För intelligent för att fångas?

Sv: För intelligent för att fångas?

Det jag inte förstår, efter att ha sett utvecklingen i den här tråden, är varför man tvunget måste vara antingen eller. Antingen är man NH-frälst till 100% eller inte alls. Finns det inget mellanting?

Som exempel; jag skulle aldrig kunna hantera mina hästar enligt NH till 100%, för de är tränade att till exempel inte bry sig om att folk står och viftar och svänger med rep m.m. Har prövat på alla tre hästar jag ägt, och ingen av dem har sett repet som en drivning framåt. "Då gör du fel" tänker väl ni, men om jag säger att en NH-tränare har försökt och misslyckats också då? (Och nej, jag har ingen skyldighet att berätta för någon av er vem den tränaren är, kan ni inte lita på vad folk på forumet skriver, varför läser ni då?)

Jag har sett flertalet filmer och läst en del om NH i böcker, och det jag har kommit fram till är att vissa saker går att tillämpa på mina hästar, vissa inte. Jag försöker lära mig mer, och försöker tillämpa mer, men till 100% går det inte. Betyder det att jag inte får ställa frågor på NH-forumet? Jag menar, hur många som skapar trådar på hopp/dressyrforumen eller galopp/travforumen tror ni rider enbart inom den disciplinen? Jag är i alla fall mångsysslare, och försöker ha ett brett spektrum, och jag står för att jag inte är NH-fixerad i min hantering av hästarna. Till viss del, givetvis, troligen mer än gemene man, men eftersom jag har hästar som inte reagerar på exempelvis drivning så som ni förespråkar, då kan jag ju rimligen inte alltid använda mig av det. Men det betyder ju inte att jag ser hästen som en slav och hanterar den som en oälskad tingest. Som sagt, det måste finnas mellanting. Eller?

Och en annan sak, det pratades om att min häst resignerar och ger upp, och att det är därför jag kan hantera henne. Men typ i varenda film jag sett där NH-tränare ska t.ex. lasta eller driva en häst som inte vill, så driver dem och driver tills hästen ger upp och tänker "Okej, jag gör väl som du vill då." (Och mystiskt nog så klipps det mitt i sekvensen, och sen är hästen svettig...?) Är inte det att resignera då? Eller heter det att hästen har fått förtroende för människan då? Var går gränsen mellan att hästen accepterar människans påhitt och att hästen tillåter människan påhitt? Tillåter, i mina ögon, gör en häst som har förtroende. En häst som har gett upp accepterar, dock utan förtroende. Återigen, om min häst står kvar när jag kommer mot henne i hagen, och till och med kommer emot mig (som hon gjorde igår! :banana: ) då har hon i mina ögon tillåtit mig att komma nära - hon har inte accepterat det för att hon inte har något annat val. För i en stor hage med en stor flock har hon massor med andra val. Eller har jag fel?

Vill inte skapa fler diskussioner om detta, och framförallt vill jag inte att folk i "min" tråd ska känna sig påhoppade, oavsett vilken sida av NH de står på. Detta är och förblir ett diskussionsforum, allas åsikter är tillåtna, och jag har redan föreslagit en gång att vi ska gräva ner stridsyxan och tillåta/acceptera varandras olikheter. Vill ni inte det, fine! Men jag tycker tråden kan stängas, ämnet är färdigbehandlat.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Om man inte har tiden och tålamodet skall man inte skaffa sig hästar.

Jaha... okej.. det låter ju jätterimligt! Tiden håller jag helt med om men tålamodet...nja...Alla dom som inte har det tålamodet och lätt tappar humöret dom får inte ha häst då? helt sjukt...Bara för att man itne har så långt tålamod borde man självklart få ha häst. Så länge man inte skadar hästen på något sätt "misshandel".

Varför tror du det finns skänkeldöva hästar? Varför tror du det finns buffliga hästar?

Dom hästar som är skänkeldöva är nog mest hästar på ridskolor..Och dom hästarna har ingen chans att bli känsliga då nya ryttare rider dom hela tidne och antagligen tar i lite mycket. Så det tycker jag inte har med det här och göra. Och buffliga hästar tillåts att komma in på människans område och buffla. Det är itne hästens fel då det är människan som har inbjudit till det..

Jag har aldrig träffat en häst som börjat springa om man gått lugnt och stilla emot den, men däremot möter jag hästar som GÅR iväg om man har ett lugnt kroppspråk, då följer man efter och tränger sig inte på så att de försöker springa iväg. Och om hästen springer iväg kan du väl smacka, snurra ett grimskaft eller vad som helst, men kasta snöbollar? Men visst, om det funkade så fortsätt så du då om du tycker den metoden är så himla bra.

Jag har inte kastat snöbollar på mina hästar sen 7 år tillbaka och jag har inte sagt att jag gör det nu. Ja berättade om när jag hade min första ponny att jag då kastade snöbollar för att få honom att röra på sig. Meningen med det var att få hnom att röra på sig itne meningen att springa men det gjorde han än då....Jag kommer inte behöva andvända den metoden nu. Ja jag tycker den är bra. har man inte verktygen till de så måste man hitta på något annat. Jag var 10 år då och hade bara hållt på med hästar i 3 år och horsemanchip i några månader.

Jag kan helt ärligt säga att jag blir inte arg om hästen inte följer med in för jag vet att felet ligger hos mig och min hantering, inte hos hästen. Att hästen inte följer med in beror oftast på hur man hanterar hästen utanför hagen och DÄRFÖR borde man se över hela sin hantering, inte bara lösa problemet genom att jaga hästen med snöbollar. För det är precis vad du gör, när du springer jagar du hästen.

Gu vad du drar upp snöbollarna hela tiden. Beppo var ingen lätt häst och dessutom vår första ponny. Han hade varit hos många ägare innan och var riktigt missförstådd. dom hade allt möjligt på honom. snokrem, ledde med kedja. han drog från hagen, stack i galopp. ingen hade förstått honom. men när vi börjad emed horsmenchip fick vi lära oss att hantera honom på ett säött han förstod och vi förstod.och beppo blev tillslut en häst med glimten i ögat som man lugnt kunde rida ut på i repgrimma. jag tycker inte att vi misslyckades...

Jag ser allt ur hästens perspektiv.

javisst det är bra att du ser allt ur hästens perspektiv. och det försöker även jag göra men vi får inte glömma att vi är människor. vi kan inte varna på samma sätt som hästarna. Vi är inte hästar. och hur vi än försöker efterlikna dess beteende så kan vi aldrig fullt ut göra det.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Om detta kan ge dig tröst :angel:
Vartenda år är jag ute i hästhagarna och kastar snöboll, på hästar, bredvid hästar och dom är med på noterna och leker som tusan!
Den enda meningen med det hela är att vi har kul!
AL
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Jag ska svara dig en gång till, trots att du inte verkar läsa mina svar speciellt noga, mest för att du verkar vara en juste person som inte hemfaller åt personangrepp som somliga. Hänvisar f ö till mitt inlägg #64.

Nej, man måste inte vara NH-frälst till 100%! Men jag anser att man måste vara insatt i en företeelse som NH, innan man går ut med div påståenden om den som saknar varje grund och som strider helt mot den. Exempelvis sådana som kommit fram här där man påstår att personer gjort det ena eller andra mot hästar och tar det till intäckt att sån är NH, eftersom personerna man anklagar säger sig vara "NH-människor". För att dra en princip-parallell... Många katolska präster har, enligt medierna, förgripit sig på pojkar. Är därmed katolicismen lika med en lära om barnövergrepp?


Som exempel; jag skulle aldrig kunna hantera mina hästar enligt NH till 100%, för de är tränade att till exempel inte bry sig om att folk står och viftar och svänger med rep m.m. Har prövat på alla tre hästar jag ägt, och ingen av dem har sett repet som en drivning framåt. "Då gör du fel" tänker väl ni, men om jag säger att en NH-tränare har försökt och misslyckats också då? (Och nej, jag har ingen skyldighet att berätta för någon av er vem den tränaren är, kan ni inte lita på vad folk på forumet skriver, varför läser ni då?)
Ja, du har här redogjort för ett "problem" och samtidigt svarat åt mig. Låt mig kommentera vidare:
Vad är en NH-tränare? Menar du en instruktör som har kurser för människor eller en hästtränare som påstår sig "använda sig av NH"?
Det förhållande att du av någon anledning vill hemlighålla "NH-tränarens" identitet, gör det omöjligt att bedömma denn*s arbete och är därför ointressant för mig.
Slutligen, det är som du själv svarar, nämligen att du (och NH-tränaren?") gör fel. Även våra hästar är immunicerade mot rep, piskor, viftande folk, presenningar, oljud osv. Men, när något av detta används som signalgivare till dom, så reagerar dom. Det hänger på kommunikationen! Jag kan exempelvis stå och "slå" överallt på min körhäst med pisken, t ex jagandes bromsar, utan att hon rör en min. Använder jag den däremot i syfte att förmedla en signal får jag en omedelbar reaktion.

Slutsatsen av ditt exempel blir alltså för min del, att du gör något fel och att din "NH-tränare" inte alls jobbar med NH-filosofin som grund och/eller är okunnig. För det är inga konstigheter vi talar om.
Låt mig tillägga, att det inte räcker med att läsa böcker och se på filmer. Dom ger inte på långa vägar den grund man behöver för att förstå hantering enligt NH.

Jag försöker lära mig mer, och försöker tillämpa mer, men till 100% går det inte. Betyder det att jag inte får ställa frågor på NH-forumet?
När du har lärt dig till 100% kommer du också att använda dom där procenten. ;) Självklart ska du ställa frågor! Jag (personligen alltså) har aldrig påstått något annat. Frågor är mer än välkomna och för ofta både den frågande och den svarande framåt.
Jag förutsätter att man vill ha NH-baserade svar och dito information när man väljer att ställa frågor här. Rätt eller fel?
Det är oriktiga påståenden jag protesterar emot och kommer alltid att göra, även om den inställningen inte passar alla här.
Jag vill heller inte bli betraktad som fixerad, varken ang NH eller annat, utan eftersträvar precis som du ett brett spektrum.

Men typ i varenda film jag sett där NH-tränare ska t.ex. lasta eller driva en häst som inte vill, så driver dem och driver tills hästen ger upp och tänker "Okej, jag gör väl som du vill då." (Och mystiskt nog så klipps det mitt i sekvensen, och sen är hästen svettig...?)
Ett exempel på filmers och böckers otillräcklighet. Går oftast inte att dra några slutsatser av dom.
Jag tror f ö inte att du kan hitta något skrivet av mig som rekommenderar den sortens drivning eller ens drivning alls.

Återigen, om min häst står kvar när jag kommer mot henne i hagen, och till och med kommer emot mig (som hon gjorde igår! ) då har hon i mina ögon tillåtit mig att komma nära
Håller med dig. Hoppas det blir så även utan morötter.

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Tappsveden:

Som jag sa, det är aldrig hästens fel.
Det är VI som gör fel.
Det finns buffliga hästar som inte rids på ridskola, senast förra våren red jag en totalt skänkeldöv fjordning som aldrig gått på ridskola, men tack vare att jag hade ett kroppspråk som hon förstod kunde jag rida henne, få fram henne i galopp - vilket var totalt omöjligt för andra fast dom hade sporrar.
Jag svarar på min egen fråga:
Anledningen till att det finns buffliga och skänkeldöva hästar är för att de helt enkelt slutar lyssna, folk använder sig av "bang bang" meotden istället för att fundera över var problemet ligger och försöka komma fram till en lösning.
Kommunikation är A och O.
Mina hästar var också väldigt missförstådda när de kom ner.
Den ena har vart med om mycket här i livet men när hon såag att jag försöket kommunicera med henne öppnade hon sig som aldrig förr. Troligen hade hon aldrig träffat någon innan som tagit sig tid att förstå HENNE!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För intelligent för att fångas?

Ha med dig godis jämt!! :crazy: Det har funkat på de flesta hästar! Men passa dig för att hon inte tar godisen och sedan sticker. (en ponny jag hade var expert på det.) :p Synd att det var så långt att gå, för annars skulle du gjort, som du nämnde att du skulle göra om du flyttade hästen, att bara gå in i hagen prata med henne utan att fånga henne.. Lycka till!
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Ja visst detta kan jag hålla med om att man ytar till de tuffa metodena först. Men antagligen är det hästägare som inte fått hjälp till att vet hur dom ska göra med sina hästar.

skojjigt att du fick fram fjordingen.
men det finns dom hästar som är skänkeldöva och hur små signaler och mjuka man ger så förstår dom inte för att dom kanske har levt med dom stora rörelsena och inte dom små. Min familj har en fjording själv och på honom går det itne att andvända alla små signaler när man rider. hur mycket än vi har försökt. dom kanske kommer fram.. kanske inte. men det beror ju helt på hr hästen är och vad den har varit med om.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Tappsveden skrev:
Ja visst detta kan jag hålla med om att man ytar till de tuffa metodena först. Men antagligen är det hästägare som inte fått hjälp till att vet hur dom ska göra med sina hästar.

skojjigt att du fick fram fjordingen.
men det finns dom hästar som är skänkeldöva och hur små signaler och mjuka man ger så förstår dom inte för att dom kanske har levt med dom stora rörelsena och inte dom små. Min familj har en fjording själv och på honom går det itne att andvända alla små signaler när man rider. hur mycket än vi har försökt. dom kanske kommer fram.. kanske inte. men det beror ju helt på hr hästen är och vad den har varit med om.


Jag vill inte vara taskig men jag tror inte riktigt på det där, inga hästar är dåliga, jag tror alla hästar går att ändra på tills motsatsen bevisats.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

hej igen...vet inte hur det går för dej nu..kanske går ännu bättre, men iaf så har jag hittat en bra sida som du kan gå in och kolla på (om du inte redan har läst/provat på det)..kanske är ett sätt som passar dej och din häst..

www.lesliedesmond.com

sedan tar du svenska och går in på: "hur får jag min häst att komma till mig när jag inte har en hink havre med mej?"

jag tycker det var ett bra tips iaf..:)
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Jag har inte sagt att alla hästar är dåliga...

Det finns nog säkert några hästar här i vårt land som inte kan ändras just för att det är dom stora signlaerna dom har fått lära sig.

Även fast det kanske inte går så slutar man nog aldrig att försöka.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Hihi! :D Ser framför mig hur ponnyn greppar godiset och skuttar undan med ett självbelåtet flin på läpparna! :rofl:

Har alltid med mig morot ner till hagen nu. Så snart vi flyttar till nya stället så ska det bli en helt annan approach, men tills vidare så får det bli morötter. Som jag nämnde i ett annat inlägg, igår kom hon emot mig när jag kom gåendes mot flocken. Man blir rörd! :love:
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Tappsveden skrev:
Jag har inte sagt att alla hästar är dåliga...

Det finns nog säkert några hästar här i vårt land som inte kan ändras just för att det är dom stora signlaerna dom har fått lära sig.

Även fast det kanske inte går så slutar man nog aldrig att försöka.


jag har inte heller sagt att du har sagt att alla hästar är dåliga:idea:
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Det var inte meningen.
Fast jag blir bara mer och mer förvånad över hur många det är som har svårhämtade hästar, det är jättevanligt att folk int får tag på hästen i hagen och så vill man ju inte ha det. Mina kommer ju så fort jag kommer, de VILL vara med mig, och jag ser ingen konstighet i det, vi är en flock, en familj som förstår varandra. Och jag tror att alla kan komma dit, om dom bara har viljan att lära sig så ...
 
Sv: För intelligent för att fångas?

*KL*
Har ej orkat läsa allt.

Är ej NH-människa utan GHH.
För det första:- varför är det numera fel med en godsak som belöning vid inlärning eller korrigering.
När den hästen utför ngt som är en specifik svårighet eller om man har hamnat på kant med sin häst av ngn anledning är moroten värd sin vikt i guld.
Det kallas för positiv betingning.
Varför krångla till relationen med hästen ännu mer:confused:

även vi vill ha lön för mödan, villket man då kan tänka sig att göra fast det inte är världens roligaste göromål.

Alla mina hästar genom åren har kommit fram till mig, oavsett hagstorlek.
Man får inte vara sur på hästen när man kanske först efter 2 h´s jakt, har fått tag på den.
Appropå snöbollar:
-Första ggn som en häst inte ville komma, utan sprang iväg- kastade jag grimman efter den= inga mer problem.på 80-talet

Om de inte har lust att komma-
ser du inte att jag är upptagen med gräset
så kan jag utsätta den för lite "press" jag går emot den o säger -KOM!
Men jag stannar då om hästen tittar upp o jag ger den en chans till att komma.

En häst som inte kommer får man träna precix som med en hund- i koppel o massor med beröm om den lyder o inte hålla på för länge, så att man tragglar.
Lite varje dag- vardaglig hantering!
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Gisburne skrev:
Hihi! :D Ser framför mig hur ponnyn greppar godiset och skuttar undan med ett självbelåtet flin på läpparna! :rofl:

Har alltid med mig morot ner till hagen nu. Så snart vi flyttar till nya stället så ska det bli en helt annan approach, men tills vidare så får det bli morötter. Som jag nämnde i ett annat inlägg, igår kom hon emot mig när jag kom gåendes mot flocken. Man blir rörd! :love:
Du som är så vettig annars:D
Varför sådana problem med att ge den en morot?

att inte ge i tid o otid är en sak, men svälj stoltheten o var glad att den kommer.
Jag skulle stanna så fort som du ser att den är på väg.

Hur skulle ni hantera att hästarna kom i "180"!
DET är betydligt jobbigare. Man ser hur dojjorna ryker o bakutsparkar farligt nära både varandra o mig.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Nh är från US där det finns stor cowboytradition.
Där hade man inte tid att vänja hästarna, utan man tog en häst i en "vild" flock o "bröt"(breaking) hästarna på några dagar- färdiga o inridna.
Men detta gör/ gjordes av mkt rutinerade människor som kan läsa av hästarna o ger exakt rätt kommando.
De har tränat detta sen barnsben o hela tiden varit under sin fars o farfars överinséende.

det blir nu fel när man går på en kurs(oftast utan sin häst) o sen går hem o ska träna- utan att ngn kollar att man gör rätt, vilket är ganska osannolikt att man klarar av.

De som har duktiga hästföräldrar blir som regel själva riktigt duktiga på hästhållning/ ridsport.
Kolla bara efternamnen på många av våra duktigaste ryttare- Fredricsson,Parmler, Brolin o utomlands Whitaker, Prinsessan Zarah osv osv....
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Nh är från US där det finns stor cowboytradition.
Där hade man inte tid att vänja hästarna, utan man tog en häst i en "vild" flock o "bröt"(breaking) hästarna på några dagar- färdiga o inridna.
NH har ingen koppling till "cowboytradition", snarare tvärtom. Att båda kopplas till USA har du rätt i, men det är väl också det enda.

Är ej NH-människa utan GHH.
Hur vet du det? Vad är en NH-människa?

det blir nu fel när man går på en kurs(oftast utan sin häst) o sen går hem o ska träna- utan att ngn kollar att man gör rätt, vilket är ganska osannolikt att man klarar av.
Instämmer. Tänk så på dom som inte ens går en kurs utan är experter efter att ha läst en bok ...

De som har duktiga hästföräldrar blir som regel själva riktigt duktiga på hästhållning/ ridsport.
Kolla bara efternamnen på ...
Misstag att tro att "duktig ryttare/i ridsport" är detsamma som "duktig på hästhållning". Finns tyvärr ingen koppling där.

För det första:- varför är det numera fel med en godsak som belöning vid inlärning eller korrigering.
Främsta "felet" är att hästen inte vet varför den får godsaken. "Belöningen" måste komma direkt i anslutning till att hästen gör/väljer rätt. Knappast något man hinner göra med en morot.

Varför sådana problem med att ge den en morot?
Jag ser inga problem med det. Gör det ofta utan koppling till något särskillt. Men att ge som belöning (se ovan) eller muta blir fel.

Hur skulle ni hantera att hästarna kom i "180"!
Var är problemet? Jag hälsar dom välkomna och så gör vi vad jag tänkt göra.

LIA
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 125
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp