För litet med C-ponny

V

Vinterost

Hellojsan :laugh: Har en liten fråga till alla snälla bukefalare :D Jag är en tjej på 14 år som är 160 cm lång, och jag har växt färdigt :crazy: Jag letar efter en efterträdare till min trogne B-ponny som är alldeles för liten :cry:
Men jag undrar om jag kan rida en maxad c-ponny, typ 139 eller något sånt.. Eller är jag för lång för det? Jag ska tävla mycket hoppning med min nya ponny. :bump:
Tacksam för svar :)
 
Sv: För litet med C-ponny

Jag tror inte du är för stor för en C-ponny. Du behöver ju inte skaffa någon arabliknande ponny (även fast jag inte tror att det heller skulle vara några problem för dig att rida). Jag hade en C-ponny fram tills dess att jag var 169 cm, och det var först då som jag började känna mig lite lång. Han var dock ganska kraftig, fast mest muskler...
 
Sv: För litet med C-ponny

Jag är 158 cm lång, väger 50-60 kg, och kan rida maxade c-ponnyer utan problem. Dock vill jag ha massa och resning för att inte känna mig klumpig, det har dock med vana att göra tror jag. Jag är van att rida större ponnyer och hästar.

Jag tycker ni ska kolla på både c- pch d-ponnyer. Det är mkt individuellt hur de känns. Vissa d-ponnyer känns mindre än c-ponnyer. Det handlar som sagt mkt om gång, massa och resning.
 
Sv: För litet med C-ponny

Jag tycker att du ska satsa på en D-ponny.

Du är inte för stor för en maxad C, men när du blir äldre så kan du bli kanske inte längre men tyngre - det vet du inte än ;) och det är särskillt viktigt eftersom du vill hoppa! (Nu vet jag inte hur tung du är så du kanske kan ha en C-ponny länge till.)

Inte för att vara taskig eller så men du kan nog ha större glädje av en D-ponny i längden tror jag :idea:
 
Sv: För litet med C-ponny

Jag är själv 1,61 för att vara ganska exakt, fjorton år och väldigt smal.
Min ponny som jag tränar dressyr med är ca 137 cm hög, dock är han väldigt kraftig. ;)
Han var den minsta ponnyn jag provred, de flesta var mellan fem och tio centimeter högre, men ändå kände jag mig mycket större på flera av dem. :angel:
Jag tycker inte att du behöver rikta in dig på just en C eller D ponny utan testa olika och se vad som känns bäst för dig och vad som ser.. ja vad säger man ..proportionsenligt ut :laugh:
lycka till!
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 738
Senast: Johannna1
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Dessie2010
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 408
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 544
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp