Bukefalos 28 år!

Föl + täcke = ???

hmm...känsligt ämne du har tagit upp här :)
Det låter lite hetsigt om några av er. Jag har inte täcke på fölen under sommaren, är dom kalla och blöta och det regnat mycket får dom komma in och torka upp, få lägga sig ner och sova torrt. Nu på hösten och vintern så har dom täcke på sig ute vid regn, snö och blåst.
Alla kan inte tycka likadant! Man gör det som känns rätt för en själv! Och så här gör jag! :)
 
Jag slår mig inte för bröstet för det hade gjort för ont att göra det :angel: Men jag ger mina tillräckligt med hö om dagarna så de behöver inte stå och frysa och sen har de en loge de kan gå in i om de vill De är där aldrig på dagarna kan jag säga dig vilket väder det än är. Sen får du väl har täcke på ditt föl om du vill men frågan var ju vad man tyckte om det och jag tycker inte det är rätt och jag kör inte till vetrinären för varje minsta småsak heller. och jag sa att jag ALDRIG själv skulle köpa en häst som jag hade vetat varit täckad som föl.. Sen kan man ju ha särskilda orsaker att täcka föl, varit väldigt sjukt bla. Men jag håller med många andra här de sätter päls så de klarar sig utan täcke..
 
Visst kan man ha täcke på sitt föl om man ser att den huttrar och fryser. Blåser det mycket och samtidigt regnar så är det läge för ett täcke. För det går åt mycket energi när det regnar och blåser för en häst. MEN var hittar man ett som passar i storlek??
Jag skulle haft täcke på min om jag hade ett. Men i gengäld så tar jag in honom flera timmar tidigare om det har varit busväder. Normalt är dom ute 12 timmar per dag.

Men ni glömmer det viktiga alla!!!!!
OM fölet får mycket mat som den behöver, gärna tillgång till bra hö hela tiden den är ute så behövs inga täcken. För då håller den sig ju varm genom att tugga. Men nu kan inte jag ha hö ute hela tiden utan matar 4 ggr per dag så därför tar jag in hästen.
Men jag hade en gång en inackorderad som inte gav sin unghäst så mycket mat som den behövde därför stod den hästen väldigt ofta och skaka när det regna. Hon ville inte heller att hästen skulle ha täcke på sig när det regnade. Utan att den skulle härdas. Om man nu kan härda en häst att inte frysa när den blir blöt. :(
Hon hade ett jättefint täcke utanför stalldörren men det hängde mest där och samlade damm. Men den hästen var väldigt smal och såg mer ut som en 1 åring när den var nästan 3 år pga för dåligt med protein etc... Bara en liten parentes att det är viktigt med bra mat i stället för ett täcke. Men utan båda sakerna blir det en katastrof.
 
Om det skall vara lönt att diskutera så bör man ju ha läst inläggen och värderat dom :(
Du skriver stackars hästar :crazy: Varför det?
Jag vet hästar det ÄR synd om, men kan inte se att så är fallet med mina :smirk:

Flera av er skriver att ni har vindskydd och i vissa fall lösdrift, som väl förmodas vara samma sak.
Det innebär ju precis som jag skrev tidigare att hästarna kan "gå in" när det är busigt väder :smirk:

Om nu hästar inte är väderkänsliga varför är det viktigt att ge dom mat när dom skakar :confused: och du tar inte in en häst för att den skakar då :confused:

Och vad gäller älgarna, suck, så är vi tillbaka till hur förökning i det vilda och avel utav oss går till. Älgarnas starka individer överlever och parar sig, hästarna avlas efter prestation :crazy:

Och till sist, jag har inte förespråkat täcke på föl utan bara skrivit att jag använder det :idea:
Sluta försöka pracka på folk era åsikter och tvinga dom att tycka som er, för att det är bäst :devil:
Och raden om mat osv är så in i baljan löjlig så den tänker jag inte ens besvara :devil:

Fram för tänkande självsändiga hästägare som inte fördömer andra, utan lyssnar, tänker, och sedan tar ställning för egen del :idea:

Monke :)
 
Jag skrev någonstans i de första inläggen om att "ta in" hästarna, att ha en logen, lösdrift, vinskydd är ju samma sak :smirk:
Alla hästar har inte den förmånen :idea:
Jag menar inte att ni kör till veterinären för minsta småsak, jag skrev om hur vi avlar våra hästar idag. :smirk:

För mig har det ingen betydelse vad ni tycker om täcke på föl, jag har tagit ställning utefter mina kunskaper och förutsättningar. :idea:
Jag ville bara visa på att det faktiskt finns människor som har andra ideer och åsikter är er :angel:

En får tacke för att jag kan ha täcke på mitt föl, du får gärna låta din vara utan för mig ;)

Monke :)
 
Ang älgar i skogen!!!
Visst fryser dom i hjäl i skogen ibland. Det är bara det att du ser inte dom för dom äts upp av dom andra invånarna i skogen. Men du kan inte jämföra en häst och älg.
Det är lika dumt som att jämföra en hund med en räv.
 
Min uppfattning är den att om fölungen har fri tillgång på stråfoder och någon typ av vindskydd, skog, stora stenar ed, så inte 17 ska dom ha täcke på sig. Främsta anledningen är att de blir "rörelsehindrade". En fölunge ska inte ha något som stramar om bogarna. MEN! Om det stackars djuret står i en liten hage utan något som helst skydd kan det väl vara befogat vid nederbörd kombinerat med vind. Och ni som som säger att ni inte kan ge fri tillgång, har ni ingen fantasi? Gör en hage i hagen, en tråd tillräckligt högt för att fölet kommer under.
 
Visst känns det ont i kroppen ibland när det är ruskväder ute och unghästarna går "nakna". Men i alla fall jag har den erfaranheten att när man tar in dem och lyfter på pälsen så är de oftast torra inne vid skinnet. Ett knep är att inte borsta så mycket på hästar utan täcke, då håller pälsen mer fett och blir mindre blöt.
Jag kan faktiskt ibland uppleva att de äldre hästarna med täcka kan vara mer frusna än de yngre som gått utan efter en dag med ruskväder. Det rinner alltid vatten utmed halsen och innan för bogen på täckena...
Som redan nämnts så är också mat en viktig faktor.
 
Våra föl och unghästar går ute dygnet runt, året om till 2,5 års ålder då dom börjar arbetas.
Aldrig har vi haft täcke på dem, inte heller har jag sett någon av dem frysa och skaka, men som det sas ibland gör mina gamla hbl ston det och då softar jag, för dom är ju dräktiga. Aldrig har unghästarna så roligt som när det snöar är 15 minus och det är is runt mulen då leker dom rullar sig och går definitivt inte in i lösdriften. Skulle dom springa runt med täcken? Skulle jag springa och byta täcken också kanske?
Ni som har era föl i en liten rasthage utan skydd kanske ska omvärdera om ni verkligen ska ha föl, föl och unghästar kräver stora hagar med träd och skydd, inte täcken. Man ska låta unga hästar upp till 4 års ålder gå i stora hagar, det gynnar hållbarheten. Rasthagar är för äldre hästar som rids, ett föl eller unghäst ska vara ute mer än 50% av dygnets timmar.
Ni som endast har rasthagar, gör fölet en tjänst lämna bort det på lösdrift vi har föl från halva sverige som kommer hit trivs och leker dygnet runt sina första två år utan täcken. Hästen är skapt för att äta och röra sig mer eller mindre hela dygnet, även om vi avlar på prestation.
 
Att man inte har skydd innebär ju inte per automatik att man har "liten rasthage" :smirk:

Och jag kan väl tycka att det är lite magstarkt att ifågasätta andras rätt att ha föl :(
Speciellt om man använder den rätten i samma andetag som man gör reklam för sin egen verksamhet :angel:

"skulle jag springa och byta täcke också kanske" :confused: Jag har aldrig försökt få DIG att använda täcke, vare sig på föl eller dina andra hästar :smirk:

Och jag tänker inte försvara min rätt ATT använda det, jag vill bara visa att vi tänker och gör olika och att det inte behöver vara fel något av det :idea:

Monke :)
 
Hej!

Jag håller med monke... Altså, vad är det som säger att man har en rasthage bara för att man inte har skydd? Tror inte att det är någon som nämnt att dom har fölen i en rasthage?

Ska jag som inte har skydd i hagen där mitt föl går, utan har täcke vid regn och rusk utom på sommaren, ska jag fundera på att sluta avla?

Jag tycker att lösdrift är kanon! verkligen! Men alla har inte tillgång till det och det är inte alla som vill ha sina unghästar på lösdrift heller...
 
Heja, heja Ameo!!!
Du har helt rätt.
Funderar på alla hundratals ungar som fötts här hemma.
Ingen har då haft täcke.
Och när det gäller avelsinriktning och prestation/hållbarhet så skaffar man det definitivt inte med ett täcke på föl.

Först är jäntorna små... då är det Barbiedockor som kläs...
Nu är jäntorna lite större och Barbiedockorna utbytta mot hästar...
Och att klä en unge med kläder är lika befängt som att ta på sig två ytterjackor.

Ge dom ordentligt med stråfoder så klarar dom sig.

AM
 
Nej ni ska absolut inte sluta avla p.g.a täcken? Men om man inte har skydd i sin hage är det kanske inte en lämplig föl hage, men ett skydd behöver inte nödvändigtvis vara en lösdrift, det kan vara en dunge buskar en byggnad, något som ger dom lä. Men jag tycker fortfarande synd om fölen som måste bli stora så snabbt och ha kläder på sig, har man buskar och träd är det lätt hänt att dom fastnar i täckerna, eller när dom klättrar på varandra kan benen fastna i gjordarna. Usch så otäckt.
Jag gör inte reklam för min verksamhet, det behöver jag inte tar bara imot gamla kunder och har alltid fullt. Bara att det finns lösdrifter runt om i sverige som kan hjälpa till om man har svårt att hålla föl.
Läs alla olika inlägg i ridsport som är skrivna av veterinärer mfl. så får ni expertisens åsikter. Hästar är inte väder känsliga som människor, mat räcker så klara dom alla väder. Se på russen på Gotland!
 
Instämmer helt och hållet..
Och finns det inget vindskydd i hagen så kan man bygga ett, har jag fått göra ;)
 
De föl som föds när det är SNÖ ute och ändå klarar sig då? Genom att lägga på täcke får ju hästen aldrig nån chans att sätta påls och vänja sig.

Mitt föl har haft täcke en gång. Det regnade konstant i 1½ dygn och han var ett par dar gammal = inget underhudsfett eller päls att tala om. Då fick han gå ut ½ timma med ett "ombyggt" ländtäcke. Han blev blöt på halsen och frös av det ändå... men de fick lite frisk luft den dan i alla fall.

Nu är det blötsnö, minusgrader, blåst, whatever, inte sjuttsingen fryser han! Pälsen är hur tjock som helst och fet, så allting hamnar utanpå och kryper inte in till huden.
 
Jag svarar på ditt inlägg och adresserar Dig, Ameo, Nafayette, Jarrah, Rodde, och till sist gonkan :crazy:

Det kvittar hur mycket ni propagerar, skrämmer, förbannar och orerar om täckets skadlighet på det lilla fölet :devil:

Jag hade tagit ställning långt innnan debatten började på detta lilla forum :smirk:
Och det krävs lite mer argument än 6 bjäbbande besservissrar att ändra på det. :smirk:

Era argument är inte bara ihåliga och saknar substans, dom är dessutom nervärderande. Som om detta inte var nog så lyssnar ni inte på någon annan, om dom inte håller med er förstås :angel:
Detta sammantaget gör att istället för att vinna gehör skapar ni antagonister mot er sak. :smirk:

Monke :)
 
Vad är det för ihåligt i att föl som föds i JANUARI i snö klarar sig utan täcke??
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 764
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 210
Senast: Karro-Lina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
752
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
377
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp