"För" lugn brukshund?!

RunaD

Trådstartare
När brukar hundarna visa sitt riktiga jag? I vilken ålder?

Jag har en Aussie på 10 månader som jag undrar om han nånsin kommer att komma upp i intensitet.

Det är min första hund och när jag köpte en Aussie trodde jag nog att jag skulle behöva träna minst halva dygnet för att han skulle hålla sig på mattan. Men istället är han helt nöjd med promenader, och en 5 minuters lydnadsträning om dan och spendera resten av tiden med att sova och tugga ben.

Kanske är det bara lugnet före stormen?!
 
Sv: "För" lugn brukshund?!

Jag har ingen direkt erfarenhet av aussies men kompisens jaktlabbe var kolugn det första året, det var så att vi undrade om det var något fel på honom. Uppfödaren hade dessutom sagt att hon trodde att det skulle bli mycket "tryck" i kullen och det här var ju... ingenting.
Men sedan smällde det till och slog nästan över åt andra hållet med en superladdad hund. Nu fyller han snart tre och har blivit perfekt, tryck när han jobbar och relativt lugn för övrigt.
 
Sv: "För" lugn brukshund?!

Okej! Låter ju lovande! Var ju ingen soffpotatis jag tänkt mig precis!

(Men såklart älskar jag honom lika mycket oavsett!!)
 
Sv: "För" lugn brukshund?!

Min första tanke är att aussien är en uppdelad ras som tyvärr även finns som pälsmonster där arbetsförmågan kan vara lite sisådär.. Vet inte vilka linjer du köpt från?

Sen kan de säkert skilja sig åt ändå, men jag tycker inte jag hör så ofta att de är direkt lugna som unga..
 
Sv: "För" lugn brukshund?!

Jo, jag har väl förstått det också, och han är väl en mix (?) då ena föräldern är utställningshund. Endast. Dock är han hundra gånger bättre mentalt än vad jag väntat mig, vänlig, lugn med ljud och allmänt cool. Men det kanske har att göra med hans låga intensitet också.
 
Sv: "För" lugn brukshund?!

Förväntade du dig att han skulle vara dålig mentalt? Konstigt köp i så fall :p
 
Sv: "För" lugn brukshund?!

Haha! Nej men med tanke på vad man läst om aussies och speciellt utställningsavlade trodde jag nog att jag hade en större utmaning framför mig ;)
 
Sv: "För" lugn brukshund?!

Precis som sagt ovan så varierar de ju en hel del. Min har varit galen hela tiden :p
 
Sv: "För" lugn brukshund?!

Jag har också träffat en del sådana aussies som är lugna. De jag träffat av den typen har inte blivit mer aktiva när de blivit äldre, men har varit arbetsbara (dock krävt mycket mer motivation och lagt ner när det tagit emot för mycket).
 
Sv: "För" lugn brukshund?!

Jag har också träffat en del sådana aussies som är lugna. De jag träffat av den typen har inte blivit mer aktiva när de blivit äldre, men har varit arbetsbara (dock krävt mycket mer motivation och lagt ner när det tagit emot för mycket).

Min erfarenhet också. Eller ja, det beror nog på vad man menar med lugn.

Fritte var lugn som valp, men absolut inte trög/svårmotiverad/trött/seg/oambitiös.
 
Sv: "För" lugn brukshund?!

Jag tyckte nog att min var ganska trög första året. Det fanns inte riktigt det där trycket. Efter 1,5 års ålder kom det lite mer, och efter att han blev kastrerad vid 2,5 års ålder så har det blivit en ganska rolig hund. Han har fått mer energi, blivit uthålligare och fått en större koncentrationsförmåga.
 
Sv: "För" lugn brukshund?!

Min rottis var väldigt lugn i perioder som unghund, det gick över sedan ;).

Sadan var min forsta ... min "lilla" har inte haft en lugn stund sedan hon kom till mig ... Hon * ar * alltid * i * rorelse :cautious: och sover bara om jag ser till att hon inte kan springa runt och hitta mina gamla strumpor eller underbyxor att ata upp.;)
 
Sv: "För" lugn brukshund?!

Sadan var min forsta ... min "lilla" har inte haft en lugn stund sedan hon kom till mig ... Hon * ar * alltid * i * rorelse :cautious: och sover bara om jag ser till att hon inte kan springa runt och hitta mina gamla strumpor eller underbyxor att ata upp.;)

Min första var som din andra... Inte en lugn stund... Puuuhhh, numera när hon snart blir tre börjar jag märka av lite lugn...
 
Sv: "För" lugn brukshund?!

Min första var som din andra... Inte en lugn stund... Puuuhhh, numera när hon snart blir tre börjar jag märka av lite lugn...

Hade Princess Diva varit min forsta rottis hade jag inte haft hund alls i dag. Garanterat. Hon var en riktig liten :devil: och super "aggressive" ... attakerade framfor allt mig oavsett vad hennes problem var. Trott, bajsnodig, pigg, langtrakigt ... eller vad det nu var ... och aldrig stilla. Hon kan fortfarande bli 'overtrott' och behova en "time out" for att kunna koppla av och sova, men nu ar hon en super trevlig kompis ... om an omogen och impulsiv fortfarande.:p
Och hon har slutat helt att "attakera" pa ett aggressivt satt. Men det tog sin tid och en kompis hund behovde satta henne pa plats innan hon helt gav upp.:cautious:
 
Sv: "För" lugn brukshund?!

Jo tack, jag har tänkt tanken på att ge upp henne några gånger.. Men jag har fått jättebra hjälp av kunniga personer och har kunnat få avlastning ibland hos uppfödaren och en annan hundvakt. Jag kan säga att jag fattar varför många rottisar omplaceras under unghundsåren...
 
Sv: "För" lugn brukshund?!

Sorry for OT :o

Var i Sverige befinner du dig? Jag och bada mina hundar har tankt komma till Sverige over sommaren. Jag skulle verkligen tycka att det vore kul att traffa dig :)

For att aterga till topic sa vet jag flera brukshundar som varit for "lugna" och inte riktigt hallit mattet for "allvarlig" traning. De som haller mattet ar ofta sa omojliga (rent ut sagt 'NASTY') som unga att vanliga hundagare inte star ut och manga avlar darfor pa de "lugnare" linjerna.
 
Sv: "För" lugn brukshund?!

Jag befinner mig i norraste Norrland för tillfället. Kommer förhoppningsvis befinna mig i mellersta Norrland till sommaren. Sen får vi se om vi tar oss ut på turné i sommar, allt beror på hur rehabilitering går och om hunden blir återställd :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 776
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 435
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 852
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 462
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp