Ponny som äter upp boxen

Idawizen

Trådstartare
Hej! Jag har en 20-årig pigg ponny som nu under en månads tid börjat äta upp boxinredningen. Hon går 5-6 dagar i veckan, med variation. Hon hoppas litegrann, mycket dressyr och mycket tricksträning. Den senaste månaden gnager hon besatt och har käkat upp en halv boxvägg där det nu är ett stort hål in till hennes boxgranne.
Kan det vara brist på någon vitamin/mineral? Hon får 8 kg hösilage om dagen, och en halv L havre morgon och kväll med glucosamin och en halv dl mineraler.
Då hon är väldigt lättfödd och har artros så vill jag inte höja hennes grovfodergiva just nu då hon blir en tunna bara av att kolla på gräs :D + att hon precis gått ner till en bra vikt att jobba upp muskler med.
Vad ska jag göra?
 
Stress? Har nåt ändrats den senaste månaden som kan stressa henne? Eller så är hon uttråkad? Kan du ha henne ute mer?
 
Stress? Har nåt ändrats den senaste månaden som kan stressa henne? Eller så är hon uttråkad? Kan du ha henne ute mer?
Inget nytt har hänt och hon är lugn som en filbunke som vanligt. Har ej märkt någon förändring på henne. :) Hon går ute från 7.30-20.30 ungefär så det går tyvärr inte. :/ Kanske skall testa att hänga upp något i hennes box som hon kan pilla med istället?
 
Det är många hästar som börjar tugga trä runt vintermånaderna och nu verkar vara som värst. Varför vet jag inte men jag vet stall som blir av med många stolpar på kort tid denna årstid.
Brist på cellulosa eller något annat. Jag har verkligen ingen aning.

kan det vara något sådant?
 
Kan man lägga/hänga in en gren i boxen som hästen kan sysselsätta sig med istället eller kan det vara farligt?
 
Jag tycker mig minnas jag har läst någonstans att brist på fibrer (främst vintertid) får hästar till att tugga på trä, både inne och ute.
 
Det är många hästar som börjar tugga trä runt vintermånaderna och nu verkar vara som värst. Varför vet jag inte men jag vet stall som blir av med många stolpar på kort tid denna årstid.
Brist på cellulosa eller något annat. Jag har verkligen ingen aning.

kan det vara något sådant?
Hm, ja det är märkligt. Hon har aldrig betett sig såhär förut heller, alltid varit väldigt prydlig. Rumsren och allt, haha.. Det kan inte vara något med tänderna heller? Skall boka tid till det då det börjar bli dags att kolla upp det.
 
Jag tycker mig minnas jag har läst någonstans att brist på fibrer (främst vintertid) får hästar till att tugga på trä, både inne och ute.
Finns det något tillskott att ge då isåfall? Är inte så jätteinsatt på det då hon endast fått havre, mineraler och glukosamin hos mig!
 
Kan man lägga/hänga in en gren i boxen som hästen kan sysselsätta sig med istället eller kan det vara farligt?
Men tänker kanske någon aktivitetsboll eller liknande och kanske några små grenar hon kan gnaga på? Tror du slowfeed nät kan vara något?
 
Men tänker kanske någon aktivitetsboll eller liknande och kanske några små grenar hon kan gnaga på? Tror du slowfeed nät kan vara något?

Enligt studier på SLU blir hästarna mer stressade av aktivitetsboll.

Slowfeedingnät hjälper troligen inte eftersom det troligen är något annat som triggar. Slowfeeding är ju exakt samma mängd. Men man kan testa om man vill.

Jag har nästan hela året runt grenar i boxarna. De föredrar gran inne och sälj ute, fråga mig inte varför. Just mina gillar inte björk men jag vet hästar som gör det. Just nu är det enda gången jag får i dem asp vilket jag har så mycket av att jag vill bli av med det.

Allt man har i boxarna kan vara farligt men lite sly eller grenar är nog mindre farligt än nät, om man nu är rädd för sådant.
 
Min dam älskade grenar inne, sommar som vinter. Men hon tuggade på dörren på vintern och lät den vara på sommaren.
Gran var stoooor favorit, grenar fick henna att sluta tugga på boxen så värt att testa.

Var försiktig med nät om du sätter in det, så hon inte han trassla in sig.
 
TS jag har haft hästar i stallet som gnagde genom boxväggen vintertid . De hade grovfoder vid insläpp från hagen men sket typ i det och gnagde hellre. Stod även på halm och uträknade foderstater.

Vi gav sly och grenar i hagen då slutade de gnaga inne.
Min egen häst har aldrig gnagt inne men han brukar få granris ändå - det verkar oerhört uppskattat !
Dock med gran behöver man vara noga att byta ut grenarna när de tagit barrkvistarna , för spetsarna på själva stamgrenen blir väldigt vassa . (Jag är tex rädd för ögonen, då jag sätter fast grenarna i fönstergallren, och om jag hade haft grenarna på golvet hade jag varit rädd för sticksår på benen) .

Finns ju mycket "snällare" trädslag också om du har tillgång till det. Asp, sälj och björk brukar hästarna gilla mycket !
 
TS jag har haft hästar i stallet som gnagde genom boxväggen vintertid . De hade grovfoder vid insläpp från hagen men sket typ i det och gnagde hellre. Stod även på halm och uträknade foderstater.

Vi gav sly och grenar i hagen då slutade de gnaga inne.
Min egen häst har aldrig gnagt inne men han brukar få granris ändå - det verkar oerhört uppskattat !
Dock med gran behöver man vara noga att byta ut grenarna när de tagit barrkvistarna , för spetsarna på själva stamgrenen blir väldigt vassa . (Jag är tex rädd för ögonen, då jag sätter fast grenarna i fönstergallren, och om jag hade haft grenarna på golvet hade jag varit rädd för sticksår på benen) .

Finns ju mycket "snällare" trädslag också om du har tillgång till det. Asp, sälj och björk brukar hästarna gilla mycket !

Det är min erfarenhet också, att det inte har med grovfoder eller inte. Våra lämnar halm men går ändå på sly, men inte hela vintern, utan nu.

Dock inte rädd för ögon. ;):D
 
Boxväggarna börjar inte bli murkna, väl? Min häst har en förkärlek för just lite murket trä. Friskt, hårt trä rör hon knappt.
 
Boxväggarna börjar inte bli murkna, väl? Min häst har en förkärlek för just lite murket trä. Friskt, hårt trä rör hon knappt.

Det vet man ju inte men många hästar äter ju färska impregnerade stolpar. Vissa gillar stockar man lägger in i hagarna. Grannens hästar gillar sådana vid denna tid, lite murkna, medan mina, som har många sådana i hagen, rör dem inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 204
Senast: Irival
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
1 996
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 406
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Min islandshäst är ganska svårfödd, särskilt jämfört med hans tämligen lättfödda hagkompisar... För att de lättfödda inte skall bli...
Svar
9
· Visningar
747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp