Bukefalos 28 år!

Föl + täcke = ???

Det är just för att få veta mera, som jag ofta läser här.
Jag har mitt första föl. En pigg och glad herre med blank päls (utan täcke)
 
Tack för svaret jarrah!

Det är ett arabföl som kommer födas i januari... Är det bäst då att ha mor och föl inne mycket om det är dåligt väder eller mycket ute med tillgång till ligghall ?? :confused: Modern är inte speciellt förtjust i att gå in i en ligghall - eller vara inne överhuvudtaget... :crazy: Hon har alltid varit ute och rört å sig mkt i sitt liv och blir lätt otålig i box.

Är det lätt hänt att en fölunge kan få lunginflammation?
Om det bara är råkallt ute men ingen nederbörd - går det bra att ha fölis ute då?

många svar...men frågar man inte får man inget veta... :crazy:
 
Men det är ju det jag menar :crazy: Ni talar om för oss att vi inte kan bedöma om vi skall ha täcke på våra föl eller ej, men vi kan tydligen bedöma när det är dags att vara ute osv.... :confused:

Du/ni har ju under hela denna tråd talat om för oss/mig att jag inte begriper något. Sedan skall jag helt plötsligt begripa när min fölunge har tillräckligt med hull o päls för att vara ute hela dagen.
Nej nu måste ni väl ändå bestämma er, antingen begriper vi andra inget eller så gör vi. :smirk:

Hela tråden hänger väl ihop eller pratar vi separata inlägg hela tiden :confused:

Monke :)
 
Iom att ni BÖRJAT ha täcke på fölen har ni ju tagit bort deras skydd. Det var alltså en miss från början att ni inte hade det omdömet att avgöra.
 
Det är jättebra att du frågar.

Hade det varit mina hästar hade mamma vackert fått finna sig i att stå inne med sitt föl. Jag låter aldrig nyfödda föl gå ute längre än de rör på sig. Så fort de är trötta får de gå in igen. Om inte stoet vill gå in i ligghallen hjälper det inte att du har den. Fölet kommer inte att gå in utan mamma.
Du kanske kan stänga in dem där istället för att ha dem i box? Det skulle innebära att de kan röra sig mer och mamma kanske nöjer sig med det?

Att få föl så tidigt är en massa extrajobb och man får släpa dem ut och in en massa.
Så länge det är blött eller kallt på marken håller vi på så, och våra föl kommer oftast i april...

Små föl kan väldigt lätt få lunginflammation eller andra luftvägsproblem om de blir kalla och våta.

Dock sulle jag inte sätta på ett täcke. Risken är stor att fölet eller mamman fastnar med ett ben bland gjordarna. Huu.. :eek:
Jag har aldrig täcke på ett sto som har föl heller. Tänk ett fölhuvud som fastnat i gjordarna och en mamma som får panik.Huu igen.. :eek:
 
Ja precis vad jag menar, otäcka tanke vad som kan hända, föl som fastnar och sliter ben eller huvud av sig.
Jarrah är det ni som blev belönade med ett elit sto? Grattis i så fall skön belöning för allt slit.
jag är väldigt försiktig med mina föl även om det är april /maj jag släpper endast ut fölen korta stunder det är väldigt lätt att få lunginflammation. Jag vaktar vid hagen när fölet vill ligga, in med det, detta gör vi i ca 1 vecka och vid dåligt väder första tiden.
Oftast vill stoet stå inne när det har fått föl, stona begriper ganska mycket annars får väl någon annan stackare agera sällskap och stå inne med stoet.
Jag har verkligen studerat fölen och stona nu när det har varit regnigt och ruskigt, men fölen fryser inte därimot mina gamla ston är lite frusna och vill in....
 
Tack, ja det var vårt sto Jarrah som fick Elit (även hennes mamma Jill fick sitt i år).

Första veckorna får våra bebisar bara vara ute mycket korta stunder. När de är ca 1 månad kanske de är ute max 2 timmar 2-3 gånger per dygn, beroende på hur mycket man har tid med. Inte för att de fryser, men för att jag inte vill att de ligger på marken, även om det är torrt ute.
Jag upplever också att stona är lugna inne i boxen med sina föl. Det är inga problem att få in dem från hagen efter kort utevistelse, det verkar som de helst vill vara där med sitt föl. Det är deras trygghet. Vi har oftast flera som fölar samtidigt och som håller varandra sällskap men vi släpper inte ihop dem med varandra första veckorna i fölets liv.

Våra hästar fryser inte heller ute i regnet. De verkar inte bry sig alls, varken ung eller gammal. :)

Jag tänkte lite på det här med täcke på föl idag när jag såg mina galoppera en repa i skogen, över stock och sten. För att fölet ska kunna röra sig ohindrat i ett täcke måste passformen vara perfekt och som alla vet så växer hästar enormt mycket sitt första år.
Hur många täcken måste man köpa för att fölet alltid ska ha ett täcke i rätt storlek och passform? Allvarligt alltså.
Vad jag vet så finns det ingt många täcken som är avsedda för föl. Använder man ponnystorlek då? Jag köpte faktiskt ett litet ponnytäcke en gång som vi använde när ett föl skulle visas i Riksfinalen. Syftet var enbart att hon inte skulle skita ner sig efter badet. Det täcket passade inget vidare på ett halvblodsföl måste jag säga. Hon fyllde liksom inte ut det även om det var i rätt längd i ryggen.
Ja, handlarna blir väl glada...

Björnvarps Gård
 
Mycket imponerande, hoppas att det blir lika bra i fortsättningen med er uppfödning.
Jag har precis samma uppfattning som er vad det gäller föl de första veckorna. Mina går endast ut korta stunder, sedan står de inne.
Stona släpps ihop när fölen är runt 4 veckor gamla.
Täcke vågar jag inte ens tänka på, jag älskar alla hästar som klarar sig utan täcke det är nog jobbigt att byta täcke på doms som rids...
Det är väl omöjligt att få ett ponnytäcke att passa på ett litet föl? :confused:
 
Det finns föltäcke att köpa i affärena. Jag beställer föl täcke på ett ställe där jag får exakt dom måtten som fölet har med veck som jag kan sprätta efter hand som fölet växer.

Hur va det med att rörelserna blir sämre om man har täcke ute höst/vinter vid regn och blåst...? Finns det någonting skrivet om det någonstans?
 
.. Jag tänkte lite på det här med täcke på föl idag när jag såg mina galoppera en repa i skogen, över stock och sten. För att fölet ska kunna röra sig ohindrat i ett täcke måste passformen vara perfekt och som alla vet så växer hästar enormt mycket sitt första år.
Hur många täcken måste man köpa för att fölet alltid ska ha ett täcke i rätt storlek och passform? Allvarligt alltså.
Vad jag vet så finns det ingt många täcken som är avsedda för föl.

Absolut min åsikt.. förutom detta: "Passa perfekt", även ett sådant täcke hämmar ju faktiskt rörelserna.. anser jag, och så måste det dessutom sys om varje vecka eller köpas nytt.. vilken enorm extrakostnad för en fölis innan den ens är 1 år och sen ändå inte kan röra på bogarna :eek:!!!

Vem köper en sådan 'krake'???
 
Vi har nu köpt två 8-månaders föl med jättefina ulliga pälsar, inte ska dom behöva snöras in i täcken!

Dom kommer in för natten i varsin box med halmbädd, och vi torkar av det värsta blöta med svettskrapa och handduk, finns inget blött inuti pälsen mot huden så dom fryser inte ens, härliga friska ungar är dom :D!
 
Jag tycker att man måste ge fölet en chans att utveckla sitt imunförsvar mot dåligt väder och få en chans att sätta päls, sätter päls gör dom inte när solen skiner!
Jag som inte ens torkar av mina föl när dom kommer in, dom kastar sig med god aptit på kraftfodret sedan hösilaget sen äter dom halm och inte tror jag att dom fryser.
Aldrig skulle jag köpa ett föl täcke till mina föl det kostar säkert lika mycket som till en stor häst och på köpet får man en klenare häst som inte kan stå imot väder och vind. Vi provade med grimmor i lösdriften på unghästarna men dom fastnade i träd och grenar slet sönder grimmorna, risken för skador blev för stor så vi slutade med det, det måste vara vanligare att fastna med täcken.
 
Hmmm... jag var kanske lite dum åt dig och ber då om ursäkt...
men, jag framhärdar ändå att detta att sätta täcke på föl är att ge dom en björntjänst.

För det första ÄR fölpälsen fet i sig själv och väldigt vatten avvisande.
För det andra så finns det risk att ungen trasslar in sig i bensnören m.m.
För det tredje, med ändå det viktigaste är att man definitivt försämrar fölungens motståndskraft.
Den blir inte "härdad"
Det blir snorig och förkyld så fort det blir sämre väder, den fryser i vuxen ålder mycket lättare... osv
I slutänden betyder det mer medikamenter...

Om du har en helt frisk unge så kan du väl ge mig en vettig orsak till att den måste täckas...

Och sedan var det där med +42...
För två vårar sen var vi iväg med en fölmärr som hade trassel med fölningen...
Efter tre timmar och en sopsäck senare så sa veterinären helt svettigt:
Tur att ni inte är "ridtant +42..." eftersom då hade jag nog fått ett elände nu.
Vidare sa han - därför att sådana inte begriper vad som är bäst vissa gånger... Och inte begriper dom heller att det är minst ett halvt ton som dom fjompar runt med...

AM
 
Hmm + 42 vad menade han med det, är det fel? Jag fjompar nog väldigt mycket med mina ston och föl med för den delen men försöker hålla i minnet att dom är hästar och mår bäst i att vara det...
Jag har också fått lägga föl i sopsäckar, det gör ont med det är livets gång...
Är det skillnad om man har ridit hela livet eller är det samtliga +42?? :confused: :eek: :crazy:
 
Helt rätt tycker vi, men svettskrapa och handduk skadar nog inte att fortsätta med va? Det blir ju mest lite träning och massage :)!

Grimmor får dom inte ha på sig ute, dom har en skogshage med stor äng att springa runt i hela dagarna, skulle inte vara så särskilt trevligt att hitta en fölis hängandes i nån gren :(
 
Jag kan tala om för alla nyfikna att min fölis är nu 8 månader och hon är inne på sitt 4;e täcke :angel:
Det första varade bara 1 månad nästa fram till betessläppet och sedan två stycken nu i höst. :smirk:

Sen har jag en liten fundering, barn, blir dom också hindrade av "kläder" och får spänningar :confused:
Främst tänker jag på alla våra farföräldrar som varit lindade när dom var små, och på barnen i våra östsstater som lindas in i små kokonger. Har dom spänningar som vuxna :confused:

Eller är det bara hästar som råkar ut för detta fenomen :confused:

Monke :)
 
Tack, du är den första som läser och funderar över vad jag skriver åtminstonde :bow:
Som sagt försöker jag inte pådyvla någon mitt beslut att täcka mitt föl, jag tror inte heller att dom "fryser" :smirk:

Jag håller med dig i att det kan visa sig att jag gjort en dumhet, men likaså kan den göra det med sin fölunge som inte täckat den. :smirk:
Vad jag menar med det är att föl precis som alla djur är individer. Jag har ett sto och en vallack dom reagerar helt olika på regn och rusk. Han klarar sig i alla väder medan hon börjar skaka när hon blivit våt. :smirk:
Ingen av dom har haft täcke som föl eller unghästar :p

Jag kan dock inte se att man försämrar deras motståndskraft genom att ha täcke på :confused:
Motståndskraft får du genom att via luftvägar och slemhinnorna i munnen ta in bakterier och virus i "lagom mängd" för att kunna bilda antikroppar mot dom.
Barn får inte sämre motståndskraft för att vi har mer kläder på dom, men däremot om dom inte träffar andra bakerier och virus än dom som finns där hemma ;)

Min fölis är 8 månader och har aldrig varit förkyld eller ens snorig :D

Vettig orsak, ja jag skall ge dig några av mina orsaker. Jag bor inte där jag har mina hästar, så, dom som bor på gården fodrar och släpper ut hästarna på morgonen sen kommer dom in på kvällen oavsett väder.
Jag har inte möjlighet att styra vare sig intag eller när hästarna skall täckas.Antingen får dom täcke på sig varje dag eller ingen dag :crazy:
Dvs. jag hade helst sett att fölis bara hade täcke på sig när det var busväder = regn och blåst inte annars. Men nu är det inte så enkelt.

Jag menar inte att du per automatik nu skall säga jamen då är det Ok, Jag ber inte om tillåtelse men för du ber om det skrev jag en av anledningarna.

Många tidigare inlägg skriver om att deras föl bara är ute korta stunder hela första månaden :crazy: :crazy:
Jag kan inte se att stallmiljön är så mycket bättre än att vara utomhus. Jag har aldrig behövt vakta min fölis så att hon inte lägger sig ute utan hon har kunnat sova när hon velat och andats frisk luft hela dagarna istället för att så inne i ett stall hela dagen.

Vad gäller tant +42 så skall jag inte gå in på detaljer men fjompig tror jag inte att jag är. :angel: Och att det är stora djur vi hålls med är jag inte heller omedveten om :smirk:
Jag skulle kunna berätta skräck historier om lamm som måste styckas i tackan, hugga huvet av höns, avliva hästar som man själv måste hålla i när dom skjuts osv men det tänker jag inte :angel:
Blödig eller fjompig näääää inte jag ;)

Monke :)
 
En tanke bara...
SJÄLVKLART ska vi i möjligaste mån se till att våra hästar får leva ett så naturligt liv som möjligt.
Men i denna häftiga diskussion om föltäckets vara eller icke vara, är det någon som frågat sig hur HAGARNA ser ut som fölen går i?
Det måste väl ändå vara av största vikt? I det fria vandrar hästarna över stora marker och har således tillgång till hur mycket som helst av naturligt skydd, som buskar, träd och stora skogsdungar.
Hur många har sina hästar så idag?
I sin iver över att ge sin häst ett så "naturligt" hästliv som möjligt, blir vissa av oss förblindade, och glömmer hur mycket av hästarnas instinktiva beteende vi redan inkräktat på.
Som någon annan skrev, vi tar in fölen i varma stall (nya stall kan vara nästan läskigt isolerade, med tropikklimat och dålig luft som resultat) halva dygnet och släpper sedan ut dem nakna i ösregnet, i ett lerig rasthage utan träd, för att de ska "härdas"? För att det ska vara "naturligt"?
JA, jag tycker det vore bra om alla föl och unghästar, eller jaa, ALLA HÄSTAR, fick gå i stooooora kuperade hagar, med omväxlande öppna partier och täta, skyddande skogspartier. Där skulle de själva kunna lära sig att ta skydd, och skulle inte ta skada av väder och vind (jag pratar friska hästar).
MEN, har någon av oss rätt att säga att de hästar som INTE har det här privilegiet, mår bäst av att stå ute utan någon som helst chans att komma undan regn och blåst?
Jag tycker inte det.


/Josefine
 
Du skrev om barn.
Nu på vintern ser barnen i Skåne åtminstone ut som små michelingubbar.
Tjock tröja, polokrage, overall, galonbyxor, mössa, vantar.
Gud nåde en om man inte tar på den tjocka tröjan för att man tycker det blir för varmt.
Då är det inte så konstigt att barnen kastar mössa och vantar så fort de får tillfälle.
Skillnaden på barn och hästar är att de har möjligheten att springa inne och att de inte har någon päls.
Det sista är dumt skrivet men jag visste inte hur jag skulle formulera mig. :crazy:
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 153
Senast: Karro-Lina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 731
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 437
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp