För hög MJ, vad gör man?

FruBieber

Trådstartare
Min ponny som jag precis har köpt ska gå på fri tillgång på hösilage utblandat med gräsfröhalm, han gör det nu också och äter ca 13 kg per dag, men trots att jag har blandat ut det med halmen så blir MJ:n för hög (ca 86,4 när den bör ligga på ca 73 i hans fall) proteinintget blir dock perfekt.
Så jag undrar om ni har några tips på hur man kan göra så att MJ:n blir lägre men proteinintget detsamma som nu? Går det ens? :confused:
 
Ge mindre halm. Halm innehåller nästan bara MJ och nästan inget SRP. Om ponnyn äter 13 kilo hösilage lär den inte behöva halmen ändå.
 
Halm innehåller ca 4 mj/kg. Plocka bort den. Om energin fortfarande är för hög och proteinet för lågt kan du byta ut något kilo grovfoder mot lucern (beroende på värden på grovfodret).
Bra proteintillskott med låg energi är potatisprotein, behövs så liten mängd för att komma upp i protein.
 
Nu var det ju gräsfröhalm. Den kan faktiskt innehålla en hel del protein. Och mer MJ också, för den delen.
 
Nu var det ju gräsfröhalm. Den kan faktiskt innehålla en hel del protein. Och mer MJ också, för den delen.

Då får man dra ner på det grovfoder som har lägst kvot och täcka proteinbehovet med ett lämpligt kraftfoder, då. Eller lusern.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
716
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 196
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp