Bukefalos 28 år!

Förbjudet med hund på uteservering?

Bison

Trådstartare
En kollega talade om för mig igår att enligt svensk lag så är det förbjudet att ta med hund på uteservering. Om jag gör de kan jag förlora hunden.

Jag har haft med mig mina på massor med ställen i flera städer, frågar alltid och har aldrig blivit nekad.
Tvärtom så brukar det komma fram vattenskålar och bjudas på köttbullar.

Hur är det egentligen? Vem skulle ta hundarna?
Tar ni med era hundar?
 
Sv: Förbjudet med hund på uteservering?

Jag har för mig att de reglerna (eller rekommendationer) kom till för nåt år sen, för uteserveringen är en del av restaurangen.

Men att någon skulle ta hundarna är befängt. Jag skulle tro att man kan bli avvisad och möjligtvis få böter. Jag hänger inte mycket på uteserveringar, men jag brukar välja en plats på kanten och har aldrig blivit tillsagd, skulle någon ha problem med hundarna hade jag antagligen flyttat mig ( eller tjaffsat om personen varit otrevlig :angel: )
 
Sv: Förbjudet med hund på uteservering?

Var får folk allt ifrån?

Det är upp till restaurangen att tillåta/förbjuda hundar på deras uteservering. Samma gäller för vanliga butiker/shoppingscentra.
 
Sv: Förbjudet med hund på uteservering?

Var får folk allt ifrån?

Det är upp till restaurangen att tillåta/förbjuda hundar på deras uteservering. Samma gäller för vanliga butiker/shoppingscentra.

Eller hur.

Hade det varit så förbjudet med hund i närheten av serveringar osv hade ju hundcaféer (som det bara blir fler och fler av) varit en omöjlighet att ha utan att bryta mot lagar.
 
Sv: Förbjudet med hund på uteservering?

Jag har för mig att de reglerna (eller rekommendationer) kom till för nåt år sen, för uteserveringen är en del av restaurangen.

Men att någon skulle ta hundarna är befängt. Jag skulle tro att man kan bli avvisad och möjligtvis få böter. Jag hänger inte mycket på uteserveringar, men jag brukar välja en plats på kanten och har aldrig blivit tillsagd, skulle någon ha problem med hundarna hade jag antagligen flyttat mig ( eller tjaffsat om personen varit otrevlig :angel: )

Fast det är väl tvärtom. De nya reglerna säger att det är ok att ta med hundarna in i en restaurang så länge maten inte lagas i samma rum som hundarna är i. Men sen är det upp till ägaren att bestämma om den vill ha hundar i sina lokaler så de är inte tvungna att godkänna det.

Hittade detta på livsmedelsverket:

”får Kunden ta med hund eller annat sällskapsdjur In på Kaféet?
det är upp till kaféägaren om man får ta med in djur i serveringsdelen av kaféet. lagstiftningen säger att tamdjur inte får vistas i utrymme där livsmedel förvaras, bereds eller tillagas.
 
Sv: Förbjudet med hund på uteservering?

Var får folk allt ifrån?

.


Men precis! Om jag inte minns fel så är får det inte finnas djur är där livsmedel bereds, hanteras eller lagas. Inne i restaurangen eller på uteserveringen så är ju maten redan färdighanterad och då är det upp till ansvarig person att bestämma om djur är välkomna.
 
Sv: Förbjudet med hund på uteservering?

Tack för svar :-)

Nu åker vi till glassresturang och jag tar med mig trollen med gott samvete :-)
 
Sv: Förbjudet med hund på uteservering?

Vad bra!

Jag har själv lekt med tanken att ta med mina 2 stora dreggliga jyckar in på typ HM eftersom massor med väskhundar tas in i affärerna :angel:
 
Sv: Förbjudet med hund på uteservering?

Vad bra!

Jag har själv lekt med tanken att ta med mina 2 stora dreggliga jyckar in på typ HM eftersom massor med väskhundar tas in i affärerna :angel:

Haha det hade varit en syn det:D Min tik har varit med exets familj överallt, optikern, HM, banken.... Jag brukar dock inte ta med hundarna in någonstans mer än till djuraffären. Jo, har jag bara den ena med mig har de hängt med på uteservering också.
 
Sv: Förbjudet med hund på uteservering?

Vad bra!

Jag har själv lekt med tanken att ta med mina 2 stora dreggliga jyckar in på typ HM eftersom massor med väskhundar tas in i affärerna :angel:

Varför inte en cervera? ;) Jag vågar ju knappt ta med barnen in där... ;)

Våran förra fick hänga med på uteserveringar eftersom han inte gick att lämna själv hemma, och lämna i bilen på sommaren gör jag inte heller, men han la sig platt under borde och sov så det var sällan något problem.
Vårat nuvarande yrväder har jag missat lite i uppfostran, men han har hängt med på glass serveringar i Slottskogen i göteborg, men då var han rätt trött i ny miljö, provat en massa nya saker så som åkt spårvagn, spårvagnar hade kört förbi, massor av konstiga djur i burar osv så då somnade han oxå när vi väl hade satt oss. :D Annars är det sällan han är med eftersom han fungerar utmärkt att ha hemma själv.

En kompis som seglar en hel del har med sin hund överallt, men den hunden är även van att vara med överallt och lägger sig stilla, men hon har sagt att de är få gånger de har blivit nekade att ta med sig hunden och då har de lätt kunnat gå vidare till nästa ställe bara.
 
Sv: Förbjudet med hund på uteservering?

Ruben är jättebra att ha med sig, men så har vi alltid haft med honom överallt. Ture är inte så van att vara med än och är lite störig och kan skälla, men han blir bättre och bättre. Stor skillnad från när vi köpte honom. Om vi inte kan ta med honom kan han heller aldrig lära sig, idag har han varit jätteduktig!
 
Sv: Förbjudet med hund på uteservering?

Jag tror aldrig jag har blivit nekad att ta med hundarna på uteserveringen. Precis som du skriver brukar det snarare kommas med gottis till hunden och en liten pratstund..:)

Det enda jag fått höra är att en restaurangägare sa att jag får endast ha med hunden in om den inte stör någon, utan bara sitter/ligger tyst.. Men det är en självklarhet för mej..:)

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 823
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 884
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 313
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 323
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp