Bukefalos 28 år!

Ponny som äter upp boxen

Nu är det väl kanske inte rätt årstid men när en av mina passhästar plötsligt började leka bäver visade det sig att han hade larver mellan tänderna. När dom var borttagna så slutade han äta upp boxen.
 
Nu är det väl kanske inte rätt årstid men när en av mina passhästar plötsligt började leka bäver visade det sig att han hade larver mellan tänderna. När dom var borttagna så slutade han äta upp boxen.

Ah, det är styngflugans larver med stor säkerhet. De är aktiva sensommar och tidig höst om jag inte minns fel. Min drog läpparna mot gallret några dagar tills de försvann.
 
Ah, det är styngflugans larver med stor säkerhet. De är aktiva sensommar och tidig höst om jag inte minns fel. Min drog läpparna mot gallret några dagar tills de försvann.
Precis. Här nere i söder kanske det skulle kunna vara eftersom det varit så milt.

Dom här försvann inte av sig själva. Var ett rätt kraftigt angrepp.
 
Tror också att en gren skulle vara bra! :) Min erfarenhet av aktivitetsbollar är att de bara är ointressanta.:meh: Slowfeed tror jag inte riktigt är bra, när de rycker sådär med "nacken"...
 
Ett annat alternativ till att lägga in grenar i boxen, är att börja fodra med Aspbarkspellets. Mycket effektivt mot box-bävrar :D
 
Enligt studier på SLU blir hästarna mer stressade av aktivitetsboll.

Slowfeedingnät hjälper troligen inte eftersom det troligen är något annat som triggar. Slowfeeding är ju exakt samma mängd. Men man kan testa om man vill.

Jag har nästan hela året runt grenar i boxarna. De föredrar gran inne och sälj ute, fråga mig inte varför. Just mina gillar inte björk men jag vet hästar som gör det. Just nu är det enda gången jag får i dem asp vilket jag har så mycket av att jag vill bli av med det.

Allt man har i boxarna kan vara farligt men lite sly eller grenar är nog mindre farligt än nät, om man nu är rädd för sådant.
Okej tack!
 
Får hon tillräckligt med torrsubstans? Hur länge står hon utan foder på natten?
Hon har varit väldigt snabb med att få i sig maten, men tycker hon har lugnat ner sig mycket nu. Var en mataggressiv tant när vi köpte henne, men inte alls längre. Så hon kanske äter upp allt på 1 timme ungefär så står nog ganska länge utan mat. Har blandat i halm i grovfodret också men det plockar hon bara ut...
 
Hon har varit väldigt snabb med att få i sig maten, men tycker hon har lugnat ner sig mycket nu. Var en mataggressiv tant när vi köpte henne, men inte alls längre. Så hon kanske äter upp allt på 1 timme ungefär så står nog ganska länge utan mat. Har blandat i halm i grovfodret också men det plockar hon bara ut...

Då har du nog svaret där. Max 6 timmar är vad en hästmage klarar sig utan foder innan risken för magproblem kommer och då gör de vad de kan för att få något i magen. Att en häst gnager kan alltså bero på att det är för långt mellan fodringarna. Jag skulle prova med småmaskigt hönät. Rycker och sliter hon så är det inte bra för då kan hon skada nacken men det är helt klart värt att prova. Mina äter lugnt och stilla och rycker inte alls men gör hon det så prova att ge lite på marken och resten i småmaskigthönät. Fortsätter hon så får du klura ut något annat.

Det är ett aber där det med hästar som vägrar äta halm. Jag har en jag med.

Hur många kilo ts får hon/100 kg kroppsvikt?
 
Ett annat alternativ till att lägga in grenar i boxen, är att börja fodra med Aspbarkspellets. Mycket effektivt mot box-bävrar :D

Funderade vidare på det där nu under några timmar.
De äter ju helst barken men jag har ju miljoner slygrenar som är avskalade sedan i somras som ska flisas.
Tror ni att det är lika attraktivt som aspbarkspellets? Eller är det som jag tror, det de ratat förr kommer de rata nu. Någon som testat?
 
Funderade vidare på det där nu under några timmar.
De äter ju helst barken men jag har ju miljoner slygrenar som är avskalade sedan i somras som ska flisas.
Tror ni att det är lika attraktivt som aspbarkspellets? Eller är det som jag tror, det de ratat förr kommer de rata nu. Någon som testat?

Frågan är om det är pga melassen de äter aspbarkspelletsen? Har du möjlighet så testa! Det vore spännande att se om de äter det :)
 
Frågan är om det är pga melassen de äter aspbarkspelletsen? Har du möjlighet så testa! Det vore spännande att se om de äter det :)

Mm, ska ju ändå flisa det så då kan man ju testa. Men, det blir nog till våren och då är det kanske inte så intressant bara därför.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 180
Senast: Irival
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
1 974
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 366
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Min islandshäst är ganska svårfödd, särskilt jämfört med hans tämligen lättfödda hagkompisar... För att de lättfödda inte skall bli...
Svar
9
· Visningar
744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp