Förebygga kolik..

L

Lilltufsan

..på stillastående häst. Min häst står väldigt stilla för ögonblicket (se annan tråd) har ni tips på bra sätt att förebygga kolik? Hon får hösilage, betfor (överblött) & linfrögelé + en skätt olja och lite morötter. Vatten i hink + vanlig vattenkopp så hon ska dricka ordenligt.

Fler tips? :confused:
 
En skvätt paraffinolja

När min häst var konvalescent efter operation så gav jag honom en skvätt paraffinolja i maten.

Går alldeles utmärkt med den man köper på färgaffären - där får man en liter för ca 70:- istället för en mikroskopisk flaska på apoteket för en hundralapp.

Detta på inrådan (alltså även att köpa på färgaffären) av veterinär på kliniken där han opererades.

1/2-1 dl 1-2 gånger om dagen.

Paraffinoljan tas inte alls upp av tarmen utan smörjer bara - påverkar inte foderstaten.

/Dobben
 
Re: En skvätt paraffinolja

Tack tack tack :bow: :bow: :bow:

Veterinären hällde i henne fem liter i förrgår :crazy: självklart ska jag ge lite varje dag för att förebygga, har bara inte tänkt så långt i stressen. :crazy:

Har ringt och kollat att färgaffären närmast har, 75kr/liter.
 
Re: En skvätt paraffinolja

Vad är det fördelaktiga med paraffinolja istället för tex rapsolja? Har för mig jag sett någonstans att det ska vara bättre. Men det känns lite snuskigt att ge hästen nåt som köps i färgaffären. Vad har man det till (annat än ge hästar) mvh Superbusan
 
Re: En skvätt paraffinolja

paraffin olja tas ej upp av tarmen utan rinne rigenom hästens kropp
rapsoja tas upp av tarmen.

om man köper från färgaffären, se till att det är inte är en massa annat kemikaliskt skit i det, utan så rent som möjligt.
 
En tjej i mitt stall visade (och hur ska jag kunna förklara detta :confused:) hur en hästmassör visat henne hur man stimulerar magen på en häst med tex kolikproblem.

Man tar tex en filt eller en handduk och viker så att man får en avlång filtgjord, som man lägger runt hästens buk, där du sätter en täckgjord, sedan "lyfter" du magen på hästen genom att lyfta upp och släppa ner, och sedan flytta filtgjorden några centimeter bakåt och lyfta igen. Ska tydligen få magmusklerna att slappna av och stimulera tarmarna.

Har dock INGEN ANING om hur vetenskapligt detta är.... Någon annan som hört talas om detta, som fatatr vad jag menar?
 
B-vitamin Och kokta linfrö.Min häst har haft ofta återkomande kolik anfall föra vintern 25 st varav 19 med vet besök. Jag ger honom Linfrökok 2,5 dl linfrö i en liter vaten kokas ca 25 min på svag värme. låt det svalna och stå kalt i 12 timmar ge sedan i fodret. Sedan får han B-vitamin i fodret varge dag sådan du köper på Lantmänen eller i hästaffärer. Sedan kan du ge mellasvatten Du blandar vaten med mellas täck båtten i hinken. häl på ljumet vatten rör om så mellasen löser sig. Hoppas nu att din häst klarar av dena period av stillastående.
 
Tack och lov har det varit lugnt nu... linfrö vägrar hon befatta sig med :smirk: men betfor äter hon ju.
 
Det där med att lyfta magen med en handduk finns iaf med bland TTEAM-övningarna som finns.. Nu har jag inte boken här så jag vet inte om det står ngt om kolik där...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 420
Senast: Efwa
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 705
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 031
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 239
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp