För stor häst till dottern?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annikaberg

Trådstartare
Hej! Nu är det så att min dotter ska få en egen häst, efter att hon gått på ridskola i 11 år, vilket jag ser som ganska rimligt då jag själv är väldigt hästintresserad och har tre egna :love:

Hon säger att hon så gärna vill ha en storhäst då hon tycker att dom är "så coola och maffiga", men problemet är att hon aldrig ens ridit på en storhäst O_o:p Hon har fått suttit på en av mina som är 165, men det var när hon var runt 10 och det minns hon inte. Jag har sagt till henne att jag tycker hon såklart ska få en storhäst, men en liten, max 160 cm i manken.

Nu har vi kollat runt lite överallt, och hittat några som passar, men hon har blivit så otroligt kär i en häst, som bara råkade vara 172 cm. :crazy:
Jag var dit och provred då jag har mycket mer koll på hästar än dottern, och hästen var väldigt snäll och lugn, men väldigt stor i gångarterna.

Hon fick testa rida min största på 165 cm och hon tyckte den var stor i början, men sedan sa hon att det kändes "coolt". Nu är det bara så att ingen av mina hästar har speciellt stora graciösa gångarter, och alla är som "stora ponnyer" :meh:, och det är ju väldigt stor skillnad från häst till häst. Hon är dessutom runt 165 cm själv så hon skulle inte nå upp till manken.

Det jag är rädd för är att hon ska åka dit och provrida (det är cirka 6 timmar dit så vill inte åka i onödan), och bli ännu mer kär i stunden och tycka att den är så cool, inte vilja ha någon annan häst och sedan om vi väl köper den tycka att den är läskigt stor osv, så vad tycker ni? :confused::confused:
 
Rider hon dina något annat tillfälle? Eller är det bara ridkolans halvblod som gäller?

Varför kan hon inte rida en av de hästar du redan har? Vill hon ha halvblod bara för att det är coolt eller vill hon göra något speciellt som dina inte klarar?
Klarar dina dressyr/hoppning vad hon nu vill göra ser jag ingen anledning till att ni bör köpa ett halvblod för halvblodets skull.

Jag tycker det låter som en dålig ide med så stor häst. Hon kommer troligen behöva pall för att tränsa, jobbigt att lägga på täcken själv osv.
Bättre med en mindre typ 160 som du sa.

Hon kommer kära ner sig i en annan häst även om hon inte tror det nu.

Jag är 170 och tycker att 170 häst är på gränsen för mycket i hanteringen, det blir jobbigt
tillslut.
Hon kanske tröttnat när vardags sysslorna blir för jobbiga.
 
Hej! Nu är det så att min dotter ska få en egen häst, efter att hon gått på ridskola i 11 år, vilket jag ser som ganska rimligt då jag själv är väldigt hästintresserad och har tre egna :love:

Hon säger att hon så gärna vill ha en storhäst då hon tycker att dom är "så coola och maffiga", men problemet är att hon aldrig ens ridit på en storhäst O_o:p Hon har fått suttit på en av mina som är 165, men det var när hon var runt 10 och det minns hon inte. Jag har sagt till henne att jag tycker hon såklart ska få en storhäst, men en liten, max 160 cm i manken.

Nu har vi kollat runt lite överallt, och hittat några som passar, men hon har blivit så otroligt kär i en häst, som bara råkade vara 172 cm. :crazy:
Jag var dit och provred då jag har mycket mer koll på hästar än dottern, och hästen var väldigt snäll och lugn, men väldigt stor i gångarterna.

Hon fick testa rida min största på 165 cm och hon tyckte den var stor i början, men sedan sa hon att det kändes "coolt". Nu är det bara så att ingen av mina hästar har speciellt stora graciösa gångarter, och alla är som "stora ponnyer" :meh:, och det är ju väldigt stor skillnad från häst till häst. Hon är dessutom runt 165 cm själv så hon skulle inte nå upp till manken.

Det jag är rädd för är att hon ska åka dit och provrida (det är cirka 6 timmar dit så vill inte åka i onödan), och bli ännu mer kär i stunden och tycka att den är så cool, inte vilja ha någon annan häst och sedan om vi väl köper den tycka att den är läskigt stor osv, så vad tycker ni? :confused::confused:


Storleksrelationen mellan dottern och hästen ser jag inte som något problem. Jag är 157 cm, och min häst är 170. Det fungerar fint. Inte behöver jag pall för att tränsa och sadla... Ett större rörelsemönster vänjer hon sig vid om hon rider den varje dag.

Men om du tror att hon kan bli rädd plötsligt - är hon inte så gammal så kanske det är bra att låna den (eller en liknande) på foder först? Då kan ni ju lämna tillbaka om hon skulle känna att det inte funkar.
 
Rider hon dina något annat tillfälle? Eller är det bara ridkolans halvblod som gäller?

Varför kan hon inte rida en av de hästar du redan har? Vill hon ha halvblod bara för att det är coolt eller vill hon göra något speciellt som dina inte klarar?
Klarar dina dressyr/hoppning vad hon nu vill göra ser jag ingen anledning till att ni bör köpa ett halvblod för halvblodets skull.

Jag tycker det låter som en dålig ide med så stor häst. Hon kommer troligen behöva pall för att tränsa, jobbigt att lägga på täcken själv osv.
Bättre med en mindre typ 160 som du sa.

Hon kommer kära ner sig i en annan häst även om hon inte tror det nu.

Jag är 170 och tycker att 170 häst är på gränsen för mycket i hanteringen, det blir jobbigt
tillslut.
Hon kanske tröttnat när vardags sysslorna blir för jobbiga.

Jo, som jag nämnde ovan så har jag två tvååringar och en häst (den på 165) som är väldigt het och stark, tror inte det är något för henne :)

Ja, det har jag sagt till henne, och jag tycker detsamma, får nog åka ner och låta henne provrida och så får vi se till att hon verkligen klarar av att han är så stor innan vi bestämmer oss ;)
 
Hej! Nu är det så att min dotter ska få en egen häst, efter att hon gått på ridskola i 11 år, vilket jag ser som ganska rimligt då jag själv är väldigt hästintresserad och har tre egna :love:

Hon säger att hon så gärna vill ha en storhäst då hon tycker att dom är "så coola och maffiga", men problemet är att hon aldrig ens ridit på en storhäst O_o:p Hon har fått suttit på en av mina som är 165, men det var när hon var runt 10 och det minns hon inte. Jag har sagt till henne att jag tycker hon såklart ska få en storhäst, men en liten, max 160 cm i manken.

Nu har vi kollat runt lite överallt, och hittat några som passar, men hon har blivit så otroligt kär i en häst, som bara råkade vara 172 cm. :crazy:
Jag var dit och provred då jag har mycket mer koll på hästar än dottern, och hästen var väldigt snäll och lugn, men väldigt stor i gångarterna.

Hon fick testa rida min största på 165 cm och hon tyckte den var stor i början, men sedan sa hon att det kändes "coolt". Nu är det bara så att ingen av mina hästar har speciellt stora graciösa gångarter, och alla är som "stora ponnyer" :meh:, och det är ju väldigt stor skillnad från häst till häst. Hon är dessutom runt 165 cm själv så hon skulle inte nå upp till manken.

Det jag är rädd för är att hon ska åka dit och provrida (det är cirka 6 timmar dit så vill inte åka i onödan), och bli ännu mer kär i stunden och tycka att den är så cool, inte vilja ha någon annan häst och sedan om vi väl köper den tycka att den är läskigt stor osv, så vad tycker ni? :confused::confused:
Det är ju helt omöjligt att svara på. En häst på 172 behöver inte alls vara för stor för en som är 165 lång. Du skriver inget om ålder på dottern så jag utgår bara från längden här. Jag är själv 165 lång. Jag har haft en häst på 170 som jag upplevde som väldigt stor att rida och en på 172 som bara hade långa ben. Det finns så extremt många andra egenskaper som spelar in och är långt viktigare än storleken - och på ditt resonemang låter det lite som om ni fått en hangup på höjd, både du och dottern ;-) Risken att åka och provrida i onödan finns alltid när man tittar på hästar.
 
Storleksrelationen mellan dottern och hästen ser jag inte som något problem. Jag är 157 cm, och min häst är 170. Det fungerar fint. Inte behöver jag pall för att tränsa och sadla... Ett större rörelsemönster vänjer hon sig vid om hon rider den varje dag.

Men om du tror att hon kan bli rädd plötsligt - är hon inte så gammal så kanske det är bra att låna den (eller en liknande) på foder först? Då kan ni ju lämna tillbaka om hon skulle känna att det inte funkar.

Hon är 16 år :)
Ja, det tror jag också hon skulle göra, jag är ganska kort själv och har vant mig vid större hästar, det ser jag inte som ett problem.

Tack för tipset, det ska vi nog göra, ska höra med ägaren :D
 
Jo, som jag nämnde ovan så har jag två tvååringar och en häst (den på 165) som är väldigt het och stark, tror inte det är något för henne :)

Ja, det har jag sagt till henne, och jag tycker detsamma, får nog åka ner och låta henne provrida och så får vi se till att hon verkligen klarar av att han är så stor innan vi bestämmer oss ;)

Såg inte det inlägget när jag skerv mitt :D

Antar att dottern är runt 15-17 och i den åldern blir man väldigt kär i hästar, jag övertalade min mamma att köpa en alldeles för hög häst åt mig själv också så jag vet. När jag provred så stegrade och slet sig hästen hej vilt men jag skulle ha den iallafall.

Dock det där med att höjden blir jobbig efter tid är inget ni lär märka på provridning, det kommer efter någon månad när armar och nacke gör ont ;)

Varför inte vänta någon månad och få en häst som passar?
 
Det är ju helt omöjligt att svara på. En häst på 172 behöver inte alls vara för stor för en som är 165 lång. Du skriver inget om ålder på dottern så jag utgår bara från längden här. Jag är själv 165 lång. Jag har haft en häst på 170 som jag upplevde som väldigt stor att rida och en på 172 som bara hade långa ben. Det finns så extremt många andra egenskaper som spelar in och är långt viktigare än storleken - och på ditt resonemang låter det lite som om ni fått en hangup på höjd, både du och dottern ;-) Risken att åka och provrida i onödan finns alltid när man tittar på hästar.

Oj, glömde bort att nämna att hon är 16 år, och jag håller med om det du skriver, det är dumt att döma hästar och lägga slutsatser bara på hästens mankhöjd :) Blir nog att åka ner och provrida ändå :D
 
Såg inte det inlägget när jag skerv mitt :D

Antar att dottern är runt 15-17 och i den åldern blir man väldigt kär i hästar, jag övertalade min mamma att köpa en alldeles för hög häst åt mig själv också så jag vet. När jag provred så stegrade och slet sig hästen hej vilt men jag skulle ha den iallafall.

Dock det där med att höjden blir jobbig efter tid är inget ni lär märka på provridning, det kommer efter någon månad när armar och nacke gör ont ;)

Varför inte vänta någon månad och få en häst som passar?

Jo, det minns jag, vad man höll på i den åldern :D

Nej det är ju självklart, speciellt eftersom hon är så kär i den, ska fråga ägaren om vi skulle kunna få ta hem hästen på foder i en månad för att se. ;)
 
Hon är 16 år :)
Ja, det tror jag också hon skulle göra, jag är ganska kort själv och har vant mig vid större hästar, det ser jag inte som ett problem.

Tack för tipset, det ska vi nog göra, ska höra med ägaren :D


Vilken mankhöjd man gillar är bara vana. Det viktiga är att hon tycker om den, och att den är en juste och klok häst som tar hand om sin ryttare. :)

Jag har också alltid haft "stort", trots att jag är kort. Ser inga problem med det.
 
@Annikaberg
Den faktiskta mankhöjden och hur stor en häst känns behöver inte nödvändigtvis ha så mycket med varandra och göra. ;)
Jag är själv 19 år, 162 cm lång och med korta små tax-ben. Alltså borde ju uteslutande rida ponnyer, enligt vissa. Nej, nej. Jag har inte ridit ponny sedan jag var 14 år (var visserligen lika lång då...). Har ridit ett halvblod, KWPN, på kanske 176-177 cm. Det är en av de "känslo-mässigt" minsta hästarna jag suttit på. Han kändes som en C-ponny, men med väldigt höga ben :p Min egna Herr Häst som jag har nu är 162 cm i mkh, korsning och grov i typ. Så grov i typ att han objektivt sett nog skulle passa bäst för en 185+ cm människa.

Så bara för att hästen är 172 cm i mkh behöver den absolut inte vara för stor för någon som är 165 cm - särskilt om det är ett halvblod av "modernare" typ. Och det går faktiskt att "lära sig" rida för stora hästar också. Det är bara klacken av ridstövlarna som är under schabrakskanten om jag har hoppläder på Herr Häst. Trots det klarar jag av att hoppa honom hyfsat ändå. Bara precis hela mina fötter är under schabrakskanten med dressyrläder - vi har ändå startat LA:2 dressyr. Så jag hade mycket hellre tittat på hästens temperament och personlighet, än höjd!
 
Jodu, det hade jag om jag inte hade två tvååringar och den jag nämnde (den på 165) som är otroligt het och stark :p Tror inte det är något för henne ;)
Är det bra temperament på tvååringarna skulle hon kanske kunna ta en av dem? Och rida in den själv (med hjälp)?
 
Jag är 156 cm och min häst var 163 i manhöjd. Inga som helst problem att sadla och tränsa då han alltid stod still och sänkte huvudet. Hade pall vid uppsittning.
Nu var det en lugn häst med ganska kort steg och jag hade känt honom i flera år. Hade jag letat häst hade jag tittat på D-ponny upp till ca 155, men när jag väl hade honom kändes aldrig storleken som ett problem.

Större gångarter tror jag man kan vänja sig vid om hästen är lugn. Är ju lättare att komma i obalans och kanske ramla av om han bråkar och dottern kan då bli skrämd.
 
Jag tycker det låter som en dålig ide med så stor häst. Hon kommer troligen behöva pall för att tränsa, jobbigt att lägga på täcken själv osv.
Bättre med en mindre typ 160 som du sa.

Alltså jag är 160 och har haft hästar upp till 185 på in och tillridning. Jag behöver inte pall i hanteringen och kan ofta tränsa större och svårare hästar än andra för att jag har utvecklat en bra teknik. Sen trivs jag bäst med ponnyer ändå ;)

Det är ju omöjligt att säga men det man får nog se på temperamentet och hur bra hon kan rida ihop den.
 
Alltså jag är 160 och har haft hästar upp till 185 på in och tillridning. Jag behöver inte pall i hanteringen och kan ofta tränsa större och svårare hästar än andra för att jag har utvecklat en bra teknik. Sen trivs jag bäst med ponnyer ändå ;)

Det är ju omöjligt att säga men det man får nog se på temperamentet och hur bra hon kan rida ihop den.

Ja men du är vuxen och in och tillridning tar väl inte år.
Jag antar är du är lite kunnigare än dottern i det här fallet och kan jobba på problemen men när man är tonåring och får besvär kan man tappa hela glädjen istället för att ta tag i problemet.

Om hästen bestämmer sig får att köra upp huvudet i taket då har man inte mycket att säga till om när man inte kan nå upp.
 
Jag skulle säga att hon ska ha en läromästare som inte är allt för stor. 160-165 räcker gott och väl beroende på krallig hästen är. Jag är 170 å känner mig lång på min 158-fullblod, men när jag sitter på 167-halvblodet som är dressyrhäst men ändå rätt nätt i typen så känner jag att det är lite väl mkt häst å gångarter. Roligare att rida om det är "enkelt".. Det kommer ju inte vara sista hästen... Hon ska ha kul å utvecklas, inte ha något coolt ;) i min värld ;) lycka till!!

ps: tycker hon verkar ha en rätt klok å vettig mamma :) ;)
 
Jag är 1.67 och rider våran 1.77 älg, dottern är 1.75 och 16 år har inga problem att rida honom såklart. Själv har jag muta i handen när jag ska tränsa då han måste ner med huvudet ordentligt för att jag ska nå. I skänkelläget så är det faktiskt jag som kommer åt honom bäst trots att jag är kort. Se till att ni åker och kollar på fler hästar så att dottern känner att hon klickar med hästen och inte bara vill ha den för att den ser bra ut på bild/film.
 
Se till att ni åker och kollar på fler hästar så att dottern känner att hon klickar med hästen och inte bara vill ha den för att den ser bra ut på bild/film.


Håller med.

Ang mankh så gör ju folk vad som känns bäst för dem. Men att välja bot en häst för att den är 170 istället för 165 fattar jag inte, om nu tjejen gillar den. Viktigaste är ju att den är juste, hjälpsam och vänlig mot sin ryttare.

Står den och drar upp huvudet och inte vill tränsas så är det ju andra problem än mnkhöjden man måste se över. En ilsken liten ponny är inte så kul att tas med alltid heller - rena felbeteenden blir lite konstigt att ha som argument.

TS - ni gör som ni vill, köp inte utan att dottern provat, och jag tror det är smart att ha på prov oavsett vad ni nu skaffar. Men det är ju dottern som ska rida, dottern som ska ta hand om, dottern som ska tycka om... då är det lämpligt att dotterns åsikter och röst inte ignoreras. Hon var ju 165, så himla kort är hon inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Vi har ju en tråd om vilka raser folk inte tycker så mycket om, och jag insåg när jag läste den att jag är väldigt mycket bättre på att...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 263
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp