Födda 2019

35779


Måste bara visa! Thea låter de andra fölisarna dia, hon börjar snart ha juver som en mjölkko! :love: :D Thea själv är kallblodstravare och ungen på bild är en varmblodstravare.

Thea är flockledare men är gudasnäll med alla fölen. Är det vanligare att ranghöga ston tar sig an flera föl?
 
Visa bifogad fil 35779

Måste bara visa! Thea låter de andra fölisarna dia, hon börjar snart ha juver som en mjölkko! :love: :D Thea själv är kallblodstravare och ungen på bild är en varmblodstravare.

Thea är flockledare men är gudasnäll med alla fölen. Är det vanligare att ranghöga ston tar sig an flera föl?

Vet inte om det har med ranghög att göra men fölnappande ston finns det gott om. Har själv fått skilja två ston åt pga den ena stal fölis från den riktiga mamman som blev jätteledsen..
 
Visa bifogad fil 35779

Måste bara visa! Thea låter de andra fölisarna dia, hon börjar snart ha juver som en mjölkko! :love: :D Thea själv är kallblodstravare och ungen på bild är en varmblodstravare.

Thea är flockledare men är gudasnäll med alla fölen. Är det vanligare att ranghöga ston tar sig an flera föl?

De behöver väl inte vara ranghöga men jag vet många avelsston som låter andra fölungar dia på dem. Jag vet också ett gammalt avelssto utan föl som satte mjölk när hon gick med sin dotterdotter. Fölet var inte benigt kan vi ju säga med två mjölkbarer tillgängliga :D
 
Tog hem mitt sto och fölis från betet i går, då gräset där var i princip slut (de har tilläggsfodrats ett tag) och det ska regna jättemycket den här veckan - kändes bättre att de får tillgång till ligghall så lillan kan sova torrt. Hemma (har precis flyttat till nytt stall) finns dessutom massor med gräs fortfarande. Introduktionen av fölis till mitt andra sto gick över all förväntan, de hälsade lugnt och försiktigt. 🥰

69464972_1328275530657528_6582250497397227520_o.jpg


Nu hoppast jag få tag på en ny fölkompis till henne, har flera vänner som fått stoföl i år, så förhoppningsvis löser det sig snabbt. Men evt får hon gå med stoflocken och kanske lite med ett 2-årigt sto tills folk börjar vänja av sina föl. Jag planerar inte att skilja mina förens till nästa sommar, evt tidigare om fölis blir såld och köparen har egen fölflock som hon kan gå i.
 
Jag vill sätta honom i par med Iska framför vagn. Fatta vad coola de hade varit. :love::love::love:

Ja okej, han kan få bli lite äldre först. :p
Och kanske får lov att köra in Iska först också...
Börja du köra in din så kommer jag efter... kanske...:p
Jag försökte köra in en minishettis.... det gick åt skogen 😂
 
Börja du köra in din så kommer jag efter... kanske...:p
Jag försökte köra in en minishettis.... det gick åt skogen 😂

Förstår inte, jag ser tre steg här:

1. Tömkör lite på gården
2. Testa om hen är rädd för skaklarna
3. Om inte: Spänn för och kör

Hur svårt kan det vara? :confused::D

Tycker Benyamin är ljuvlig iaf, fint namn har han också. Hade jag inte haft en redan så hade jag velat ha den där alltså. :love: :d
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
406
· Visningar
51 286
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 657
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 070
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 479
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp