För stor häst till dottern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, glömde bort att nämna att hon är 16 år, och jag håller med om det du skriver, det är dumt att döma hästar och lägga slutsatser bara på hästens mankhöjd :) Blir nog att åka ner och provrida ändå :D

Eftersom din dotter är 16 år gammal och inte jättelång så har hon ju antagligen några år kvar på ponny om hon vill. Det finns ingen typ av gemenskap runt ponnyer i närheten som hon går miste om om hon skaffar storhäst? Om så, är dottern medveten om vad hon går miste om genom att skaffa storhäst?
Det är det enda problemet jag kan se med att skaffa storhäst till någon som är omyndig. Annars ser jag inga problem med att köpa häst på 170 cm, jag är lika lång som din dotter och har ridit hästar på över 180 cm. Med en stadig pall löser sig resten :)
 
Ja men du är vuxen och in och tillridning tar väl inte år.
Jag antar är du är lite kunnigare än dottern i det här fallet och kan jobba på problemen men när man är tonåring och får besvär kan man tappa hela glädjen istället för att ta tag i problemet.

Om hästen bestämmer sig får att köra upp huvudet i taket då har man inte mycket att säga till om när man inte kan nå upp.

Ja, absolut, jag tycker bara inte att just det är de största problemen. Jag hade aldrig köpt en häst över 165 till mig själv, men det är ju en smaksak. Har hästen bra egen balans, hyfsad med motor, håller ihop sig själv bra och dessutom är en trygg läromästare, kan det vara lika bra som en mindre häst. Allt ligger ju inte i mankhöjden.
 
Hon är ändå sexton år, jag hade inte låst fast mig vid mankhöjden vare sig om jag var henne eller dig i det här fallet. Jag är bara 1,57 och jag red stor häst redan som fjortonåring. Förvisso små stora hästar, och till en början en smäcker liten fullblodskorsning, men ändå stora hästar. (Backade sen tillbaka och rider idag C-ponny, men det är en annan femma.)

Den hästen jag red då var väl runt 1,65 i mankhöjd ungefär. I förhållande till min längd ungefär samma som om din dotter skulle ha en runt ~170 cm. Henne kunde jag sadla själv, lägga på täcke och hoppa upp utan pall om det krävdes. Däremot kom jag inte upp utan pall på halvblodet jag hade på foder senare, som visserligen var lägre i mankhöjd men väldigt mycket grövre byggd.

Allt är ju en smaksak. Jag tycker personligen att det är roligare att rida ponny, och har de fysiska möjligheterna att göra det, men det är ju långt ifrån alla som tycker som jag. Hon kanske faktiskt föredrar stora hästar? Men som sagt, lås er inte vid första bästa, utan låt henne testa flera olika innan ni bestämmer er.
 
Jag hade inte låst fast mig vid mankhöjd. 165 cm lång är inte speciellt kort, utan är en längd många vuxna har som rider 170- hästar.
Sen förstår jag inte tanken som vissa har att man ska rida ponny tills man är 18. Varför då? Möjligtvis då om man vill åka på ponnytävlingar ihop med andra ponnyägare.
Någon nämnde att det blir problem om en 170- häst drar upp huvudet men gör hästen det är det beteendet snarare än höjden som jag tycker är problemet.
 
Häst o jag här kombon 163 vs 172. Han stor o jag liten. Kan vara tax i sin gång liksom pansarvagn. Höjden och orken (orken från piloten, dvs jag) är inga problem - handlar om hans utbildningsnivå men lite liten känner jag mig allt när han är pansarvagn o tycker som han tycker.
 
Precis som många andra redan skrivit är mankhöjden egentligen inte det väsentliga. En stor häst kan vara lätt i kroppen, kort i ryggen och bära sig själv naturligt...likväl som en mindre häst kan vara lågställd,lång rygg,tung att rida.

Jag skulle nog fråga dottern vad hon vill med sin ridning och köpa en lämplig häst efter de behoven. Ska det vara en skogsmulle eller en läromästare till tävling? Oavsett tycker jag att det vikigaste att titta på är psyket, sundhet(är hästen frisk), historiken (är det en häst från försäljningsstall utan historik?), exteriör. En bra byggd häst är oftast mer tacksam att lära sig hitta rätt känsla på = det blir roligare att rida och din dotter kommer utvecklas snabbare.

Vi gjorde misstaget att köpa "fel" första stora hästen efter ponny. På tok för svår, utmanande, stoig, för dåligt utbildad mm... bytte sedan till en mer lämplig juniorhäst. Ung och ganska stor men vältaxerande mot hinder och riktigt bussig.
 
Hej! Nu är det så att min dotter ska få en egen häst, efter att hon gått på ridskola i 11 år, vilket jag ser som ganska rimligt då jag själv är väldigt hästintresserad och har tre egna :love:

Hon säger att hon så gärna vill ha en storhäst då hon tycker att dom är "så coola och maffiga", men problemet är att hon aldrig ens ridit på en storhäst O_o:p Hon har fått suttit på en av mina som är 165, men det var när hon var runt 10 och det minns hon inte. Jag har sagt till henne att jag tycker hon såklart ska få en storhäst, men en liten, max 160 cm i manken.

Nu har vi kollat runt lite överallt, och hittat några som passar, men hon har blivit så otroligt kär i en häst, som bara råkade vara 172 cm. :crazy:
Jag var dit och provred då jag har mycket mer koll på hästar än dottern, och hästen var väldigt snäll och lugn, men väldigt stor i gångarterna.

Hon fick testa rida min största på 165 cm och hon tyckte den var stor i början, men sedan sa hon att det kändes "coolt". Nu är det bara så att ingen av mina hästar har speciellt stora graciösa gångarter, och alla är som "stora ponnyer" :meh:, och det är ju väldigt stor skillnad från häst till häst. Hon är dessutom runt 165 cm själv så hon skulle inte nå upp till manken.

Det jag är rädd för är att hon ska åka dit och provrida (det är cirka 6 timmar dit så vill inte åka i onödan), och bli ännu mer kär i stunden och tycka att den är så cool, inte vilja ha någon annan häst och sedan om vi väl köper den tycka att den är läskigt stor osv, så vad tycker ni? :confused::confused:
Öhhh, hon är 16 år, har ridit i princip hela sitt liv och är av medellängd som dom flesta kvinnliga ryttare. Varför skulle hon inte rida stor häst? Jag fattar inte. Är hon funktionshindrad?
 
Jag började rida storhäst på ridskola när jag var 12 år. Då var jag 162cm lång. Min underbara sköthäst då, han var 172cm i mankhöjd, ett kraftigt halvblod med en hel del åsikter om saker och ting. Jag minns fortfarande att vissa ridlärare blev sura för att jag vägrade rida ponny, men med facit i hand så blev det riktigt bra.

Sedan, varför skulle det vara fel att ha en cool häst? Det viktiga är väl att hästägaren tänker positiva tankar om hästen, sedan om det är "åh så cool!" eller "så tokigt gulligullig!" spelar kanske ingen större roll? Det viktigaste är ju att häst och ryttare trivs ihop.
 
Jag tycker ni ska provrida fler hästar så hon får känna efter. Är den första rätt så är det så, men det kan vara bra att ha sett sig omkring lite innan man bestämmer sig. Är hon mest van att rida ponny eller mindre hästar så kan det nog bli en omställning i början.

Själv är jag tvärtemot mot de flesta, trivs jag bäst på hästar runt 155 cm och är själv 175. :D
 
Jag är 165 cm (vuxen) och tycker att ridmässigt så spelar individen större roll än storleken. Däremot i allt annat är en häst på 155 cm mycket mer praktisk än en jätte på 175 cm. Allt blir lite jobbigare med en så stor häst som t.ex. lägga på sadel, tränsa om hästen inte är snäll och sänker huvudet och hoppa upp på den utan pall. Även om jag i stort sett alltid hoppar upp med pall så är det praktiskt att kunna hoppa upp utan pall.
 
Däremot i allt annat är en häst på 155 cm mycket mer praktisk än en jätte på 175 cm. Allt blir lite jobbigare med en så stor häst som t.ex. lägga på sadel, tränsa om hästen inte är snäll och sänker huvudet och hoppa upp på den utan pall. Även om jag i stort sett alltid hoppar upp med pall så är det praktiskt att kunna hoppa upp utan pall.
Jag tänker att det beror mkt på hur man är som person och vilken häst man har. Har man en häst som "inte är snäll och sänker huvudet" så är det ju snarare det beteendet som är problemet och inte storleken. Samma sak med att hoppa upp- jag är klumpig och tycker litet är bättre men har korta vänner som smidigt hoppar upp på 1.80 hästar. Så det tycker jag snarare har med ens fysik/person att göra. :D
 
Jag tänker att det beror mkt på hur man är som person och vilken häst man har. Har man en häst som "inte är snäll och sänker huvudet" så är det ju snarare det beteendet som är problemet och inte storleken. Samma sak med att hoppa upp- jag är klumpig och tycker litet är bättre men har korta vänner som smidigt hoppar upp på 1.80 hästar. Så det tycker jag snarare har med ens fysik/person att göra. :D

Ja, då är det ju. Jag bara tog det som exempel.
 
Jag är 163 cm lång. Funderade för ett par år sedan om jag skulle komplettera mina fjordhästar med halvblod. Började med att vara medryttare till ett halvblod och redan efter första gången insåg jag att det är för stort för mig. Det var en snäll och trevlig häst, men tex var det högt att sadla, för att inte tala om all yta med lera att sanera...

Så istället blev det Welsh mountain och det har jag aldrig ångrat! :)
 
Hej, jag är snäll för den här gången, då jag missat denna tråd. Men starta inga nya längd- och vikttrådar under gnägg. Det finns en längd- och vikttråd sedan MÅNGA år tillbaka under forumet RIDNING. Då trådskaparen fått flera svar, så låser jag den här. :banana:

Med vänlig hälsning

Moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Vi har ju en tråd om vilka raser folk inte tycker så mycket om, och jag insåg när jag läste den att jag är väldigt mycket bättre på att...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 263
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp