Födda 2019

Förstår inte, jag ser tre steg här:

1. Tömkör lite på gården
2. Testa om hen är rädd för skaklarna
3. Om inte: Spänn för och kör

Hur svårt kan det vara? :confused::D

Tycker Benyamin är ljuvlig iaf, fint namn har han också. Hade jag inte haft en redan så hade jag velat ha den där alltså. :love: :d

Du missade det viktigaste steg 4.
4. Shetlandsponny smiter under staketet till ridbanan med vagnen efter sig. Shetlandsponny springer ut på på fält med vallodling och och är är omöjlig att fånga in.
:rofl::rofl::rofl:
 
Du missade det viktigaste steg 4.
4. Shetlandsponny smiter under staketet till ridbanan med vagnen efter sig. Shetlandsponny springer ut på på fält med vallodling och och är är omöjlig att fånga in.
:rofl::rofl::rofl:

Hmm, det hände aldrig när jag körde in min ponny! 🤔
Ah! Du borde undvikt ridbanan såklart! Någon sådan hade aldrig jag. En något större ponny hade nog hjälpt också. :D Problemet löst. ;)
 
20190903_203042.jpg

Jaha nu börjar det bli mörkt om kvällarna. Pållarna går på bete ett bra tag till.
 
En fundering. Vad är skillnaden i bedömning på de regionala fölchampionaten mot de vanliga fölbedömningarna? Nog för att föl kan ha dåliga dagar och att de växer och utvceklas men om jag jämför placeringen i championaten mot poängen som fölen kvalade in med så är det väldigt stor skillnad. Är det någon som vet vad som bedöms på fölchampionaten?
 
En fundering. Vad är skillnaden i bedömning på de regionala fölchampionaten mot de vanliga fölbedömningarna? Nog för att föl kan ha dåliga dagar och att de växer och utvceklas men om jag jämför placeringen i championaten mot poängen som fölen kvalade in med så är det väldigt stor skillnad. Är det någon som vet vad som bedöms på fölchampionaten?
Jag har inte sett jättemånga championat men @Görel kan säkert fylla i. Det är, så som jag kom ihåg det, inga poäng som delas ut på championaten, men att det utses en vinnare, vilket det inte görs på vanliga fölbedömningar.
 
En fundering. Vad är skillnaden i bedömning på de regionala fölchampionaten mot de vanliga fölbedömningarna? Nog för att föl kan ha dåliga dagar och att de växer och utvceklas men om jag jämför placeringen i championaten mot poängen som fölen kvalade in med så är det väldigt stor skillnad. Är det någon som vet vad som bedöms på fölchampionaten?

Jag var domarsekreterare på Strömsholm förra året. Domaren ger omdömen om fölen och rangordnar dem, men ger inga poäng.
 
Jag var domarsekreterare på Strömsholm förra året. Domaren ger omdömen om fölen och rangordnar dem, men ger inga poäng.

jo men tittar jag exempelvis på hoppföleni sydsvenska championatet så vann fölet som hade 78,3% medans fölet som bedömts med 89,4% kom 9a. Det är ju inte lång tid mellan fölbedömningen och championatet så hur kan rangordningen bli så annorlunda? Kollar de på olika saker? (Jag vill inte ha en disskussion om de specifika fölen utan bara generellt för att förstå hur det kan skilja så och vad som domarna tittar på på championatet.)

Jag är väldigt nyfiken. Jag avstod fölchampionatet i år då jag inte ville utsätta fölet för riskerna med en längre resa.
 
jo men tittar jag exempelvis på hoppföleni sydsvenska championatet så vann fölet som hade 78,3% medans fölet som bedömts med 89,4% kom 9a. Det är ju inte lång tid mellan fölbedömningen och championatet så hur kan rangordningen bli så annorlunda? Kollar de på olika saker? (Jag vill inte ha en disskussion om de specifika fölen utan bara generellt för att förstå hur det kan skilja så och vad som domarna tittar på på championatet.)

Jag är väldigt nyfiken. Jag avstod fölchampionatet i år då jag inte ville utsätta fölet för riskerna med en längre resa.
Min upplevelse med fölvisning är att det är otroligt mkt dagsform. Vissa föl visar knappt den ena eller andra gångarten vissa dagar, och de kan också ha spänningar som förstör gångarternas kvalitet. Sen är det klart att domarna dömer lite olika, och ger fölen olika mkt tid att visa sig, fast det ska vara standardiserat...
 
En fundering. Vad är skillnaden i bedömning på de regionala fölchampionaten mot de vanliga fölbedömningarna? Nog för att föl kan ha dåliga dagar och att de växer och utvceklas men om jag jämför placeringen i championaten mot poängen som fölen kvalade in med så är det väldigt stor skillnad. Är det någon som vet vad som bedöms på fölchampionaten?
Ja man tittar delvis åtminstone på olika saker. Den vanliga fölbedömningen är lik övriga avelsbedömningar där exteriör beställning gångarter poängsätts. Championatet är utställning, show. De ska vara vackra och med riktigt mkt utstrålning för att toppa. Dressyrfölen röra sig fantastiskt såklart och hoppfölen ofta ta ett helst spektakulärt skutt.
Samma fråga kommer ofta v g selektion till elitauktion och jag tycker den ligger närmre championatet dvs utstrålning och show betyder mer plus då en synnerligen attraktiv stam. Och som redan skrivits dagsformen varierar betydligt på föl MEN de allra bästa de är aldrig riktigt ur slag, de glänser alltid även om de är överbyggda och halsen sticker upp som en pinne!
 
Ja man tittar delvis åtminstone på olika saker. Den vanliga fölbedömningen är lik övriga avelsbedömningar där exteriör beställning gångarter poängsätts. Championatet är utställning, show. De ska vara vackra och med riktigt mkt utstrålning för att toppa. Dressyrfölen röra sig fantastiskt såklart och hoppfölen ofta ta ett helst spektakulärt skutt.
Samma fråga kommer ofta v g selektion till elitauktion och jag tycker den ligger närmre championatet dvs utstrålning och show betyder mer plus då en synnerligen attraktiv stam. Och som redan skrivits dagsformen varierar betydligt på föl MEN de allra bästa de är aldrig riktigt ur slag, de glänser alltid även om de är överbyggda och halsen sticker upp som en pinne!

Tack Ranunkel. Det var det jag undrade.
Selekteringen till elitauktionen var jag med på i år och där blir ju bedömningen vad som kan säljas för mest pengar, samt att hålla en viss "klass". Så det blir ju lite annorlunda. Exempelvis hoppfölen så är ju stamtavlan avgörande för om de ska komma med, medans på en fölbedömning så bedöms den inte alls.
 
36255

Julius har fått lite kompisar i hagen, det har nog varit väldigt bra för de är sociala och kommer alltid fram medans mamma häst gärna undviker mänsklig kontakt. Så nu har han äntligen börjat komma fram i hagen självmant! Dessutom blivit modig, så måste numera leda honom också till/från hagen, förut har han sprungit lös men alltid varit precis bredvid mamma, nu springer han en bit före eller efter och vi måste gå över en mindre bilväg där folk kör väldigt fort, så säkrast med grimma och grimskaft!
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 631
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 626
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 020
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 962
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp