Bukefalos 28 år!

Föl + täcke = ???

Det kvittar hur mycket ni propagerar, skrämmer, förbannar och orerar om täckets skadlighet på det lilla fölet..
Jag hade tagit ställning långt innnan debatten började på detta lilla forum..
Och det krävs lite mer argument än 6 bjäbbande besservissrar att ändra på det..

Sällar mig till dessa som du kallar besserwissrar (om jag nu inte redan var medräknad???), dessutom har det faktiskt varit riktiga argument från 'bessarnas sida'.. bjäbbet kom från vissa andra!

Förresten.. vilka är besserwissrar/ :rofl:???

Måste få tillägga att jag aldrig skulle rekommendera någon- eller själv köpa en häst som vuxit upp med täcke från föltiden!!!

Mitt argument: Det blir aldrig en riktigt rörlig & frisk och stark häst med en sådan uppväxt under sitt första viktiga år.. OCH ingen unghäst skall trängas ihop i ett täcke under sin uppväxt dagarna i ända (eller dygnet runt)!!
 
Jag skulle inte satt apa ett tacke pa folis. Ett fol ar ju bara ett fol...och upp till 3 ars alder tycker jag inte att man ska ha tacken pa sa lange de bara gar dar.
Daremot om man tavlar i utstalling mm, med unghastarna, sa tycker jag att de ska ha tacken pa sej. Inte tjocka vintertacken, utan ett tunns tacke.

For mej spelar det ingen roll om jag koper en hast som gatt med tacke som fol. Det spelar ingen roll med palssattning, for den kan sattas aven nar de ar lite aldre. :devil: Ut med dem i hagen utan tacke, lat de frysa en vecka sa har palsen minsann satt sej.
Och vem ar det som satter pa ett tacke som passar folet sa daligt att det inte kan rora pa sej riktigt?? :confused:

Jag ser hellre ett tacke pa ett fol, an ett fol som star inne i flera manader utan att fa ga ut och "leka".

Dessutom sa handlar det ju om vad man har for fol. Har man ett fullblod sa kanske man vill att folet ska ha lite extra varme, an om hasten ar ett russ eller en tinker, som naturligt har mycket mera pals.

Denna diskussionen ar nyttig. Det ar bra at uttrycka tankar och vanor med andra manniskor.
 
lägger man en massa täcken och sjafs på hästarna för mycket när de är unga, klarar de näst intill ingen regn eller kyla vid äldre ålder.
vi täcker inte våra föl ute alls. just för detta skäl. regnar/snöar det mycket och de blir blöta en dag så får de varma filtar på sig när de väl kommer in.

anledningen till att vi har så är att vi vet rätt många som täckt sina föl så fort det regnat, och när de blivit äldre har de knappt klarat av någon kyla eller regn, och så blev de sjuka hela tiden. våra föl mår bra av den behandling de får i alla fall! =)
 
Möjligt att jag är en besserwisser men kan ändå vidhålla att erfarenheten av fölen kan ingen ta ifrån mig.

Du tycker sägert att jag är en dryg j-l eftersom jag inte håller med dig i dina inlägg.

Sen finns det ett par kategorier hästägare som man undrar över:
Dom som vet minst men skriker högst...
Ridtant + 42 med nyupptäckt hästintresse.
(den senare citerar jag från en väl erkänd hästveterinär)

Jag bara undrar... om vi besserwissrar här skulle slå ihop antal föl vi fött upp... så förstår jag att du har vida mer erfarenhet än oss.

Hur många fölston har du?
Antal föl?? 300?? Fler?

Amen

AM
 
Bra talat, man blir lite trött när man sysslat med detta så länge haft så många, jag ägde inget täcke när jag var barn. Fick min första New Forest på 60 talet hon gick ute dygnet runt på Öland och var alltid kärnfrisk. Vi red och hästarna blev svettiga då gnuggade vi dem med halm, ibland la vi på en filt med halm under, det hade samma effekt som svettäcke.
Det tänker jag på ibland när jag ser hyllorna i sadelkammaren med drivor av olika täcken i alla nyanser, men till min stora glädje äger jag inget föltäcke.
Vi fick två små stoföls tvillingar i våras då det var -9 grader. Det ena fölet fick låna min sons flanellpyjamas jacka hon hade svårt att gå och resa sig, men den andra lilla hon överlevde utan täcke. Mitt stall är ett kallt stall, vi har ingen värme alls och öppet till taknock. Nej jag är nog en besserwisser och när det gäller detta är jag kanske stolt över det, ialla fall stolt att sälla mig till den andra stora skara besserwissar som delar min åsikt i detta ämne. :cool:
 
Jag skriver ett svar igen, riktat till täckesmotståndarna.

Ni läser ju inte vad jag skriver utan har helt hakat upp er på att framhålla rätten/skyldigheten av att inte ha täcke på föl :crazy:

Jag har aldrig påstått att det är fel att INTE ha täcke, vilken del av det meddelandet har ni svårt att förstå :confused:

Jag säger också att jag har täcke på mitt föl, och tänker fortsätta att ha det av mina anledningar. Och dom tänker jag definitivt inte redogöra för här :smirk:

Ni är så helt upptagna med att försöka övertyga mig och resten av det föl täckande delen av hästsverige, att ni missar poängen :angel:
Nämligen rätten att göra som man själv vill:p :d :idea:

Det är det enda jag har försökt få fram hela tiden :idea:

Monke :)
 
det här är bara en allmän fråga -

om fölet är fött i januari rakt ut i vinterkylan. Ska man täcka den då eller klarar den sig utmärkt från dag 1 ?
 
"Om" och "lär", helt plötsligt blev det lite darr på manschetten :angel:
Varför inte säga att föl är inga barbiehästar som måste ha på sig täcke för att mammorna fryser.... ;)
Det är bara att se till att den äter mer... ;)
Älgarna dör ju inte...
Ett föl mår bra av att härdas....
Sätt inte täcke på den då får du den inte såld...

Sorry kunde bara inte vara tyst :crazy:

Monke :)
 
Ett föl bör inte födas ut i vinterkylan i januari. De bör då vara inomhus i en torr halmbädd och vistas ute i så korta stunder, flera gånger per dag, att den ej lägger sig ute. Det är även beroende lite på vilken ras vi pratar om, men alla bör ha tillgång till en torr plats att ligga på.
Lunginflammation är inte kul! Det blir en massa extraarbete att få föl så tidigt.
Men täcke? Nej, det skulle inte jag ha, utan bara se till att den kommer in igen när den är trött och vill lägga sig ner.
 
Darr på manchetten?! Om man nu absolut måste ha föl så tidigt så det fortfarande är kallt OCH NEDERBÖRD så får man göra det bästa av situationen, eller hur.

Men att den behöver det när den är NYFÖDD, innan hullet och pälsen kommit, och observera; när det är nederbörd och absolut måste vara ute då (vilket jag skulle undvika), går ju knappast att jämföra med ett äldre föl som HAR hull, HAR päls men har täcke ändå.

Lika lite släpper jag ut ett nyfött föl i vårregn eftersom den inte klarar av att hålla värmen. Äter gör den så mycket den kan ändå i den åldern.

Jag åker inte transport med ett så litet föl heller, men se även här finns undantag, fölet kanske är sjukt! Att haka upp sig på undantag för att berättiga sitt eget handlande tycker jag är ynkligt.
 
Jag har aldrig försökt få dig att "hålla med mig" :confused:
Jag har försökt hävda min och andras rätt att använda täcke :idea:

Och vad gäller din meritlista så får jag gratulera dig, den ser jättefin ut :bow:
Dock måste jag ju påpeka att det är inte antalet som talar om hur bra man är, utan kvaliten :idea:
Och till sist jag har aldrig sagt att jag har mer erfarenhet än dig, eller någon annan :galen

Det enda jag säger och som ni tydligen inte för ert liv acceptera är, att jag har bestämt mig för att ha täcke på mitt föl, baserat på mina kunskaper/erfarenheter :eek:

Till sist skulle jag bara för ro skull se rapporterna/forskning som visar på hur skadligt det är för rörelserna, musklerna och motståndskraften :idea:
Skulle du eller någon annan kunna hänvisa en stackars kvinna + 42 med nyupptäckt hästintresse till det forum där dom finns :)

Monke :)
 
"Berättiga mitt handlande", det låter på dig som om jag gör något straffbart :eek:

Jag skulle önska att ni som är så in i bänken duktiga kunde sluta att fördöma oss andra, som bara gör så gott vi kan :smirk:

Ni räknar med att folk skall klara av att bedöma när ett föl har tillräckligt med hull och päls för att vara ute hela dagarna. Och likaså när fölet skall kunna ligga på den kanske frusna marken. Och när den klarar regn eller annat samt att vara ute mer än korta stunder. :p

Men dom kan inte bedöma om dom vill lägga täcke på det :crazy: :smirk: :cool:
Utan just till den lilla detaljen måste dom har experthjälp.

Monke :)
 
Jag har inte heller sett eller läst någon om att rörelser osv försämras om man har täcke på fölen vid regn o rusk väder.... :confused:
 
Ni räknar med att folk skall klara av att bedöma när ett föl har tillräckligt med hull och päls för att vara ute hela dagarna

Kan man inte avgöra det har man tagit föl innan man är klar för det...
 
När man har förmånen att ha föl och häst kan man inte mot bättre vetande säga att jag gör som jag vill... Nej man gör inte som man vill, man har en f--d skyldighet att se till att försöka skaffa sig den kunskapen så man i största möjligaste mån gör rätt. När man själv inser att man ska leta kunskap och ta till sig andras åsikter då börjar man att närma sig själva kärnan.
Jag har sysslat mad hästar längre än jag vill tänka på, min föräldrar morföräldrar etc sysslade med hästar och uppfödning. Man måste inse att man inte kan allt, samt se ödmjukt på hästen, det är en förmån och ett förtroende man viger sitt liv åt att få ta hand om en häst. Det går inte en dag utan att jag letar information både här och bland andra uppfödare/ryttare, fullärd och "duktig" det blir man aldrig, men ju mer man lär sig ju lite inser man att man kan....
Jag antar att du monke har ett litet klent föl och då är det berättigat att pyssla extra med det, men täcke nej aldrig, tänk om ett annat föl fastnar med sina ben i gjordarna eller fölet fastnar i ett träd, usch hemska olyckor. Min lilla klena tvilling klarade minus 9 grader i våras. Korta stunder ute sen in i varma halmen.
Man måste inte släppa ut ett föl i januari, man kan låta stoet longeras när man håller fölet, eller släpp fölet i 20 min sedan in igen t.ex morgon och em.
Det finns alltid lösningar. :idea:
Så imina ögon är du en okunnig besserwisser inte vi andra!! :rofl:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 456
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 154
Senast: Karro-Lina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
700
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
322
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp