för och nackdelar med eget stall

vinkelina

Trådstartare
går i husköpartankar just nu. har hittat en liten gård som jag är intresserad av.

kommer då att ev ta hem min häst. kommer att hyra ut 2-3 boxar samt att jag skall betäcka min egen. sammanlagt räknar jag med 6 hästar hemma på gården då

men vilka för och nackdelar finns det med att ha eget. månadskostnaderna kommer att sjunka ganska dramatiskt för min del.

finns möjlighet att bygga en stor hage på ca 2-3000 m2 i kuperad terräng. man kan även bygga några mindre rasthagar/vinterhagar om man vill de, önskar dock att de skulle räcka med den stora, men vet ju ej om den håller för åretomanvändning.

finns en gammal ladugård som byggs om till stall. finns en ihopbyggd lada, som tillfälligt går att använda som manege, finns utrymme för en mindre manege o ridplan såklart.

skall ja ta o sattsa på detta? kommer nog att krävas en del jobb innan allt är klart, men va mysigt att bara gå genom köksdörren rakt in i stallet (allt är ihopbyggt här)
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Det är underbart att ha hästarna hemma, men det är väldigt mycket jobb med att ha ansvar för allt själv. Vi flyttade till egen gård för 3,5 år sedan. Jag hade tidigare en häst (som jag haft inhyrd i många år), men köpte ytterligare en när vi flyttade. Efter något år köpte jag en unghäst också.

Vi fick riva det gamla stallet, då det skulle kosta mer att göra det i ordning än att bygga nytt. Mycket jobb och ganska mycket pengar gick det ändå... men visst nu har vi ett nytt stall som är utformat exakt så jag ville ha det. Idag har jag två inhyrningar under vintern i stallet, och en i lösdriften som går tillsammans med min unghäst. De första åren hade jag inga inhyrningar mer än några hästar här på sommarbete, de hästarna kommer tillbaka varje år under sommartid. Just nu fungerar det jättebra mellan både människor och hästar här, men jag har haft någon hyresgäst som jag fick säga upp efter ett kort tag. Ingen garanti att man passar ihop, eller att det inte blir strul...

Vi har ca 8 hektar betesmak, då används ca 2 hektar till lösdrift för två unghästar, ca 2 hektar till rasthage åt 4 hästar vintertid. Sommartid har vi också tillgång till grannens mark, på ca 5 hektar. Det fungerar för de hästar vi har, men vi skulle kunna använda mer mark. När vi flyttade hit var all mark inhägnad med rejäla stolpar och elrep, annars är det en ganska hög kostnad och mycket jobb...

I år har vi fått klar vår ridbana, vilken också kostat mycket och tagit tid att anlägga. Det finns mycket att tänka igenom innan man bestämmer sig för att köpa gård och ha hästar. Tex du kan nästan aldrig åka bort någonstans, mer än över en dag om du inte ordnar hästvakt, du måste sköta allt underhåll och liknande själv. Ta hem allt foder, strö osv själv. Hittar du inga bra hyresgäster blir du ganska ensam.

Önskar dig lycka till!!
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

En nackdel kan ju vara att du blir mer bunden. Men om du får bra inhyrningar så kanske de kan hjälpa till om du ska bort t.ex, och då är det problemet också överkomligt.
En stor fördel är att du får det mer på ditt sätt, och att det som du säger blir billigare! Och har man inhyrningar blir det inte ensamt heller som det kan bli om man bara har egna hästar.
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

nå, de som jag har tänkt mig att ha som inhyrningar är nog villiga att hjälpa till. tänkte ha lite förmånligare hyra, dvs så att de täcker kostnaderna, pluss lite i handen, mot att de då kanske kan sköta stallet ibland.

som sagt de är ju massor att tänka på. för och nackdelar med allt.

planerar så jag börjar ha ont i huvet :)

började fundera om de inte skulle vara enklare att bygga om den ena ladan till stall i stället, blir ungefär lika mycket jobb, men den är större.
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

hur mycket ungefär blev de att kosta för de nya stallet. försöker få ihop lite kalkyler, men tycks inte vara så lätt
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Finns många nackdelar med eget stall men ofta så uppvägs de av fördelarna. Bundenheten är en stor nackdel som man nog bör tänka över både en och två gånger innan man bestämmer sig för att flytta till eget.
Jag har "eget" (mina föräldrars gård) som jag dock inte bor permanent vid men jag har å andra sidan stor hjälp av mina föräldrar. Har du någon som kan ställa upp ibland är det guld värt och nästan en nödvändighet när man är ensam ansvarig för ett stall.

Inackorderingar är till stor hjälp ibland, ibland kräver de ett merarbete som gör att det inte är värt att ha några. Om du blir helt beroende av inackorderingar för att kunna ha stallet skulle jag rekommendera att verkligen vara kräsen i valet av dem.

För övrigt tror jag inte din markareal kommer räcka långt. Vill du ha just denna "gård" se till att få köpa loss mer mark.
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

"tomten" är på en hektar. visserligen är de inte så jättestort de häller, men bra start. tänkte spara lite mark så att man får se vad som behövs. tänkte att de kanske inte är så bra att stängsla in allt till hagar med detsamma. utan till att börja med sattsa på en lite större åretrunthage. och sedan kanske bygga vinterhagar. måst kolla hur bra den som jag har tänkt håller.

och i förhållande till den som de går i nu så är detta en gigantsik hage, nu är de sockerbitsmodellen som gäller
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

"
och i förhållande till den som de går i nu så är detta en gigantsik hage, nu är de sockerbitsmodellen som gäller

Jo det är ju klart att det blir bättre och roligare för hästarna men av erfarenhet vet jag att "mycket vill ofta ha mer":o Och då är det ju surt att stå utan möjlighet att köpa till mer mark.

Att inte stängsla in allt från början är en bra idé. Tänk också på var du vill (om du vill) placera ridbanan, parkera bilen och transporten... Sånt tar ju också plats och med sammanlagt sex hästar drar arealen iväg om man vill kunna låta dem äta gräs på sommaren och slippa stå med lera upp till kotorna under hösten/våren.

Vill du så kan du. Så om du verkligen vill så satsa, tänk bara igenom alla eventualiteter först:)
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

finns nog en del åkermark runt omkring.... vet ju int om den är till salu förståss. men med huset o stallet så har jag nu inte råd just nu häller :P

hur mycket skall jag vara berädd att lägga ut nu? tittade att de skulle vara lättare att täta väggarna i ladan (den verkar vara i bättre skick) lägga in cementgolv o in med boxar
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

då måste jag bara ställa en fråga, är det inte så att man bara får ha 4 hästar på 1 ha mark? Det pratade i alla fall min kompis väldigt mycket om när hon byggde sin gård. Någon som vet om det stämmer?
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Nej det är inget krav. (bara en rekomendation)
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

kan nog vara svårt att hålla 6 hästar (varav föl som säkert inte kan gå ilag med alla hästar samtidigt) på 2-3000 m2 mark. Då lär du få grusa all mark så det inte blir lerigt också...Jag hade såpass lite mark på mitt förra ställe jag sålde och där hade jag 2 hästar. (som reds regelbundet) Det gick bra dock.
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Det låter som väldigt lite mark och åkermark är sällan tillgänglig att köpa loss eller få beta på. Finns det däremot hagar/betesängar som inte ser ut att användas och därför riskerar att växa igen är möjligheterna genast annorlunda. Kolla runt lite med markägare och grannar om det finns möjlighet.

Med så lite mark kommer du också förmodligen behöva fodra med hö året runt nästan och det kan bli dyrt. Tänk en extra gång på detta med mark, om du köper stället och det visar sig att det inte finns en enda möjlighet att få köpa/arrendera mer mark så kan det kosta mer än det smakar.
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Ska du betäcka ditt sto är det ju fördel att ha henne hemma sen på egen gård. Lättare att övervaka och ha koll osv.
Tycker det är toppen att ha hästarna hemma, springa ut i nattlinne o morgon fodra.
Nackdelen är inackorderingar som inte sköter sig......:mad:
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Jag skulle nog funder flera gånger på om marken verkligen räcker!? Möjligen till 2 hästar. Aldrig att jag skulle ha sex st på den lilla ytan. Vi har tre st på 1 ha under vinter och det är helt lagon. Dock skulle det vara för lite om vi även skulle ha dem där under sommaren.

Tror det är väldigt vanligt att man underskattar hur mkt mark som behövs då man köper gård.
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

tycker också att det verkar som väldigt lite mark. I vintras hade jag 2 hästar på 4000m2 och det blev ganska lerigt. Nu har vi utökat hagen så istället är det 1 ha till dessa 2 hästar, har haft en häst till i hagen i sommar och det har funkat bra, känns inte "trångt" eller så. Så i vinter blir det nog 3 hästar på 1 ha mark, men då är ju den ena en minishettis.

Inte alltid man kan hyra åkrarna runt om gården eller köpa dem av ägaren. Men du kan ju höra med ägarna om de vill hyra ut lite mark. Annars kanske det räcker att du hyr ut en box? Så blir det ju ej så många hästar på din egna mark.
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

nå, fick ju lägga detta projekt på is.... söker nu ny gård i stället, de "glömde" att berätta att marken var utarrenderad *suck*

skall lägga på minnet att ja ska söka nått större då :) men om man tänker på ridskolorna, så inte har de ju jättemark till sina hästar. tippar att där jag står är det kanske ½ h till hagar, dock är det små sandhagar. på förra stället var de mer, kanske 1½h båda ställen har 25 hästar
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

men om man tänker på ridskolorna, så inte har de ju jättemark till sina hästar. tippar att där jag står är det kanske ½ h till hagar, dock är det små sandhagar. på förra stället var de mer, kanske 1½h båda ställen har 25 hästar

Och hur tror du de hästarna mår?
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

hej hej...
Detta med eget stall är ett kapitel i sig... :p

Flyttade själv till egen gård i feb. och det blev myyyyyyyyyycket mer att tänka på än jag trodde..
Nu har jag inte problem med för små marker, snarare problem med att hitta "gräsklippare" :rofl:

Men det som jag har märt att jag funderar mycket på (kostnadsmässigt) är tex. Hö kostnaderna om det skulle visa sig att värdena är sämre än väntat tex.. Går åt mycket mer. Stängselkostnader. inredningen i stallet osv..

När man står inakoderad så betalar man tex. 2000kr och får då hö, strö, in, utsläpp och vattning i hagen tex... Hemma så kan det tom. kosta mer än det just pga. sämre värden i hö än väntat, hagen går sönder, ruskväder så man kanske har hästarna inne någon timme extra osv... Jag har en månad legat så lågt som 490kr (fyra hästar, D-ponny, Halvblod och 2shettisar), men även varit uppe på 7000kr en annan.. Då hade vi förvisso en väldans otur med att halva hagen rasades av älgen, ena stalldörren slets itu när jag råkade köra förnära med harven :angel:, ett av vattenkaren började läcka så fick fixa ett nytt och att sen min nyinköpta pall med spån (plastat i balar) blev angripet av möss under natten de stod utanför logen då sambon bytte bromsar på bilen där just då, och att det samtidigt skulle regna, så hälften av allt blev ju fuktigt och obrukbart... :o

Såå. man ska inte tro att det är myyycket billigare med eget... När man har en häst innakoderad så står ju (oftast) stallägaren för att hagar, bygnader, hö och strö osv. är i bra skick... ;)

så tänk en gång till...
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Såå. man ska inte tro att det är myyycket billigare med eget... När man har en häst innakoderad så står ju (oftast) stallägaren för att hagar, bygnader, hö och strö osv. är i bra skick... ;)

så tänk en gång till...

Måste bara....:bow: Är inte så många som faktiskt inser vad det kostar att ha eget stall, man ska ju även räkna in lånekostnaden eftersomdet kostar ju att köpa en gård med stall samt mark. Och stalldelen ska ju täckas vid t.ex. uthyrning av box samt räknas in i "hästbudgeten" för egen del.

Räknar man sedan in sin egen arbetstid i underhåll samt pengar för att underhålla, och den service som man tidigare betalade för (vilket oftast inte är marknadsmässig lön för den som gör jobbet) så märker man snabbt att det inte blir nämnvärt billigare. Men pengarna syns inte på samma sätt som när man i klump månadsvis betalar stallägaren. Och allt känns mer gratis.

Endel anser sig ju ha gratis foder iom. att de tar det själva på egna marker. Inget kan ju vara mer fel, utsäde kostar, att hålla marken i bra skick för att optimera fodertillväxten, inköp/hyra av maskiner o.s.v. samt arbetet man lägger ned själv. Allt detta ska räknas in på samma sätt som man gör som stallägare då man sätter månadshyran för sina hyresgäster.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 516
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 258
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Jag är intresserad av att veta om att skaffa eget stall. Det är rena drömmen för mig men då vill jag såklart veta mycket om det. Om...
Svar
8
· Visningar
1 912
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp