Bukefalos 28 år!

För smal? ..orolig..

weasel_

Trådstartare
Nu ska snart min åring åka på bete, vilket ska blir skönt för både mig och honom :p
Men.. jag tycker han är lite smal.. visserligen så är han stor och växer otroligt mycket just nu. Revbenen både syns och känns men han har däremot en ganska stor mage..:crazy:
Tror ni att jag kommer behöva stödfodra?

Han äter nu havre(1,2 l/dag), betfor(0.5 l/dag torr), kraft bas vitamin-biotin+(1 l/dag) och mineraler(0,1 l/dag) samt har fri tillgång till analyserat hösilage men han tycker det är roligare att sova på maten istället för att ätan den.. :cool: Han diar dessutom fortfarande under dagtid.


Här kommer lite bilder om det kan underlätta. Ska tillägga att han är född sent så han är bara 9 mån.
27240178.jpg

27240179.jpg

27240180.jpg
 
Sv: För smal? ..orolig..

Jag tror han kommer gå upp i vikt så snart han får beta mer gräs.
 
Sv: För smal? ..orolig..

Han är tunn och behöver främst protein, vilket det finns i ett bra bete. Har du sett betet? Din häst behöver ett bete som sköts ordentligt, dvs gödslas och hålls efter under sommaren.
 
Sv: För smal? ..orolig..

oj ja den var tunn. Tror den skulle behöva runt 3-4 kg krafft 125 eller annat likvärdigt proteinfoder.
havre är inget proteinrikt foder så vet inte riktigt hur du tänkte när du fodra med det. Hästen kommer garanterat behöva stödfodras på betet också.
 
Sv: För smal? ..orolig..

Jag tycker inte han ser ett dugg onormal ut. Unghästar kan anta de lustigaste former under sin uppväxt. Att man ser revbenen på åringar är mer regel än undantag skulle jag säga. Samtliga av de 9 åringar som min åring släpptes på bete med i lördes tillexempel.

Gräs kommer göra susen, om det får dig att må bättre :)

Däremot så undrar jag varför du har bett på en sån liten!? Mina kommer inte i närheten av ett bett före 2 års ålder.
 
Sv: För smal? ..orolig..

Jo, både vet och hovslagare har sagt att han ser rätt bra ut, men lite spenslig och jänglig såklart :)

Ang bett så har jag det pga att han är otroligt stark och stor så jag orkar inte hålla honom i bara grimskaft.
Sen så visas ju faktiskt alla hingstar i bett som ettåringar så det är inget konstigt med det.
 
Sv: För smal? ..orolig..

Havre får han därför att det var det han fick börja äta samt betfor och avels/unghäst foder av hans mamma.
Den pellets han får är ett tyskt färdigfoder som är ångkokt med extra vitaminer och även biotin samt lucern, kli, lin, melass osv.
Tanken är att pelletsen ska ökas och havren ska dras ner.

Kan tillägga att jag nyss flyttat hästarna till mitt nya ställe, ca 1½ mån sedan, då bytte jag grovfoder samt gjorde vissa ändringar i foderstaten så mycket kan ju bero på att han inte riktigt är hemmastadd ännu.. sen som sagt så är han ju bara 9 mån.
 
Sv: För smal? ..orolig..

oj ja den var tunn. Tror den skulle behöva runt 3-4 kg krafft 125 eller annat likvärdigt proteinfoder.

3-4 kg kraft till ett 9 månader gammalt föl tycker jag låter rätt så häftigt :crazy:

Ts: Han är väldigt tunn, men jag skulle nog ge betet en chans innan jag började trycka i mängder med kraftfoder till en så pass ung häst.
 
Sv: För smal? ..orolig..

Ja, var precis vad jag tänkte.. De foder han får idag har passat rätt bra än så länge men han tunnade ur lite när vi flyttade samt att jag försöker få honom att inte dia lika mycket med tanke på att han ska iväg på betet snart.
Inte ens min tävlingshäst och min hingst på 6 år går på 4 kg kraft :D Och dom är mer än fina i hullet.
 
Sv: För smal? ..orolig..

Vart visar du dem då? Jag visar "bara" mina som föl och som treåringar. Men du kanske ställer ut extra?
 
Sv: För smal? ..orolig..

Är det ett bra bete behövs inte stödutfodring. Kolla att det inte är parasiter som gör att han är tunn.
 
Sv: För smal? ..orolig..

Ska ej visa, men det finns visningar för ettåringar likväl som fölvisning och treårs test och då visas hingstarna i bett.. Jag känner mig en aning säkrare när jag leder honom med bett och slipper därmed bråka så.
 
Sv: För smal? ..orolig..

3-4 kg kraft till ett 9 månader gammalt föl tycker jag låter rätt så häftigt :crazy:

Ts: Han är väldigt tunn, men jag skulle nog ge betet en chans innan jag började trycka i mängder med kraftfoder till en så pass ung häst.

talar av egen erfarenhet.. hade ett sto som inte var så tunn men i nästan samma ålder som krävde 3-4 kg krafft för att se ok ut.
 
Sv: För smal? ..orolig..

Jag tycker inte han ser ett dugg onormal ut. Unghästar kan anta de lustigaste former under sin uppväxt. Att man ser revbenen på åringar är mer regel än undantag skulle jag säga. Samtliga av de 9 åringar som min åring släpptes på bete med i lördes tillexempel.

Gräs kommer göra susen, om det får dig att må bättre :)

Däremot så undrar jag varför du har bett på en sån liten!? Mina kommer inte i närheten av ett bett före 2 års ålder.


Antar att detta var ett knapplån? Jag har inget bett på något föl
 
Sv: För smal? ..orolig..

han är vaccenerad och avmaskad enl konstens alla regler :)

Vilka regler? Avmaskningsråden uppdateras ofta och alla veterinärer hänger inte med. Har du gjort träckprov och vad har du avmaskat med om det visat något är en bättre fråga. T.ex. är det många veterinärer som fortfarande skriver ut ivermektin-preparat till unga hästar som har spolmask fast det finns bekräftat att det finns resistenta stammar mot just ivermektin.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 20-årig pigg ponny som nu under en månads tid börjat äta upp boxinredningen. Hon går 5-6 dagar i veckan, med variation...
2
Svar
34
· Visningar
1 984
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 251
Senast: Sara75
·
Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 698
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp