Bukefalos 28 år!

Fölvisning 2011

Sv: Fölvisning 2011

Delpoängen blev Typ:Välutvecklad,välprop -8 HHB:välansatt ngt bred hals,liggande bog,djup bål välform kors-8 Extr:Välbenad från sidan,ngt tåvid-8
Skritt:taktmässig,ngt markbunden -7 Trav:Lätt taktmässig,ngt oelastisk-7 Galopp:rytmisk,välbalanserad,elastisk - 7 (som är snålt med den bedömningen)
Mamman till detta stofölet efter Connassieur är efter Zephyr och vann kvalitetstävlan med 10 på traven bla,hon är 16 år i år.Hon har 5 stoföl innan med olika hingstar och alla har fått minst 47 poäng på fölvisningarna,varav den äldsta e.Caprimond som jag lånar har dubbeldiplom så det är absolut inga skitston precis som är i aveln.....

visade du oxå i Halland? isf så är det lite konstigt med poängsättningen på benen då vi fick samma kritik, men jag fick en 7a på benen och du en 8a? samma sak egentligen med galoppen (dock inte samma kritik), jag fick en 8a och du en 7a.. Men du har ett gångartsföl och jag ett hoppföl, kanske att de bedöms lite olika när det gäller gångarterna?
 
Sv: Fölvisning 2011

Delvis knapplån
Frågor till er som är missnöjda med era fölpoäng:
Vilka delpoäng fick fölet?
Vilka poäng har fölets mamma fått när hon har visats?
Vad har fölets pappa fått för poäng på sitt bruksprov?

Det är ganska ofta så att folk klagar om fölet fått 44 p, trots att mamman till fölet själv är visad på stamboksföring, treårstest eller kvalitets med klass II. Har man dessutom använt en hingst som knappt har klass I själv exteriört (många hopphingstar har klass II-poäng visade vid hand) så säger det sig väl själv att det inte är så troligt att fölet ska få 45 p eller mer? Nu säger jag inte att det är så jämt (ibland blir givetvis fölen högre bedömda än sina mammor, ibland sämre).

delpoängen på mitt föl 887768 = 44 poäng

fölets mamma är ej visad som föl, men visad som 3,4 och 5-åring. Exteriört så har hon fått som bäst (om jag tar de bästa poängen från varje visning :angel:) Typ 8, HHB 8, Extr. 8, skritt 6, trav 6, galopp 7 (galopp poängen som 5-åring uppsuttet) så med andra ord så är hon ingen wow häst :grin: och hopp-poängen ska vi inte diskutera heller om man kollar på blupen, men det tar jag på mig. Vi avbröt provet på kvalitets, men fick ändå poäng :crazy:

Har ingen aning om vad Cosmeo har fått, han är ju endast visad i Danmark..
 
Sv: Fölvisning 2011

Kul att det är fler som är nöjda med sin fölvisning! :laugh:

Jag är också jättenöjd trots att min fölis "bara" fick 44p. Han var inte skev på något vis, 8: or (och en 7:a) exteriört. Och så 7: or på gången, han var oelastisk tyckte ju domaren. Och elasticitet kan man ju faktiskt rida dit, dessutom växer lille herren för fullt, så det kan ju också spela in!

Och framför allt, min fölunge uppförde sig fullkomligt exemplariskt, precis som din! :love:
Min kille har varit helt okomplicerad i allt, att komma ut på en fölvisning var ju ett riktigt karaktärsprov, skulle min cooling bli helvild?
Det blev han ju inte, dessutom kommenterade domaren "det var en väldigt cool fölunge". Stolt matte! :love:

Rent allmänt så är ju missnöje med kritiken på utställning inte något nytt! På min förra bostadsort fanns en uppfödare av ponny och stor häst, och de kom då och då (när dåliga poäng utdelades) hem och ifrågasatte om domaren var helt blind eller något! ;)
 
Sv: Fölvisning 2011

Nu är jag ju totalt nybörjare när det gäller avel, men med risk att dumförklara mig själv så skriver jag ändå! ;)

Du nämnde att man använder hingstar som är klass II exteriört. Jag upptäckte det när jag började leta hopphingst att betäcka med, alltså att hopphingstar ofta har klass II exteriört. Jag tyckte då att det finns ju grymt många hopphingstar att välja mellan, jag kan ju med fördel då välja en hopphingst som har klass I exteriört. Allt för att få en så korrekt fölunge som möjligt, som förhoppningsvis kan "trava fint" också fast den har hoppstam.
 
Sv: Fölvisning 2011

Stoet som är mamma till fölet fick 8 7 8 7 10 8.
Fölet blev klass I, med 8 8 8 7 7 7. Inte jättestor skillnad, förutom poängen på traven då. Det är väl inte domarens fel att stoet inte nedärver sin trav? Hennes andra avkommor som har blivit bedömda har fått 8 på traven på treårstest/kvalitets så de har inte heller fått lika bra trav som sin mor.
 
Sv: Fölvisning 2011

delvis knapplån eller något sånt;)

Vill än en gång påpeka detta med växtfaser hos fölen. Mitt eget fick 8 på alla gångarter och jag är nöjd, men just nu är hon i växtfas och galopperar i framvikt och skulle aldrig få en 8 om jag visade henne idag.
Det är vad som ses just vid visningstillfället som bedöms, inte det domarna tror att hästen kan visa men inte ser just då.
 
Sv: Fölvisning 2011

och 7an snällt satt med tanke på att skritten o traven var oelastisk...låter som ett föl i växt. Även om stoet bara har lämnat toppföl så kommer det då och då en som är sämre, eller hur? Det är väl mer konstigt om alla stoets föl var i precis rätt växtfas just fölmönstringsdagen.
Såg f ö filmen du lagt ut i augusti och mamman rör sig mkt mkt bättre bak än fölet (som inte heller impade typmässigt), jag skulle def valt en annan hingst nästa gång (fölet ser inte ut att vara ett avelsframsteg utan ser sämre ut än modern).
Ursäkta glömskan,men var såg du den filmen?
Stoet är dräktigt med Ampere och det blir nog kanon :idea:
 
Sv: Fölvisning 2011

För det första vill jag säga om man ska diskutera bedömningen om man ska gå efter kritiken så fick du ju bra betalt på benen för det kunde lika gärna gett en 7 .

Sen är det fruktansvärt olika hur stoet passar ihop med hingsten i nedärvning osv ,det finns inget färdigt koncept att gå på .

Och det är bara dumt att sitta här och diskutera siffror och om jag inte minns fel så var du lika missnöjd med bedömningen förra året när du visade fölen ?



Mia
Förra året va jag och många frågande ang skritten som va bättre än vad han fick annars va delpoängen vad han såg ut just då.
Ska tillägga att jag åkte till Jan Brink och visade honom om han tyckte jag skulle spara honom och visa på rådgivande i höst.
Skulle oxå kunna tänka mig att sälja till honom om han är intresserad av Ampereavkommor som är fina och rör sig kanon som han fortfarande faktiskt gör nu som 1-åring :idea:
 
Sv: Fölvisning 2011

Du måste vara riktigt glömsk, filmen lades ut för en vecka sedan ;) . Jag har alltså också sett den och jag håller med C_a_r om att mamman har finare trav än fölet. Mamman hade ju liknande poäng som fölet förutom på traven (se mitt förra inlägg), så jag förstår inte varför du är så besviken på fölpoängen? Du måste väl själv se att fölets trav inte alls är av samma kvalitet som mammans?
 
Sv: Fölvisning 2011

Åh man blir ju så nyfiken på vad Linnea skulle fått för poäng! Borde ju varit en 10 på typen på den med-och hon borde kunnat ge Scientia en match för poängen:p!

Ja mkt nyfiken! Är dock inte vår längre samt i en växtfas som gör att hon inte visar sina rörelser, men annars så :).
Tack alla för gratulationerna!
 
Sv: Fölvisning 2011

Du måste vara riktigt glömsk, filmen lades ut för en vecka sedan ;) . Jag har alltså också sett den och jag håller med C_a_r om att mamman har finare trav än fölet. Mamman hade ju liknande poäng som fölet förutom på traven (se mitt förra inlägg), så jag förstår inte varför du är så besviken på fölpoängen? Du måste väl själv se att fölets trav inte alls är av samma kvalitet som mammans?
Undrar fortfarande vart du sett filmen?????
 
Sv: Fölvisning 2011

Varför visar du honom inte på rådgivande istället för Jan Brink ?

Det är väll rådgivande som vet vad man vill ha för hingstmatrial och stam osv ?

Sen rör sig ju alla fölisar olika beroende på växt , så visst kan väll bedömningen av ditt föl varit rätt för den dagen ?

Mia
Jag ska visa min Amperehingst för rådgivande om jag tycker att han ser lika fin ut då som nu!!!
 
Sv: Fölvisning 2011

Undrar fortfarande vart du sett filmen?????

Den filmen som jag såg ligger på internet. Man får inte länka (forumregler). Varför är du så intresserad av just den detaljen men väljer att hoppa över allt annat jag skriver??

Mina tidigare inlägg:
Stoet som är mamma till fölet fick 8 7 8 7 10 8.
Fölet blev klass I, med 8 8 8 7 7 7. Inte jättestor skillnad, förutom poängen på traven då. Det är väl inte domarens fel att stoet inte nedärver sin trav? Hennes andra avkommor som har blivit bedömda har fått 8 på traven på treårstest/kvalitets så de har inte heller fått lika bra trav som sin mor.
Jag har alltså också sett den och jag håller med C_a_r om att mamman har finare trav än fölet. Mamman hade ju liknande poäng som fölet förutom på traven (se mitt förra inlägg), så jag förstår inte varför du är så besviken på fölpoängen? Du måste väl själv se att fölets trav inte alls är av samma kvalitet som mammans?
 
Senast ändrad:
Sv: Fölvisning 2011

Det jag reagerar på är den ensidiga bedömningen. En vän visade sitt föl på ett ställe där nästan alla fick 7or på benen med likartad kritik och alla fölen fick 7or på skritten förutom en som fick en 6a.

På andra ställen har man sett att snudd på alla får 888 i början.
Det verkar som att uppväxtort betyder mer för typ och ben än
förfäder om man ser till bedömningarna. Men det är en bedömning,
bara att ta det eller skita i det.

Fölbedömning är inte officiell, värre om man visar stoet för stamboksföring
och hamnar hos någon som gillar 7or. Då har du ett klass II sto helt plötsligt.
 
Sv: Fölvisning 2011

Grattis till alla fina föl, jag är själv stolt ägare till en "36a" :)
Jag visade mitt föl på Stjärnborg och fick fina poängen 898887 = 48p, vilket jag blev väldigt glad över, speciellt när det visade sig att det blev högsta poäng för hoppstammade föl i Mälardalen (även om jag instämmer med flera ovan som tycker fölen är ännu finare på hemmaplan ;-) )

Jag ska visa på Strömsholm, man vet ju inte om man får chansen igen, även om jag blev väldans sugen på att betäcka igen!!
Fölet är e. Carême u. Cambria (36)
Först var taken att sälja men nu är jag inte längre så säker hehe..

en lite filmsnutt från visningen.
http://youtu.be/fQHWoYxrAlY

Grattis till alla fina föl!
 
Sv: Fölvisning 2011

Tack! Vi gick inte till final, jag såg ju bara fölen på uppvärmningen men av det att döma kändes det som rätt två som gick till finalen. Jag är jättenöjd, kul att vara med och som extra krydda fick jag jättepositiva kommentarer om mitt sto och det var nästan ännu roligare - funkar hon inte som hopphäst vet jag vad jag kan använda henne till - jättekul! :laugh:
 
Sv: Fölvisning 2011

Va synd! Men det är ju ändå fantastiskt att ha gått så långt!! Och jag håller med, det bästa är när man får beröm för stoet! Man blir så stolt! :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 505
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 697
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 818
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp