Bukefalos 28 år!

Föl + täcke = ???

på tal om barn och kläder så är det faktiskt så att de barn som får för mycke kläder på sig så att de inte kan röra sig blir mer stilla sittande än andra.. Sen så har mina barn alltid sovit ute i branvagenen i vilket väder som helst, och sen får de alltid på sig en tröja mindre än mig tex för att de rör sig mer än jag gör hade de haft lika mycke kläder på sig som jag så hade de *dött* av värme ;) Mina barn är ute jätte mycke och de är väldigt friska med.

Så jag gör väl likadant med mina hästar som med barnen mindre kläder på dem också ;) men som sagt jag har loge de kan gå in i och de är hur friska som helst den dagen jag får ett sjukt föl kan jag ju inte säga hur jag gör :smirk: Sen har jag inte varma stallar utan rätt så kalla och alltid fönstren öppet skulle aldrig få för mig att stänga in till stallet när hästarna är där. Men som sagt alla får ju göra som de vill men jag gör ju som jag vill och som jag har fått lära mig av den *äldre* genarationen. :angel:
Vet en uppfödare som tex inte låter sina föl gå ute på natten ens på sommaren bara för att fölen ska bli större och färdigare tidigare det kallar jag broiler uppfödning och det kan man ju faktiskt vara utan... så med det vill jag ha sagt att lagom är väl bäst......
 
Så länge inte fölet är sjukt så ska det inte behövas täcke tycker jag. Pälsen skyddar mot regn.

Min lilla blev dock jättesjuk och var tvungen att så inne i box i 6 veckor precis när han skulle sätta päls. Fick ingen lurvig pålle det året ( var glad att han överlevde) så det var till att täcka honom resten av vintern.

Som tur är har jag ett lösdriftsstall så mina får skydd om det är regningt och "hemskt". Han är f ö en snigel tror jag ( står ofta inne i sitt hus).
 
Man blir ju förbannad! Vilken fråga. Hästar är skapta för att vara utomhus. Om dom inte har något torrt att ligga på så kan dom få komma in när det är långvarigt dåligt väder. Men täcke-lägga av! Dom behöver vitaminer från solen bl a. Jag rekommenderar att du föder upp inomhusdjur i så fall
 
Jaja!! :rofl:Har suttit här och läst alla inlägg. Både skrattat och blivit f-bannad! Alla är ju rik på just sin tro,eller hur!!!! Själv har jag inte täcke på mitt föl, tycker som många andra här att en frisk fölis med full päls och fri tillgång på mat inte behöver det.
Vill andra ha täcke på sin fölis, ja varsågod, det är ju inte min sak (även om jag tycker att det inte behövs!!) Och du som tar föl i Januari, då får man ju ta in och ut ofta, finns inget annat att göra. En nyfödd fölunge har som sagt inget underhudsfett och fryser när den ligger ner i snö och väta ÄVEN om du har täcke på!!! :mad:
Och ni som jämför BARN med hästar...HALLÅ???????? Ska man ha täcke på hästen för att jag själv har täckjacka??? Läste ett bra reportage i Ridsport för ett par år sedan att en klippt häst inte har lättare att frysa än en som inte är klippt pga att de värmereglerar via blodet. (vet ej hur de kommit fram till detta och ska tillägga att jag ju gärna täckar mina om de är klippta och det är regnigt eller många minusgrader, är altså ingen motståndare till täcken i allmänhet)
Och skitsnack är det om ni påstår att ni inte kan ha fri tillgång på hö, jag har inget vindskydd, har ställt en rundbal på en SJ-pall och spikat tak på. Fungerar ypperligt! Vill man inte ha rundbal så fungerar det lika bra med att lägga småbal i egen hopsnickrad foderhäck. Endast fantasin sätter gränser!! :idea:
:mad:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 454
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 153
Senast: Karro-Lina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
317
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp