Min lilla 1åringen ser inte alls så skranglig ut som man tycker att hon borde gjort.
Men ska bli roligt att se hur hon blir som stor. För någon vecka sen var hon 134cm hög men hoppas att hon håller sig på ponnymåttet. Uppfödaren trodde lite högre. Renrasig Welsh cob e: Blaengwen Dafydd

Visa bifogad fil 75358
Men så vacker!!

Har hon vuxit jämnt hela tiden, tycker du? Har du andra mått tidigare?
Jag är nyfiken, för vi har en ponnykorsning som vid åtta veckor är ca 112 cm.
 
Ja alltså i slutet av april när det såg ut så här så kände jag det mest som "ok, så jag och Dominus kommer alltså bli det första ekipaget någonsin som blåser omkull på en dressyrtävling, vid en sidvind som överstiger 8 m/s. Vi får fokusera på tävlande i ridhus för att undvika den risken.". Men nu känns det lite bättre, när han förhoppningsvis lämnat sitt mest tvådimensionella stadium och gått över till det mer tredimensionella. :D

Visa bifogad fil 75338
Alltså, bilden är bara så oslagbar! Verkligen huvudfotingen personifierad!
Du kommer skratta gott i framtiden, när du rider på samma häst.

Han ser för rolig ut! Vadå dressyrhäst? :D :cool::angel:
 
Jag ser till salu-annonsen framför mig "Holländskstammad huvudfoting, ett år. Mkt billig i drift pga eventuellt endast två ben = halverade hovslagarkostnader! Dessutom allmän avsaknad av kropp vilket gör foderbehovet minimalt. Fina om än väldigt korta linjer. Platsbesparande såväl i stall som i transport. Alltid söt och glad."
 
Men så vacker!!

Har hon vuxit jämnt hela tiden, tycker du? Har du andra mått tidigare?
Jag är nyfiken, för vi har en ponnykorsning som vid åtta veckor är ca 112 cm.
Ja hyfsat jämnt har hon vuxit hela tiden. Visst har hon perioder där bakdelen är högre men aldrig skranglig där inget ser ut att passa som vissa åringar man ser. Tyvärr har jag inga andra mått så det ska bli intressant att mäta henne nästa år.

Tack 🥰
 
Min lilla 1åringen ser inte alls så skranglig ut som man tycker att hon borde gjort.
Men ska bli roligt att se hur hon blir som stor. För någon vecka sen var hon 134cm hög men hoppas att hon håller sig på ponnymåttet. Uppfödaren trodde lite högre. Renrasig Welsh cob e: Blaengwen Dafydd

Visa bifogad fil 75358

Min (samma pappa) var ca 137 nu i juli, dvs vid 12 månader. Han förväntas stanna som stor D. Hans mamma är 147 cm (slutmätt) och hon var ca 136 som åring, ca 142 som tvååring 146 som treåring.

För mig är det helt irrelevant om han stannar som ponny eller växer över. Han blir lagom oavsett :)
 
Min (samma pappa) var ca 137 nu i juli, dvs vid 12 månader. Han förväntas stanna som stor D. Hans mamma är 147 cm (slutmätt) och hon var ca 136 som åring, ca 142 som tvååring 146 som treåring.

För mig är det helt irrelevant om han stannar som ponny eller växer över. Han blir lagom oavsett :)
Jo för egen del så kvittar det men för min brorsdotter som än så länge bara är 9 så tror jag att det vore bra om Lily stannar på ponnymått om hon vill tävla lite o framtiden 🙂
Hennes mor är 148cm.

Vi får helt enkelt vänta och se hur höga de faktiskt blir. De växer så olika 😄
 
Nu är Jino hemma, kastrerad och avmaskad börjar han snygga till sig lite efter äventyret med en natt på klinik och lösdrift i 8 månader.
När han läkt ihop ska han få gå med en äldre valack.
20210819_093107.jpg
 
Tappat lite sugen efter en sommar nästan helt utan häst då jag inte kunnat göra så mycket med henne alls på betet, knappt hälsat på heller för det blev bara rörigt med de andra hästarna… (inte min egen häst så har inte det ansvaret).

Hoppas få ny inspiration nu till hösten när det i alla fall går att ta in och borsta lite osv, ta någon liten promenad och så. Ska bli spännande att se om hon glömt det vi gjorde i våras eller om det sjunkit in :D
 
Tappat lite sugen efter en sommar nästan helt utan häst då jag inte kunnat göra så mycket med henne alls på betet, knappt hälsat på heller för det blev bara rörigt med de andra hästarna… (inte min egen häst så har inte det ansvaret).

Hoppas få ny inspiration nu till hösten när det i alla fall går att ta in och borsta lite osv, ta någon liten promenad och så. Ska bli spännande att se om hon glömt det vi gjorde i våras eller om det sjunkit in :D
Det blir säkert jättebra att ta upp tråden igen efter en ordentlig vilja!

Det verkar ibland som om rätt hantering är viktigast. Inte att man gör det ständigt och jämt, men så klart med vid regelbundenhet.

Kul om du kommer igen!
 
Jag kom på att det gått mer än ett år sedan jag själv tog en helkroppsbild på Sally. Hon skippade gängliga fasen helt, kanske för att vi aldrig skiljde av henne utan lät henne sluta dia på eget bevåg, och kanske för att hon kommer bli en lättfödd dam. Är ju en stor avelsnörd själv så jag tänker redan fram och tillbaka på vad hon ska betäckas med som treåring :grin: Hon är stor(!) också, högre än mamma på 161 cm.

Visa bifogad fil 75331
Vacker häst! :) Skönt att höra att man inte är ensam med stor ettåring hur hög är din? den inackorderade jag har nu e Vitalis -Winddancer är nog den högsta jag träffat ... 17 mån 1.64! hennes kompis e Springbank II - Dionysos är 1.57 mer normal dock hög swb. Min 4åring e Fursten-Look- Dalwhinnie var 1.62 som 17 mån o är idag 1.76. Jag hoppas de håller sig under 1.80.
 
Min lille Flufföra hälsar.

Träffar honom inte alls så ofta som jag vill, men han har det bättre hos sin mamma än hos mig.

Vi har varit och hälsat på en del, övar på att bli borstad, kratsad och söndergosad med. Han har växt som ett ogräs, men håller sig på c-ponny än så länge. Ser fram emot dagen jag kan ta hem honom, men dit är ett tag kvar.

Roliga fakta: Han har mer man och pannlugg än min 17-åring. Han älskar skosnören. Han kommer när jag ropar. Han blir mer och mer gråhårig.

5B8CD399-0FE5-4367-BBE0-717D2B5D7504.jpeg
 
Vacker häst! :) Skönt att höra att man inte är ensam med stor ettåring hur hög är din? den inackorderade jag har nu e Vitalis -Winddancer är nog den högsta jag träffat ... 17 mån 1.64! hennes kompis e Springbank II - Dionysos är 1.57 mer normal dock hög swb. Min 4åring e Fursten-Look- Dalwhinnie var 1.62 som 17 mån o är idag 1.76. Jag hoppas de håller sig under 1.80.

Tack, är så himla nöjd med hur hon är. Jag har inte mätt då jag inte vill veta 😂 men hon är minst 165 cm och troligtvis lite till, då hon inte ser så mycket mindre ut än kompisen på 173 cm :bag: Dock är kompisen väldigt gänglig så intrycket luras förhoppningsvis lite. Jag -tror- hon växer färdigt tidigt och inte blir mer än 175 cm, det är min erfarenhet av holländskt blod, men vi får väl se.
157 känns som en mycket rimlig höjd :grin: Synd att jag råkade glömma att precisera önskad höjd när jag "la beställningen"
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
32 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp