Bukefalos 28 år!

Föl + täcke = ???

Y

yez

Jag undrar om det är någon som brukar ha täcke på sitt föl? :confused:
Nu tänker jag på ett regntäcke när det kommer mycket nederbörd. Jag vill gärna kunna ha hästarna ute då, men fölis blir så blöt!
Hur gör ni som har föl? Berätta! :)
 
Jag har täcke på mitt föl vid nederbörd samt om det är mycket kallt(kallare änn -15). Hon har lagt en jätte bra vinterpäls men den räcker inte till vid nederbörd.

Jag tycker att det är bra att använda täcke pga att de blir mer hanterade, man håller på under magen o mellan bakbenen osv... Däremot använder jag inte täcke i "onödan".

mvh/Ellinor
 
Hur gör du nu när det är några minusgrader och nederbörd ute?
Vi har inte så jättevarmt i stallet så fölis tar jättelång tid på sig att torka! :( Kan man kanske lägga på ett fleecetäcke då? :confused:
 
Har Aldrig täcke på föl då blir de ju ena riktiga veklingar som vuxna ju och de får ingen motsåndskraft och kommer inte att tåla något som senare i livet. Skulle aldrig köpa ett föl som jag vet har gått med täcke på sig eller unghäst överhuvudtaget för den delen innan de är 3 så tycker jag att det ska få vara HÄSTAR och inget annat
 
Ett friskt föl i gott hull behöver inget täcke även om det är snöstorm ute! Kom ihåg att de är HÄSTAR, som faktiskt är skapta för liv utomhus i ALLA väder, dygnet runt, året runt!

Jag skulle aldrig drömma om att klä på fölen täcken ute. Däremot kanske när de kommer in, då de inte har samma möjlighet att värma sig nära andra hästar eller hålla värmen genom att röra lite på sig. OM det verkar som fölet fryser då så kanske den kan få på sig en filt för att torka lite snabbare. men oftast är det faktiskt bara ytan at pälsen som är blöt och den torkar ju "inifrån", så det är inte alls säkert att det behövs då heller.
 
Jag har ett föl som är född i April och hon har täcke på sig nästan jämt. :p
Det började med ett fleece + utetäcke när hon var liten. Det innebar hon kunde gå ute hela dagarna som dom andra när hon var 4 dagar gammal. :idea:

Dom flesta som skriver att det är ett fördärv att ha täcke på fölisar, tar in dom när det är dåligt väder!
Våra hästar behöver aldrig stå inne på grund av det! ;)

Under sommaren har hon givetvis inte haft täcke på men nu när det blev höst och regnade mycket fick hon ett regntäcke utan foder. Det har hon varje dag nu. :)

Vad gäller motståndskraft mot diverse virus/bakteriella förkylningar så tror jag inte den bildas via pälsen utan i andningsvägarna och vidare ut i blodet.

Att precis som människan utsättas för bakterier och virus lite pö om pö gör att dom blir motståndskraftiga, inte att dom måste bli blöta och kalla. :smirk:

Våra fölisar är ute hela dagarna och ffa ALLA dagar oavsett väder, det tror jag, främjar motståndskraften. :d

Hon är nu snart 8 månader och har inte varit sjuk någon gång. Vi har varit iväg på diverse tillställningar där hon träffat andra hästar :)

Jag ville bara tala om att vi finns, vi som täckar våra föl och tycker att det är bra :D

Vad du skall göra vet bara DU, tänk igenom noga vad du tror på och vad DU vill och gör sedan så.

Lycka till med din fölunge
Du beslutar säkert rätt när du fått väga för och emot för dig själv.

Monke :)
 
Herrejösses!!
Du bor i Skåne där det knappt ens är minusgrader på vintarna ocj ÄNDÅ tror du att din fölungen behöver täcke på sig för att vara ute på dagarna????

"TRÖJOR - är något mammor klär på sina barn när de själva fryser"
Kanske värt att fundera på?

Kom ihåg att hästar har PÄLS för att skydda sig mot kyla och väta!

Jag bor inte så mycket längre norrut än du, men lite mer vinter brukar vi allt ha... ;) Och mina fölungar har alltid gått ute 8-10 timmar/dag vinteritd, oavsett om det varit snöstorm, ösregn eller 25 minusgrader - UTAN täcken. Och de är väldigt friska och starka individer idag!
 
Håller med! Jag äger inte ens något täcke i fölstorlek...
Våra föl går ute i alla väder från tidig morgon till ca kl. 18 i alla väder. De har i det närmaste fri tillgång på hösilage samt varierad hage med skog att gå i och ingen av dem har frusit (jo en , men det hade sina orsaker...) trots både ösregn och blötsnö.
Låt hästar vara hästar tills de ska börja ridas. Täcke hinner de med senare i livet.
 
Tänk på den minskade rörelsefrihet ett täcke ger... Vilka spänningar skapar inte det redan på fölstadiet som ska följa hästen hela livet. Det räcker väl med att hästen ska ha täcke när den blir stor?
 
Jag har gjort det otillåtna! :D Jag hade täcke på min fölis idag!!! :eek: Fast bara en liten stund när han kommit in! ;) Han var SÅ duktig! Brydde sig inte ett dugg om det och inte om gjordarna heller! :love:
Har beslutat att inte ha täcke ute men ett värmande täcke (fleece el. liknande) inne, eftersom han oftast är så blöt när han kommer in! Dessutom tror jag att det är bra i hanteringssyfte!
 
Nu är det lite skillnad för mig som bor högt uppe i norrland. Det är intressant att läsa vad många som inte tycker att man ska ha täcken på fölisar :) Jag har fått kritik av "hästfolk" att jag inte täckar mina hästar tidigare?! De har precis börjat få ha på sig sina vintertäcken men inte varje dag, är det sol o fint även fast det är rätt kallt så står de utan det är främst vid nederbörd som jag täckar dem.. De hade kunnat vara utan täcken mer om de kunnat ha fri tillgång på hösilage men då rullar de fram(de vuxna).

De flesta halvblodsuppfödare här uppe har täcke mer eller mindre på sina föl.
 
hade inte täcke på min fölis, och har fortfarande inte det när han är 1 1/2. Tycker han ska härdas lite, kanske lägger på täcke till våren eller nästa höst vid jätteregnväder.
 
nej herregud...!!! täcke på ett föl..!!! ett föl ska vara utan täcke för att den ska kunna utveckla sin normala föl,vinter och årings päls och även uppe i norrland så klara sig fölMYCKET bra utan täcken,föl är inte gjorda för att ha täcken på sig de första åren i sitt liv. min kompis har haft uppfödning på hästar i över 20år och har ALDRIG haft täcken på någon av sina föl,ändå så har det kunnat vara -26 och dom har inte frysit eller dött för att dom har stått utan täcke. hur klara sig vildhästarna och deras föl??
 
Försöker inte starta nå bråk:) tyckte bara att det var en intressant inlägg! Är det bara jag som är täckes fånig(har inte uppfattat mig själv som det tidigare)? :)

Men ifall vi skulle haft vildhästar här uppe i norrland så gissar jag att de inte skulle vara fullblod eller halvblod utan kallblodsraser? :) Sedan så bor inte vildhästar minst halva tiden av dygnet i varma stallar!?

Har lite att göra så jag var bara tvungen att svara :D .
 
Har aldrig täcke på mina föl det får blåsa och regna hur mycket det vill inga täcken på här och de går ut länge och jag stallar aldrig in förrän i november och sen om det *bara* blir -15 grader här nere så med den blåsten jag har här på slätten så blir det lika kallt som där uppe i Norr *S* mina släktingar fryser häcken av sig när de kommer ner hit till oss på västkusten :angel: Tänk bar hur rörelse hindrade de blir i bogarna när de täckas så tidigt sen får där vara hur mycket bogveck det vill.
 
Jag tycker att det är flera här inne som är väldigt kategoriska, vänta bara du kan nog komma att omvärdera flera av dina principer under ditt liv.
Allt är inte svart eller vitt. :angel:

Jag förespråkar inte täcke på föl :smirk:
Jag säger att jag har täcke på mitt föl, och det är en j-vla skillnad :smirk::idea:

En liten tanke som kanske inte har slagit er och det är hur vi avlar våra hästar idag :smirk:
Är det någon som enbart satsar på tåliga individer dvs. individer som hade överlevt av sig själva utan vår hjälp :angel:

Och då menar jag att inte räkna foderstater, inte pilla i dom all sköns tillägg, inte avmaska, inte sko eller verka, inte köra till veterinären vid minsta småsak, inte ge penicillin, inte tvätta, borsta och fixa osv i det oändliga. :angel:

De flesta uppfödare idag har helt andra preferenser såsom prestation, träningstålighet dvs psyke, korrekthet i byggnad, ibland färg och varför inte höjd :angel:

Kanske något att tänka på för er "naturbarn", det är inte bara att slänga ut djuren i pissväder och slå sig för bröstet och säga att nu har JAG skapat en tålig individ :smirk:

Jag tycker att man skall vara försiktig med att tala om för andra ATT SÅ OCH SÅ måste du göra annar duger man inte som hästägare eller annat :devil:

Det låter som du slår dig för bröstet när du berättar om dig och dina hästar, Jag tar ALDRIG in... eller mina föl har ALDRIG...... Jag tycker att det bara tyder på dumdristighet om dom individer du har ansvaret att ta hand om, och som dessutom är helt beroende av dig!!!! :(

Monke :)
 
Jag har haft täcke på mitt föl en gång för hanteringens skull.
Ute har jag ett rejält vindskydd. De använder det dock nästan aldrig. Fölet gjorde det innan men inte så mycket nu.
 
Hej!

Jag har en ungdom på 1,5 år och han har inte haft täcke på sig ute än och han går ute ca 10 timmar per dag i alla väder. Han är ett halvblod och har satt ordentlig päls. I hagen finns vindskydd som hästarna ibland använder ( vi brukar lägga höet där vid busväder ). Om han är riktigt blöt när han kommer in brukar jag torka honom så gott det går med handdukar. Fryser han då brukar jag lägga på ett täcke en stund.

Jag är ändå av den åsikten att man inte ska täcka någon häst i "onödan", som så många faktiskt gör. En häst i bra hull och med en ordentlig päls ska inte behöva täcke ute. En klippt häst i tävlingskondition bör ha täcke ute ( och inne om stallet är kallt ) då de inte har päls att skydda sig med.
Hästa är inga porslinsfigurer bara för att vi har dem i vår ägo. De är anpassningsbara individer! Har till och med sett araber med ordentligt lurvig vinterpäls :)
 
Har aldrig haft täcke på mina föl, vet att ett friskt- /välmående och normalt föl klarar sig galant utan det!!!
 
Varför i hela fridens namn ska man ha täcke på sina föl????
Vi ger våra föl mat, gör inte ni det? Mat gör att hästar håller värmen i alla väder. Våra föl går ute året om i all tänkbart väder. Om dom har lust kan dom gå in i lösdriften.
Om vi tar in en häst som skakar ger vi dom mat. Hästar är inte väder känsliga som människor hästar varken plågas av värme eller kyla. När hästen börjar skaka höjer den sin kroppstemperatur, då hjälper mat, typ hö.
Jag skulle aldrig köpa en häst som har gått med täcke som föl, stackars häst. har du värme i stallet också? Våra hästar som rids och tävlar har täcken p.g.a att de inte ska sätta vinterpäls. De andra är "nakna".
Vi provade ett täcke på vår 2,5 åring i utbildningssyfte i helgen, det var hennes första gång.
Av vilken anledning tror ni att hästar fryser? Stackars älgar ute i skogen varken mat eller täcken, men sällan ser vi någon frysa ihjäl.
Man hindrar fölet att sätta ordentlig päls när man lägger på ett täcke, det är dom komersiella krafterna som fått oss att använda täcken i tid och otid. Stackars hästar. :confused:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 456
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 154
Senast: Karro-Lina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
700
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
322
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp