För intelligent för att fångas?

Sv: För intelligent för att fångas?

Inte behöver du ducka för mig, inte! ;)

Jag tror att vi har samma tankar, egentligen, jag ger ju min hund godis när hon varit duktig och lyssnat på mig, så varför skulle jag inte kunna ge hästen en godbit som belöning?

Några hanterar sina hästar enligt principen att de inte kan anpassa sig efter oss, utan vi måste anpassa oss efter dem. Men mina erfarenheter har gett mig en annan syn. VISSA hästar kan/vill inte anpassa sig efter människor, utan kräver att människan behandlar dem som en annan häst skulle ha gjort. Men rätt många hästar har "klurat ut" oss och vet mycket väl att vi inte har samma betéendemönster som dem. Men de lyssnar på oss, och litar på oss, ändå.

Det jag eftersträvar med mitt sto är att hon ska känna en tillit till mig även inne i hagen, för jag märker ju att hon litar på mig utanför hagen. Men jag är medveten om att hon har levat ett stressigt liv på en galoppbana tidigare i livet, och det har präglat rätt mycket hos henne. Att överhuvudtaget gå i flock i en stor beteshage tror jag inte hon har gjort innan hon kom till mig. Möjligtvis som föl, då. (Förra ägaren, du får rätta mig om jag har fel, men jag såg ingen beteshage hos er! :p) Hon betedde sig i alla fall som att det var helt nytt för henne, första gången jag släppte henne på bete 2004. I år är alltså tredje året i rad som hon går ute dygnet runt en hel sommar. Första sommaren kunde jag "fånga" henne utan problem, andra sommaren var jag inte där så mycket, (gjorde Lumpen) men de gångerna jag var där så var det inga problem. I år går hon i samma hage som förra året, men av någon anledning tvekar hon till att låta någon komma henne nära nu. Däremot så har hon i snart 2 veckor nu stått still och väntat in mig när jag kommit ner, och har tuggat på sin morot medan jag trär på grimman. Det blir ju hennes belöning för att hon står still och inte går iväg, så egentligen kanske det inte är en muta. Jag ger henne inte moroten FÖR ATT hon ska stå still, utan för att hon redan STÅR still... *tänka*

Jaja, det fungerar. Hon får såklart massor med beröm också, men det är väl inte heller så NH-mässigt korrekt? Jag menar, andra hästar skulle inte stå och smeka henne på halsen och säga "Bra gumman! Duktig tjej!" eller hur? ;)
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Tappsveden skrev:
Om jag kunde hade jag självklart gått mot hästen. Men nu var det så att min lilla ponny sprang i från mig.Och då det var sommar satte han självklart ned mulen och käkade vilket inte jag tycker var ok eftersom vi jobbade då. Jag ville inte låta honom få en chans att belöna sig själv då och då med en tugga av gräs. Tränga dig på hästen kan du ändå göra fast du går. Allt handlar om vad du medelar hästen med ditt kroppspråk.




Alla kanske inte har just den tiden och tålamodet. Och bra humör har inte alla hela tiden heller.Jag har inte det och jag vet hur det kändes att vara en 10 åring som sprang runt mer än 1 timme själv för att få in sin kvicka ponny från hagen. Det var ingen rolig känsla. Att andvända snöbollar hjälpte mig. Och min ponny skadades inte av det.




Det är självklart att man ska markera att hästen är på väg att göra något riktigt tokigt. MEN vad gör du när hästen fortsätter sin handling?
Jag andvänder mig av de verktyg jag har. Det vill säga min kropp och mitt rep. Om jag ber min häst att flytta ifrån mig och hon inte gör det trappar jag upp det jag håller på med och lyssnar hon fortfarande inte får hon ett "bett,spark" av repet. Det är det jag menar med att repet gör väl lika ont som om en snöboll eller handen.


Har själv en 3 månaders bäbis och ja hon gör uppror ibland med att stegra och sparka. Vilket känns självklart obehagligt. Fast jag är hård mot henne när hon gör fel så är hon alltid glad att se oss. Hon kommer gnäggandes och vill hälsa och mysa. Jag tycker inte att jag har misslyckats med henne hitills med dom verktygen jag andvänder.

:smirk:


Om man inte har tiden och tålamodet skall man inte skaffa sig hästar.
Om hästarna fortsätter med sin handling, fortsätter jag med min, men det behöver aldrig gå så långt att jag behöver rappa till hästen, eftersom mina hästar är så känsliga räcker det med en kraftig rörelse eller varnande. Bara höja ena benet en aning får min tvååring att sluta smaka på mina byxor. Om hästen är hanterad på ett känsligt sett krävs det inte stora markeringar, men däremot om man alltid behöver gå så långt att det krävs fysiskt våld så tyder det ju på att hästen inte är särskilt känslig och lyssnar på minsta lilla varning, och hästen blir inte käsnligare av att man använder våld, tvärtom.
Varför tror du det finns skänkeldöva hästar? Varför tror du det finns buffliga hästar?
Det är som ett barn, om man skriker och tjohar slutar ungen lyssna, men om man viskar blir ungen intresserad.
Jag har aldrig träffat en häst som börjat springa om man gått lugnt och stilla emot den, men däremot möter jag hästar som GÅR iväg om man har ett lugnt kroppspråk, då följer man efter och tränger sig inte på så att de försöker springa iväg. Och om hästen springer iväg kan du väl smacka, snurra ett grimskaft eller vad som helst, men kasta snöbollar? Men visst, om det funkade så fortsätt så du då om du tycker den metoden är så himla bra.
Jag kan helt ärligt säga att jag blir inte arg om hästen inte följer med in för jag vet att felet ligger hos mig och min hantering, inte hos hästen. Att hästen inte följer med in beror oftast på hur man hanterar hästen utanför hagen och DÄRFÖR borde man se över hela sin hantering, inte bara lösa problemet genom att jaga hästen med snöbollar. För det är precis vad du gör, när du springer jagar du hästen.
Enda gången hästen springer efter en annan häst är antingen när de är rädda eller när den ranghöga vill visa att "gå härifrån!" Men då är det bara några steg, de följer inte efter hästen i hela hagen, det gör däremot rovdjur. När du går "vallar" du hästen, precis som de ranghöga gör. Visst de kan säkert valla varandra i trav också men det har jag då aldrig sett.
Om jag var en häst skulle jag se dig som ett galet rovdjur som ville äta upp mig, ärligt talat.
Men som sagt, detta är bara mina åsikter och du får tolka allt hur du vill. Jag ser allt ur hästens perspektiv.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Tack, skönt att höra att det finns fler som haft liknande problem! :bow:

Beppo, Tappsveden, övriga - tack till er också! Jag tror att vi i den här tråden får "agree to disagree" litegrann. Jag har jobbat vägg-i-vägg med en mycket populär och respekterad NH-tränare, som i min mening inte kan ett skit om hur hästar fungerar, utifrån det jag har sett människan göra... T.ex. att sitta och slå och slå och slå på en nyinriden 2-åring som är märkbart rädd för sin ryttare. Blir det bättre av det? Och är det så man gör inom NH? Jag tror ju inte det, och jag dömer inte ut hela NH-grejen för vad en människa gör när h*n tror att ingen ser, men jag tror att de flesta som förespråkar NH har samma eller liknande grundtankar, men när de sedan utövar sina kunskaper så blir det väldigt olika...
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Den här tråden verkar svämma över bräddarna och även inkludera dom sedvanliga NH-angreppen. Tyvärr!

Jag har jobbat vägg-i-vägg med en mycket populär och respekterad NH-tränare, som i min mening inte kan ett skit om hur hästar fungerar, utifrån det jag har sett människan göra... T.ex. att sitta och slå och slå och slå på en nyinriden 2-åring som är märkbart rädd för sin ryttare.
Vore mycket intressant att få veta namnet på den personen. PM:a!
Beteendet, om det stämmer, är inte det typiska för NH-filosofin, om man säger så. Men det går inte att dra likhetstecken mellan individers uppförande och en filosofi/tro/ideologi etc. Jämför gärna med bostadsministrar, präster m fl. Vi är alla människor och har därmed våra brister och svagheter. Finns det någon på Buke som ärligt kan säga att h*n aldrig gjort fel mot en häst? Skulle inte tro det.

Det är tråkigt att du väljer att "läsa" mina inlägg som du gör. Exempelvis: "för här har jag mest fått pikar om att jag inte är en bra hästmänniska, för att jag använder ordet "fånga" när det på NH-språk heter "hämta"." Jag har inte gett pikar, jag har inte påstått att du är en dålig hästmänniska (faktiskt tvärtom, ifall du ska vara ärlig) eller att "hämta" är NH-språk! 3 fel och förvrängningar i samma mening.
I den mån du inte kan det, så har orden "hämta" resp "fånga" olika mening i det svenska språket, vilket är det jag relaterat till. Man "fångar" något/någon som inte vill bli "hämtad". Tror jag förklarat tidigare. Ditt, och mitt, beteende påverkas av vilken attityd vi har när vi går nere i hagen och vår attityd påverkas i sin tur av vilket beteende, och ord, vi föräntar oss vara det troliga i det kommande skeendet.

Så ska jag passa på att förklara "går det inte med lite våld, så går det med mycket". Jag åsyftade med det den vanliga inställningen i EH-världen och var inte bokstvligen riktat mot dig, vilket du också borde inse om du läser mina inlägg här. Jag skrev samtidigt "Du bryr dig ju inte om vad man säger, so whats the point?" vilket du kunde fäst större vikt vid!

Tur att du har några verkliga NH-människor här (ironi- ursäkta) att lyssna till. Mina och några andras åsikter är ju helt fel.
Men om du gör allt rätt med din häst, och därför inte vill ta del av andras tankar, förstår jag inte varför du frågar om hjälp här. :confused:

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Som du sa LIA

"Finns det någon på Buke som ärligt kan säga att h*n aldrig gjort fel mot en häst? Skulle inte tro det."

Ingen är fullärd
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Ja, då tänker vi nog rätt lika. Jag blev lite bekymrad om du tror att hon tappat tilliten bara för att hon inte vill fångas. Jag tycker nog ston är lite oftare så, dvs lite mer negativa till att plockas ur flocken.

Men jag tänker som du att hästen fattar vårt språk också, särskilt fullblod är ju väldigt klipska och lär sig oerhört fort, eller hur? Jag lär tex dem jag hanterar mycket, mina och andras, massor av ord, och de kan ännu fler visar det sig, som jag inte ens ansträngt mej för att lära dem. :p Det bästa är när man kan manövrera med hjälp av kommandon som en hund, det underlättar otroligt. Så visst kan de lära sig människorspråk :idea:

Jag tror till och med att klipska vakna hästar mår bra av att få utmaningar som att lära sig nya saker, även "kommandon" och få belöningar, precis som en hund. Det aktiverar hjärnan och det behöver de.

Det är viktigt att lära sig hur hästar kommunicerar men man måste inte bara kommunicera som en häst, för de anstränger sig att förstå oss också:) Det är vad jag menar med kommunikation.

Kul att det går bättre. Hon kopplar ju dessutom dej till morötterna och det är ju till något positivt. :p

Nje, jag tänkte nog inte att jag skulle ducka för dej f ö du verkar ha kloka synpunkter, utan för att jag är inne på NH-forumet och pratar om godis, klappar, lära hästar människospråk :eek: osv.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

martha skrev:
är du inte vän med din häst så kommer den inte vad du än gör......

Det var nog bland det dummaste och elakaste jag läst här på länge.

Jag tror att alla som finns här på buke (i stort sett) är och vill vara vänner med sina hästar och behandla dem väl. Vem är du som tror att du kan kasta ur dej en sån kommentar? Vad vill du med den?

Jag tror att dina och mina och alla hästar skiter rätt mycket i oss när de har sina hästvänner och en jättestor härlig hage och det har ingenting med den relation vi har till dem att göra.

Som jag skrev tidigare: när det gäller visar mina hästar att jag är den viktigaste MÄNNISKAN i världen för dem, det räcker för mej.

När de behöver hjälp av en människa så är det jag som gäller. Har de gjort sig illa, eller är rädda eller hungriga, om vattnet är slut eller de behöver hjälp på annat sätt DÅ kommer de till mej. Men har de gräs och polare ochm mår strålande i sommarsolen är det polarna som gäller. Det kan jag leva med.

Jag ÄR människa, inte häst och jag kräver inte att vara den viktigaste HÄSTEN för det är jag inte.
Jag som har smarta kloka hästar tror inte heller att jag lurar hästen att tro att jag är häst genom att LÅTSAS vara häst:rofl: :rofl:


Och vad ville du öht med din kommentar?
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Må vara att det Martha skrev är det dummaste och elakaste du läst på länge men hon har så rätt, så rätt.
AL
 
Sv: För intelligent för att fångas?

zillax89 skrev:
Jag kan helt ärligt säga att jag blir inte arg om hästen inte följer med in för jag vet att felet ligger hos mig och min hantering, inte hos hästen. Att hästen inte följer med in beror oftast på hur man hanterar hästen utanför hagen och DÄRFÖR borde man se över hela sin hantering, inte bara lösa problemet genom att jaga hästen med snöbollar. För det är precis vad du gör, när du springer jagar du hästen.
Enda gången hästen springer efter en annan häst är antingen när de är rädda eller när den ranghöga vill visa att "gå härifrån!" Men då är det bara några steg, de följer inte efter hästen i hela hagen, det gör däremot rovdjur. När du går "vallar" du hästen, precis som de ranghöga gör. Visst de kan säkert valla varandra i trav också men det har jag då aldrig sett.
Om jag var en häst skulle jag se dig som ett galet rovdjur som ville äta upp mig, ärligt talat.
Men som sagt, detta är bara mina åsikter och du får tolka allt hur du vill. Jag ser allt ur hästens perspektiv.


Himmel! :angel: :rofl: :crazy:

Prova att se hästen som häst och dej som människa istället. Visa respekt för hästen genom att visa att du vet vad du är och vad den är. Jag tror du underskattar dina hästar och det blir bara :rofl: :rofl:
som du resonerar. Tyvärr.
Vi sysslar med tamhästar, avlade i generationer av människor och för att användas av människor. Det är inte vildhästar du har antar jag?

Jag lovar dej, man kan hantera hästar på ett respektfullt, klokt och kunnigt sätt, utan att behöva yra om rovdjur. Man kan förstå hästar och hästars reaktioner trots att man är människa i förhållande till dem. Jag är mycket för att studera hästars beteende för att förstå varje individ men bevare mej för såna överdrifter som här.

Dotterns ponny sprang 14 varv RUNT henne i beteshagen innan hon lät sig fångas. När dottern med arg min och arg röst gick efter henne sprang ponnyn med glad min bara närmare och närmare men preciiiis utom räckhåll. Rovdjur:rofl: :rofl: :rofl:

När min valack lät mej komma ända fram för att bara kasta runt och ta hela flocken till andra änden av hagen, såg han inte ut som om han trodde jag var ett rovdjurn när jag sprang eftrer och slängde grimman på honom:rofl: :rofl: Snarare som om han tyckte jag v ar en lättlurad IDIOT!

Han kom nådigt tillbaka och lät sig fångas efter en stund för att jag hade alltid godis i fickorna.


Och till LIA: Du skriver att ideologin är inte en person. Nej det är sant. Men det verkar finnas en del som inte stämmer då, ganska många tyvärr. Jag har mött flera som säger sig tillämpa NH och som läser travar med böcker i ämnet och med kraft hävdar att alla andra har fel sätt att tänka. Själva kastar de saker på hästar som inte är underlägsna, bankar på med borstar, piskar, som Gisburne skrev, upp unghästar, skriker, får utbrott över föl som gör något tokigt, osv. Jag har sett flera i aktion i andra stall och en av dem har högt anseende har jag förstått, han anlitas av folk för "problemhästar"
Nej jag tänker inte namnge ens i PM, han håller till i en släktings stall coh ajg har själv talat om vad jag tycker om metoderna både för släktingen och honom.
Så avarterna verkar vara några stycken.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Annika_L skrev:
Må vara att det Martha skrev är det dummaste och elakaste du läst på länge men hon har så rätt, så rätt.
AL

Jaså:angel: :rofl: Vad svarar man?:confused: :confused:
 
Sv: För intelligent för att fångas?

oopsie:

Jo, en utav dom är en f.d dansk vildhäst JA.
Och den andra hade bara gått på bete med mamma utan kontakt med människor i ett år innan hon kom ner till mej, och den sista - ett föl.
Du har dina åsikter, jag har mina.
Jag har ett språk med mina hästar, ett KROPPSPRÅK som utgår ifrån hur de kommunicerar med varandra. Varför inte ta sig tid att lära sig det språket och kommunicera?
Det största problemet mellan häst och ryttare idag är just - kommunikation.
Det är inte hästarnas ansvar att lära sig vårat språk, i samma stund vi skaffar oss häst har vi ett ansvar att bli en bra hästmänniska som försöker förstå dom, jag säger bara en sak - läs "mannen som tar hänsyn till hästar" av mark rashid, då fattar du va jag menar
I dagens samhälle vill många förmänskliga sina hästar vilket är helt fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För intelligent för att fångas?

zillax89 skrev:
oopsie:

Jo, en utav dom är en f.d dansk vildhäst JA.
Och den andra hade bara gått på bete med mamma utan kontakt med människor i ett år innan hon kom ner till mej, och den sista - ett föl.
Du har dina åsikter, jag har mina.
Jag har ett språk med mina hästar, ett KROPPSPRÅK som utgår ifrån hur de kommunicerar med varandra. Varför inte ta sig tid att lära sig det språket och kommunicera?
Det största problemet mellan häst och ryttare idag är just - kommunikation.
Det är inte hästarnas ansvar att lära sig vårat språk, i samma stund vi skaffar oss häst har vi ett ansvar att bli en bra hästmänniska som försöker förstå dom, jag säger bara en sak - läs "mannen som tar hänsyn till hästar" av mark rashid, då fattar du va jag menar
I dagens samhälle vill många förmänskliga sina hästar vilket är helt fel.


Jag har inte problem med kommunikationen tycker jag, men boken är säkert intressant. Jag är mycket intresserad av kommunikation iofs, men faktum är att jag tror hästarna tycker det är rätt kul att lära sig förstå oss också. Hästar är kommunikativa varelser. De söker sätt att göra sig förstådda av oss och de lär sig gärna även vårt språk, faktiskt. Prova får du se. De lyssnar också, de tittar inte bara på kroppsspråk. De lyssnar inte minst på din röst.
Om min häst blir uppprörd kan ett enda ord från mej få den att stanna upp och lugna sej. Den har lärt sej att om jag säger att den ska vara lugn så är allt okej. Den kanske tvivlar och fortsätter vara orolig, men den väljer att lyssna på mej. Röst, ord, mm.

Att se och lyssna är det viktigaste med hästar. Jag ska se varje individ och lyssna vad den vill, hur den fungerar. Hästen ska å andra sidan lyssna på vad jag vill.

Det är inte att förmänskliga hästen. Jag använder mitt normala sätt att kommunicera och hästen använder sitt. Och vi kan förstå varandra. Precis som hundar anstränger sig hästar att förstå oss och det är positivt, inte negativt.

Fast vi kanske kom ifrån tråden nu?
 
Sv: För intelligent för att fångas?

oopsie skrev:
Jag har inte problem med kommunikationen tycker jag, men boken är säkert intressant. Jag är mycket intresserad av kommunikation iofs, men faktum är att jag tror hästarna tycker det är rätt kul att lära sig förstå oss också. Hästar är kommunikativa varelser. De söker sätt att göra sig förstådda av oss och de lär sig gärna även vårt språk, faktiskt. Prova får du se. De lyssnar också, de tittar inte bara på kroppsspråk. De lyssnar inte minst på din röst.
Om min häst blir uppprörd kan ett enda ord från mej få den att stanna upp och lugna sej. Den har lärt sej att om jag säger att den ska vara lugn så är allt okej. Den kanske tvivlar och fortsätter vara orolig, men den väljer att lyssna på mej. Röst, ord, mm.

Att se och lyssna är det viktigaste med hästar. Jag ska se varje individ och lyssna vad den vill, hur den fungerar. Hästen ska å andra sidan lyssna på vad jag vill.

Det är inte att förmänskliga hästen. Jag använder mitt normala sätt att kommunicera och hästen använder sitt. Och vi kan förstå varandra. Precis som hundar anstränger sig hästar att förstå oss och det är positivt, inte negativt.

Fast vi kanske kom ifrån tråden nu?


Mjo visst anstränger sig hästarna att förstå oss också, dom vill ju förstå, det märks ju. Mjo, jag tror nästan vi gled ifrån trådens ämne där lite nu..hrm
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Jag har mött flera som säger sig tillämpa NH och som läser travar med böcker i ämnet och med kraft hävdar att alla andra har fel sätt att tänka. Själva kastar de saker på hästar som inte är underlägsna, bankar på med borstar, piskar, som Gisburne skrev, upp unghästar, skriker, får utbrott över föl som gör något tokigt, osv. Jag har sett flera i aktion i andra stall och en av dem har högt anseende har jag förstått, han anlitas av folk för "problemhästar"
Hur många har du träffat som säger sig tillämpa NH och också lever efter det? Och hur många som är som du beskriver det?
För, att man säger sig tillämpa NH, innebär inte alltid att man gör det. Bara att läsa NH-trådarna här!

Han kom nådigt tillbaka och lät sig fångas efter en stund för att jag hade alltid godis i fickorna.
Fångas och fångas och fångas ... :( Ser du det inte som ett nederlag, att du måste ha godis för att din häst ska vilja låta dig komma fram? Det vore det för mig!

Det var nog bland det dummaste och elakaste jag läst här på länge.
Jag tror att alla som finns här på buke (i stort sett) är och vill vara vänner med sina hästar och behandla dem väl. Vem är du som tror att du kan kasta ur dej en sån kommentar? Vad vill du med den?
Det är varken dumt eller elakt. Tänk efter!!

Nje, jag tänkte nog inte att jag skulle ducka för dej f ö du verkar ha kloka synpunkter, utan för att jag är inne på NH-forumet och pratar om godis, klappar, lära hästar människospråk osv.
Vad menar du? Att vi som anammat NH-filosofin inte skulle klappa våra hästar eller ge dom godis eller lära dom vårt språk? Du visar bara din okunnighet med sådana påhopp.

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Jag har sett att du ofta hamnar i hetsiga diskussioner och jag
förstår varför.
Det finns både det ena och det andra inom "nh" och alla olika varianter, från seriösa människor som tror på att de hanterar hästarna bättre med den filosofin, till folk som psykiskt (och även fysiskt ibland) misshandlar hästar med ständiga "lekar" där hästen till slut blir ett nervvrak. Det finns folk som plågar hästar dagarna i ända med "lekande" hit och dit för att människan fått för sej att den inte accepterar ledarskapet. Att leka med hästar är positivt för kontakten men inte om det sker dagarna i ända och går ut på att en nervös ägare ska känna sej säkrare. Och åt andra hålllet, såna som alltid tappat humöret (som i mitt tidigare exempel) och som nu gör det under "nh-flagg" istället. Kastar grepar och slåss med rep och piskar upp hästar som inte "accepterar ledarskap".

Men det gäller väl det mesta att det finns avarter. Hur många jag sett? Inte många "nh-människor", men jag antar att inte heller du ser allt från ditt lilla hörn av världen.

Det jag inte tycker om är fanatism, vad det än gäller. Fanatism är farligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För intelligent för att fångas?

oopsie skrev:
Jag har sett att du ofta hamnar i hetsiga diskussioner och jag
förstår varför.
Det finns både det ena och det andra inom "nh" och alla olika varianter, från seriösa människor som tror på att de hanterar hästarna bättre med den filosofin, till folk som psykiskt (och även fysiskt ibland) misshandlar hästar med ständiga "lekar" där hästen till slut blir ett nervvrak. Det finns folk som plågar hästar dagarna i ända med "lekande" hit och dit för att människan fått för sej att den inte accepterar ledarskapet. Att leka med hästar är positivt för kontakten men inte om det sker dagarna i ända och går ut på att en nervös ägare ska känna sej säkrare. Och åt andra hålllet, såna som alltid tappat humöret (som i mitt tidigare exempel) och som nu gör det under "nh-flagg" istället. Kastar grepar och slåss med rep och piskar upp hästar som inte "accepterar ledarskap".

Men det gäller väl det mesta att det finns avarter. Hur många jag sett? Inte många "nh-människor", men jag antar att inte heller du ser allt från ditt lilla hörn av världen.

Det jag inte tycker om är fanatism, vad det än gäller. Fanatism är farligt.


Om folk behandlar sina hästar som du beskriver är de så långt ifrån NH filosofin som möjligt. Nh - natural horsemanship - naturligt hästmanskap - INGET annat!
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Åter till tråden:

Ang Marthas inlägg bland annat:

Det finns många skäl till att en häst inte låter sig fångas/hämtas i hagen, och alla har inte "ledarskaps/tillitsförklaringar", i all fall inte i första hand.

Jag har 2 exempel på hästar som jag vill berätta om.

Det ena handlar om ett gammalt sto som vi hade. Vi sålde henne till en uppfödare som ville avla på henne pga stammen, men först tog vi ett föl. Det är länge sen nu. Stoet var en sån som ofta drev med den som ville ta in henne. Hon reds inte pga gick i avel. Så det var inte skälet. Hon väntade ibland, när hon inte ville in, tills människan var alldeles inpå henne. Då gick hon undan ett par steg. Och ett par steg och ett par steg. Man blev galen. Hon kunde hålla på hur länge som helst. Så gjorde hon med alla. Sina förra ägare, oss, sina nya ägare.Sen smög hon gärna upp vid grinden och försökte smita med en annan häst ut. Väl ute tog hon en promenad, oberörd av att hon var totalt ensam. Hon kunde gå iväg långt, i skritt. Sen kom hon tillbaka och ville in.

Hennes dotter såldes som unghäst. Hon fick i sin tur ett föl. Flera år senare träffade jag ägaren till det fölet, dvs det var en dotterdotter till den gamla lurifaxen. Gissa vad ägaren berättade?
Jo, om exakta samma beteende hos barnbarnet som hos mormor. EXAKT. Inte bara när det gällde hagen. Allt var som en kopia av mormor. Den här hästen hade aldrig träffat sin mormor. Hon kan inte ha påverkats alltså. Det var helt andra människor som hanterade barnbarnet. Alltså anser jag att det var generna som slagit igenom och som styrde beteendet. Inget annat.

En annan häst vi hade lät sig inte hämtas i beteshagen varma sommardagar, av någon som var ridklädd. Alla andra kläder gick bra. Shorts jeans, kjol, vad som helst. Men inte ridbyxor! Då gick han åt andra hållet. Det var totalt omöjligt i jättehagen.
Vid dåligt väder eller i en mindre hage hade det ingen betydelse. Då kunde man få fatt i honom även med ridbyxor.
Men varma sommardagar sa han nej tack till ridning!

Ibland kunde han även annars retas och komma till grinden, för att sen gå undan igen. Men om jag morrade till med rösten som betydde att jag inte var ett dugg road, då stannade han och kom tillbaka. Utom just i beteshagen på sommaren om jag, eller den som skulle hämta honom, var ridklädd. Den hästen "ledde" jag f ö lös, kunde rida honom utan sadel o träns om jag ville, han följde mej som en skugga när vi gick, jag sprang, han sprang, jag stannade, han stannde osv. Jobbade jag med något i hagen var han med och följde mej, inte flocken. Ändå tog han sej friheten att busa med mej. Det uppskattar jag.

Så det där med att vara hästens vän-svamlet, det är bara naivt. De flesta är vän med sina hästar, men hästen kan ändå kosta på sej att ha egenheter och åsikter och det är mycket viktigt. Det betyder inte att vi inte är vänner. Mina hästar får ha synpunkter och åsikter. Jag gillar hästar som har egenheter och visar lite smarthet och påhittighet.

Alla som har svårfångade(hämtade) hästar, kanske handlar det om respekt och ledarskap men det kan handla om mycket annat också. Ni är inte dåliga hästägare för det. Var glada för att ni har smarta hästar, de är de bästa hästarna och mest pålitliga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För intelligent för att fångas?

Hur många har du träffat som säger sig tillämpa NH och också lever efter det? Och hur många som är som du beskriver det?
Tacksam om du svarar på frågor i st f att angripa min person!

Det är lätt att komma med anonyma anklagelser mot både folk och företeelser här, vilket du gör:
Jag har mött flera som säger sig tillämpa NH och som läser travar med böcker i ämnet och med kraft hävdar att alla andra har fel sätt att tänka. Själva kastar de saker på hästar som inte är underlägsna, bankar på med borstar, piskar, som Gisburne skrev, upp unghästar, skriker, får utbrott över föl som gör något tokigt, osv.
Då är det väl inte mer än rätt att du redovisar hur många sådana personer du träffat, resp hur många du träffat som lever upp till sitt NH? Stå upp för vad du säger!

Jag har sett flera i aktion i andra stall och en av dem har högt anseende har jag förstått, han anlitas av folk för "problemhästar"
Dags att du kommer med öppen information i st f anonyma personangrepp! Vem menar du och vad har han gjort?

Hur många jag sett? Inte många "nh-människor", men jag antar att inte heller du ser allt från ditt lilla hörn av världen.
Du menar alltså att de flesta "NH-människor" du sett, är djurplågare som du beskrivit? Det uttalandet, liksom mycket av vad du i övrigt skriver, säger allt om dina kunskaper i ämnet NH!
Liksom nedvärderanden i stil med "ditt lilla hörn" säger mycket om dig som person.


Eftersom tråden ligger under NH-forumet, borde det vara naturligt om man behandlar problem och frågor, med den filosofin som bas. Är man inte insatt i den, är väl det naturliga att man sätter sig in i den innan man kommer med div påståenden eller förslag som strider mot NH?

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

:eek: Oj, du är otroligt aggressiv:eek:

Nej jag lämnar inte ut personer varken på forum eller till dej, varför i hela världen skulle jag göra det? Om jag vill göra något åt saken anmäler jag den personen och det vet du faktiskt ingenting om, vad jag har gjort i den vägen eller för att på annat sätt påverka personerna det gäller.
Jag har ingen som helst rapporteringskyldighet till dej. Vad får dej att tro det?

Ang djurplågande nh-människor så sa jag nog inte alls att alla var det, eller hur? Men det finns otroliga avarter och tolkningar. Dessutom igen - att bli fanatisk är inte bra. Du närmar dej gränsen.

Klokt hästhanterande bygger på att förstå och kunna kommunicera med hästar och jag är allltid skeptisk till trender och modeläror vad det än gäller.

Jag tycker att delar inom nh är intressant och bra, det är bara det att mycket av det har funnits länge utan att kallas just nh. Jag läser med intresse om hur man kan arbeta och jag tar till mej det jag tycker är vettigt.

Men jag tycker inte om att man här på forumet blir påhoppad på det sätt som bla du står för. Jag har ett intryck av att du hellre talar om hur det ska vara än ger råd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 107
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp