Bukefalos 28 år!

För stort stall?

bergstopp

Trådstartare
vi är i startgroparna för att bygga stall hemma.
Jag har ritat en ritning som jag, personligen, tycker är perfekt.
Jag har varit noga med att ha mycket förvaringsutrymme.
Tanken är att det ska bli 12x9 meter
Två boxar på 3x3,5 m
Stallgången + spolspilta 3 m bred
Förråd (spån, grepar odylikt) 3x6 m
Sadelkammare 3x6 m
Hö/foderförvaring 3x6 m

Det blir mitt absoluta drömstall men jag är rädd att det blir för stort för endast två hästar?
Vad tycker ni?
 
Spontant känner jag att jag kanske hellre hade dragit ner en liten aning på förråd (18 m2 är ett rymligt personbilsgarage) och sadelkammare till förmån för större boxar.
Sen kanske det inte är lika lätt gjort som sagt, beroende på hur totalytan är disponerad.
 
Jag tycker det låter litet... 3x3,5 m är ju bara 10,5 kvm och det tycker jag är gränsfall till mina d-ponnyer. Min b-ponny stod tidigare i en box som var 9,5 kvm och den kändes precis lagom till henne.

Eller har du små ponnyer?

De andra utrymmena låter ok, men var ska hovslagaren jobba? Hovslagaren behöver ffa bra ljus och plant golv, vilket inte passar ihop med spolspilta.
 
Jag tycker det låter litet... 3x3,5 m är ju bara 10,5 kvm och det tycker jag är gränsfall till mina d-ponnyer. Min b-ponny stod tidigare i en box som var 9,5 kvm och den kändes precis lagom till henne.

Eller har du små ponnyer?

De andra utrymmena låter ok, men var ska hovslagaren jobba? Hovslagaren behöver ffa bra ljus och plant golv, vilket inte passar ihop med spolspilta.

Visst skulle man kunna göra boxarna större. Har två d-ponnysar.
Stallgången är L-formad, som går längs med boxarna och svänger sedan ner längs med sadelkammare och förråd så det finns gott om plats för hovslagaren att stå och jobba.
 
Spontant känner jag att jag kanske hellre hade dragit ner en liten aning på förråd (18 m2 är ett rymligt personbilsgarage) och sadelkammare till förmån för större boxar.
Sen kanske det inte är lika lätt gjort som sagt, beroende på hur totalytan är disponerad.

Ja, jag har funderar på det men får inte till en bra planlösning då. Får kanske klura lite till. :)
 
Jag hade gjort 3 boxar och större foderförvaring (åkt ha foder i den tredje boxen). Ett stall kan nästan inte bli för stort. :D Det finns alltid nåt att ställa dit.
 
Hur många timmar är hästarna i sina boxar?
Hur många timmar står dom på gången/spolspiltan?
Jag skulle göra stora boxar, och mindre av de andra utrymmena.
Med smart planering behövs inte så stor sadelkammare. De är ju trots allt bara två hästar/ponnyer.
Hur mycket grejer behöver man?

* Jenny *
 
Ditt planerade stall är ca 100 kvm. Vårt stall inkl sadelkammare är 170 kvm, och utöver det har vi 60 kvm för foderförvaring - för fyra hästar. Boxarna är 16-20 kvm styck, gångarna är breda och luftiga och förvaring och sadelkammare är väl planerade. Ja, det är rymligt, men det känns inte onödigt stort på något sätt. Foderförvaringen är värd att tänka till lite extra på. Vi har som sagt 60 kvm intill själva stallet. Vi har dubbeldörrar in dit för att lätt kunna lasta in foder och ett riktigt slätt och bra cementgolv. Tack vare det kan vi ha allt på pallar och dra runt det med en palldragare. Vi får precis plats med halva årets grovfoderförbrukning där - när det precis kommit en sändning är det proppfullt.
Jag skulle säga att planeringen och logistiken är allra viktigast - och att för stort är svårt att åstadkomma. Jag skulle absolut funderat på större boxar än du planerar, det gör stor skillnad om du vill sälja i framtiden.
 
Jag hade också velat ha 3 boxar, även om man aldrig använder det 3e boxen så är det trevligt att ha en extra, min 3e box har jag som extra uppbindningsplats, förvaring av halm och höpåsar, torkar täcken där inne och har till och med haft häst där inne när jag en vinter hade 3 st (nya hästen kom innan gamla togs bort). Har också haft ngn av jobbets hästar där när de haft överfullt.

Jag har funderat lite på att göra om mina 3 st 3*4kvm stora boxar till 2 st 5,5*4kvm, men det känns inte helt lönt då det är mycket jobb, och så duger boxarna redan som de är :p.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 287
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag är ny i ett stall. Och det är två stycken som har häst i stallet sen innan. Stallet ägs av en person som själv inte har någon häst i...
2
Svar
29
· Visningar
4 060
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 346
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp