Bukefalos 28 år!

För och nackdelar med lösdrift.

Sv: För och nackdelar med lösdrift.

Min tjej är mer harmonisk.. Hon har patella och lösdriften har så gott som trollat bort det problemet.

Annars så är det bra för lungor att aldrig bli instängda. Kallstall kan vara bra men då kan de frysa om de inte får möjlighet att röra på sej.. Spänbädd kan de ha ute i vindskyddet. Så ligga o gosa i det kan de ju. De blir rörligare i kroppen då de inte får stå still i flera timmar.

För den som vill ha täcke till sin häst kan det bli jobbigt att täcka av o på och försöka förutspå väder för natten.

Jag som inte har täcke på henne har en lurvug häst:D.

Kommer själv inte att ta in min mer än i nödvändigaste fall.. Lika med framtida hästar!
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

Fast jag tycker de flesta av dina punkter relaterar till en lösdrift som inte sköts på ett bra sätt. Då kan jag hitta precis motsvarande punkter för uppstallade hästar som inte sköts på ett bra sätt....

Problemet med att inte ha hästarna utomhus är att det är så hiskeligt svårt att skapa en bra inomhusmiljö för hästarna. Jag har inte sett många stall som haft en acceptabel inomhusmiljö för hästhållning, tyvärr. Jag har sett några, så det går.

Dessutom är det direkt i kontrast till deras naturliga beteende att bli instängda på några kvadratmeter massor av timmar, utan möjlighet till kontakt med sin flock.

Jag står definitivt på andra sidan - jag skulle ha mycket svårt att bedriva hästhållning på traditionellt uppstallat vis, för hästarnas skull.

Så mycket mindre arbete är det inte - mockning/halmning gäller både ligghallar och hagar varje dag under hela "ligghalls"-perioden. (grov)-fodring, vatten, skötsel kräver ungefär samma rutiner. Sedan är ju mycket av den "skötsel" många kör med sina hästar ganska överflödig, med flera täckesbyten, kraftfoder flera gånger om dagen, tillskottsblandningar och annat påhitt. Men det har inte riktigt med uppstallning kontra lösdrift att göra...
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Anläggning Tankar kring Active stable? Någon som har det och hur tycker ni det fungerar? Hur tänker ni på sammansättningen av flocken kontra en...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 569
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag och min sambo har planer på att flytta till Umeå. Hur är det att ha häst där? Tips på bra stall (gärna med lösdrift alternativt...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Piglet82
·
Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
498
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 182
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp