Förebygga

Nu vet jag att du inte svarade mig, min min häst på 450 kg får 10-15 kg/dygn som mest. För mig är det viktigt med mycket grovfoder för att magen/tarmen ska må bra, ger man för lite grovfoder ökar riskerna för bl.a magsår, fång, mm.

Många ger dock tex 6 kg grovfoder och sedan 2 kg kraftfoder vilket är helt bakvänt, bättre att ge 10 kg hö och mindre mängd kraftfoder.
Visst är det så. Det jag vände mig emot var dock rekommendationen på 12 kg utan att veta grovfodrets värden. De är kanske jätte hög kvot smrp/mj och då får TS en tjock häst. Då kanske det tex räcker med 8 kg hö som kompletteras med ett par kg halm, så att hästen får tillräckligt med stråfoder för att mag/tarm ska må bra.
 
Visst är det så. Det jag vände mig emot var dock rekommendationen på 12 kg utan att veta grovfodrets värden. De är kanske jätte hög kvot smrp/mj och då får TS en tjock häst. Då kanske det tex räcker med 8 kg hö som kompletteras med ett par kg halm, så att hästen får tillräckligt med stråfoder för att mag/tarm ska må bra.
Jag tycker överlag hästar får så lite stråfoder av folk som portionsfodrar. Folk har sällan koll på analysen oavsett, vare sig energi, protein eller TS. Vissa partier kanske bara har 66% TS fastän det för sinnena "känns torrt" och då behöver ju ponnyn 3kg foder per 100kg häst för att få i sig 2kg TS/100kg häst. Hästarna är gjorda för att småäta 18h per dag och med 6kg hösilage har de ätit upp allt på kanske 3h.

Det är jätteklurigt att hålla ponnyers olika behov tillgodosedda och värdera vilket som är "minst dåligt" att inte uppfylla. Självfallet ska en fångkänslig häst inte överutfodras men de får ju inte stå på foderstat som ger långvarig näringsbrist heller... Eller få mat i intervaller som ökar risken för magsår för mycket osv. Som ägare till en sådan måste man i ännu större utsträckning nörda ner sig i foderlära och hur hästkroppen fungerar.
 
1,5 kg ts är ju dock verkligen minimum, inte speciellt bra i längden.
Därav skrev jag att rekommendationen är mellan 1,5-2 kg. Det innebär att 1,5 är minimum.

Självklart är det bättre ju mer torrsubstans hästen får tugga i sig. Men nu handlade tråden om att förebygga fång och de hästar som ligger i riskzonen för det är oftare lite för feta än tvärtom. Då blir det precis som jag skrev ofta en ordentlig utmaning att hitta tillräckligt näringsfattigt grovfoder för att fylla tuggbehovet utan att överskrida näringsbehovet och då kanske "så mycket som möjligt" innebär att man precis kommer upp i rekommendationens lägre nivå hur man än försöker. Med tanke på att jag har en lätt rund b-ponny själv (som tyvärr vägrar äta halm) så vet jag tyvärr precis vad detta innebär.
 
Därav skrev jag att rekommendationen är mellan 1,5-2 kg. Det innebär att 1,5 är minimum.

Självklart är det bättre ju mer torrsubstans hästen får tugga i sig. Men nu handlade tråden om att förebygga fång och de hästar som ligger i riskzonen för det är oftare lite för feta än tvärtom. Då blir det precis som jag skrev ofta en ordentlig utmaning att hitta tillräckligt näringsfattigt grovfoder för att fylla tuggbehovet utan att överskrida näringsbehovet och då kanske "så mycket som möjligt" innebär att man precis kommer upp i rekommendationens lägre nivå hur man än försöker. Med tanke på att jag har en lätt rund b-ponny själv (som tyvärr vägrar äta halm) så vet jag tyvärr precis vad detta innebär.
Ja! Min häst är långt ifrån tjock. dock som någon annan skrev är 12 kg lite för mycket för en häst som väger 400kg
 
Ja! Min häst är långt ifrån tjock. dock som någon annan skrev är 12 kg lite för mycket för en häst som väger 400kg
Min något svårfödda islandshäst äter det plus lusern och är nu i lagom hull, väger ungefär 385 kg. Generellt är det kanske för mycket men undantag är inte speciellt ovanliga.
 
Du behöver inte ge hästen lusern, frågan är om du ens behöver ge primero total?

Det bästa fodret är enbart grovfoder (hö) + mineraler, kraftfoder som primero totalt/lusern och liknande ger man vid behov om hästen behöver mer än hö.
Jag tycker 10 kg hö/dygn är vad man bör försöka ge till alla hästar över 135 cm i mankhöjd för att vara säker på att magen/tarmen får tillräckligt med grovfoder. Får hästen i sig för lite grovfoder kan det leda till magsår och andra problem/sjukdomar som kan göra hästen sjuk.

I ditt fall skulle jag minska/ta bort primero total och öka på mängden hö.
Även kolla med stallägaren om du kan få en höanalys så du kan få hjälp att räkna ut en korrekt foderstat åt hästen.
ja! De skulle jag säga att jag behöver eftersom att hon är i full träning och tävlar. Och kan därför inte endast äta grovfoder:)
 
Min något svårfödda islandshäst äter det plus lusern och är nu i lagom hull, väger ungefär 385 kg. Generellt är det kanske för mycket men undantag är inte speciellt ovanliga.
Okej! Dock är min häst en svensk ridponny och är större och behöver energi men Inte så mycket.
 
Men det verkar som att den får kraftfoder (mer än bara för att blanda ner mineraler)? Rasen spelar ingen roll, min är av förklarliga skäl svårfödd för sin ras.
Jag menade principen av att hon behöver energi. Mer än vad som får från grovfodret. Såklart får hon så mycket som hon behöver med samtidigt inte för mycket så att hon går över i över hull vilket kan bli farligt.
 
Jag menade principen av att hon behöver energi. Mer än vad som får från grovfodret. Såklart får hon så mycket som hon behöver med samtidigt inte för mycket så att hon går över i över hull vilket kan bli farligt.

Nu tänker du baklänges igen. Du drar ner på grovfodret för att du är rädd att hon ska bli tjock men måste ge kraftfoder för att hon ska få energi? Vad tror du hon blir tjock av?

Hästar som endast får grovfoder (av bra kvalité och uträknad foderstat) + mineraler gör bättre i från sig vid hård ansträngning än hästar som får kraftfoder. Tester på travare har visat mindre nivåer av tex mjölksyra

De flesta hästar som tävlar och står hos vanliga hästägare går inte mer än lätt jobb. De rids kanske 1 timme om dagen. Det är inte särskilt mycket eller ansträngande
 
Jag menade principen av att hon behöver energi. Mer än vad som får från grovfodret. Såklart får hon så mycket som hon behöver med samtidigt inte för mycket så att hon går över i över hull vilket kan bli farligt.
Jag hänger inte riktigt med på att hon behöver mer energi än vad grovfodret räcker till men du kan inte ge mer grovfoder för du blir hon överviktig? Sen gissar jag att det är en vanlig tävlingsponny och ingen aktiv travare och då är hon antagligen inte i hård träning.
 
Nu tänker du baklänges igen. Du drar ner på grovfodret för att du är rädd att hon ska bli tjock men måste ge kraftfoder för att hon ska få energi? Vad tror du hon blir tjock av?

Hästar som endast får grovfoder (av bra kvalité och uträknad foderstat) + mineraler gör bättre i från sig vid hård ansträngning än hästar som får kraftfoder. Tester på travare har visat mindre nivåer av tex mjölksyra

De flesta hästar som tävlar och står hos vanliga hästägare går inte mer än lätt jobb. De rids kanske 1 timme om dagen. Det är inte särskilt mycket eller ansträngande
Ja! Ursäkta mig, alltså de är bara så himla mycket om varför jag ger osv. 1. jag ska fixa hö analys och få hjälp med en korrekt foderstat, 2. Jag vill att hon äter det fodret, de är bra, spannmålsfritt, hon får mineraler till och nypon pulver som hjälper lederna. Det fordret har mycket bra grejer som både hjälper leder, och även pälsen osv. Hon presterar även mycket bättre. Jag vet att om hon enbart inte skulle kunnat gå på bara hö SKULLE höet inte vara bra. Men jag är säker på att stall ägarna endast köper in bra hö som matchar alla hästat med mycket näring och protein. Så jag ska fixa en analys vi får alltid med en när vi har hö lastningen.
 
Ja! Ursäkta mig, alltså de är bara så himla mycket om varför jag ger osv. 1. jag ska fixa hö analys och få hjälp med en korrekt foderstat, 2. Jag vill att hon äter det fodret, de är bra, spannmålsfritt, hon får mineraler till och nypon pulver som hjälper lederna. Det fordret har mycket bra grejer som både hjälper leder, och även pälsen osv. Hon presterar även mycket bättre. Jag vet att om hon enbart inte skulle kunnat gå på bara hö SKULLE höet inte vara bra. Men jag är säker på att stall ägarna endast köper in bra hö som matchar alla hästat med mycket näring och protein. Så jag ska fixa en analys vi får alltid med en när vi har hö lastningen.
Jag sk tillägga att hon hade dålig päls och var mycket i underhull när vi köpte henne. Hon åt då en halv skopa vanligt kraftfoder från Kraaft och en halv skopa havre. vi byte sedan till detta på direkten när hon kom och hon blev så mycket bättre, hon presterade bättre sprang inte på som hon gjorde när hon åt en halv skopa havre. Hon får av detta fodret ärlig energi:)
 
Ja! Min häst är långt ifrån tjock. dock som någon annan skrev är 12 kg lite för mycket för en häst som väger 400kg
Nej, 12 kg behöver absolut inte vara för mycket för en ponny som väger 400kg. Alla våra c-ponnyer på klubben äter minst 10 kg om dagen och min egna ponny i ungefär samma viktklass (strax under 400kg) äter minst 12kg grovfoder om dagen.

Det är bakvänt att ge ponnyn en bra bit över ett kilo kraftfoder om dagen samtidigt som man drar ner på grovfodret av rädsla för fång och övervikt. Hästen är gjord för att äta grovfoder, inte kraftfoder i fina säckar.
 
Mineraler, energi
Det får hästen av grovfodret med och man kompletterar sedan med det som saknas så att det blir rätt mängd och rätt kvoter. Du behöver verkligen sätta dig in i hästens behov så slipper du gå på reklamen om kraftfoder som lovar guld och gröna skogar. Din häst kommer må bättre om hen slipper kraftfoder och din plånbok kommer också bli glad. Jag citerar min guru Christina Planck, "hästar är och kommer alltid att vara grovfoderomvandlare".

Kraftfoder ger man i minsta möjliga mängd till hästar som inte orkar äta sitt behov i grovfoderform. Det är inget man behöver ge för att hästen är x eller y ras eller för att hen gör x eller y arbete utan det ger man när alla typer av grovfoder, dvs inklusive betfiber och lucern ändå inte ger tillräckligt. Ibland kan man behöva ge proteinfodermedel för att grovfodret inte innehåller tillräckligt med protein men även där tittar man på andra grovfoder i första hand. Hästar är inte gjorda för att äta kraftfoder och deras mage och tarm mår inte väl av det i några större mängder. Börja med att läsa allt om foder på hastsverige.se och återkom gärna med frågor sedan. Det som står på hastsverige.se är grundkunskap som alla hästägare behöver kunna.
 
Jag sk tillägga att hon hade dålig päls och var mycket i underhull när vi köpte henne. Hon åt då en halv skopa vanligt kraftfoder från Kraaft och en halv skopa havre. vi byte sedan till detta på direkten när hon kom och hon blev så mycket bättre, hon presterade bättre sprang inte på som hon gjorde när hon åt en halv skopa havre. Hon får av detta fodret ärlig energi:)
Jag tror att du har fastnat i en tankevurpa. Bara för att hon var i underhull när ni köpte henne innebär det inte att hon är svårfödd eller behöver kraftfoder. En häst tappar vikt när det inte får den näring den behöver dvs energi och protein. Det kan bero på att hästen får för lite hö eller ett hö med för lite näring i. I sällsynta fall kan det bero på sjukdom eller mask.

Energi mäts i MJ (megajoule) och protein mäts i andel smältbart råprotein, förkortas SmRp i foderanalyser och övrigt som rör hästens foder, tex litteratur. En häst behöver 6 gånger så mycket SmRp som MJ, man säger då att det är en kvot på 6. Det är de flesta normalfödda hästars underhållsbehov. Underhållsbehov är lika med det behov hästen har för att klara av det vardagliga livet.
Hur mycket MJ hästen behöver beror på hästens vikt, viktigt att man då räknar på önskad vikt. Inte den vikt hästen har för dagen om man inte tycker att det är en lagom vikt. Ger du för mycket energi blir hästen överviktig.
Är hästen i hård träning, tex kapplöpningshästar, fälttävlanshästar eller om hästen är dräktig eller digivande kan den behöva mer energi och protein. Vissa hästar är dessutom lite mer svår att hålla i hull och då får man öka upp energi och protein till en nivå som fungerar.

MEN! Viktigt att komma ihåg att hästens mage och tarmar är gjorda för att smälta gräs, alltså det vi kallar grovfoder. Hö kan innehålla lika mycket energi och protein som ett kraftfoder. Men det kan också vara väldigt näringsfattigt. Det kan man omöjligt se med blotta ögat så därför tar man lite av sitt hö och skickar in för analys. Då får du veta vad just ditt hö innehåller.
Jag vågar påstå att de allra flesta har ett hö som är alldeles tillräckligt för hobbytävlingshästar. Det innebär att näringen i höet är tillräcklig förutsatt hästen får rätt mängd hö, dvs får hästen för lite hö så spelar det ingen roll om höet har mycket näring. Hästen kommer att gå ner i vikt ändå.
Att minska högivan och i stället ge kraftfoder är inte bra för hästen. Hö och kraftfoder innehåller samma energi och protein, men det kan variera i mängd. Hästens mage och tarm är inte gjorda för att äta kraftfoder. De kan få sjukdomar av det. Att ge för mycket energi och protein genom kraftfoder är alltså farligare för hästen än att ge för mycket energi och protein genom hö.

Så om du minskar på höet för att din ponny blir för tjock av det, då behöver hon absolut inte kraftfoder. För tjock blir hon för att hon får för mycket energi (MJ) och då är det först och främst kraftfodret som ska bort. Blir hon ändå överviktig trotts att ni tagit bort kraftfodret så får ni minska på höet och ge en del halm i stället. Hästen måste få tillräckligt med grovfoder för att magen och tarmarna ska fungera. Minst 1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst. Torrsubstans är den del av höet som är kvar när vattnet avdunstat. Färskt gräs innehåller ca 80% vatten, alltså behöver hästen äta väldigt mycket för att få i sig tillräckligt mycket torrsubstans. Hö innehåller ca 10-20% vatten och därför behövs inte lika stor giva. Men målet är att hästen ska ha tillgång till grovfoder större delen av dygnet för att magen ska må som bäst.

Vad gäller mineraler så kan man inte vara köpa vilket foder som helst och tro att det täcker hästens mineralbehov. Även mineralerna utgår i från vad höet innehåller. Innehåller höet lite kalcium så måste du hitta ett mineralfoder som innehåller mycket kalcium, enkelt förklarat. Har du lite kalcium och köper ett mineralfoder som har lite kalcium så kommer hästen att ha brist på kalcium trotts att du ger ett mineralfoder.

Att planera en foderstat till en häst är svårt. Därför bör man ta hjälp om man inte kan. Det sparar man både pengar och tid på samt att hästen kommer att må mycket bättre.

Som exempel kan jag ta två av mina hästar. Häst nr 1 var en valack på 176 i mkh och 700 kg. Han tävlades upp till Msv A dressyr och tränades därefter. Han åt ett medelmåttigt hö och mineraler, något år var höet så pass bra att inte ens mineraler behövdes. Han blev trotts att han enbart åt ett medelmåttigt hö överviktig och jag fick ge en del halm i stället för hö för att han skulle kunna ha fri tillgång på grovfoder. Gick i stora hagar och var ute mycket även vintertid. Bor i Norrland så här är det mellan -10 till -20 som normal temp på vintern.

Häst nr 2 var ett sto på ca 168. Hon var mager när hon kom till mig, revben och höfter stack ut och förra ägaren påstod att hon var svårfödd. Hon fick fri tillgång på ett normalbra hö och redan efter två veckor syntes en viss skillnad i hullet. Hon kom till mig i början av juni, i slutet på juli syntes inte revbenen längre och i november var hon lite överviktig, av enbart fri tillgång på hö och mineraler efter behov. Båda hästarna blanka och fina pigga och glada.

Vill du undvika sjukdomar på din häst - ta bort kraftfodret och öka upp grovfodret med antingen hö eller halm.
 

Bifogade filer

  • 08CDC051-BC90-46F7-8B4A-BEF89CEF1E9E.jpeg
    08CDC051-BC90-46F7-8B4A-BEF89CEF1E9E.jpeg
    267,8 KB · Visningar: 16

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 412
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
346
Senast: jemeni
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
670
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp