För intelligent för att fångas?

Sv: För intelligent för att fångas?

Vilken attityd? :confused:
Belöningen? :confused:

Om det är ett svar på mitt inlägg får jag be dig förklara.

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Om man ger morötter i tid o otid så blir det inte ngn belöning.
MUTA:confused:
Så du menar att alla dressörer- oavsett djur- gör fel som ger djuren belöning vid rätt utförande.
Det finns gamla studier på detta:-

Att inte folk som har dukriga erfarna föräldrar skulle hantera hästar bättre än de utan mentorer är oxå fakta.

Vad menar du med att man inte hinner?
Om man dessutom pratar med djuret eller klickar, så vet de vad som kommer.

Om jag säger :- Duktig! så vet mina hästar vad det innebär.
Även hunden, gubben eller katten förstår det.

De får inte alltid godis, men om de klarat av ngt svårt eller varit duktiga i flera moment.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

axel skrev:
Om man ger morötter i tid o otid så blir det inte ngn belöning.
MUTA:confused:
Så du menar att alla dressörer- oavsett djur- gör fel som ger djuren belöning vid rätt utförande.
Det finns gamla studier på detta:-

Att inte folk som har dukriga erfarna föräldrar skulle hantera hästar bättre än de utan mentorer är oxå fakta.

Vad menar du med att man inte hinner?
Om man dessutom pratar med djuret eller klickar, så vet de vad som kommer.

Om jag säger :- Duktig! så vet mina hästar vad det innebär.
Även hunden, gubben eller katten förstår det.

De får inte alltid godis, men om de klarat av ngt svårt eller varit duktiga i flera moment.
'


Jag håller helt med dig. Jag belönar alltid mina hästar, både med att säga -Duktig, en klapp på halsen och med en morot, när de gjort något bra. Självfallet har jag ju inte med morötter på ridturen och ger hela tiden hästen gör som jag vill, men efter ridturen när vi kommer hem så får hon en morot och en massa beröm för att hon varit så duktig.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Om jag minns rätt, diskuterade vi att hämta häst i hagen? Och att därvid ge eller inte ge morötter?

Jag reagerade på att du blandade ihop "duktiga ryttare" med "duktiga på hästhållning", vilket klart torde kunna utläsas av min text.

Kan du svara på följande ur tidigare inlägg:
Attityd?
Hur vet du det? Vad är en NH-människa?
Vad du menar med kopplingen NH och cowboytradition?
Var är problemet?

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: För intelligent för att fångas?

men efter ridturen när vi kommer hem så får hon en morot och en massa beröm för att hon varit så duktig.
Vilket är en gest för att visa din belåtenhet/glädje/kärlek visavi hästen, och det är absolut inget fel i det.
Däremot ska man inte tro att hästen kopplar moroten till att den hoppade diket så duktigt för 20 minuter sedan, för att ta ett exempel.

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Du svarar inte på mina frågor, utan kontrar med nya idiotiska frågor.
Lägger ner:p
 
Sv: För intelligent för att fångas?

LIA skrev:
Vilket är en gest för att visa din belåtenhet/glädje/kärlek visavi hästen, och det är absolut inget fel i det.
Däremot ska man inte tro att hästen kopplar moroten till att den hoppade diket så duktigt för 20 minuter sedan, för att ta ett exempel.

LIA


Nej, det är ju sant.. Man måste ju belöna direkt, för att de ska förstå. Samma sak med tillrättavisning, det går ju inte att tillrättavisa hästen 5 min efter att den gjort fel, liksom..
 
Sv: För intelligent för att fångas?

A Jag svarade på din fråga (1 st!).
B Mina frågor är inte idiotiska, utan synnerligen relevanta och dessutom klara och rediga.
C Du lägger ner. Ja, det är väl det förnuftigaste du i den här situationen kan göra. Men dåligt är det ändå. Det hade nog varit till fördel för både tråd, dig och mig om du klargjort vad du menar i dina inlägg.

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

LIA skrev:
A Jag svarade på din fråga (1 st!).
B
Mina frågor är inte idiotiska, utan synnerligen relevanta och dessutom klara och rediga.
OK!Citat:Axel
Är ej NH-människa utan GHH.
svar citat:
Hur vet du det? Vad är en NH-människa?
Hur jag vet det:D Därför att jag vet att jag inte behöver köra med NH, utan GHH:idea:
Det hade nog varit till fördel för både tråd, dig och mig om du klargjort vad du menar i dina inlägg.
Jag har inte stött på dig tidigare, men insåg snabbt vilken typ som du var.
Jag o Oopsie är på¨samma bog.
Att du matar dina med godis i tid o otid förklarar varför den inte begriper att den varit duktig.

Många NH-människor verkar vara fixerade vid att dominera sina hästar,istället för att ha ömsesidig respekt o tillit.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Får tacka för att du återkom.

Vad är en NH-människa?
Var är svaret?

Jag har inte stött på dig tidigare, men insåg snabbt vilken typ som du var.
Aha! Och vilken är det då och hur kom du fram till det? Sedan dissekrerar vi dig, om vi ska hålla på och bedöma personer här. :devil:
Annars föredrar jag att hålla mig till sakfrågor och diskutera dom.

Att du matar dina med godis i tid o otid förklarar varför den inte begriper att den varit duktig.
Nu får du allt lov att redovisa var du ser att jag påstått:
1 att jag matar mina hästar med godis i tid och otid?
2 att dom inte begriper att dom varit duktiga?

Många NH-människor verkar vara fixerade vid att dominera sina hästar,istället för att ha ömsesidig respekt o tillit.
Jaså. Hur många NH-människor känner du till av vardera sorten?

Kommer man med påståenden som du gör, ska man också kunna verifiera dom.

Så återstår det två frågor:
Vad du menar med kopplingen NH och cowboytradition?
Var är problemet?


LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

LIA skrev:
Får tacka för att du återkom.

Var är svaret?Hur tydlig måste man vara?
Jag behöver inte köra NH med mina hästar- de är som hundar ändå- tillit o respekt!
Nu får du allt lov att redovisa var du ser att jag påstått:
1 att jag matar mina hästar med godis i tid och otid?
Jag ser inga problem med det. Gör det ofta utan koppling till något särskillt. Men att ge som belöning (se ovan) eller muta blir fel.
2 att dom inte begriper att dom varit duktiga
?Främsta "felet" är att hästen inte vet varför den får godsaken. "Belöningen" måste komma direkt i anslutning till att hästen gör/väljer rätt. Knappast något man hinner göra med en morot.
Qué?
Går det fortare med en sockerbit eller en näve havre?
Mina hästar klarar av att vänta tills jag har fått fram moroten.


Jaså. Hur många NH-människor känner du till av vardera sorten?
Vad är nu NH-människor för dig?
Finns det olika sorter?
[
I]Vad du menar med kopplingen NH och cowboytradition?
Gammalt eller nytt horsemanship är det skillnad?
Var är problemet?[/
I]Det undrar jag oxå:confused:
 
Sv: För intelligent för att fångas?

LIA skrev:
Vad du menar med kopplingen NH och cowboytradition?
LIA



Tja både monty o andra har i alla fall cowboyhattar o westernsadlar på varenda bild :idea: :rofl: :D
 
Sv: För intelligent för att fångas?

1 Du skrev: Är ej NH-människa
Jag frågade: Vad är en NH-människa (enligt dig)?

2 Så att jag "ofta ger hästarna morot utan koppling till något särskillt", får du till att "jag matar mina hästar med godis i tid och otid"? Jaja! :smirk:

3 Ditt påstående "att dom inte begriper att dom varit duktiga" hittade du tydligen inte något belägg för. Det du återger har ju inte ens med mina hästar att göra.

4
Finns det olika sorter?
Ja tydligen, enligt dig. Du påstår att "många NH-människor verkar vara fixerade vid att dominera sina hästar" medan övriga har "ömsesidig respekt och tillit". Så jag undrar hur många av respektive sort du känner till?

5
Gammalt eller nytt horsemanship är det skillnad?
Både ja och nej. Natural Horsemanship är inte detsamma som horsemanship även om mycket går igen. Upp till dig att förklara hur "cowboytraditioner" kommer in i bilden. Det är du som gjort kopplingen!

6 En annan fråga är f ö hur väl du är insatt i NH?

7 Problemet ja... Det gäller alltså det du skrev: "Hur skulle ni hantera att hästarna kom i "180"!" Jag svarade vad jag gör och frågade sedan var problemet fanns. Väntar fortfarande på svar!

Nu har jag försökt dela upp frågor mm så att det blir begripligt. Är tacksam om du svarar på mina frågor så jag vet vad du menar och så att vi talar samma språk.

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Men jösses!
En NH- människa är en sådan som utövar NH.
Sen var det DU som skrev att de inte begrep om de varit duktiga om den inte fick godisen nu eller genast efter en bra övning
Främsta "felet" är att hästen inte vet varför den får godsaken. "Belöningen" måste komma direkt i anslutning till att hästen gör/väljer rätt. Knappast något man hinner göra med en morot.
Vi som kör GHH( ingen andra sort av NH) behöver inte hävda oss, utan har respekt o tillit!

Problem med att de kommer:confused:
Det var bara en fråga när man nu föredrar att jaga hästen i hagen ett par h.
En annan fråga är f ö hur väl du är insatt i NH?
Tillräckligt för att se att många missbrukar ledarskapslekarna.

Nu tycker jag att det får räcka.
Förstår du inte nu heller så får vi avbryta diskussionen.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Jag spaltade upp vår "diskussion" i 7 punkter för att försöka förenkla och kunna få svar på mina frågor. Men det sket sig, om man säger så. Är det verkligen så svårt att läsa, förstå och svara? :confused:

En NH- människa är en sådan som utövar NH.
Vilket visar att du inte satt dig in i NH. Något som även dina övriga kommentarer vittnar om.

Du slänger en massa påståenden och beskyllningar omkring dig, utan att sedan kunna verifiera eller förklara. Lägg av med det.

Jag orkar inte köra huvudet i väggen längre, så du har rätt(!) i att det får räcka nu.

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

LIA skrev:
Jag spaltade upp vår "diskussion" i 7 punkter för att försöka förenkla och kunna få svar på mina frågor. Men det sket sig, om man säger så. Är det verkligen så svårt att läsa, förstå och svara? :confused:

Vilket visar att du inte satt dig in i NH. Något som även dina övriga kommentarer vittnar om.

Du slänger en massa påståenden och beskyllningar omkring dig, utan att sedan kunna verifiera eller förklara. Lägg av med det.

Jag orkar inte köra huvudet i väggen längre, så du har rätt(!) i att det får räcka nu.

LIA
Hur många förklaringar behöver du:confused:
Du klagar på många att de inte svarar på dina frågor, men blir aldrig nöjd o kommer heller inte med ngt eget facit.
Du har väl inget riktigt bra svar.

Påstår att när G´s häst kommer iom moroten, så har den resignerat.
Hästpsykologi verkar inte vara en stark sida.

Såg även att du är Strasservänlig o tycker
Jag är inte för att låta en häst ha ont om det inte är direkt nödvändigt

Å sådana människor håller jag mig långt borta ifrån.:eek:
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Det finns flera metoder..

använd samma metod som rundkorall..

driv bort henne det känner hon igen från när floken driver bort..
låt någon erfaren hjälpa dig i hur du ska göra

eller så har du något gott till henne varje gång så hon vet det när du kommer

eller så när du fångat henne så berömmer du henne men du tar inte in henne utan du bara berömer och sen går du lite närmare stallet nästa gång du får tag i henne och så vidare..
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Men snälla du. Lägg ner tramset nu.
Och sluta fr a upp med dina beskyllningar!!

Hur du får det du citerar till att jag är "Strasservänlig" övergår mitt förstånd. Antagligen även ditt?

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

En halvtimme är väl inget ;) Jag höll på med en av hästarna jag jobbar med i ca 1h men nu hämtar man han lätt som ingenting! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 102
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
615
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp