För höga hinder!!

Sv: För höga hinder!!

Det är klart det är slitsamt för hästen. Det blir en enorm belastning för hästen att hoppa ett hinder på 160!
Det borde ingen härinne kunna förneka...

Men hästen kan precis som vi människor, tränas till att göra en uppgift som skulle kunna vara "förödande" annars.
En otränad häst kan bli lika skadad om den hoppar 50 cm som den kan bli när den hoppar 160.
De ryttare som rider de högsta klasserna har (förhoppningvis) koll på hästarna och startar dem inte fören de är tillräckligt tränade för uppgiften.

Sedan finns det så klart hästar som inte håller i längden, det finns det i alla dicsipliner, samma med oss människor - alla har inte ben som håller för att hoppa höjdhopp.
 
Sv: För höga hinder!!

Ellinor * skrev:
En sak är ju säker, och att det är att det inte är bra för hästarna att hoppa, men med tanke på vården de får efter och före och hela tiden emellan gör att deras ben & hovar och muskler alltihop håller. Eran häst fick nog bristande eller felande behnadlingar vilket kan gjort att det inte höll, eller att dehoppade den tills den blev helt slut, vilket är väldigt vanligt. Men itne på den nivån Malin Bayard och alla andra kända hopptävlingsmänniskor tävlar på. Deras hästar får den träning och underhåll de behöver. Många "vanliga" ryttare förstör sina hästar på många andra sätt och inte bara på att hoppa högt, utan för mycket.

Varför skulle det inte vara bra för hästen att hoppa?
De som forskar på förslitningsskador säger:
"Det är farten som dödar".
När en häst gallopperar på maxfart är det mer belastning på framkotorna än vad det är i landningen från ett högt hinder.
På ett galopplöp är det inte ovanligt att kotorna slår i backen flera gånger under ett lopp, så mkt trampar de igenom. Hästarna är skapade för att tåla denna typ av belastning, dock inte hur mkt som helst.
 
Sv: För höga hinder!!

Jag lyckades med bedriften att hoppa en 1 m-bana på en för mig rätt okänd ridskolehäst (hade ridit två dressyrlektioner innan).
Dessutom räknade jag ut att det var ca 15-20 år sen jag hoppat bana över huvudtaget. Och min ridning hade legat på is i ca 10 år.
Men det var faktiskt inga problem. Jag måste hålla med om kommentarerna att alla med ridvana harvar runt en 1 m-bana.
Lyckade jag, lyckas alla :cool:
 
Sv: För höga hinder!!

jo, det borde vara så att alla kan göra det. Om man inte är hopprädd då..
Men som sagt, på en hygglig häst och med några års ridvana så gör nog de flesta det.
 
Sv: För höga hinder!!

ja du..kanske max en meter skulle vara lagom..??har inget riktigt hum om höjden..:crazy:


Jippie, jag och ridskolans tinker ska bli världsmästare:idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 094
Senast: Cambrie
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 349
Senast: TinyWiny
·
Träning Jag är relativt ny med att ha egen häst och valde därför en häst på 18 år som i sina yngre dagar tävlade i hoppning. Själv har jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 216
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 958
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp