråkigt slut så jag undviker nog svanskappan i framtiden.

Ridningen har gått bra. Han har två lägen. Antingen lång och låg men rätt fluffig, eller pigg som en mört och på hugget och då mer uphill. En kombo vore bra, men det kommer nog efter vilan gissar jag. Ser fram emot att han vilar, jag behöver det också. Samtidigt är det lite läskigt för jag minns hur han var i somras när han tyckte han var stor och stark och tuff. Det var inte jättekul och det är väl när de är fyra som den stora trotsåldern är, har jag hört. :crazy:
 
Vi har en vecka kvar till vila. Ett hopp-pass, ett dressyrpass, en uteritt och ett tömkörningspass om allt går som det ska. 1/12 ryker framskor och de små täcken han sover i och hej svejs, vi ses om två månader! (typ, jag kommer ju vara där men han ska slippa jobba.. och det blir kanske mer, beroende på vad som händer med kompisar). Han har berättat att jag kan glömma svanskappa om jag ska tömköra i galopp, i trav och skritt är det ok. Men galopp och svanskappa går inte ihop. Han sparkade bakut två gånger så högt att jag trodde han skulle gå omkull framåt och bryta nacken, och det hade ju varit ett lite tråkigt slut så jag undviker nog svanskappan i framtiden.

Ridningen har gått bra. Han har två lägen. Antingen lång och låg men rätt fluffig, eller pigg som en mört och på hugget och då mer uphill. En kombo vore bra, men det kommer nog efter vilan gissar jag. Ser fram emot att han vilar, jag behöver det också. Samtidigt är det lite läskigt för jag minns hur han var i somras när han tyckte han var stor och stark och tuff. Det var inte jättekul och det är väl när de är fyra som den stora trotsåldern är, har jag hört. :crazy:
När jag köpte Hedwig var hon tre och så himla snäll. Då sa folk, vänta tills hon är fem..då kommer den stora trotsåldern! Jag väntar fortfarande..hon har varit snäll som 3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 och 18-åring.🤷🏼‍♀️ Platina köpte jag som oinriden 4-åring. Hon blir 8 nästa år. Har också alltid varit snäll och blivit snällare för varje år. Mer nerv än Hedwig men gör aldrig något för att vara dum. Din är en snäll häst och det kommer han fortsätta vara. ❤️
 
När jag köpte Hedwig var hon tre och så himla snäll. Då sa folk, vänta tills hon är fem..då kommer den stora trotsåldern! Jag väntar fortfarande..hon har varit snäll som 3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 och 18-åring.🤷🏼‍♀️ Platina köpte jag som oinriden 4-åring. Hon blir 8 nästa år. Har också alltid varit snäll och blivit snällare för varje år. Mer nerv än Hedwig men gör aldrig något för att vara dum. Din är en snäll häst och det kommer han fortsätta vara. ❤️
Tack! Ja han har ett gott hjärta den lilla. Han testar mig mer nu, men det är också för att han inte behöver lägga all kraft på att balansera upp mig. Vi kan det här rätt bra nu.
 
Jag hoppas VERKLIGEN inte att det är nästa år min tänker börja trotsa :D Jag planerar för ett trevligt och lugnt år med ridning och körning och inte en enda fingerfraktur :angel:

Idag har hon för första gången gått ut med regnkappa på för att vara torr när hovslagaren kommer. Hoppas hon inte tänker massakrera det helt :D
125822837_10158830331292566_8224321255743005444_o.jpg
 
Vi har två veckor kvar på vilan vi. Både jag och Elsa är sugna på att komma igång. Hon känns rätt uttråkad av att bara gå hagen. Får se om jag fuskar med lite tömkörning nu sista veckorna men det beror på underlaget.
Hon börjar bli riktigt fluffig iaf :) spanar på grannens hund på bilden.
20201126_121104.jpg
 
Jag hoppas VERKLIGEN inte att det är nästa år min tänker börja trotsa :D Jag planerar för ett trevligt och lugnt år med ridning och körning och inte en enda fingerfraktur :angel:

Idag har hon för första gången gått ut med regnkappa på för att vara torr när hovslagaren kommer. Hoppas hon inte tänker massakrera det helt :D
125822837_10158830331292566_8224321255743005444_o.jpg

Jag har hört att det är typ om ett år, när dem är 4,5 år. Min ponny var iaf inge snäll mot sina ryttare då 🙈
Så jag hoppas på en bra, snäll vår :angel:
 
2203172C-C5E2-4D61-AC3E-A86B742EED75.jpeg
Är så vansinnigt imponerad av min lilla kille. Vi var ute igår och red med två andra hästar i stallet. Han skötte sig så himla bra. Hästen framför gick lika mkt i ngn sorts spänd blandning av piaff och balanstrav som i skritt, och hästen bakom hade troligen aldrig varit ute på tur så där, den var rätt laddad... Men han skötte sig bättre än de flesta vuxna hästar jag ridit på, tar livet med ro och skrittade på, eller travade lite lååångsamt i kapp. När hästen bakom galopperade i en uppförsbacke gjorde han också det, men typ lite frågande, om det var ok?:up: Sen fick den lilla hästen bakom feeling och började bocka, men då stannade Mirre och blåste hårt i näsborrarna, likt en upprörd elevrådsordförande, att han inte tyckte hennes beteende var ok... :angel: På hemvägen träffade vi cyklister. De var inte helt normala tyckte han, men han var ändå pratbar. Sen fick vi trava hem på bilvägen för täthästen ville inte vara med, ok, det var väl lite konstigt men han hakade på bredvid den pigga kompisen... Jag nyper mig än en gång i armen, kan hästar vara så här?:heart
 
Visa bifogad fil 60755Är så vansinnigt imponerad av min lilla kille. Vi var ute igår och red med två andra hästar i stallet. Han skötte sig så himla bra. Hästen framför gick lika mkt i ngn sorts spänd blandning av piaff och balanstrav som i skritt, och hästen bakom hade troligen aldrig varit ute på tur så där, den var rätt laddad... Men han skötte sig bättre än de flesta vuxna hästar jag ridit på, tar livet med ro och skrittade på, eller travade lite lååångsamt i kapp. När hästen bakom galopperade i en uppförsbacke gjorde han också det, men typ lite frågande, om det var ok?:up: Sen fick den lilla hästen bakom feeling och började bocka, men då stannade Mirre och blåste hårt i näsborrarna, likt en upprörd elevrådsordförande, att han inte tyckte hennes beteende var ok... :angel: På hemvägen träffade vi cyklister. De var inte helt normala tyckte han, men han var ändå pratbar. Sen fick vi trava hem på bilvägen för täthästen ville inte vara med, ok, det var väl lite konstigt men han hakade på bredvid den pigga kompisen... Jag nyper mig än en gång i armen, kan hästar vara så här?:heart
Hedwig var likadan som treåring så de kan de.😊 O så håller det i sig hela livet också.❤️
 
Hedwig var likadan som treåring så de kan de.😊 O så håller det i sig hela livet också.❤
Skönt att höra. Vi red lite inne i väntan på att de andra skulle vara klara, och han var het som ett strykjärn. Men sen när vi skrittade ut på halvlånga tyglar så var det lugnt. Jag tycker det är så viktigt att de kan slappna av ute. Det är många som jobbar sina hästar ute också, jag är inte sån. Jag är noga med övergångarna. Men det måste vara lite avslappnat också, orka ha en häst som är på tårna varje sekund.
 
Skönt att höra. Vi red lite inne i väntan på att de andra skulle vara klara, och han var het som ett strykjärn. Men sen när vi skrittade ut på halvlånga tyglar så var det lugnt. Jag tycker det är så viktigt att de kan slappna av ute. Det är många som jobbar sina hästar ute också, jag är inte sån. Jag är noga med övergångarna. Men det måste vara lite avslappnat också, orka ha en häst som är på tårna varje sekund.
Jag varierar.😊 Kan tex träna galoppfattningar ute på Platina. Hon är på och uppmärksam just då men sen är det inga problem att trava en bit eller skritta på lite halvlånga tyglar. Sen kan vi vara ute och cantra några kilometer och hon bjuder på fint. Men så fort jag vill att vi ska skritta är hon helt avspänd. Det har väl blivit så eftersom vår ”träningsarena” är i princip bara ute i skogen.🤷🏼‍♀️😄
 
Visa bifogad fil 60755Är så vansinnigt imponerad av min lilla kille. Vi var ute igår och red med två andra hästar i stallet. Han skötte sig så himla bra. Hästen framför gick lika mkt i ngn sorts spänd blandning av piaff och balanstrav som i skritt, och hästen bakom hade troligen aldrig varit ute på tur så där, den var rätt laddad... Men han skötte sig bättre än de flesta vuxna hästar jag ridit på, tar livet med ro och skrittade på, eller travade lite lååångsamt i kapp. När hästen bakom galopperade i en uppförsbacke gjorde han också det, men typ lite frågande, om det var ok?:up: Sen fick den lilla hästen bakom feeling och började bocka, men då stannade Mirre och blåste hårt i näsborrarna, likt en upprörd elevrådsordförande, att han inte tyckte hennes beteende var ok... :angel: På hemvägen träffade vi cyklister. De var inte helt normala tyckte han, men han var ändå pratbar. Sen fick vi trava hem på bilvägen för täthästen ville inte vara med, ok, det var väl lite konstigt men han hakade på bredvid den pigga kompisen... Jag nyper mig än en gång i armen, kan hästar vara så här?:heart
Härligt, och såklart att de kan 😉 mina är ju bara ridna ute i skogen och det är så jag vill ha det. Men njut, det är härligt att kunna bara skritta ut avslappnat utan att sitta på helspänn, jag skulle inte orka m sånt 🙈.
 
Vi har påbörjat vila och plockat av skorna. Det är en fyraåring häst jag rider nästa gång. Passet för KÖ var ett riktigt drömpass. Han var perfekt i temperamentet och vi fick massa beröm. Har lite separationsångest men han har förtjänat detta. Han ligger bra till inför nästa år, så det ska bli kul!
5E6E21C1-A78F-4BB9-8FA8-357383E6F137.jpeg
 
Nu när alla ni andra har dax för vila börjar jag sätta igång Rödluvan. 3 månader höstvila blev det. :angel:

Inledde med longering i paddocken och hon visade att hon lärt sig att bocka i serie, under glada pip och grymtningar. Gah! Satt upp och red lite och hon var jättepigg och kunde nu svänga och trava samtidigt, vilket var omöjligt i somras. Red runt hinder och över bommar.

Promenad i mörkret i söndags och hon gick glatt förbi det läskiga vattenkraftverket där hon vägrade att gå i våras. Longerade på en äng och noterade att jag nu har bytt från att smacka på henne hela tiden istället säga Whooa, ptroo och vänta.

Igår satt jag upp utanför stallet och red iväg en tur i skogen längs med ån. Många otäcka saker att passera på vägen (min store grå svimmar typ varje dag) och hon funderade några gånger på att tjura ihop, men gjorde det inte, duktig Luva.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 148
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
412
· Visningar
52 428
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 200
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp