För dålig för att rida för tränare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar? Det är väl ändå en stor majoritet barn och inte vuxna på ponnier? Det är väl var och ens ensak vilken häst de valt och jag tror inte att de finns en risk att barn får hästar de är för små för (även om det förekommer!).

TS, jag känner igen mig delvis i vad du skriver! Jag har inga större tävlingsambitioner och red i en dressyrgrupp som var väldigt tävlingsinriktad. Det passade inte mig och min häst, jag vill träna för att det är kul men mest rida i skogen. Tillslut halkade vi efter för mycket och jag kände mig dålig, sämst i gruppen. övningarna fick göras enklare för mig osv, vi fick inga utmaningar alls och eftersom de andra tävlade fick de mer uppmärksamhet och hjälp. Det känndes inge kul så i samband med att jag bytte stall slutade jag. Jag funderar på att börja träna för tränare igen nästa termin eller så, men då ska jag hitta en grupp och tränare som passar mig bättre.

Jag tycker absolut att du ska prova på att rida för tränare! Du måste ju inte börja i en grupp som rider regelbundet, till att börja med kan det ju vara skönt att bara prova på. Jag tror att du och din ponny skulle lära dig mycket och du ska absolut inte känna dig missanpassad! Vi skogsmullar måste ju också få träna ibland, utan att skämmas :)
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Det behöver inte vara några elaka tankar bakom frågan.
Kan vara bara just en fråga.

Fråga mig varför jag har just den och den hästen så ska du se att jag har ett alldeles utomordentligt svar.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Är inte så står skillnad. Min fjording är 143cm och den nya är påväg upp emot att bli maxad c. Anledning till att jag kanske bytte till en mindre häst är att fjordingen har kännts förstor eftersom jag inte klarat av honom(jag vet att en shettis t.o.m kan ta kontrollen, ja.) men jag känner mej helt enkelt tryggare med mindre hästar och eftersom jag är liten + inget tävlingsintresse och att jag hittade en bra inkörd och inriden ponny till ett bra pris så var det väl klart att jag slog till.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Det behöver inte vara några elaka tankar bakom frågan.
Kan vara bara just en fråga.

Fråga mig varför jag har just den och den hästen så ska du se att jag har ett alldeles utomordentligt svar.

Jag är ledsen för att jag reagerade hårt igår. Men eftersom jag fått den här frågan tusen gånger(både här och IRL) och även fast jag har förklarat varför så har folk ändå snackat skit och inte förstått.
Trodde att det här bara var ännu en som skulle klaga och försöka få mej att inse att det är onormalt att rida ponny när man är över 18.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Är inte så står skillnad. Min fjording är 143cm och den nya är påväg upp emot att bli maxad c. Anledning till att jag kanske bytte till en mindre häst är att fjordingen har kännts förstor eftersom jag inte klarat av honom(jag vet att en shettis t.o.m kan ta kontrollen, ja.) men jag känner mej helt enkelt tryggare med mindre hästar och eftersom jag är liten + inget tävlingsintresse och att jag hittade en bra inkörd och inriden ponny till ett bra pris så var det väl klart att jag slog till.

:bow: Så ska du förklara för folk! Nu fattar jag precis och jag tror bestämt att du vaknat på en bättre sida idag. Fortsätt så tack!
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Förstår precis hur du känner är precis lika dan själv. Kan knappt rida i ridhuset om det är någon annan där för att jag skämms för att jag är så dålig.

Tycker jag borde va mkt bättre med tanke på att jag är 19 och haft häst sen jag var 6. Sen blev det ju inte bättre av att det fanns ett par riktigt duktiga dressyr ryttare vid det förra ridhuset vi åkte till som bara tog för sig och galopperade nästan över mig och min lilla ponny.

Har bytt till ett mer privat ridhus där man får vara själv och det inte kommer någon och tittar. Kan va en :idea:

Vad gäller tränare så rata dom som inte är ödmjuka eller är snobbiga översittare. Red för en tränare en gång vilken tog för givet att min häst kunde en del, hästen var tre och jag hade ridit in hästen själv och bara ridit lite i skogen innan:smirk: När jag försökte förklara detta så vart jag avbruten:eek: arroganta gubbe:devil:

Nej ta kontakt med tränaren och förklara hur det ligger till är det en bra tränare så lyssnar h*n och hjälper dig. Huruvida man tävlar eller ej har inget att göra med hur duktig man är på att rida. Det viktigaste för att nå framgång med sin häst är väl att man trivs ihop?
Tränare som bara vill hjälpa dom som vill tävla är inte bra nog för dig du förtjänar bättre, sen kan ju Anka eller vad hon nu hette rida för sådana om hon vill.

Att känna att man utvecklas och kommer framåt gör även att självkänslan blir bättre som jag tror nån annan också skrev.

Ignorera förresten Ankas irrelevanta inlägg

Lycka till med träningen, kul att du ska börja!!!
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Jo, men att "fråga" det på det sättet tycker jag är konstigt... Alltså att säga att B- och C-ponnyer endast är till för små barn :cool:

Det skulle vara samma sak som att "fråga" att "Varför har du arab, de duger ju inte till mer än att vara vackra?". Eller "Varför köpte du dig en arab, de går ju inte att rida på"

Båda är frågor jag hört (inte fått personligen, men hört att andra fått), och om jag fick en sån skulle jag bli grymt ledsen och arg på den personen! Man köper väl vilken häst man vill, men vilkan andledning man som helst, utan att någon ska lägga sig i på det sättet... :smirk:

Älgen har redan rättat dig men då du återigen skriver felaktiga "Citat" från mig måste jag ta upp det igen. Jag skrev HUVUDSAKLIGEN och INTE endast, det är en stor skillnad. Dessutom skrev jag inte småbarn utan jag skrev "barn under 18 år" och c-ponny rider man väl företrädesvis i 13-17 årsåldern och dessa tonåringar är definitivt inga små barn utan på gränsen till vuxna.

Sedan anser jag att det inte alls går att jämföra min fråga med de nedlåtande frågor om araber som du ger exempel på. Jag har inte lagt någon nedlåtande värdering alls i mina frågor, det var i alla fall inte min mening även om vissa uppfattade det så, vilket är tråkigt.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Jag skrev att jag skulle vilja "sattsa"(lägg märke till: " ") och inte bara lulla runt i skogen. Hur du nu kunde få det till att vilja tävla. Och visst jag kanske vill vara med på någon LC bland hästar eller någon lite klubbtävling för att se hur vi ligger till. Men inte mer.

Blev det tydligare nu?

Har försökt förklara varför jag fick det till att du eventuellt ville tävla, Älgen har åxå hjälpt till med förklaringar. Om du fortfarande inte förstår hur jag kunde tolka det så vet jag inte hur jag ska förklara det bättre. Då får vi nöja oss med att du inte fattar det.

Jag har uppfattat att du kommer att ha din ponny för lång framtid och det är säkert bra för dig. Men angående ditt tävlande eller inte så blev jag mer förvirrad nu efter ovanstående citat. För där framgår ju att du plötsligt öppnar upp för att du kanske kommer att tävla något lite i alla fall. Då var jag inte helt ute och cyklade ändå...

Tycker det är kul att du har det i bakhuvudet att det kan bli någon enklare start längre fram om träningen faller väl ut. Det är roligare att träna om man har ett mål (enligt mig, alla behöver inte tycka så), men man behöver ju inte tävla mot dom andra i första hand utan för att få lite kommentarer och så och därefter kan man försöka förbättra sig och slå sitt eget resultat.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Det behöver inte vara några elaka tankar bakom frågan.
Kan vara bara just en fråga.

Fråga mig varför jag har just den och den hästen så ska du se att jag har ett alldeles utomordentligt svar.


Självklart kan en fråga vara alldeles utan inbakade förutfattade meningar, men i detta fall frågan i rätt negativ ton. Ansk förklarade ju dock senare varför hon/han frågade, men jag tycker iaf att vissa av Ansk (och även andras) inläg i tråden haft rätt dålig ton, tyvärr.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Det som är bra om man tävlar dressyr är ju att man får sånna där poäng(eller procent, har ju som sagt aldrig tävlat så kan inte det där riktigt) så då kan man ju tävla mot sej själv, inte bara sikta in sej på första platsen.

Men vi får se, har haft egna hästar i 6-7år nu plus att hästen jag lärde mej rida på var nästan som min egen och jag har aldrig varit i närheten av att tävla.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För dålig för att rida för tränare.

man är aldrig för dålig för att rida för tränare!!!
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Förstår precis hur du känner dig. Jag har ridit i 32 år och kan fortfarande känna ett obehag när jag skall rida i manegen tillsammans med riktigt duktiga ryttare eller kanske framförallt när de som TROR att de är duktiga ryttare står på läktaren och tittar :crazy:

För mig funkar det bättre när jag har en tränare som hjälper mig, för då blir jag koncentrerad och "glömmer bort" de som är runtomkring.

Jag tycker att du ska leta omsorgsfullt efter en tränare som du trivs med, som skyndar långsamt och som gillar din häst. Det är viktigt att tränaren höjer din självkänsla och peppar dig. När självkänslan kommer så kommer du att rida allt bättre. Det är också en bra idé att rida med på vanliga lektioner med egen häst. Men så snart som möjligt, gå över till att rida privat eller tillsammans med ett annat ekipage, för du får ut så mycket mer när ni är färre. LYCKA TILL! :banana:
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Konstaterade senast idag faktiskt att jag inte ridit för instruktör (läs: ridskola) sedan 99 någongång. Däremot har jag utöver ridlektionerna ridit på privathästar och det gör jag fortfarande. Visserligen bara på en och samma sedan några år tillbaka, men vi är ett perfekt par på ett mycket konstigt sätt. Jag har hjälpt till med hästen i 10,5 år och hösten 2006 snodde jag åt mig hästen av ägaren i några månader och nu har jag gjort det igen. Bara jag som får låna hästen och just nu är hon dräktig (och har "vilat" i 13 mån. Högdräktig i början av förra året, föl i slutet av maj osv osv) så det hon och jag gör nu är att skritta ut i skogen. Det är vad vi kommer att göra i tre månader till innan hon ska lämna paradiset hos mig och flytta tillbaka till ägaren och invänta fölning. :)

Nu till det jag skulle komma till. Jag har som sagt inte ridit på lektioner på 9 år. Om ägaren får hon som hon vill så är det jag som tar över hästen när hennes andra föl är stor nog att klara sig utan sin mamma. Hon är 17 år och har varit en hopphäst som tävlat upp till 145. Hon ÄLSKAR att hoppa och jag tycker att det är roligt att hoppa med henne, så hoppa ska vi, men mest markarbete/dressyr är vad som står på schemat om jag tar hand om henne sen igen om ett år ungefär. Tävla lite lätta klasser (fasen, inte vågar jag hoppa över en meter om jag inte måste! Medan hästen knappt lyfter på benen när hon hoppar så "låga" hinder.. *fnissar*) och helt enkelt hålla igång. Träna (!) och lunka i skogen och ha det bra.

Bara tanken på att träna ger mig ångest. För någon dag sedan skrittade jag förbi ridbanan och där red en tjej för en tränare. Jag hörde tränarens (som förövrigt är en bra en enligt många) ord och klumpen i magen växte till storleken ENORMT STOR direkt. Tanken på att _jag_ någongång "måste" börja träna igen för att inte tappa mer av det jag en gång lärt mig under de år jag red på ridskola. Men.. jag har ett problem, precis som du. Skönt att läsa att jag inte är den enda. Jag är oerhört obekväm med att folk ser mig rida. Skogsturer och dylikt går bra, då bryr jag mig inte utifall tio pers skulle se mig. Men att någon råkar slänga en blick mot ridbanan när jag rider? :eek:

Jag har social fobi.. jag gillar inte att vara i centrum för uppmärksamhet så att säga, inte när jag ska prestera något. Vilket jag ju gör uppe på en hästrygg. Jag gör mitt bästa för att allt ska flyta på så bra som möjligt, att hjälperna går fram etc. Men tanken på att rida i grupp gör mig svimfärdig. Tanken på att bli "stirrad på" av en tränare medan jag ensam rider omkring på en ridbana är skrämmande. För jag VET att jag har tappat en hel del under åren, men det finns ju där under ytan - behöver bara dammas av lite (mycket).

Men hittar jag en bra tränare, vilket jag är säker på att du också gör, så löser sig det mesta. En bra tränare vet vad han/hon ska göra för att hjälpa en ryttare på bästa sätt oavsett om det är en fd skogsmulle som ska tränas eller en tävlingsryttare som är i toppform.

.. en vacker dag ska jag träna för instruktör igen. Först ska jag nog jobba lite diskret på det där med att jag inte dör eller blir utskrattad eller puckoförklarad bara för att jag råkar rida på en ridbana när någon ser på. :smirk:


Hang in there helt enkelt! Och coolt att satsa på en ponny trots att det leder till många höjda ögonbryn. Önskar er all lycka! Och har du lite "modighet" över så langa över lite till mig sen. ;)
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

Självklart kan en fråga vara alldeles utan inbakade förutfattade meningar, men i detta fall frågan i rätt negativ ton. Ansk förklarade ju dock senare varför hon/han frågade, men jag tycker iaf att vissa av Ansk (och även andras) inläg i tråden haft rätt dålig ton, tyvärr.

Att jag ibland är alldeles för kortfattad och dessutom kan uppfattas som negativ eller taskig, hör till mina svagheter som jag måste jobba på eftersom det inte alls är min mening och det då blir missuppfattningar. Alla har vi våra egna problem...:angel:

Försöker nästan alltid att hålla en trevlig ton men lyckas inte jämt. Däremot kan man ju ha helt skilda uppfattningar om saker o ting och då kan det kanske verka som otrevlig ton när det är synpunkter som man inte alls håller med om. Men det ligger ju i betraktarens tolkningar och dom är det svårt att ändra på.
 
Sv: För dålig för att rida för tränare.

*Knapplån*

Jag ber om ursäkt, för att jag inte har läst denna tråd så noga. Men nu har jag fått ett par rapporter om svar, både från andra och trådskaparen själv, som tyder på dåligt morgonhumör eller brist på kaffe... eller om det är choklad och chips från alla håll och kanter.

Därför låser jag nu tråden och hoppas att alla är nöjda med vad de har skrivit och fått svar om i tråden, annars finns PM.

Mvh

IngelaH
moderator, som både fått kaffe, drömtårta med smörkräm och glukosamin för lederna idag. :bump: Samt varit ute på promenad vid hand, med för dagen lergrå... vit häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 904
Senast: iNHALE
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
886
Senast: Valle
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 250
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 198
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp