Föräldrar kurs

T

Tarzzan

Heter det så?
Som man får gå på när man är gravid och träffa andra blivande föräldrar.
Jag är inte gravid men funderar lite ändå:laugh:
Gick ni på kursen?
Vad gör man på en sådan kurs?
Var den lärorik?
 
Sv: Föräldrar kurs

Föräldrakurs/Föräldraträff/Föräldra utbildning.

Jag gick på kursen.

1a gången: Kort presentation om oss, var vi bodde och när bebisen var beräknad och fritidsintressen.
BM pratade om förlossningen och visade lite prylar och vi såg en film om förlossningar.

2a gången: Vi såg en film om amning, fick mer info och fick ställa frågor som pluppat upp efter 1a träffen. Vi fick träna på att andas och olika ställningar och hur ens partner kan hjälpa en med olika tryck och massage under förlossningen.

3e gången: Var vi på studiebesök på förlossningen, en BM där visade undersökningsrummet och alla apparater och sen fick vi gå in i ett förlossningsrum och vi fick ytterligare en massa info och ställa frågor.

Lärorikt vet jag inte, mkt visste jag i alla fall redan efter att ha plöjt igenom tidningar, böcker och internet ;) Övningarna vi fick göra tycker jag var bra, en profylaxkurs kostar annars 1.300kr!!

Studiebesöket på förlossningen var jätte bra, då visste man vart man skulle och man var ändå lite bekant med hur det ser ut där.

Jag hade gärna haft ett besök uppe på BB oxå, visa ett rum, vart man hämtar mat, vart receptionen är. Men där är det besöksförbud, det var tur att jag hade min sambo med mig för jag var helt vilse där uppe ;) Låg i sängen och kolla på Rasmus hela vägen så jag visste inte alls vart jag var någonstans. Tur att det var toa och dusch inne i rummet, annars hade jag nog gått vilse!
 
Sv: Föräldrar kurs

Jag gick inte en sådan kurs och det gick alldeles utmärkt iallafall.:)
 
Sv: Föräldrar kurs

Jag gick inte en sådan kurs och det gick alldeles utmärkt iallafall.:)

Säger samma sak.

Lite känns det som att kuserna mycket är till för att träffas,knyta kontakter och sedan ha föräldratraffar och dyl.
Inget fel i det,det kan säkert vara superoligt.

Dock är jag själv inte den sociala typen,eller någon som gillar att umgås med andra föräldrar bara för att vi har barn i samma ålder.
Jag läste istället jättemycket och tyckte inte att jag missade något för att jag inte gick någon utbildning.
 
Sv: Föräldrar kurs

Vi gick på "kurs":D
Just då så ingick vår grupp och en till i en studie.
Ena gruppen (vår) inriktade sig på en naturlig förlossning, och den andra på en förlossning där bedövningar var mer "ok".
Man fick inte välja vilken grupp man hamnade i.

Så halva tiden av varje träff gick åt till att sitta 10 pers i ett rum och flåsa i takt med barnmorskans flåsanden. Vi skulle även under flåsanden "föreställa" oss värkarna, männen med.
Jag såg mest ut sån här ---->:rofl::rofl::rofl:

Vi fick inte se någon förlossningsfilm då vi skulle hållas neutrala inför vår egen förlossning.
Barnmorskan matade oss oxå med förmaningar om att inte vistas bland fler folk än 8 under barnets första 4 månader. Att gå ner till ICA och handla var alltså uteslutet.
Amma skulle man göra gärna i 2 år, annars blir barnet litet, svagt och allergiskt mot "allt". Dessutom riskerar barn som inte ammas att få inlärningssvårigheter...

Verkligheten:
Jag födde med lustgas, akupunktur och det mest förbjudna på kursen EDA:eek::devil:
Jason har varit med oss överallt från första början. Självklart har vi inte utsatt honom för fara eller sjukdom i onödan.
Amma gjorde jag i 3 månader.
Och trots det så har jag en son som ligger 4 månader före i utvecklingen enligt BVC:grin:

Det positiva med kursen var den första ggn då hon beskrev i detalj hur förlossingen går till. Och att vi som gick kursen fortfarande träffas nu när barnen är 1 år gamla.
 
Sv: Föräldrar kurs

Så man träffas bara tre gånger???
Jag trodde det var flera gånger:)
vad är profylax?
 
Sv: Föräldrar kurs

Vi hade 4 eller 5 träffar tror jag. Men det är nog väldigt olika i olika kommuner.

Profylax kallas den andningteknik man kan använda sig av under förlossningen.
Den är avslappnande och ska göra att man klarar värkarna bättre, kanske behöver man då ingen annan bedövning.
 
Sv: Föräldrar kurs

Vi gick på kursen. Vilket vi lika gärna kunde ha skippat..

7 tillfällen där 6 st handlade om förlossningen, fick se en docka ta sig igenom ett plastbäcken ( och fastna :rofl: ) titta på filmer och förlossning och amning, sen gick vi igenom smärtlindring.
Dessutom fick vi inpräntat hur rosa och lullig förlossningen skulle vara, tänk positivt bla bla bla....

7:e tillfället kom BVC och satt och kollade på våra magar och tyckte det var sååå mysigt...

Tur att buke fanns så man hade lite koll ändå... :angel:

Vi fick inte öva på andning eller vad som händer när barnet väl är fött. När jag ställde jobbiga frågor om att tex spricka höll de andra mammorna på att svimma och jag fick ilskna blickar från BM.. efter det ställde jag frågor för att djävlas... :devil:
 
Sv: Föräldrar kurs

så då kan man skippa den om man känner för det?
Allt jag vill veta kan jag fråga min mor om när den dagen kommer.
Och läsa tidningar och böcker i massor:laugh:
 
Sv: Föräldrar kurs

Ja det är frivilligt, jag tycker det var bra, BM pratade både om vaginalförlossning och snitt. På studiebesöket berättade BM dessutom om vad som händer om det är något som är fel, både med mamman och barnet.

Vi har inte träffats efteråt, jag bor ju i en annan ort. Men har stött på dem på stan några gånger och stannat och pratat.

När vi gjorde övningarna på kursen så asgarvade alla och så fort man prfylaxandades vart i alla fall jag super snurrig.
Väl när förlossningen satt igång var jag en hejjare på att andas och det hjälpte massor, på slutet gick det tock väldigt fort och jag hann inte med att andas men då fick jag lustgas :love: Sen koncentrerade jag mig faktiskt mest på att bara slappna av och låta kroppen jobba och att inte suga i mig för mycket lustgas. Till slut orka jag inte vänta på bebisen och la ifrån mig lustgasen och krystade med i värkarna 2 gånger så var han ute.

Jag var faktiskt superpigg under och efter förlossningen och förstod inte alls varför jag skulle dricka saftsoppa och få mer energi.

Sen är ju alla graviditeter och förlossningar unika. Min var lik min mammas förutom att hon gick upp dubbelt så mycket som mig ;) Vi låg ganska exakt lika på blodtrycket och Hb, foglossningarna och sen hade vi båda två snabba, enkla och "smärtfria" förlossningar. Min son vägde lika mkt som mig när han föddes men var 1 cm kortare (Men vi kan ju vart lika långa för de ligger ju regält ihoptryckta i magen)
 
Sv: Föräldrar kurs

Vi går nu o jag personligen tycker verkligen det är overkill, det som beskrivs ovan är väl ungefär så vi oxå uppfattat det.

Vi har inte fått en enda AHA-upplevelse eller fått veta något vi inte viste förut, lite waste of time för vår del.
 
Sv: Föräldrar kurs

Vi gick, med första barnet då. Jag tyckte det var kul, även om man lätt kunde få den kunskapen på annat håll. Det var mest för att knyta lite kontakter med andra föräldrar i samma område, och alla i gruppen var jättetrevliga. Vi träffades regelbundet sedan när vi var föräldralediga.
 
Sv: Föräldrar kurs

*knappen*

Vi har precis gått en föräldrakurs nu med, men vår var obligatorisk. Den kostade även 5000 kr och man har ju inget annat val än att betala....

Det är inför adoption så situationen är lite annorlunda, men ändå... tycker det är skamligt att den är så dyr.
 
Sv: Föräldrar kurs

Vi gick på kursen. Vilket vi lika gärna kunde ha skippat..

7 tillfällen där 6 st handlade om förlossningen, fick se en docka ta sig igenom ett plastbäcken ( och fastna :rofl: ) titta på filmer och förlossning och amning, sen gick vi igenom smärtlindring.
Dessutom fick vi inpräntat hur rosa och lullig förlossningen skulle vara, tänk positivt bla bla bla....

7:e tillfället kom BVC och satt och kollade på våra magar och tyckte det var sååå mysigt...

Tur att buke fanns så man hade lite koll ändå... :angel:

Vi fick inte öva på andning eller vad som händer när barnet väl är fött. När jag ställde jobbiga frågor om att tex spricka höll de andra mammorna på att svimma och jag fick ilskna blickar från BM.. efter det ställde jag frågor för att djävlas... :devil:

Nä man ska inte fråga om komplikationerna. De är så naturliga och normala såååå...:crazy:
 
Sv: Föräldrar kurs

*knappen*

Vi har precis gått en föräldrakurs nu med, men vår var obligatorisk. Den kostade även 5000 kr och man har ju inget annat val än att betala....

Det är inför adoption så situationen är lite annorlunda, men ändå... tycker det är skamligt att den är så dyr.

En obligatorisk kurs för 5000 spänn? :eek:
Har ni råkat ut för maffians Mödrarvårdscentral?
 
Sv: Föräldrakurs

Gick två gånger under första graviditeten -93. Nivån var pinsamt låg, typ "visa med en tennisboll i en strumpa hur bebisen kommer ut".

Vi avbröt sen, för vi fnissade mest.
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldrar kurs

Vi var inbokade på 3 kurstillfällen.

All information finns att hitta i böcker och på nätet.

Barnmorskan dillade på om avslappningsövningar. De var verkligen bra, sade hon, det är vetenskapligt... i nästa ögonblick klämmer hon ur sig att ingen riktigt vet varför det är så bra med avslappningsövningar, men vetenskapligt är det...:confused::crazy:

Hur kan det vara vetenskapligt om ingen vet varför?
Svaret kom i nästa mening hon yppade.
"Vi säljer DVDfilmer med avslappningsövningar i pausen."
:grin:


Ren gallimatias. Vi gick i första pausen och kommer inte att gå på fler "kurser". Tur att det var gratis.
 
Sv: Föräldrar kurs

:D

Ja, jag såg ju att denna tråden handlade om just graviditeter, men var tvungen att skriva ändå. Det är ju trots allt en föräldrakurs vi HAR gått.
Blir lite sur på att gravida får den och vi måste betala dyrt... orättvist! I slutändan handlar det ändå om att vara lämplig till att ta hand om ett barn, bli en bra förälder!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 034
Senast: gulakatten
·
Skola & Jobb Jag skulle behöva läsa upp Matte från gymnasiet. Då hette kursen Matte B, och nu förstår jag att den heter Matte 2 a, 2b och 2c och att...
Svar
16
· Visningar
834
Senast: Linn-Nora
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 618
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig...
Svar
3
· Visningar
443
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp