För tung för att rida?

Sv: För tung för att rida?

Det här med att jag skrev att det är en rättighet, satt i funderade på det. Egentligen är det inte det, utan som jag skrev efteråt det är en bonus. Min äldsta häst, 10år, jag fick honom utav uppfödaren för ett par år sedan då han är mkt svårriden, han är en sån travare som aldrig lär sig att varva ner, han har ett enormt löphuvud o vill alltid hålla farten uppe. (vilket han självklart inte får) Det är många som varit medryttare på honom innan jag tog över honom helt, dessa vart avslängda eller rädda för honom för han gjorde nått hyss. Men av någon anledning accepterar han att jag rider honom, trots min vikt. Han är väldigt lycklig när vi är ute i skogen, han går o småbrallar o piper till o låtsas att han ska sticka med mig.. Det ser jag som en lycklig häst.
Så min senaste tanke: Det är hästen som väljer om han/hon vill bära en tung ryttare; vi hade tidigare ett sto, större o grövre än denna jag berättade om nu. Hon vart istadig o lat när jag red henne men när någon mindre red gick hon som en klocka. Henne sålde vi trots att hon var underbar..hon gillade inte när jag red...tyngden kanske???

Små tankar...
 
Sv: För tung för att rida?

Nej absolut inte, man kan inte kräva det av en ridskola, man glömmer lite ursprungscitatet när man "debatterar" såhär. Men jag tänker mer som prvatryttare. En ridskola måste se till hästarnas hälsa först o främst då det handlar om många olika djurindivider och massvis med pengar. Så jag tycker inte ridskolan gör fel.
Sen som du säger är det inte en rättighet/bonus för alla, vissa bör bara inte ha häst eller rida.(nu har jag inget bra exempel men ni kan nog tänka ut nått själva)
För er alla som är tunga (ska inte säga överviktiga för det finns ju grova människor oxå) ni får leta reda på en ridskola med större hästar, det finns! Ge inte upp bara för att det inte gick just på den ridskola du försökte.

Ja, och ridskolors viktgränser är väl ändå ursprungsfrågan som berörs här. Iaf så är det den som jag berör.
Linköping är dessutom en stad med många ridskolor :)
 
Sv: För tung för att rida?

Varför ska det då vara en rättighet för en ridskola att få kommunala bidrag, det är nämligen så att en sådan regel skulle kunna ligga snuddande nära en diskriminering. Frågan är nämligen om någon fick för sig att göra en anmälan om det, antagligen skulle få rätt.
Det kan ses som diskriminering visst, men det är fel att kalla det så. Det handlar om levande djur. Det är INTE diskriminerande att tex neka Yngvor 150 kg att rida på lilla fullblodet. Det är patetiskt att ens tänka i de banorna. Det handlar om levande djur som kan ta skada av detta.

Fast nu är du fel ute, storleken är inte avgörande för hur mycket en islänning kan bära. Man vill så gärna tro att en stor islänning är mer viktbärande än den lilla, men ack så fel man kan ha. Det hänger på så mycket mer än bara storleken, och det är utifrån dessa kriteterier man får bedömma och inte på grund val av hur stor hästen är.
Det sa jag inte heller? Jag skrev SLIMMAD, just för att liten kompakt islänning/nordsvensk/halvblod kan vara lika starka som större. Men i riktigt slimmad modell är de inte lika viktbärande som de med kortare, kraftigare rygg tex.

Om man inte har en egen häst eller kan köpa en som passar en så ska man alltså inte få rida alls ? bara för att man råkar ha lite mer muskler än andra ?
Nej, då ska man helt enkelt inte rida, beroende på vilken vikt vi talar om här. Det är ingen rättighet! Det är levande djur!
 
Sv: För tung för att rida?

Hej,

Har varit läsande medlem här på forumet i ett tag nu, men det här blir första inlägget. :)

Jag rider själv på en ridskola som dels har en maxgräns på 90 kg och dels en specifik viktgräns på varje häst. Vi har till och med en invägning i början av varje termin. För att undvika att elever känner obehag över att deras vikt registreras har vågen som används inga siffror utan endast intervaller markerade med bokstäver. Dessa bokstäver motsvarar de gränser som satts för varje häst: om du väger inom 'E' intervallen får du rida hästar med bokstaven 'E' och uppåt.

Ridskolan började med detta för några år sedan, och det verkar ha fungerat ganska bra. Jag har i alla fall inte hört om några större problem, och på det stora hela tycker jag att det är en bra idé trots att det medfört vissa mindre problem för mig själv. Jag ligger visserligen inte i närheten av den övre viktgränsen, men jag ligger precis på gränsen för att få rida de minsta hästarna och största ponnyerna, vilket är vad jag trivs bäst med.

Jag hade därför gärna hade velat se att man också tog med ryttarnas utbildningsnivå i beräkningarna. Som det är nu blir det ibland lite för oflexibelt. Men det är klart, en fast gräns är lättare att hantera för personalen, så att det inte blir något tjafs om att 'visst är jag duktig nog att rida den hästen trots min vikt' och 'inte är hon duktig nog att rida en häst med såpass låg viktgräns'.

Jag skulle också gärna se att man satsade mer på viktbärande hästtyper på ridskolor i allmänhet, istället för att bara satsa på stora halvblod till de tyngre ryttarna. Fast det är klart, min åsikt i detta har en hel del att göra med att mina nerver sviker mig helt på större hästar. ;) Dessutom tycks ju åsikterna ofta gå isär om hur stora skillnaderna mellan olika hästtyper egentligen är när det gäller hur viktbärande de är.

I vilket fall som helst så tycker jag att det är självklart att hästarnas välmående alltid måste komma i första hand, och på en ridskola kan det därför krävas betydligt hårdare viktgränser än vad som man skulle sätta på samma hästar i privat ägo. Arbetsbördan, och typen av arbete, blir ju en helt annan.
 
Sv: För tung för att rida?

Det kan ses som diskriminering visst, men det är fel att kalla det så. Det handlar om levande djur. Det är INTE diskriminerande att tex neka Yngvor 150 kg att rida på lilla fullblodet. Det är patetiskt att ens tänka i de banorna. Det handlar om levande djur som kan ta skada av detta.

Nu pratade vi inte om 150 kg, utan 90 kg. Fö så är jag rätt säker på att Yngvor 150 kg inte kommer upp på en häst, så risken för att Yngvor utsätter hästen för djurplågeri är liten.

Det beror på modellen. Jag skulle ALDRIG sätta så mycket på min nordis, eller en ardenner osv. Jag skulle ALDRIG sätta så mycket på en islandshäst, de är viktbärande hästar men jag respekterar dom. Tydligen till skillnad från andra här.
Det finns ju slimmade modeller på 132 cm liksom, ska 120 kg rida dom också? Det är djurplågeri.

Så vad du i praktiken menar är att små och seninga/slimmade människor är väldigt svaga, medan de större är starkare. Ja du anar inte hur fel du har, om du baserar det uttalandet på dessa kriterier.
 
Sv: För tung för att rida?

Det verkar som många har missuppfattat mitt inlägg.
Jag använde bara min ridskola som ett exempel. Jag tycker att det är förskräkligt att hästar ska gå 3lektioner á 45min och bara ha en vilodag varesej dom bara rids av "smala" människor och om sedan det är tyngre människor så gör det ju saken bara värre.
Det jag menade var att om hästen får vila 2 dagar och uppåt varje vecka och kanske inte gå alla 3lektioner varje dag så håller ju hästarna längre + att dom måste vara välmusklade. Jag skulle aldrig sätta mig upp på en tunn häst och det spelar ingen roll vilken ras det är.
Jag tycker inte att man ska rida shettisar när man väger för mycket utan det finns folk som är kortare och väger mindre. Låt dom rida shettisarna. Sen kanske man kan köra shettisen om man väger mera men det hörde inte riktigt hit:bump:
 
Sv: För tung för att rida?

Det är väldigt kul när folk ska tala om för mig vad jag tycker och menar :smirk:
Jag menar inte att vikten per automatik avgör hur duktig man blir. Men man har oftast lättare med balans och följsamhet om man är normalviktig jämfört med om man är överviktig.
Och ja, fetma är imo ett handikapp som försvårar. Därmed inte sagt att alla som väger 90 kg och mer än så lider av fetma.

Ursäkta mig men plocka fram den studie som påvisar att normalviktiga skulle ha bättre balans än någon med övervikt.... Nu tror jag att du hittar på fakta..
 
Sv: För tung för att rida?

Ursäkta mig men plocka fram den studie som påvisar att normalviktiga skulle ha bättre balans än någon med övervikt.... Nu tror jag att du hittar på fakta..

Jag anser det självklart. Prova själv. Ta på dig en ryggsäck eller viktbälte meed 20 kg extra. Då lär du märka skillnaden i balans. Ju mer massa/tyngd som ska balanseras upp desto jobbigare blir det.
 
Sv: För tung för att rida?

Jag anser det självklart. Prova själv. Ta på dig en ryggsäck eller viktbälte meed 20 kg extra. Då lär du märka skillnaden i balans. Ju mer massa/tyngd som ska balanseras upp desto jobbigare blir det.

Fast så kan man inte heller påstå, visst blir det balansproblem om du hänger på 20 kg extra på en gång och på en människa som inte är van. Faktum är att om du vände på kakan och på en gång tog bort 20 kg på samma människa så skulle den personen ändå få balans problem.
Så det är inte jämförbart på så vis, du får nog tillämpa ett annat exempel.
 
Sv: För tung för att rida?

Fast så kan man inte heller påstå, visst blir det balansproblem om du hänger på 20 kg extra på en gång och på en människa som inte är van. Faktum är att om du vände på kakan och på en gång tog bort 20 kg på samma människa så skulle den personen ändå få balans problem.
Så det är inte jämförbart på så vis, du får nog tillämpa ett annat exempel.

Jodå, jag förstår vad du menar. Svårt att ge exempel på något som jag ser som tämligen självklart. Ju mindre vikt, desto mindre vikt att orka balansera upp.
Det jag ville ge var ett genomförbart exempel så att casiopeja kunde känna skillnaden. Jag kan inte be henne skära bort 20 kg :idea:
 
Sv: För tung för att rida?

Jag anser det självklart. Prova själv. Ta på dig en ryggsäck eller viktbälte meed 20 kg extra. Då lär du märka skillnaden i balans. Ju mer massa/tyngd som ska balanseras upp desto jobbigare blir det.

Den liknelsen är helt fel. En persons övervikt sitter inte centrerat runt midjan som ett tyngdbälte. Inte heller sitter de på ryggen likt en ryggsäck...
 
Sv: För tung för att rida?

Den liknelsen är helt fel. En persons övervikt sitter inte centrerat runt midjan som ett tyngdbälte. Inte heller sitter de på ryggen likt en ryggsäck...

Men jösses, det är ju självklart. Det var ett tips så du kunde prova hur det känns i ren viktskillnad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 098
Senast: Zpunk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Enköpings ridklubb har infört en gräns som säger att deltagare inte får väga över 90 kilo för att det inte ska blir för tungt för...
2
Svar
23
· Visningar
2 591
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp