Föräldrapenning

Vart dras skatten i ditt räkneexempel? Lön x 12 månader x SGI % x 80%, det borde bli x 0.7 en gång också väl, innan division med 365?

37083 kr/månad innebär ju 662 kr/dag men sen skriver ju jerseyko att taket är 940 kr/dag? Är taket innan skatt då eller?


Alltså jag blir helt snurrig av det här... hoppas ni har lite tålamod :D

Vad får jag ut per dag om jag har en lön på 26 000, 464 kr/dag?
Nej 663 kr om dagen är före skatt på en lön om 26000 kr i månaden.

Max belopp man kan få om man slår i taket på 37083 kr/månad är 946 kr per dag före skatt. Taket är kopplat till ett basbelopp så det ändrar sig en liten aning varje år.
 
Mycket möjligt att jag tänker fel här, men för att få ut Max av sin föräldrapenning (alltså de där 80%) så måste man ju ta ut 30 dagar. Men ingen jobbar ju 30 dagar/månad för att få ihop till sin lön.

Alltså om man har 20k i månadslön så jobbar man ju ca 20 dagar/månad (5x4) men ska man få ut sina 80 % av det måste man ta ut 30 dagar, jag tycker inte det går ihop även om det säkert finns en logisk förklaring.
 
När du räknar så får du också komma ihåg att det är högre skatt på föräldrapenning än på arbete. Det är nämligen inget jobbskatteavdrag på föräldrapenning.
 
Nej 663 kr om dagen är före skatt på en lön om 26000 kr i månaden.

Max belopp man kan få om man slår i taket på 37083 kr/månad är 946 kr per dag före skatt. Taket är kopplat till ett basbelopp så det ändrar sig en liten aning varje år.


Ursäkta min tröghet, tro det eller ej så har jag läst matte D på gymnasiet.

946 kr x 30 dagar = 28380 kr? Vart kommer då 37 083 kr ifrån? Hur kan man få 37 000 om man bara kan få max 940 kr/dag?
 
Mycket möjligt att jag tänker fel här, men för att få ut Max av sin föräldrapenning (alltså de där 80%) så måste man ju ta ut 30 dagar. Men ingen jobbar ju 30 dagar/månad för att få ihop till sin lön.

Alltså om man har 20k i månadslön så jobbar man ju ca 20 dagar/månad (5x4) men ska man få ut sina 80 % av det måste man ta ut 30 dagar, jag tycker inte det går ihop även om det säkert finns en logisk förklaring.
Det är inte logiskt. Men försäkringskassan slår ut det på kalenderdagar inte arbetsdagar. Därför måste du ta ut 7 dagar per vecka för att få full ersättning.
 
Ursäkta min tröghet, tro det eller ej så har jag läst matte D på gymnasiet.

946 kr x 30 dagar = 28380 kr? Vart kommer då 37 083 kr ifrån? Hur kan man få 37 000 om man bara kan få max 940 kr/dag?
De 37083 är alltså en månadslön från arbetsgivaren på 37083. Tjänar du mer än så så får du ändå inte mer i föräldrapenning från försäkringskassan.
 
Okej,

Lägstanivån, vad får jag ut per månad EFTER skatt om jag tar ut för 5 dagar/ vecka?
Lön 26 000 kr, vad får jag ut per månad EFTER skatt om jag tar ut för 5 dagar/ vecka?
Lön 26 000 kr, vad får jag ut per månad EFTER skatt om jag tar ut för 4 dagar/ vecka?

Det är typ dom alternativen som finns för min del....
 
De 37083 är alltså en månadslön från arbetsgivaren på 37083. Tjänar du mer än så så får du ändå inte mer i föräldrapenning från försäkringskassan.

Min sambo tex tjänar långt över de där 37083kr/månad så han kommer inte vara föräldraledig supermkt pga tappar tiotusentals kronor varje månad. Sen jobbar han hemifrån så han kommer kunna va delaktig ändå (innan ngn blir upprörd) men när han ska ta ut föräldraledig betyder det alltså att allt över 37083 "brinner inne" eller vad man ska säga? Hans jobb har inget kollektivavtal tyvärr.
 
Det är inte logiskt. Men försäkringskassan slår ut det på kalenderdagar inte arbetsdagar. Därför måste du ta ut 7 dagar per vecka för att få full ersättning.

Finns det förklarat nånstans varför de gör så? Jag tycker det känns heldumt :/ fast smart på ett sätt för om man bara behövde ta ut 20 dagar/månad för full ersättning skulle ju dagarna räcka väldigt länge och det är väl negativt för staten/samhället.
 
Okej,

Lägstanivån, vad får jag ut per månad EFTER skatt om jag tar ut för 5 dagar/ vecka?
Lön 26 000 kr, vad får jag ut per månad EFTER skatt om jag tar ut för 5 dagar/ vecka?
Lön 26 000 kr, vad får jag ut per månad EFTER skatt om jag tar ut för 4 dagar/ vecka?

Det är typ dom alternativen som finns för min del....

Föräldrarollen är ju jättelätt att använda och man behöver inte registrera sig.
 
Okej,

Lägstanivån, vad får jag ut per månad EFTER skatt om jag tar ut för 5 dagar/ vecka?
Lön 26 000 kr, vad får jag ut per månad EFTER skatt om jag tar ut för 5 dagar/ vecka?
Lön 26 000 kr, vad får jag ut per månad EFTER skatt om jag tar ut för 4 dagar/ vecka?

Det är typ dom alternativen som finns för min del....

Alla dina frågor hittar du enklast svar på på sidan du v fått två länkar till. Ingen inloggning behövs. Där kan du också skriva i skattetabell eftersom ingen här vet var du bor.
 
@BernT har också funderat på det där men det är väl för att få mer valfrihet helt enkelt.
Sjukpenning och de flesta andra ersättningar är ju 80% rakt av. Men om 80% är 5 dagar i veckan skulle man ju få färre dagar totalt.
 
Hej!
Dags för fler dumma frågor ;)

Har försökt ringa FK men orkar inte med deras långa telefonkö. Tänker att min fråga är ganska enkel så jag kan få svar här

INNAN förlossningen så har jag hela tiden trott att man får gå hem med ersättning en tid innan (och att tiden varierar). Nu börjar jag förstå att så inte är fallet.
Som jag fattat det

1. Kan bli beviljad graviditetspenning tidigast 60 dagar innan FL vid tungt jobb
2. Kan ta ut föräldrapenning tidigast 60 dagar innan, detta väljer man själv

Vid alternativ två nu då, gravidpenning har avslagits och att jag själv får använda mina föräldrapenningdagar. Dessa vill man ju så klart inte slösa upp men säg att man ändå absolut vill gå hem t ex 5 veckor innan förlossning. Finns det något minimum på hur många dagar jag måste använda / vecka? Eller kan jag om ekonomin tillåter det ta 2-4 dagar/ vecka? Eller kanske rent av 0 och ändå va hemma?
 
Okej,

Lägstanivån, vad får jag ut per månad EFTER skatt om jag tar ut för 5 dagar/ vecka?
Lön 26 000 kr, vad får jag ut per månad EFTER skatt om jag tar ut för 5 dagar/ vecka?
Lön 26 000 kr, vad får jag ut per månad EFTER skatt om jag tar ut för 4 dagar/ vecka?

Det är typ dom alternativen som finns för min del....
Nu kan man göra en koll på fk hemsida för mer exakt resultat (för vem som helst och utan inloggning) :)
Men det blir nånstans runt 450kr per dag- 8000-9000 per månad.
 
Hej!
Dags för fler dumma frågor ;)

Har försökt ringa FK men orkar inte med deras långa telefonkö. Tänker att min fråga är ganska enkel så jag kan få svar här

INNAN förlossningen så har jag hela tiden trott att man får gå hem med ersättning en tid innan (och att tiden varierar). Nu börjar jag förstå att så inte är fallet.
Som jag fattat det

1. Kan bli beviljad graviditetspenning tidigast 60 dagar innan FL vid tungt jobb
2. Kan ta ut föräldrapenning tidigast 60 dagar innan, detta väljer man själv

Vid alternativ två nu då, gravidpenning har avslagits och att jag själv får använda mina föräldrapenningdagar. Dessa vill man ju så klart inte slösa upp men säg att man ändå absolut vill gå hem t ex 5 veckor innan förlossning. Finns det något minimum på hur många dagar jag måste använda / vecka? Eller kan jag om ekonomin tillåter det ta 2-4 dagar/ vecka? Eller kanske rent av 0 och ändå va hemma?

Tror du måste ta ut 5 dagar isåfall, för att inte förlora din Sgi. Kan ha fel. Semester är ju ett alternativ också kanske? :)
 
Hej!
Dags för fler dumma frågor ;)

Har försökt ringa FK men orkar inte med deras långa telefonkö. Tänker att min fråga är ganska enkel så jag kan få svar här

INNAN förlossningen så har jag hela tiden trott att man får gå hem med ersättning en tid innan (och att tiden varierar). Nu börjar jag förstå att så inte är fallet.
Som jag fattat det

1. Kan bli beviljad graviditetspenning tidigast 60 dagar innan FL vid tungt jobb
2. Kan ta ut föräldrapenning tidigast 60 dagar innan, detta väljer man själv

Vid alternativ två nu då, gravidpenning har avslagits och att jag själv får använda mina föräldrapenningdagar. Dessa vill man ju så klart inte slösa upp men säg att man ändå absolut vill gå hem t ex 5 veckor innan förlossning. Finns det något minimum på hur många dagar jag måste använda / vecka? Eller kan jag om ekonomin tillåter det ta 2-4 dagar/ vecka? Eller kanske rent av 0 och ändå va hemma?

Antalet dagar med föräldrapenning ska vara valfritt. Man har rätt att gå ned i arbetstid, även sluta jobba helt, sex månader innan bf med skyddad SGI, förutsatt att man uppfyller kravet på stadigvarande arbete. Men tycker du bör ringa FK för personligt svar, det är inte en sådan enkel fråga som man kan tro. Inget med FK är enkelt :p
 
Tror du måste ta ut 5 dagar isåfall, för att inte förlora din Sgi. Kan ha fel. Semester är ju ett alternativ också kanske? :)

Som jag har skrivit i tråden innan så kommer vi sikta på att jag ska jobba dom 240 dagarna som krävs men inte mer (vi siktar alltså på så nära som möjligt fast såklart rätt sida gränsen), om allt går som det är tänkt (kan ju ta längre tid att bli gravid och då hinner jag jobba ihop mer semester...)
Med andra ord har jag inte så mycket semester att ta ut, definitivt inte 5 veckor? Dock hinner det ju bli 2017 både innan BF och även innan jag vill gå hem så då kanske jag får tillgång till 2017 års 5 veckor? i så fall är ju semester ett bra alternativ :)

Har starka personliga skäl till att inte jobba dom sista 5 veckorna men ingenting som FK kommer ta hänsyn till (och ingenting jag heller tycker dom ska ta hänsyn till för att inte bli missförstådd).
 
Antalet dagar med föräldrapenning ska vara valfritt. Man har rätt att gå ned i arbetstid, även sluta jobba helt, sex månader innan bf med skyddad SGI, förutsatt att man uppfyller kravet på stadigvarande arbete. Men tycker du bör ringa FK för personligt svar, det är inte en sådan enkel fråga som man kan tro. Inget med FK är enkelt :p

Tack för svar. Får nog ringa då för säkerhets skull :)
 
Maxbelopp är 440 000:- i årsinkomst, vet inte riktigt vad det blir i dagsersättning eller månaden men allt räknas på din årsinkomst. Man räknar innan skatt.
Efter första året måste du ta ut föräldrapenning för minst 5 hela dagar i veckan för att behålla din SGI, du kan dock blanda både sgi-grundade och lästanivå dagar så länge det är 100%.

Glöm inte att kolla upp i ditt kollektivavtal om du har rätt till någon extra ersättning.
Jag får 10% av min sgi grundade lön i 180 dagar exempel.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
698
Senast: IngelaH
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 888
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 674
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp