Bukefalos 28 år!

Förbättra ventilationen enkelt?

Lotus

Trådstartare
Har min häst i ett stort stall med dålig ventilation. Så länge det är plusgrader ute står ena dörren öppen även på natten, men när det blir minus fryser vattnet och man vill stänga. Ventilationen är då himla dålig. En draglucka i taket, men inget inflöde såvitt jag kan se iallafall. Borde man inte ha en ventil för lufttillförsel om man skall få rätt effekt på utförseln också? Hur skall den placeras - högt eller lågt, och var i förhållande till boxar och taklucka?

Tacksam för tips inför vintern.
 
Princinpen för självdragsventilation är ju att den varma luften inne i stallet stiger uppåt, ut genom en frånluftstrumma, och tack vare det undertryck som då uppstår i stallet så sugs luft in utifrån. Det förutsätter att det finns en trumma till taköppningen, annars får man ingen skorstenseffekt. Det är också viktigt att trumman är isolerad, annars kyls luften när den kommer upp i trumman, och då sjunker den ju igen.

Tilluftsdonen ska vara flera stycken, så jämnt placerade som möjligt i stallet och de ska gå att reglera så att du kan få in mer eller mindre luft. Helst ska det vara ett i varje box. Sätt dem gärna i ett hörn av boxen så att hästen, om den vill, kan hålla sig en bit ifrån tilluften om den kommer in och är kall. Då "ramlar" den nämligen direkt ner mot golvet och det kan bli dragigt. Undvik att sätta tilluftsdon allt för nära frånluftstrumman eftersom luften går "den enklaste vägen" och då kanske bara går från det närmaste tilluftsdonet och direkt ut genom trumman. Håll också dörren stängd, eftersom luften annars till största delen går in genom den, istället för genom tilluftsdonen då den fördelas till hästarna i boxarna.

Ju större höjdskillnad det är mellan trummans topp och tilluftsdonen, desto bättre fungerar skorstenseffekten. Man kan också ta upp "lufthål" i nerkanten av boxväggarna ut mot stallgången, för att få en miniskorstenseffekt just i boxen. På nätterna när hästarna sover avger de värme, som stiger uppåt. Det sugs då in friskare luft genom öppningarna i boxväggen och den kommer in vid golvet, där hästarna andas.

Självdragsventilation är ganska känslig för vind, och eftersom den fungerar som bäst när det är kallt ute (då blir ju temperaturskillnaden som störst mellan ute och inne) så fungerar den också som sämst då den behövs mest (sådana där ruggiga fuktiga dagar, kring noll). Ett enkelt alternativ, och ganska driftsäkert, är att sätta in en frånluftsfläkt. Den behöver ingen trumma och själva "ventilationsanläggningen" blir inte speciellt mycket dyrare. Skillnaden är ju att du har en kostnad för att köra den. För att få en ventilation som fungerar riktigt bra måste du nästan ha någon som räknar på den, rätt flöde i fläktar, rätt storlek på tillluftsdon, etc.
 
Mitt stall har självdragsventilation och den fungerar perfekt :)
Är så himla nöjd!

Jag har mitt i stalltaket en 6 meter lång trumma upp genom taket. Den har en diameter på ca 40 cm. Den är isolerad och har en "kinamössa" som hatt längst upp. I två av hörnen inne i stallet är det tilluftshål, ca 20x40 cm. Dessa sitter uppe vid taket.
Jag har väldigt bra genomdrag på luften i stallet och även om jag fyller stallet med varma hästar så är det bra luft på morgonen. Nu använder jag stallet mest på vintern men jag vet att den fungerar skapligt även på sommaren.
Kalla vinterdagar/nätter får jag strypa luftflödet bra mycket eftersom det då drar alldeles för bra ;)

Jag tycker att självdrag är det bästa, är livrädd för vad dammiga fläktar kan ställa till med :crazy: och dessa lever ju om också!
Nä, enkelt, billigt, och fungerar alltid! Jag rekommenderar självdrag!
 
För att det ska bli ventilation över huvud taget måste det finnas inlopp och utsläpp för luften.
Det bästa är ett lågt placerat luftintag.
Varför inte borra ett antal 2-3-centimetershål längst ner i stalldörren? Då slipper den stå öppen och det kommer ändå in luft.
 

Liknande trådar

R
Hemmet Vår lägenhet är en trea och består av en tvåa och en trea som byggts ihop. Huset är byggt 1954. Vi har självdrag och ventilationen är...
Svar
0
· Visningar
1 195
Senast: Raderad medlem 19815
·
M
Hästvård Vi har våra 3 hästar ståendes i kall stall. Eftersom stallet är litet (räcker precis till 3 hästar) så blir det tyvärr snabbt dålig luft...
Svar
10
· Visningar
3 383
Senast: Leah
·
Anläggning Har ett litet, litet stall med två boxar. Totala längden på stallet är ca 10 m, bredd ca 5 m. Förutom boxar har vi även en liten del med...
Svar
11
· Visningar
3 438
Senast: TIzzANO
·
Hästmänniskan Jag håller på att bygga om mitt lilla stall. Har rivit ut all inredning och lyft bjälkarna till 3 m (öppet upp i nock). Kommer att bygga...
Svar
2
· Visningar
1 476
Senast: Ulrika C
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp