Förhållning till socker?

Fast jag tror kyckling (egentligen sådana där frysta kycklinglådor, men det slog nog över på grillkyckling också) på fredagar också kommer från någon reklam? Fast det kan förstås ha kommit efter er tradition ändå, vet ju inte när de var i tid i relation till varandra. :p
Ja jag tror det var efter chipsreklamen, så långt efter att vi åt det. Kycklinglådorna kom när jag var typ 17, som student levde jag på en sådan en hel vecka, en bit i taget (och fick massa järnbrist och gud vet vad,), när jag inte åt champinjoner och snabbmakaroner.
 
Det var det värsta! :D (de har ju rätt iofs ;) men nu lagar jag inte så mycket mat, nu i fredags blev det blodpudding trots att jag försökte få hem en färdiggrillad för första gången på ett par år. Sonen satte fötterna i.) Känner igen melodin lite kanske men tror att det där är efter att jag flyttade hemifrån och ifrån TVn... sedan kom jag aldrig igång riktigt att titta på den igen så.

Vi åt dock fem chips var också som "förrätt" och en efterrätt.
 
Det var det värsta! Känner igen melodin lite kanske men tror att det där är efter att jag flyttade hemifrån och ifrån TVn... sedan kom jag aldrig igång riktigt att titta på den igen så.

Som jag mindes den så var den från den tiden när vi bara hade en reklamkanal (4an), men fullt så gammal var den nog inte ändå! :angel:
 
Och med lite mer grävande (det här är ju viktigt:laugh:) verkar den ha haft premiär ~98. 20 år på nacken, alltså! Varför minns man sånt här? :nailbiting::laugh:
Hehe då hade jag bott fem år utan TV och skaffade en två år senare tror jag.

Låter lustigt såhär i efterhand men helt ärligt så hade den tagit plats i alla studentrum och varit tung att släpa genom alla flyttar och så skulle jag ju sett på TV istället för pluggat antar jag :D.
 
Ja, man (inte alla, men många) sa så förr. Om jag inte minns fel så stod receptet med det ordet tryckt på havregrynspåsarna en gång i tiden?
Det där är intressant. På havregrynspåsen så kallades nämligen bollarna för havrebollar. På kakaon stod det det andra namnet. I min upplaga av Vår kokbok från 80-talet hette det chokladbollar. Men ändå ska folk i min generation påstå att "-Det har minsann ALLTID hetat N....bollar."
 
Det där är intressant. På havregrynspåsen så kallades nämligen bollarna för havrebollar. På kakaon stod det det andra namnet. I min upplaga av Vår kokbok från 80-talet hette det chokladbollar. Men ändå ska folk i min generation påstå att "-Det har minsann ALLTID hetat N....bollar."

Ah, kakaopaketet kan det ha varit ja! Tack, hade glömt att receptet fanns där med - har för mig att det var mer kaffe i det som stod på kakaon? Godare så. :d
Oavsett, uppenbarligen finns det därmed ett krav på att det ska heta så, för all framtid, amen! :laugh:

Vi använde det ordet hemma när jag var barn. Tänk så ont det gjorde att ändra sig sen, när jag insåg att det inte var en ok sak att säga. Vilket lidande, vilken ångest! Så jag förstår @Skjøldur s svårighet - men hon är ju dessutom en sån där beundransvärt stark person som inte faller för det förkastliga trycket att uppföra sig civiliserat, så hon behöver ju heller inte ändra sig. Istället kan hon gå som en ledstjärna för oss andra att minsann utnyttja alla möjligheter vi har att bete oss illa. Det är fint det! :up:
 
Jag är 51 år. Då jag var barn så gjorde vi negerbollar, det var så jag lärde mig att de där söta o goda bruna bollarna hette! Några småkillar som ville vara roliga sa negerballar... men jag tror inte ens dom menade något nedlåtande om mörkhyade personer. Vill ni diskutera vad som är rasism och inte så starta en ny tråd.
Skrev du detta på din datamaskin? Och kallar du cancer för kräfta, polio för barnförlamning och diabetes för sockersjuka?

Språket förändras. Och i synnerhet när det gäller ett ord med rasistiska konnotationer är det väl jättebra att det för längesedan arbetats ut? Det är bara folk som antingen är lite tröga eller rasister som fortfarande använder det. Och du vill väl inte vara något av det?
 
Skrev du detta på din datamaskin? Och kallar du cancer för kräfta, polio för barnförlamning och diabetes för sockersjuka?

Språket förändras. Och i synnerhet när det gäller ett ord med rasistiska konnotationer är det väl jättebra att det för längesedan arbetats ut? Det är bara folk som antingen är lite tröga eller rasister som fortfarande använder det. Och du vill väl inte vara något av det?


Mmm, varje morgon vaknar man och väljer vem man vill vara. Det är underligt så många... udda... val som görs varje morgon.

"Ja, idag tänker jag vara samma igonoranta skitstövel som jag alltid varit, för det är min förbannade rättighet som (vit, kränkt) människa".

Nydanande. Verkligen :banghead:
 
Mmm, varje morgon vaknar man och väljer vem man vill vara. Det är underligt så många... udda... val som görs varje morgon.

"Ja, idag tänker jag vara samma igonoranta skitstövel som jag alltid varit, för det är min förbannade rättighet som (vit, kränkt) människa".

Nydanande. Verkligen :banghead:
Man kan ju ha det som nåt slags lägstanivå? Typ Jag säger i alla fall inte negerboll. Analogt med Vi hade i alla fall tur med vädret :D
 
När var det ordet förändrades egentligen? Jag har inga minnen av att själv ha bytt från det ena till det andra, men jag kommer ihåg en diskussion jag hade med en (äldre såklart :grin:) släkting som minsann inte tänkte byta ord, något så fånigt, hen kände minsann en svart person som sa att hen inte behövde så det så! Med tanke på diverse släktförhållanden kan jag datera den diskussionen till någon gång mellan 90 och 95 ungefär. Någon som vet mer exakt?

Så vi bör alltså dra av minst 20-30 år från 51 för att hitta den där åldern när man inte längre utvecklas och förändras? Det är jäkligt bråttom att lära sig saker tidigt i livet alltså, för fönstret är minsann inte stort...
 
När var det ordet förändrades egentligen? Jag har inga minnen av att själv ha bytt från det ena till det andra, men jag kommer ihåg en diskussion jag hade med en (äldre såklart :grin:) släkting som minsann inte tänkte byta ord, något så fånigt, hen kände minsann en svart person som sa att hen inte behövde så det så! Med tanke på diverse släktförhållanden kan jag datera den diskussionen till någon gång mellan 90 och 95 ungefär. Någon som vet mer exakt?

Så vi bör alltså dra av minst 20-30 år från 51 för att hitta den där åldern när man inte längre utvecklas och förändras? Det är jäkligt bråttom att lära sig saker tidigt i livet alltså, för fönstret är minsann inte stort...
Jag är född 1981 och har så vitt jag minns alltid fått höra att det inte heter så. Så om en människa är 51 år måste den fått höra att det inte är ett lämpligt ord att använda sisådär en 1/2 - 2/3 av sitt liv, lite beroende på umgänge förstås.

En del människor säger att "hjärnan fastnar" och man slutar utvecklas redan vid 20-25 års ålder men jag tror inte det är sant för min mormor slutade säga lapp om samer någonstans i 60-årsåldern så det är nog mer en fråga om hur svårt det är.
 
Född -82 och har aldrig använt ordet. Men jag är född i huvudstaden, jag tror det påverkar.

känns som språket allmänt utvecklades under 90talet . Lapp, kärring och N-boll tänker jag på tex.
 
När var det ordet förändrades egentligen? Jag har inga minnen av att själv ha bytt från det ena till det andra, men jag kommer ihåg en diskussion jag hade med en (äldre såklart :grin:) släkting som minsann inte tänkte byta ord, något så fånigt, hen kände minsann en svart person som sa att hen inte behövde så det så! Med tanke på diverse släktförhållanden kan jag datera den diskussionen till någon gång mellan 90 och 95 ungefär. Någon som vet mer exakt?

Så vi bör alltså dra av minst 20-30 år från 51 för att hitta den där åldern när man inte längre utvecklas och förändras? Det är jäkligt bråttom att lära sig saker tidigt i livet alltså, för fönstret är minsann inte stort...
Jag tror det ändrades i mina tonår, typ när jag var 14-17? eller så? Vilket gör det till från 1989 till 1992 eller ngt för mig. Men sedan tror jag att själva diskussionerna och pratet om det har hängt här på buke sedan jag var 30 eller ngt? Jag kan minnas fel. Jag minns att jag ändrade vad jag sa om chokladbollar dock.
 
Senast ändrad:
Född -82 och har aldrig använt ordet. Men jag är född i huvudstaden, jag tror det påverkar.

känns som språket allmänt utvecklades under 90talet . Lapp, kärring och N-boll tänker jag på tex.
Jo faktiskt, jag läste en sagobok för min son från 40-talet härom månaden, lille någons resa, (Min skattkammare) och var tvungen att ändra typ tio lappkärring (lappkärringen sa till sin lille son) och lappgubbe per uppslag under läsningen. Första var jag så chockad att jag var tyst i några sekunder och tänkte vadihelsike.

Men jag tror att just sådant började nog folk fundera över lämpligheten av under 80-talet.
 
Senast ändrad:
Född -72 och då hette det negerbollar och ingen tyckte det var konstigt. Sen att de flesta idag ser det olämpliga i vissa ord, som när de "fanns" och användes av i princip alla inte väckte någon uppmärksamhet alls är ju en naturlig del av språkutvecklingen.
 
Född -72 och då hette det negerbollar och ingen tyckte det var konstigt. Sen att de flesta idag ser det olämpliga i vissa ord, som när de "fanns" och användes av i princip alla inte väckte någon uppmärksamhet alls är ju en naturlig del av språkutvecklingen.
Exakt, antar att det är det som gör det segt också. Dvs ordet var så vanligt att ingen tänkte på/hörde ordkomponenternas betydelser så att säga. (Hade man gjort det skulle man inte sagt det då heller, typ, men det låg kvar)

Så i jämförelse med att säga det då och idag är skillnaden mycket stor, för nu kan man inte höra ordet utan att höra komponenterna i det och man/allmänheten får inte längre en bild av en sockrig chokladboll framför sig när någon säger det.

Få tänker ju att tändsticka är typ en sammansättning av tänd och sticka varje gång man säger det utan man ser en pinne med en plupp på framför sig.
 
När var det ordet förändrades egentligen? Jag har inga minnen av att själv ha bytt från det ena till det andra, men jag kommer ihåg en diskussion jag hade med en (äldre såklart :grin:) släkting som minsann inte tänkte byta ord, något så fånigt, hen kände minsann en svart person som sa att hen inte behövde så det så! Med tanke på diverse släktförhållanden kan jag datera den diskussionen till någon gång mellan 90 och 95 ungefär. Någon som vet mer exakt?

Så vi bör alltså dra av minst 20-30 år från 51 för att hitta den där åldern när man inte längre utvecklas och förändras? Det är jäkligt bråttom att lära sig saker tidigt i livet alltså, för fönstret är minsann inte stort...
Jag minns inte när. Men som jag kommer ihåg försvann det helt utan medvetna beslut och diskussioner bland gemene man. Det sas inte att det var nedsättande och fult, det bara fasades ut ur språket.

Sen gjorde det comeback för nåt tiotal år sedan när idioter började hävda sin rätt att trycka ner andra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
92 705
Senast: Monimaker
·
Gravid - 1år Dottern är nu 9 månader gammal och har börjat äta fler fasta mål om dagen, vilket gör att hon också får smaka saker av oss vuxna, såsom...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 703
Senast: TryMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp